Gå til innhold

Lærer dere barna deres å ta igjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et relevant spørsmål rundt barneoppdragelse..  

det heter seg jo at man ikke skal lære barn å løse ting med å ta igjen (fysisk eller verbalt).  Jeg voks opp med dette mantraet, og føler jeg i dag har måtte ta bevisste valg for å hevde meg når jeg har behov for dette. Likevel kjennes det forferdelig ut, men på samme tid veldig deilig.. det å stå opp for deg selv er noe jeg aldri fikk lære som barn. 

når mine barn har vært i situasjoner, så oppfordrer jeg ofte til at de skal stå opp for seg selv å ta igjen, dersom det er behov. jeg sier at de aldri skal starte en konfrontasjon, Og at de aldri skal løse ting med vold, men om de havner i situasjoner der de blir utsatt for vold av barn på samme alder eller eldre, så sier jeg at de skal ta igjen med full kraft. Også om det er verbal drittslenging, ta igjen med noe som svir litt på ekte. 

holder dere på «vær snill, også med de slemme» eller er det flere som gir faen i denne i dag? 

mine barn er utrent i slåssing og vold, og kan nok ikkje gjøre stor skade, annet enn å ta tilbake respekten.. 

Anonymkode: b9dc0...41b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mange tilfeller oppfordrer jeg til å overse, men i andre synes jeg det er helt på sin plass å sette ned beinet. Når de møter på dårlig oppførsel på nett, synes jeg det er innafor at de samarbeider med andre for å kaste de ut av spillet. Min sønn opplevde en full, ekkel fyr som forsøkte å dra han med seg fra parkeringen ved butikken, etter å ha jukket mot bilen osv. Han ga fyren en midt i fleisen, jeg støtter denne fullt og helt. 

Anonymkode: 2df0e...c0a

Skrevet

Jeg er akkurat som deg, hi. Jeg har blitt oppfordret til å ikke ta igjen, noe som har gjort at jeg har havnet i situasjoner der jeg har blitt overkjørt. Det har skjedd sosialt og i arbeidslivet. 
Jeg er ferdig med det nå, og tar igjen når jeg må. 
Vi forteller barna våre at de må stå opp for seg selv og ikke godta drit. Aldri starte og aldri være den første til å bli fysisk, men kline til hvis de må. Jeg er ferdig med å ta drit fra andre og bli overkjørt, og det skal ikke barna mine måtte heller. 

Anonymkode: c024a...a5a

Skrevet

Jeg har lært de noen teknikker som latterliggjør de som pirker på de. Og det skjuler jeg ikke heller. Det er så mye drittunger der ute som fortjener å få en midt i trynet når de er ufine. Så da lærer jeg de å treffe de der det svir mest. 

Anonymkode: 98936...67f

Skrevet

Problemet er at de ikke får lov å ta igjen, hverken i bhg eller på skolen..

Anonymkode: bf242...dd0

Skrevet

Ja, jeg lærer barnet mitt til å ta igjen. Dvs hun lærer at hun skal ikke godta å bli dårlig behandlet av andre. Vi oppfordrer henne først til å si fra selv til den det gjelder, hvis det ikke hjelper kan hun be om hjelp av en voksen. Det å lære seg å sette grenser og å være selvhevdende er viktig.

Anonymkode: 657f4...2be

Skrevet

Jeg har gitt beskjed at mitt barn kan ta igjen hvis han ikke kan komme ut av situasjonen ved å gå vekk. F.eks han blir holdt fast, trengt opp i et hjørne og slått. Da får han lov å måke til den andre for å komme seg vekk. Jeg hadde gjort det samme selv, jeg hadde aldri latt noen denge løs på meg så hvorfor skal ikke barna få ta igjen? 

Anonymkode: 11e8e...920

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Problemet er at de ikke får lov å ta igjen, hverken i bhg eller på skolen..

Så de skal bare ta imot og holde kjeft? Hvem er det de ikke får lov å ta igjen av? 

