Gå til innhold

Hvordan fungerer julesamvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slikt at annet vært år fra 24-27 eller at det blir at ene har 24 og den andre har litt av 25?

her har far slått seg veldig vrang Meg meg og meg. Han hadde litt av min jul sist år da barnet bare var 1 siden jeg tenkte å være litt raus. 
men han er ikke så raus, synes er så trist at mine 2 barn ikke får feire jul sammen :(  Fordi far mente at søsteren er forlovet og de skal feire med dem i dette året og er viktig for dem, og nei de har ikke andre barn hos han enda. Og min eldste på 4 er hos meg denne julaften. 
skal seg sammerbeidet mellom meg og min elsdte sønn sin far er så mye kjekkere og bedre en faren til 2 åringen min :( han er bare «meg meg og meg»  sliter med og følge opp samværene av og til. Og har fått mye av viljen sin på rettsmøtene.

hvordan er det med julesamvær hos dere?

Anonymkode: 393b6...8f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan virkelig ingen her mene noe om. Hva ble dere enige om på FVK. De har jo anbefalinger og så må dere skrive en avtale. De jeg kjenner har 23-26 annethvert år. Vil tro det er best for barna å slippe å skysses rundt for en natt her og en natt der. 
Siden det egentlig var din jul i fjor har vel far jula nå?

Godt jobba forresten med en på fire og en på to med to forskjellige menn og ikke sammen med noen av de. 👍

Anonymkode: ce35c...871

Skrevet

Her har vi delt romjulen i to. Og bytter på juleaften og nyttårsaften annenhvert år. 

Men ser jo at barnet ditt bare er to år. Og da blir det nok noe anderledes.  

Anonymkode: 6f2fa...a1c

Skrevet

Vi har hatt avtale på at 23. og 24. hører sammen. Barnet har tidligere år vært hos pappaen 22./23. - 25.

I fjor endret dette seg. Barnet vil ikke lenger feire selve julaften hos pappaen, så samværet er nå fra 25.-28./29. Barnet er nå 8 år. 

Nyttårsaften har barnet alltid vært hos meg. 

Anonymkode: 904d9...b86

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan virkelig ingen her mene noe om. Hva ble dere enige om på FVK. De har jo anbefalinger og så må dere skrive en avtale. De jeg kjenner har 23-26 annethvert år. Vil tro det er best for barna å slippe å skysses rundt for en natt her og en natt der. 

Godt jobba forresten med en på fire og en på to med to forskjellige menn og ikke sammen med noen av de. 👍

Hør så frekk i pæra å dømme noen på den måten? Hvor gammel er du? Ei sutrete eldre dame? Synes siste setningen kunne du ha spart deg for. 

Skrevet

Her fordeler vi det. Har jeg han julaften så får ha barnet 1 eller 2.juledag for å dra i julemiddag med hans familie,å selvsagt omvendt om far har han på julaften. Det syns vi er den beste løsningen ettersom begge familier ønsker at barnet skal komme i julemiddag.

Anonymkode: ed995...c89

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hør så frekk i pæra å dømme noen på den måten? Hvor gammel er du? Ei sutrete eldre dame? Synes siste setningen kunne du ha spart deg for. 

Og du er hvor gammel?? Frekk i pæra?? 
Ha fokus på å gjøre hva som er best for barnet og ikke deg. 

Skrevet

Samværet er regulert i avtalen dere har laget hos fvk. Hva står det der?

Mange har annenhver jul, f.eks. fra 23. til midt i romjula, og så har den andre siste halvdel av romjula, nyttårsaften og første nyttårsdag. Og så gjenopptar man vanlig samvær fra 2. januar. 

Men dette kan ingen som ikke har lest samværsavtalen deres vite noe om. Du burde jo ha ordnet det slik at du får ha begge barna samme jul, og at begge er hos fedrene sine julen etter. Men hvis du ikke tenkte på det da dere laget avtalen så er det ikke så mye å gjøre med det nå. 

Anonymkode: 307fd...40e

Skrevet

Vi har annenhver jul og nyttår. Fra 23-25 hos den som har jul og fra 29-1 hos den som har nyttår. Dagene mellom blir vi enige om for eksempel det er familieselskaper eller noe på den ene siden, men vi har et godt samarbeid. 

