Gå til innhold

Hvorfor regnes ikke temperatur som 37.8 som feber?

Anbefalte innlegg

Normaltemperaturen hos meg er rundt 36.6 og jeg har nå vært syk i 3 uker. Forhøyet temperatur, helt oppimot 38, i tillegg til 38. Et par ganger. Når jeg tar Paracet så kommer svetten og jeg kjenner at leddsmertene slipper taket. 
Men i følge lege så har jeg altså IKKE feber når den er under 38. Da skulle vel egentlig ikke Paracet hatt en slik effekt heller? At jeg svetter og kroppen «hviler» mer. 

jeg har ikke covid, er testet 4 ganger. 

Anonymkode: 7cdd2...373

Fortsetter under...

De må vel sette grensen et sted rett og slett, men både jeg og ene barnet mitt har det som deg. Veldig lav temperatur til vanlig og får nøyaktig samme symptomer på feber som andre gjør når de har 38-38,5, men ved 37,5-38. Verker i kroppen, blanke øyne, fryser osv. Mannen min og de tre andre barna kan derimot ha temperatur på opp mot 38 eller til og med rett over 38 uten å reagere. Jeg har opplevd at en unge har løpt rundt med god allmenntilstand og 38.1 i feber, mens andre lå og hakket tenner og var slått ut med 37.7. Jeg skjønner jo at det må gå en grense, men jeg synes den burde være litt mer fleksibel. 

Anonymkode: d6c7d...538

36,6 er helt normal temperatur så det er ikke slik at du er spesiell og har feber før andre. Temperaturen din svinger nok også, både i løpet av døgnet og i løpet av syklusen din.

Man kan også føle seg dårlig uten å ha feber. 37,8 er subfebril.

Anonymkode: 5431b...5ab

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har kroppstemperatur på 36,2. Bikker jeg 37 grader og drar meg opp mot 37,5 og opp mot 38 er jeg skikkelig, skikkelig syk.

Anonymkode: 9e38e...ab6

Nemlig. 36.6 er det jeg pleier å ha om kvelden, så jeg er jo da lavere til vanlig. Har også tidligere vært nede på 35.9. Det er nok litt i sammenheng med lavt BT. 

hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Normaltemperaturen hos meg er rundt 36.6 og jeg har nå vært syk i 3 uker. Forhøyet temperatur, helt oppimot 38, i tillegg til 38. Et par ganger. Når jeg tar Paracet så kommer svetten og jeg kjenner at leddsmertene slipper taket. 
Men i følge lege så har jeg altså IKKE feber når den er under 38. Da skulle vel egentlig ikke Paracet hatt en slik effekt heller? At jeg svetter og kroppen «hviler» mer. 

Men altså…. Har set noe å si egebtlig?

Om du er innenfor definisjonen av feber eller ikke er vel ikke av betydning. Paracet har effekt fordi den virker både på ditt ubehag og din kroppstemperatur. 

Anonymkode: b494b...489

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men altså…. Har set noe å si egebtlig?

Om du er innenfor definisjonen av feber eller ikke er vel ikke av betydning. Paracet har effekt fordi den virker både på ditt ubehag og din kroppstemperatur. 

Anonymkode: b494b...489

Poenget er at legen spør om jeg har hatt feber de ukene her. Jeg svarer jo at jeg har ligget mye rundt 37.8 og at det føles som feber. Det blir jo ikke helt riktig å ikke ta hensyn til at det er rimelig høy temperatur ift normalen. 
Jeg liker ikke ta piller når jeg ikke vet hvorfor jeg er syk. Tok Paracet nå for å ha litt kontroll over kroppen igjen. Men å ha forhøyet temp/småfeber i flere uker og en hoste ut av en annen verden tar på. Jeg er sliten og vil bli frisk! 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har normaltemperatur på 35,7. legen min bekrefter ar jeg har feber når tempen min er over 37,5. jeg har aldri hatt høyere feber enn 38,5 og da hadde jeg feberfantasier

Anonymkode: 80e88...436

Feber er ikke relativt, det er absolutt rett og slett fordi det er en definert verdi.

Men enhver form for forhøyet kroppstemperatur kan gi febersymptomer.

Anonymkode: e2bb4...4b8

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Feber er ikke relativt, det er absolutt rett og slett fordi det er en definert verdi.