Anonymkode: 81d2a...532

Skrevet

Jeg lærer barna mine at de kan si i fra til andre. Det var noen i klassen til eldste som hele tiden påpekte at hun er høy og at det ikke er fint. Skolen ringte meg en dag da hun hadde svart «sånne ting kan du bare kutte ut å si. Jeg aksepterer ikke at du snakker til meg på den måten. Du kan snakke til leg bår du skal si noe hyggelig i stedet, for du kan ikke gå rundt og tro at det er helt greit å si akkurat hva du vil uten å tenke på hva det gjør med andre!» De skjønte jo at dette var noe ale hva en voksen kunne ha lært henne, men applauderte at en 11-åring valgte å si fra. Spesielt ved å si at hun ikke aksepterte det. Har aldri hørt at noen har kommentert noe på høyden hennes etter dette. 

Barna mine får lov å si fra om hva de aksepterer fra andre og ikke. Så lenge det ikke er bagateller så klart. De får ikke lov å kalle bien stygge ting eller banne når de skal forsvare seg (og helst ikke ellers heller). De får aldri lov å være fysisk med noen. Hvis noen angriper dem fysisk får se klart lov til å dytte vekk og dekke seg til og også legge i bakken for å forsvare seg selv. 

Å ta igjen eller hevne seg er ikke tillatt. Kun forsvar og «uskadeliggjøre»

Anonymkode: 8c407...8f0

Skrevet

Når ungene var små så var det utenkelig for meg å oppfordre ungene til å ta igjen, men så endret den tanken seg. Etter gjentatte samtaler og møter med skolen etter å ha fått en unge hjem full av blåmerker, så endret min tankegsng seg. Da hadde jeg en samtale med barnet, der jeg sa det skulle ta igjen om det ville det, men jeg skulle sldri høre hun gjorde noe først. Ble det noe rabalder pga dette så skulle jeg ordne opp og ta den skylden. Jeg leverte brev til rektor dagen etter jeg sa dette til barnet, der ejg skrev at jeg nå ga mitt barn tilatelse til å forsvare seg og evt bruke vold om hun trengte. Jeg skulle ikke få høre at skolen kjeftet på mitt barn pga at hun forsvarte seg, det måtte de evt ta opp med meg. Jeg skrev også mye annet i det brevet, men dette var hovedpoenget. 
Skal si det ble rabalder, jeg fikk en hissig rektor på tlf minutter etter hun hadde lest brevet. Hun var nok ikke forberedt på å bli møtt av meg som fortsatt sto på mitt og var helt rolig. Jeg sa også at om det hadde vært en arbeidsplass så hadde alle disse hendelsene vært politianmeldt og det hadde blitt tatt på alvor, men siden det er barn så går ikke det. Så skjer dette igjen så er det evt skolen jeg må anmelde siden de ikke klarer å gi mitt barn en trygg skolehverdag. 
Ungen har aldri kommet hjem med ett blåmerke pga slikt siden, jeg har fått flere takk fra foreldre somkjempet den samme kampen mot skolen for sine barn og møtte stengte dører. Skolen tok tak i det samme dag og det endte med at klassen som var helt på bristepunktet ble verdens mest sammensveisede klasse. Gutten som slo min datter i hodet med en jernstang er fortsatt hennes venn selv om de nå går på forskjellige linjer på vgs og det er vel rundt ti år siden.

Så egentlig er jeg imot å lære ungene at de skal ta igjen, men når alt annet er prøvd så skal jeg stå bak mine unger om de velger vold. Og jeg liker egentlig ikke måten jeg tok det med skolen på, men det var siste mulighet og begeret mitt var fult. Dette var det som trengtes for at skolen skulle våkne opp også, for når jeg hørte i ettertid at det var flere barn som opplevde det samme og foreldre som tok det opp gang på gang med skolen så måtte det til. Det burde ikke være slik, men det er dessvere slik noen ganger. 

Anonymkode: a17d3...1c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Så de skal bare ta imot og holde kjeft? Hvem er det de ikke får lov å ta igjen av? 

Anonymkode: 81d2a...532

Barnehageansatte og lærere. Pedagoger tror generelt ikke på å ta igjen. Har aldri opplevd en bhg eller skole som mener at det er ok. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Barnehageansatte og lærere. Pedagoger tror generelt ikke på å ta igjen. Har aldri opplevd en bhg eller skole som mener at det er ok. 

