Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #1 Skrevet 17. september 2021 Vi er avhengig av å ha 2 biler og har det også per i dag. Hovedbilen: En Peugeot 5008, stor bil, 7-seter. 2010 modell, diesel, automatgir, gått 250.000 km Ekstra bil: En Suzuki Swift, liten bil (på størrelse med en Golf), 4 hjulstrekk, 2012 modell, bensin, manuelt gir, gått 75.000 km Begge bilene har vært på jevnlig service og er godt vedlikeholdt. Vi ser at den store bilen begynner å bli gammel og har gått langt så vi har bestilt oss en ny hovedbil, en VW ID. 4 GTX med automatgir. Tanken var ta det var den store bilen vi skulle selge når vi får den nye, men nå har vi blitt uenige. Argument for å beholde den lille: Den har manuelt gir og det er ikke lenge til vår eldste kan begynne å øvelseskjøre, den er nyere, den har gått kortere, den har billigere service. Argument for å beholde den store: Fint med gammel stor bil når vi skal kjøre hageavfall på gjenvinningsstasjonen (og det har vi mye av), den er større enn den nye så vil ha plass til større møbler og slikt når vi er på Ikea og lignende, den føles bedre å kjøre (mer "luksus" i den enn i den lille). Anonymkode: 794e2...c02
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #2 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Vi er avhengig av å ha 2 biler og har det også per i dag. Hovedbilen: En Peugeot 5008, stor bil, 7-seter. 2010 modell, diesel, automatgir, gått 250.000 km Ekstra bil: En Suzuki Swift, liten bil (på størrelse med en Golf), 4 hjulstrekk, 2012 modell, bensin, manuelt gir, gått 75.000 km Begge bilene har vært på jevnlig service og er godt vedlikeholdt. Vi ser at den store bilen begynner å bli gammel og har gått langt så vi har bestilt oss en ny hovedbil, en VW ID. 4 GTX med automatgir. Tanken var ta det var den store bilen vi skulle selge når vi får den nye, men nå har vi blitt uenige. Argument for å beholde den lille: Den har manuelt gir og det er ikke lenge til vår eldste kan begynne å øvelseskjøre, den er nyere, den har gått kortere, den har billigere service. Argument for å beholde den store: Fint med gammel stor bil når vi skal kjøre hageavfall på gjenvinningsstasjonen (og det har vi mye av), den er større enn den nye så vil ha plass til større møbler og slikt når vi er på Ikea og lignende, den føles bedre å kjøre (mer "luksus" i den enn i den lille). Anonymkode: 794e2...c02 Skjønner ikke argumentet med manuelt gir? Kan jo fint øvelseskjøre med automat? Finnes vel knapt biler mer med manuelt gir... Anonymkode: 4d2a1...f63
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #3 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Skjønner ikke argumentet med manuelt gir? Kan jo fint øvelseskjøre med automat? Finnes vel knapt biler mer med manuelt gir... Anonymkode: 4d2a1...f63 Tar man lappen kun med automat gir har man ikke lov til å kjøre med manuelt. Tar man lappen med manuelt kan man kjøre begge deler. Anonymkode: 794e2...c02
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #4 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tar man lappen kun med automat gir har man ikke lov til å kjøre med manuelt. Tar man lappen med manuelt kan man kjøre begge deler. Anonymkode: 794e2...c02 Ja, det vet jeg jo. Men vi snakker øvelseskjøring, ikke oppkjøring. Og, hvor stor sjans er det for at det blir bil med manuelt gir etter det? Liten... Anonymkode: 4d2a1...f63
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #5 Skrevet 17. september 2021 Hvor ofte er dere på ikea eller kaster hageavfall? Sleng hengerfeste på bilen og selg den store Anonymkode: a1f02...9cd
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #6 Skrevet 17. september 2021 Swiften 👍🏻 Fantastisk liten rakker, den kommer frem selv når været ikke ønsker det. Vi har en gutt på 17 som går bygg og anlegg. Helt uaktuelt å ta lapp med kun automat, så denne forstår jeg godt. Swift kommer svært godt ut blant eldre biler mtp vedlikehold og feil. Anonymkode: bc8e4...fe4
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #7 Skrevet 17. september 2021 Gar ikke Swift, men en gammel Jimny, og jeg elsker den. Setter den i gir, og så finner den veien selv omtrent. Kommer seg frem på de mest ufremkommelige steder. Og så har vi storebilen når vi trenger stor bil. Anonymkode: 3666f...a41
