Gå til innhold

Har denne personen psykopatiske eller manipulative trekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er jeg bare veldig forvirret?

Har en jevnaldrende slektning. I yngre år var vi MYE sammen. Bestevenner. Fra rundt 20 år så begynte forholdet å endre seg. Fortsatt gode venner men jeg var ofte ute i kulda og så inne i varmen, da var alt som før. Etterhvert så utviklet den periode jeg var ute til å bli lengre og også verbal mishandling. Fikk brev og senere Mail om alt jeg gjorde galt og hvor dum jeg var. Veldig stygt noe av det. Skikkelig sårende og vårt forhold ble veldig skjørt. Jeg prøvde i mange år å gjøre henne til lags og når jeg var inni varmen var det som før, jeg var mer på vakt og begynte ubevisst å være forsiktig med hva jeg sa og gjorde. Jeg har aldri fortalt dette til noen bortsett fra en venninne da jeg var så usikker i så mange år om kritikken jeg fikk var berettiget. Min venninne sier det hun har sagt per brev/Mail er vanvittig langt over streken og hun lanserte psykopat teorien. Da jeg fikk barn var alt så rosenrødt lenge. Hun var liksom min beste venn. Men så startet inn og ut i kulda igjen. Jeg ble voksen og tenkte, dette gidder jeg faen ikke lengre etter en periode der hun hadde holdt meg utenfor med feks skjule alt for meg på FB, inviterer til fest der jeg tidligere var naturlig å be til å ikke be meg. Og på toppen si til alle gjestene at jeg ikke gadd å komme fordi jeg var blitt en kjedelig mamma som kun prioriterte ungene. Jeg svarte for første gang med samme mynt som henne (feigt og barnslig men eneste måten jeg klarte sette grenser) jeg sperret henne som «publikum» på min FB side. Gikk ikke veldig mange dager før jeg var fjernet som venn på ALT i SoMe. Det var en lettelse, jeg har jo villet ha henne ut av livet mitt. Greia nå er at når vi møtes (hun er jo slekt) så er alt som før. Altså, jeg er tilsynelatende inne i varmen, at vi ikke vet noe om hverandres liv lengre og aldri omgås utenom familieselskaper nevnes ikke. Hun later som ingenting og er venninne. 
Jeg burde jo for mange år siden tatt konfrontasjonen og sagt fra, satt grenser. Jeg er en person som er ganske bestemt og sier fra. Med henne er jeg feig og det har bygget seg opp en greie med at det er best å ikke tirre henne. For jeg har sett henne når folk faktisk sier fra. Hun blir gal av hevnlyst. Utover meg så har hun svært få venner. Omgås noen andre slektninger men de er ikke nære. Når hun ikke er med så kan andre si ting som, -du veit, Anna er Anna, mens de bare flirer. Det er liksom en uttalt greie at hun er vanskelig og ufin. 
Nå har jeg fått nyss i at hun har kringkastet i slekta med tårer i øynene at JEG har slettet henne i alle SoMe. Hun vet ikke hvorfor og er så lei seg. Jeg orker rett og slett ikke å forklare dette til noen. Hvorfor skal jeg måtte forsvare meg? Så jeg sier bare at sannheten vet bare hun og jeg og dette gidder jeg ikke prate om. 
Så er spørsmålet det jeg skrev da. At det er en diagnose her er åpenbart, men hva er den. Eller er jeg bare helt på bærtur her?

Anonymkode: b026f...b50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diagnose eller ikke, dette er en ustabil person du ikke har bruk for i livet ditt. Du trenger ikke sette diagnose på henne. Bare tenk at hun må feile noe, og at du ikke vil utsettes for det. Spør noen, så svar: Jeg gidder ikke sånn frem og tilbake oppførsel. Enkelt og greit. 

Anonymkode: bd889...f29

Skrevet

Samme hva man kaller det. Men det er ustabil og skadelig oppførsel. Det hun driver med er psykisk vold. Du gjør lurt i å holde henne langt unna livet ditt. Sett veldig tydelige grenser. Om noen spør så er det bare å si at du ikke lenger kan forholde deg til hennes ustabile oppførsel men at du ønsker henne alt godt. Grensesetting er alfa og omega med slike mennesker for at de ikke skal få tilgang til å skade deg mer.

Anonymkode: 5a0b9...19d

Skrevet

Trenger ikke være psykopati. Kan f.eks være ustabil personlighetsforstyrrelse. Men det er ingen av oss kvalifisert til å mene noe om. Å sette diagnoser skal man overlate til kompetente fagfolk som faktisk har folk i behandling. Du trenger ingen diagnose for å se at hun fungerer destruktivt og ustabilt, og at du aldri må stole på henne igjen. Ville fortsatt å være hyggelig mot henne i familieselskap, og ellers holdt henne lengst mulig unna livet ditt.

Anonymkode: 0f9fc...a04

Skrevet

Det trenger ikke være noe syklig i dette. Dere har bare et dårlig forhold. 

Anonymkode: a814b...428

Skrevet

Takk for svar. Prøver ikke sette diagnose men prøver å forstå. Lettere å kanskje akseptere om det er en diagnose der. 
Livet mitt er lettere nå som hun ikke er i det og har tenkt å fortsette slik. 
HI. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar. Prøver ikke sette diagnose men prøver å forstå. Lettere å kanskje akseptere om det er en diagnose der. 
Livet mitt er lettere nå som hun ikke er i det og har tenkt å fortsette slik. 
HI. 

Man trenger ikke diagnostisere alt. 

Kan du ikke bare forholde deg til at hun ikke tilfører livet ditt noe positivt og forholde deg til henne utfra dette? Vær positiv og inkluderende i settinger hvor dere møtes men ikke involdevere henne noe nærmere.

Anonymkode: 8979e...23c

Skrevet

Du trenger vel ikke å forstå henne? La henne gå, det er ikke verre enn det. Ikke lag noe stort ut av det, bare hold avstand.

Anonymkode: 18bf0...e67

Skrevet

Jeg har også en slik person i livet. Hun har sett seg ut meg. Mye av dette er misunnelse.

Vi holder avstand. Hit men ikke lenger. Også ikke fortelle henne noe om vårt liv. Det snur hun om til den verste historie for å sette oss i dårlig lys. 

Anonymkode: 9941c...e28

Skrevet

Gæren kjerring. Hold avstand. Andre behøver ikke vite noe om hva som har gått for seg, bare du ivaretar deg selv. 

Anonymkode: 7f7cc...746

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...