Det er sikkert mange ansatte i skoler og barnehage som mener at det er greit å ta igjen i enkelte tilfeller (lærerstanden består ikke av en egen art mennesker med nøyaktig like tanker og holdninger), men å uttrykke dette høyt vil vel innebære det komplette kaos for dem.

Hilsen lærer som har oppfordret ungen min til å ta igjen så grundig han bare kan.

Anonymkode: a9a82...6a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Jeg er akkurat som deg, hi. Jeg har blitt oppfordret til å ikke ta igjen, noe som har gjort at jeg har havnet i situasjoner der jeg har blitt overkjørt. Det har skjedd sosialt og i arbeidslivet. 
Jeg er ferdig med det nå, og tar igjen når jeg må. 
Vi forteller barna våre at de må stå opp for seg selv og ikke godta drit. Aldri starte og aldri være den første til å bli fysisk, men kline til hvis de må. Jeg er ferdig med å ta drit fra andre og bli overkjørt, og det skal ikke barna mine måtte heller. 

Anonymkode: c024a...a5a

Helt enig :)

Skrevet

Nei. Jeg lærer de ikke «å ta igjen», jeg lærer de å si ifra. Det er to forskjellige ting. Å ta igjen er lite kontruktivt, det fører bare til konflikt.
Men de trenger ikke finne seg i hva som helst. Det beste er hvis barn lærer seg å sette ord på situasjonen og hvordan de selv opplever den. Feks:

»Jeg liker ikke at du sier sånne stygge ting til meg, jeg blir lei meg»

»Hvorfor får jeg aldri leke med dere? Jeg føler meg utenfor. Det er så trist»

»Kari fortalte at dere baksnakket meg. Jeg ble veldig lei meg. Kan vi være venner i stedet?»

Det er mye vanskeligere å si ifra. Men det er også en mye bedre måte å løse problemer på. Derfor forsøker jeg å lære barna mine dette. 

Anonymkode: 094a8...811

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Det er sikkert mange ansatte i skoler og barnehage som mener at det er greit å ta igjen i enkelte tilfeller (lærerstanden består ikke av en egen art mennesker med nøyaktig like tanker og holdninger), men å uttrykke dette høyt vil vel innebære det komplette kaos for dem.

Hilsen lærer som har oppfordret ungen min til å ta igjen så grundig han bare kan.

Selvfølgelig  - men det er ikke pedagogisk riktig, og det er slitsomt og ikke få forståelse selv om læreren eeeegentlig er enig men ikke kan si det i noen tilfeller.

Min datter har blitt banket opp på fjerde året nå av en gutt i klassen. Ikke lov å ta igjen, eller "si ifra" som hun over her sier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig  - men det er ikke pedagogisk riktig, og det er slitsomt og ikke få forståelse selv om læreren eeeegentlig er enig men ikke kan si det i noen tilfeller.

Min datter har blitt banket opp på fjerde året nå av en gutt i klassen. Ikke lov å ta igjen, eller "si ifra" som hun over her sier. 

Det er jo helt krise!!! Hva gjør skolen for å sikre datteren din en trygg skolehverdag? Har du vurdert å opprette 9a-sak?

Skrevet

Jeg kommer aldri til å oppfordre til å ta igjen med vold, og jeg håper hun slipper situasjoner hvor det er unødvendig å forsvare seg. Om hun svarer stygt til en som er stygg mot henne kommer jeg ikke til å si noe på det, men jeg oppfordrer til å overse og heller omgås mennesker som er gode mot hverandre. 

Anonymkode: 3541b...457

Skrevet

Jeg ble opplært til å ta igjen. Mamma sa alltid "slår noen deg, så slår du fem hundre ganger hardere tilbake" Det skjedde aldri, men var opplært til å forsvare meg og at det var helt greit.

Husker når jeg gikk i fjerdeklasse og en gutt i klassen min var kjip mot en på trinnet under meg. Mora hans kom til skolen vår og snø døpte han foran alle. Det glemmer jeg nok ikke, gitt. Han slutta å plage han og rektor sa ingenting på det ;) 

Anonymkode: 61245...396

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...