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #8 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, det vet jeg jo. Men vi snakker øvelseskjøring, ikke oppkjøring. Og, hvor stor sjans er det for at det blir bil med manuelt gir etter det? Liten... Anonymkode: 4d2a1...f63 Det er det da ganske stor sjangs for. Anonymkode: bab7c...83f
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #9 Skrevet 17. september 2021 Personlig så vil ikke jeg ha en liten bil. Men den nye hovedbilen er jo heller ikke liten, trenger dere egentlig 2 såpass store biler? Det med manuelt gir er jo og veldig greit, hvis ungdommen ønsker å ta sertifikatet med det. Anonymkode: bab7c...83f
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #10 Skrevet 17. september 2021 Vi har to store SUV-er, ingen av oss hæler små sprettball-biler. Regner med at du forstår hvilken bil jeg ville beholdt. En Swift er så liten at jeg ikke hadde turt. Anonymkode: d0f0b...4e2
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #11 Skrevet 17. september 2021 Hengerfeste løser både hageavfall og ikea. Skjønner forresten ikke vitsen med å kjøre hageavfall til gjenvinning. Kompost i egen hage er hundre ganger bedre. Enklere, og gull for alt som gror i hagen. Sparer masse penger (og kjøring) på jord og gjødsel som ikke må handles og kjøres hjem. Ville ikke hatt en så gammel og mye brukt bil, det blir fort dyre reparasjoner for å holde den på veien. I tillegg har dere jo kjøpt en ny «stor» bil. Det holder vel? Anonymkode: e3df7...11c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #12 Skrevet 17. september 2021 Bare for å si det slik, vi bestilte bil uten hengefeste av 2 grunner hvor første grunn er viktigst: 1. Dersom vi hadde bestilt med hengefeste kunne ikke selger sette en leveringsdag siden hengerfeste ga store forsinkelser, og har ikke hatt bruk for det de 10 siste årene 2. Bilen vi hadde for 11 år siden (den som ble byttet ut med Peugeoten) hadde hengerfeste og det var svigermor veldig glad i, og grunnen til at vi ikke har hengerfeste på Peugeoten. HI Anonymkode: 794e2...c02
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #13 Skrevet 17. september 2021 Hadde beholdt den lille. Manuelt gir er et must ved øvelseskjøring. Hadde heller leid en stor bil de gangene man trenger en virkelig stor en. Anonymkode: c5c87...d63
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #14 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Bare for å si det slik, vi bestilte bil uten hengefeste av 2 grunner hvor første grunn er viktigst: 1. Dersom vi hadde bestilt med hengefeste kunne ikke selger sette en leveringsdag siden hengerfeste ga store forsinkelser, og har ikke hatt bruk for det de 10 siste årene 2. Bilen vi hadde for 11 år siden (den som ble byttet ut med Peugeoten) hadde hengerfeste og det var svigermor veldig glad i, og grunnen til at vi ikke har hengerfeste på Peugeoten. HI Anonymkode: 794e2...c02 Dere har ikke hengerfeste fordi svigermor er glad i det? Sett grenser for svigermor, dere er voksne mennesker. Og bruk hengerfestet når dere trenger det selv. Ærlig talt! Anonymkode: e3df7...11c
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #15 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dere har ikke hengerfeste fordi svigermor er glad i det? Sett grenser for svigermor, dere er voksne mennesker. Og bruk hengerfestet når dere trenger det selv. Ærlig talt! Anonymkode: e3df7...11c Ikke bestandig like lett nå mannen er enebarn, men når det er sagt, den første grunnen var den viktigste Anonymkode: 794e2...c02
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #16 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Bare for å si det slik, vi bestilte bil uten hengefeste av 2 grunner hvor første grunn er viktigst: 1. Dersom vi hadde bestilt med hengefeste kunne ikke selger sette en leveringsdag siden hengerfeste ga store forsinkelser, og har ikke hatt bruk for det de 10 siste årene 2. Bilen vi hadde for 11 år siden (den som ble byttet ut med Peugeoten) hadde hengerfeste og det var svigermor veldig glad i, og grunnen til at vi ikke har hengerfeste på Peugeoten. HI Anonymkode: 794e2...c02 Dere får sette på et avtagbart da, så ser hun ikke at dere har det, Anonymkode: bab7c...83f