Jul og nyttår har vi passet slik at hun får feire med søsken og søskenbarn uansett hvor hun feirer jul og nyttår. 

Anonymkode: 7f9a8...081

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Samværet er regulert i avtalen dere har laget hos fvk. Hva står det der?

Mange har annenhver jul, f.eks. fra 23. til midt i romjula, og så har den andre siste halvdel av romjula, nyttårsaften og første nyttårsdag. Og så gjenopptar man vanlig samvær fra 2. januar. 

Men dette kan ingen som ikke har lest samværsavtalen deres vite noe om. Du burde jo ha ordnet det slik at du får ha begge barna samme jul, og at begge er hos fedrene sine julen etter. Men hvis du ikke tenkte på det da dere laget avtalen så er det ikke så mye å gjøre med det nå. 

Jo jeg tok dette opp at eldste mann er her i denne jul, men at far kunne ha litt av 25 eller 26, men da slo han med at søsteren som var forlovet og at det også er viktig at han ville ha denne pga søsteren og familien. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hun har jo helt rett.

Anonymkode: 6a8a2...d39

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jo jeg tok dette opp at eldste mann er her i denne jul, men at far kunne ha litt av 25 eller 26, men da slo han med at søsteren som var forlovet og at det også er viktig at han ville ha denne pga søsteren og familien. 

Du svarer jo ikke på hva som står i samværsavtalen. Har dere avtalt annenhver jul? Har du jul i 2020-22-24 osv? Eller har du jul i 2021-23-25 osv? 

Du må holde deg til det som står i avtalen, uavhengig av søsken, forlovelser og annet.  Spesielt når kommunikasjonen er dårlig er det viktig å ha et ryddig forhold til avtalen uten unødvendige diskusjoner, av hensyn til barna. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nja... To barn på fire år med to forskjellige fedre, og ikke sammen med noen av dem. Det er faktisk ikke nødvendig å skaffe seg barn med en eneste gang i et forhold, og det er faktisk mulig å beskytte seg mot å få barn. 

Så til saken: Dette skal være regulert av samværsavtalen. Ferdig snakka. Et barn på to år vil uansett ikke huske årets jul om ett år. Og ellers kommer det flere juler, den ene er den andre mistenkelig lik. Nå er jeg 50 og jul er ikke lenger noe jeg gidder å stresse med. 

Anonymkode: 1be47...e3a

Skrevet

Vi har egentlig fra 15.00 på julaften til 3. juledag, men far vil sjelden ha de formiddagen på julaften, så de årene de er hos meg julaften, så er de det ofte fra 22. desember 

Anonymkode: aed99...5a9

Skrevet

De fleste jeg kjenner har samvær fra lille julaften til midten av romjula, eller fra midten av romjula til over nyttår, annenhver gang.

Du som har barn med flere fedre bør jo få til å bytte samværet med et av barna så du har begge et år og ingen neste år, så de får feirer jula sammen. 

Men hvem av fedrene som må bytte kommer jo an på så mye, deres nye familie, jobb osv. Kanskje er det halvsøsken å ta hensyn til hos far også.

Det er en komplisert kabal å legge, og det er mange hensyn å ta når du har barn med forskjellige menn.

Ikke stress mer med årets jul, når 2-åringen blir stor vil han ikke huske denne jula uansett. Kanskje er det du som må være på tilbudssiden for å få byttet, se på det i god til til neste år. Om du tilbyr far å ha to juler på rad så får du byttet rundt så du deretter har begge barna samme julene 

Anonymkode: eb18b...98f

Skrevet

Du må få det opparbeidet en detaljert samværsavtale. 

Vi har følgt skoleåret. Selv om debgar gått i bhg. 

Vi har annet hvert år. 

Fra skoleslutt til 26/12

Fra 26/12 til skolestart. 

Anonymkode: ef0c2...d03

Skrevet

Hvis du hadde julaften i fjor er det jo rett at denne julaften blir farens. Ville svelget denne altså, selv om det er trist for deg og søsken. Sånn er det når man splitter lag og ikke kan feire sammen. Kan barnet deres få tilbake til deg 1 eller 2 juledag få får du laget en ekstra julaftenfeiring da istedet. Spør ham pent om det. 

Ville så bedd fedrene om samarbeidsmøte der dere ble enige om en bedre justert samværsplan slik at søskenene får vært mer sammen. 

