Gå til innhold

Jernmangel - leger mener forskjellig

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den siste tiden har jeg vært veldig sliten, trøtt, orker ikke mye, blir fort sliten av aktivitet, øresus, mister mengder med hår(mer enn vanlig) og  rett og slett lite energi. Kostholdet mitt er helt ræva også. Har vært hos min fastlege og tik blodprøver, jern var på 18. Jern hos meg har alltid ligget over 30. Legen min mente alle blodprøver er normale. Men jeg føler meg likedan fortsatt. Så jeg bestilte time hos en annen lege, for høre second opinion. Legen mente at jernlageret mitt var veldig lavt og fikk beskjed om å ta jerntilskudd i 3 mnd, for så å bestille ny time.

Hvorfor mener leger forskjellig? Og det gjør meg enda mer usikker. Skal jeg høre på denne legen eller min faste?

Anonymkode: bb5df...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du blitt sjekket for cøliaki? Jernmangel og slapphet er ofte hovedsymptom hos voksne. 

Anonymkode: af16a...336

Skrevet

Jern eller ferritin?

Det er forskjellige meninger om det meste, og delvis forskjellige referansegrenser mellom de ulike laboratoriene. Ulike leger har også jobbet med ulike ting, og da blir gjerne fokuset forskjellig.

Anonymkode: bea9f...d88

Skrevet

Jeg tipper at fastlegen ba deg få orden på kostholdet og spise sunn mat mens den andre så bare på jernnivået og anbefalte "snarveien" for å få orden på det.

Anonymkode: e423a...eb8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tipper at fastlegen ba deg få orden på kostholdet og spise sunn mat mens den andre så bare på jernnivået og anbefalte "snarveien" for å få orden på det.

Hæ?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Om jeg har jernmangel så hjelper ikke det å spise jernrik mat for å få opp verdiene. Ta deg en bolle du heller.😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om jeg har jernmangel så hjelper ikke det å spise jernrik mat for å få opp verdiene. Ta deg en bolle du heller.😉

Jo, da. Å spise jernrik mat løser problemet for de fleste. Hvor tror du folk flest får jern fra?

Så bidt jeg husker ligger normalområdet for ferritin på 15-150 (husker ikke måleenheten). Da ligger du i nedre området av normalen. Om det er noe man bør gjøre noe med eller ikke er det nok ikke et fast svar på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Gjør det vel. Jeg har til dels kroniske lave jernverdier. Med et godt og fornuftig kosthold, slipper jeg pillene (blir så utrolig hard i magen av jerntabletter). Men man må jo kunne noe om kosthold da. 

Havregrøt f.eks. Havre er rikt på jern. Men lages grøten på melk og man drikker melk ved siden av, hemmer man jernopptaket. C-vitamin fremmer jernopptaket, så jeg spiser havregrøt laget på vann med kiwi oppi og appelsinjuice ved siden av. Samme med leverpostei; appelsinjuice ved siden av. 

Brokkoli har jeg til nesten alle middager, lager grønne smoothier og spiser en del rødt kjøtt. 

Jeg får opp verdiene når de er lave og klarer å holde de oppe så lenge jeg passer på kostholdet. I ferier, hvor ting gjerne sklir litt ut, må jeg ofte ty til jerntabletter. 

Anonymkode: 910be...44d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gjør det vel. Jeg har til dels kroniske lave jernverdier. Med et godt og fornuftig kosthold, slipper jeg pillene (blir så utrolig hard i magen av jerntabletter). Men man må jo kunne noe om kosthold da. 

Havregrøt f.eks. Havre er rikt på jern. Men lages grøten på melk og man drikker melk ved siden av, hemmer man jernopptaket. C-vitamin fremmer jernopptaket, så jeg spiser havregrøt laget på vann med kiwi oppi og appelsinjuice ved siden av. Samme med leverpostei; appelsinjuice ved siden av. 

Brokkoli har jeg til nesten alle middager, lager grønne smoothier og spiser en del rødt kjøtt. 

Jeg får opp verdiene når de er lave og klarer å holde de oppe så lenge jeg passer på kostholdet. I ferier, hvor ting gjerne sklir litt ut, må jeg ofte ty til jerntabletter. 

Men da leste du ikke hva jeg skrev i mitt hovedinnlegg, når det gjelder kosthold. Men fint du klarer å få de opp med mat 👌🏻 Ha en fin dag!

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men da leste du ikke hva jeg skrev i mitt hovedinnlegg, når det gjelder kosthold. Men fint du klarer å få de opp med mat 👌🏻 Ha en fin dag!

Da må du jo gjøre noe med kostholdet da.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sjarmerende måte å svare på hi.....

Anonymkode: 6bf6a...b8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Du skriver jo at kostholdet er ræva??!

det kan forklare både nor lavt nivå av jern og det st du er sliten og har lite energi

Anonymkode: 5e08b...234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...