Gå til innhold

Holdbarhet på Oatly iKaffe havremelk?

Anbefalte innlegg

Jeg tåler melk dårlig, og har endelig funnet en havremelk som er god, yey! 

På pakken står det at den er holdbar inntil 5 dager etter at den er åpnet. 

Har den virkelig så kort holdbarhet? Klarer ikke å drikke en liter på 5 dager.. 

Anonymkode: 783b2...e3d

Fortsetter under...

Er vel det som er anbefalt av produsenten. 

Prøv selv da, og ha den lengre enn 5 dager i kjøleskapet og se om den blir dårlig.  Mest sannsynlig holder den litt lenger, men det kommer an på hvor kaldt du har det i kjøleskapet og hvor ofte og hvor lenge du utsetter den for temperaturforandringer. 

Er vel ikke krise om du må tømme ut noen desiliter.. 

Anonymkode: 0af33...cae

Jeg har brukt den både seks og syv dager etter åpning. Den står jo ikke ute, slik annen melk kan gjøre til et måltid. Er bare ute av kjøleskapet noen sekunder mens jeg heller oppi kaffen.

Som hun over sier, tror det kommer an på flere ting, bl.a. hvor kaldt kjøleskapet ditt er.

Anonymkode: b06f0...8f0

5 hours ago, Anonym bruker said:

Krise er det jo ikke, men tipper jeg bruker ca én dl, kanskje to desiliter på en uke.. 

Det var skuffende med kort holdbarhet. Hva i alle dager er det i havremelk som blir så fort ødelagt 🤔

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Er vel det som er anbefalt av produsenten. 

Prøv selv da, og ha den lengre enn 5 dager i kjøleskapet og se om den blir dårlig.  Mest sannsynlig holder den litt lenger, men det kommer an på hvor kaldt du har det i kjøleskapet og hvor ofte og hvor lenge du utsetter den for temperaturforandringer. 

Kanskje ikke krise, men både uøkonomisk og unødvendig belastning på miljøet å kaste mat og drikke. Finnes den i mindre pakker?

Har en venninne som fryser plantebasert melk i isbitformer, og bruker det i iskaffe, varm kaffe, baking, sauser mm. 
Vet ikke om du har noen bruksområder som passer til frossen melk, men det er i hvert fall et forslag. 

Anonymkode: b97f3...546

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Krise er det jo ikke, men tipper jeg bruker ca én dl, kanskje to desiliter på en uke.. 

Det var skuffende med kort holdbarhet. Hva i alle dager er det i havremelk som blir så fort ødelagt 🤔

Prøv Oatly Fløte istedenfor, da. Den tror jeg rommer 2,5 dl i en pakke.

Anonymkode: b06f0...8f0

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ja når det blir så mye skjønner jeg. 

Syns å ha lest at oatly bruker minst mulig tilsetningsstoffer i "melken" sin. Det har nok mye å si. Havremelk er jo bare havregryn og vann. Kan lage havremelk selv faktisk.

Godt tips over her om å fryse det🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...