Anonymkode: 4725b...1e3

Skrevet

Hvos dere har en avtale så må dere jo følge den, med mindre dere er enige om noe annet. Hva er det som står i avtalen?

Anonymkode: 49a36...b20

Skrevet

Her skriver du at bf bare tenker "meg, meg og meg". Det jeg reagerer på er at du skriver at du hadde jul i fjor, og da blir dette farens jul. Det var veldig raust av deg å dele i fjor, men tror du har fått en kraftig lærepenge. 

I år er det farens jul, og da har han rett til å ha barnet hele julaften. I dette tilfellet føler jeg faktisk at du stikker litt kjepper i hjulene. 

Hvordan dere har kommet til enighet, bør stå i samværsavtalen. Skjønner godt det er frustrerende at du har jul med eldste, og ikke yngste. Men hvis du har en tett dialog med barnefaren til eldste, kunne kanskje det latt seg endre på? Kanskje han ønsker bytte jul med deg? Så får du feiret jul med begge barna  på et senere tidspunkt. Og det er (etter min mening) mye gøyere å feire jul med en 3-åring enn en 2-åring. Så du har noe å se frem til neste år om ikke annet 😊

Anonymkode: e2628...09b

Skrevet

Vi delte jula i to da min eldste datter var i den alderen at deling av jul var et regnestykke. De årene det var jul hos pappa dro hun 23.12 og kom hjem 27.12. Dette var ferdig definert, og ikke noe vi forhandlet på nytt hvert år. 

Livet blir selvfølgelig ikke alltid slik man hadde tenkt, men to så små barn som det skal organiseres samvær for, er jo krevende. Kanskje hadde du trodd at det skulle bli enklere enn det har blitt, og nå er det uansett for sent å si at dette har du lagt opp til selv. For å gjøre det mest mulig enkelt for deg selv, bør du sørge for helt klare avtaler. Da slipper du å forvente noe som ikke blir innfridd og du slipper å forhandle med de to fedrene flere ganger i året. Forhåpentligvis kan en av fedrene gå med på å justere samværstakten slik at du kan ha begge barna samme jul. Det er imidlertid ikke noe du kan kreve av dem, så prøv å være klok når du tar det opp. 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Hvis du kommuniserer på denne måten med en av dem du har barn med, skjønner jeg at de kan bli tverre. Målet ditt som mamma bør være å holde hodet kaldt, selv hvis den andre er en dust. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Å du sitter i din gyldne glasskule å har det fint med å kritisere andres liv, som du mest sannsynlig ikke vet NOEN ting om.. Mistenker at du er ei skikkelig møkkakjerring, å jeg håper virkelig den glasskula di går i tusen knas når som helst😈

Anonymkode: b83fb...8f6

Skrevet

Det som er mest brukt er å dele jul og nyttår i to, fra 22./23. des til 27.des og fra 27.des til 1./2. Januar. La værtfall  barna slippe å dra frem å tilbake mange ganger ila julen. Jula ska være ro, familie, kos, lek, god mat å litt godis🎅  så får familien treffe barna i perioden de er til mor/far.

Skrevet

Jeg kjenner noen som skifter julaften formidag og 1.juledag formidag, men de bor i samme blokk så ungene trenger ikke yttertøy en gang for å "flytte".

Så kjenner jeg noen som er enten hos mor eller hos far hele juleferien siden det er lang reise.

De fleste jeg kjenner har imidlertid bytte 26. eller 27. januar og pleier å følge det de har blitt enige om ganske nøye.

Anonymkode: 49a36...b20

Skrevet

Her har vi praktisert fra skolens slutt før ferien til 3 juledag og fra 3 juledag til første dag på skolen etter ferien . Nå har vi blitt enige om å la gutta velge mye angående samvær selv , inkludert ferier. I det siste har de derfor vært mye hos meg og de skal også feire jul her i år også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Å du sitter i din gyldne glasskule å har det fint med å kritisere andres liv, som du mest sannsynlig ikke vet NOEN ting om.. Mistenker at du er ei skikkelig møkkakjerring, å jeg håper virkelig den glasskula di går i tusen knas når som helst😈

Er det dagen for nye uttrykk. Sitte i gyldne glasskule?? Frekk i pæra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...