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #17 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Dere får sette på et avtagbart da, så ser hun ikke at dere har det, Anonymkode: bab7c...83f Tusen takk, akkurat det jeg trengte å høre. Som sagt, hovedårsak til ikke å velge feste var leveringstiden. Avtagbart er et veldig godt alternativ HI Anonymkode: 794e2...c02
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #18 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Tusen takk, akkurat det jeg trengte å høre. Som sagt, hovedårsak til ikke å velge feste var leveringstiden. Avtagbart er et veldig godt alternativ HI Anonymkode: 794e2...c02 Det fungerer veldig fint, jeg har det på min. Det var på når jeg kjøpte bilen, men det er ettermontert og avtagbart. Anonymkode: bab7c...83f
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #19 Skrevet 17. september 2021 Jeg hadde uten tvil solgt det gamle droget. En liten Swift som ungdomsbil er greit, og det er fint å kunne ta lappen på manuell. Det har mine, heldigvis. Du vet aldri når det trengs å leie en flyttebil i studietiden, å kjøre Fredrik nabo til flyplassen, å hjelpe tante Enda å få bilen på verksted hva som helst. Det er manuelle biler i drift lenge enda. Anonymkode: 95399...ded
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 17. september 2021 #20 Skrevet 17. september 2021 Jeg hadde beholdt den gamle. Det meste av verditap er tatt, og plassen kan komme godt med. Øvelseskjøring funker fint med automat, kjøreskolen kan ta seg av gir-opplæring. Det som krever mengdetrening er øvelse i å lese og forstå trafikkbildet.
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #21 Skrevet 17. september 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 minutter siden): Jeg hadde beholdt den gamle. Det meste av verditap er tatt, og plassen kan komme godt med. Øvelseskjøring funker fint med automat, kjøreskolen kan ta seg av gir-opplæring. Det som krever mengdetrening er øvelse i å lese og forstå trafikkbildet. Gir krever også mengdetrening. Vår eldste startet øvelseskjøringen med morfar og automat frem til han var relativt trygg i trafikkbildet. Da byttet han over til vår store bil med manuelt gir. Han har også fått beskjed på kjøreskolen om å øve på giring og det er vanskelig når man ikke har tilgang på bil med gir. Jeg hadde med andre ord beholdt bilen med manuelt gir. Anonymkode: b5cff...f58
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #22 Skrevet 17. september 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 minutter siden): Jeg hadde beholdt den gamle. Det meste av verditap er tatt, og plassen kan komme godt med. Øvelseskjøring funker fint med automat, kjøreskolen kan ta seg av gir-opplæring. Det som krever mengdetrening er øvelse i å lese og forstå trafikkbildet. De er jo gamle begge to. Den ene er 2010 og den andre 2012. Tipper verditap er unnagjort. Anonymkode: 95399...ded
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 17. september 2021 #23 Skrevet 17. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): De er jo gamle begge to. Den ene er 2010 og den andre 2012. Tipper verditap er unnagjort. Anonymkode: 95399...ded Det var de visst ja🙈 Men den største har adskillig flere km på baken, så jeg vil likevel tenke at det er minst å tape på den😅
Anonym bruker Skrevet 17. september 2021 #24 Skrevet 17. september 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (18 minutter siden): Jeg hadde beholdt den gamle. Det meste av verditap er tatt, og plassen kan komme godt med. Øvelseskjøring funker fint med automat, kjøreskolen kan ta seg av gir-opplæring. Det som krever mengdetrening er øvelse i å lese og forstå trafikkbildet. Anonym bruker skrev (12 minutter siden): De er jo gamle begge to. Den ene er 2010 og den andre 2012. Tipper verditap er unnagjort. Anonymkode: 95399...ded Den perfekte mor, påan igjen skrev (9 minutter siden): Det var de visst ja🙈 Men den største har adskillig flere km på baken, så jeg vil likevel tenke at det er minst å tape på den😅 Verditapet er ikke så viktig HI Anonymkode: 794e2...c02
Anonym bruker Skrevet 18. september 2021 #25 Skrevet 18. september 2021 Du skriver i hi at dere kjøper ny bil fordi den gamle er for gammel. Så hva er det da å tenke på, selg skrotet, den blir vanskeligere og vanskeligere å få solgt i takt med tiden. Anonymkode: 00717...55f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå