Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Jeg har vært jobbsøker noen runder og har vært innom ulike tester vi har fått beskjed om å utføre i en intervjuprosess. Som oftest har det vært personlighetstester og spørsmål som skulle besvares. Men så er det noen tester hvor det er logikk/evnetester og jeg lurer på hvor mye resultatet på disse har å si for arbeidsgiver? Velger de hvilken søkere som får komme på intervju ut i fra de beste testresultatene? Det er ikke alltid jeg helt klarer å se hva den type tester har å si for jobben jeg søker på ut i fra arbeidsoppgavene som stillingen har. Og sender de ut testen til alle søkere eller plukkes det ut noen interessante kandidater som blir bedt om å ta test og deretter inkalles det til intervju ut i fra resultatene på den? Gøy om både arbeidsgivere som har benyttet seg av dette og søkere som har fått jobb etter en slik test kan dele erfaringer! 😊 Anonymkode: 9b049...a55
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Min erfaring er at de som sender ut slike tester før man har vært på intervju, sender dem til alle som søker. Deretter siler man ut de som ikke passer, kun basert på disse testene. Deretter blir det intervjuer og da ser man på helheten. Anonymkode: ad465...3ca
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Disse trstene forer konsulenter, men du verden så lite de sier av verdi. Du vil ikke ha en arbeidsgiver som legger avgjørende vekt på hønseføtter og geiteblod. Anonymkode: a3262...de7
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Disse trstene forer konsulenter, men du verden så lite de sier av verdi. Du vil ikke ha en arbeidsgiver som legger avgjørende vekt på hønseføtter og geiteblod. Anonymkode: a3262...de7 😂 Litt sånn har jeg følt det på noen tester ja, de får jo ikke noe som helst inntrykk av verken meg som person eller hvilken type arbeidsoppgaver jeg er god på/har erfaring med. Anonymkode: 9b049...a55
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Min erfaring er at de som sender ut slike tester før man har vært på intervju, sender dem til alle som søker. Deretter siler man ut de som ikke passer, kun basert på disse testene. Deretter blir det intervjuer og da ser man på helheten. Anonymkode: ad465...3ca Var det jeg tenkte ja. Vi har benyttet slike tester selv når vi har lagt ut stillinger med veldig mange søkere. Men da har vi lest igjennom alle søknadene først og så bedt de kandidatene vi synes er mest relevant ta personlighetstester da. Men ikke logikk/evnetester, disse skjønner jeg ikke at man kan plukke kandidater ut i fra uten å ha sett søknader eller noe først. HI Anonymkode: 9b049...a55
Anonym bruker Skrevet 18. september 2021 #6 Skrevet 18. september 2021 Jeg håper du ber dem dokumentere hvordan de ivaretar personvernet ditt knytta til disse testens. Anonymkode: 43ab6...4e0
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #7 Skrevet 20. september 2021 https://www.kom24.no/2009211-alina-krogstad-case-oppgave/kritisk-til-evnetester-i-jobbsoking--ikke-kast-bort-kandidatens-tid/388581 👏🏻👏🏻 Anonymkode: 9b049...a55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå