Gå til innhold

Må barn under 12 år i innreisekarantene nå?

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt forvirret. Synes jeg leste at barn under 12 slapp innresiekarantene, men nå forstår jeg det som at de kan teste seg ut av karantene etter tre døgn? Skulle så gjerne tatt med sønnen til tante i Danmark. 

Anonymkode: c67f9...196

Fortsetter under...

Barn under 12år er unntatt innreisekarantene. 
Det du tenker på er smittekarantene, ved for eksempel at de er nærkontakt, som de kan teste seg ut av etter så så mange dager 

Anonymkode: ce325...2de

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det du tenker på er smittekarantene, ved for eksempel at de er nærkontakt, som de kan teste seg ut av etter så så mange dager 

Det skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på. 

Slik jeg leser det må barna tre dager i karantene og så kan de teste seg ut: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/reiser/personer-som-ankommer-Norge-fra-omrader-med-karanteneplikt-skal-vaere-i-karantene-i-10-dogn

Anonymkode: 6c6a8...e4a

Barn er kun unntatt innreisekarantene hvis de kommer fra grønne land (og ikke har mellomlandet i gult/rødt land).

De er også unntatt karantenehotell hvis foreldrene er fullvaksinert.

Kommer de fra gule/røde/lilla land kan de teste seg ut av karantene etter tre dager.

Anonymkode: e1aac...b89

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Barn under 12 år er ingen egen gruppe når det gjelder innreisekarantene. Gruppen er barn og unge under 18 år. Disse skal i karantene om de ikke kommer fra grønne land og kan teste seg etter tre døgn etter at de har kommet hjem. Får de negativt svar på denne testen kan de gå ut av karantenen. Mange steder tar det ca ett døgn å få svar på denne testen. Dette må være en offisiell test som kan dokumenteres så man kan ikke bruke egentester. 

Anonymkode: c4f9c...26f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er feil. Som flere i tråden skriver så kan barn som kommer fra røde land testes ut av karantene etter 3 dager. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så hvis jeg tar med baby på 3 mnd til Sverige på dagstur så må baby i karantene og teste seg ut av karantenen? Begge foreldre er fullvaksinert. 

Anonymkode: 0893f...bc5

Korrekt, men forslaget fra Helsedirektoret er at barn av fullvaksinerte foreldre skal slippe karantene selv fra røde land. Vi får nok mer info til fredag tenker jeg.

Anonymkode: 2b0a1...fa6

Anonym bruker skrev (På 19.9.2021 den 9.59):

Barn under 12 år er ingen egen gruppe når det gjelder innreisekarantene. Gruppen er barn og unge under 18 år. Disse skal i karantene om de ikke kommer fra grønne land og kan teste seg etter tre døgn etter at de har kommet hjem. Får de negativt svar på denne testen kan de gå ut av karantenen. Mange steder tar det ca ett døgn å få svar på denne testen. Dette må være en offisiell test som kan dokumenteres så man kan ikke bruke egentester. 

Anonymkode: c4f9c...26f

Da vi kom hjem fra Sverige i sommer ble ungene spurt om alder. Politimannen på grensa sa at de unger 12 år slapp test. Var kun jeg som måtte teste meg og teste meg ut av karantene

Men det har kanskje endret seg. Endrer seg hele tiden 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Da vi kom hjem fra Sverige i sommer ble ungene spurt om alder. Politimannen på grensa sa at de unger 12 år slapp test. Var kun jeg som måtte teste meg og teste meg ut av karantene

Det har ikke endret seg . De som sa dette til deg sa feil. De kan ha vært forvirret over reglene . 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

De slapp å bli testet på grensen. Det har ikke noe med karantene å gjøre. Og i sommer var Sverige grønt slik at alle slapp karantene. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

De slapp å bli testet på grensen. Det har ikke noe med karantene å gjøre. Og i sommer var Sverige grønt slik at alle slapp karantene. 

Norrbotten var orange da vi var på reise. Barna under 12 år slapp både test og karantene 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Norrbotten var orange da vi var på reise. Barna under 12 år slapp både test og karantene 

Det var i så fall en feil. Dessuten er det ditt ansvar å sette deg inn i gjeldene regler for innreise.

Annonse

• Opprett ny...