Men enhver form for forhøyet kroppstemperatur kan gi febersymptomer.

Nei, du har rett i at det ikke ER relativt, men det burde være det. Eller rettere, grensen burde justeres ned med 0.6 grader for å tilpasse seg den nye kroppstemperaturen som har endret seg fra 37 grader til 36.4 grader, i snitt, siden grensen for feber ble satt.

https://www.aftenposten.no/verden/i/Jo4vk4/i-150-aar-har-vi-trodd-at-den-normale-kroppstemperaturen-er-37-grader

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du har rett i at det ikke ER relativt, men det burde være det. Eller rettere, grensen burde justeres ned med 0.6 grader for å tilpasse seg den nye kroppstemperaturen som har endret seg fra 37 grader til 36.4 grader, i snitt, siden grensen for feber ble satt.

https://www.aftenposten.no/verden/i/Jo4vk4/i-150-aar-har-vi-trodd-at-den-normale-kroppstemperaturen-er-37-grader

Er ikke uenig i det. Dette med temperatur kan skape kommunikasjonsvansker mellom lege og pasient og også mellom helsepersonell der den ene spør om feber og mener forhøyet temperatur og symptomer og den andre avkrefter fordi pasienten rent faktisk er subfebril.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke uenig i det. Dette med temperatur kan skape kommunikasjonsvansker mellom lege og pasient og også mellom helsepersonell der den ene spør om feber og mener forhøyet temperatur og symptomer og den andre avkrefter fordi pasienten rent faktisk er subfebril.

Nettopp! Jeg opplevde faktisk å bli forsøkt avvist i luken på legevakten en gang fordi jeg teknisk sett ikke hadde feber (37.6 grader), men var dårlig ellers og mistenkte ørebetennelse og mulig halsbetennelse. Måtte krangle meg til å få bli. Det viste seg at jeg var veldig syk, ikke bare hadde jeg halsbetennelse og ørebetennelse, som antatt, men lungebetennelse. Tenk om jeg ikke hadde gitt meg? Og det kun fordi jeg ikke hadde feber "etter boken", selv om jeg hadde alle symptomer på feber.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville sterkt vurdert å bytte lege, Hi. Den legen du har virker som en regelrytter som ikke evner å se den individuelle pasienten, men bare går etter hva som er gjennomsnittet. Da er han/hun ingen god lege. En god lege vurderer helheten!

Du sier at du er testet for covid-19 fire ganger. Har du blitt testet for andre ting? F.eks. lungebetennelse, mykoplasma, lungeklamydia m.fl.? Hvis ikke ville jeg krevd å få testet deg for slike typer sykdommer, i tillegg til andre ev. relevante blodprøver.

Som en annen linker til - folks kroppstemperatur har blitt lavere. Det gjør også at oppegående og oppdaterte leger tar hensyn til personers normale temperatur når de vurderer pasientens temperatur som feber eller ikke. Selv om de kanskje ikke kan skrive "feber", så kan de skrive "subfebril", men så presisere at pasienten normalt har lav kroppstemperatur, og at denne subfebrile temperaturen derfor må regnes som feber for denne pasienten. Dette kan igjen understrekes med at du flere ganger har hatt 38 grader, og at du ellers har tatt mye paracet pga. smerter denne perioden.

Jeg har også en "lav" kroppstemperatur. De fastlegene som har fulgt meg over tid de siste 15 årene har sagt "ja, da har du feber for din kropp", fordi de har visst normaltemperaturen min og også mtp. at jeg har alle normale symptomer på feber, selv om jeg formelt sett er subfebril. Men har, som en over her, også opplevd å ha blitt avfeid på legevakten og ikke en gang fått tatt tester, fordi jeg "ikke hadde feber". Neste gang jeg måtte til legevakten nærmest freste den legen jeg da kom til, fordi den andre legen ikke hadde tatt alle relevante tester og heller ikke  hadde vurdert allmenntilstanden (som var dårlig) eller andre helserisikoer som påvirker bl.a. immunsystemet.

Om dette ikke allerede er gjort, HI, så krev å få tatt utvidede blodprøver, samt få tatt tester for influensa, lungebetennelse, mycoplasma, lungeklamydia m.fl. Om de ikke finner noe, så vurder også å be om å bli testet for borreliose og andre flåttbårne sykdommer, spesielt om du ferdes en del i naturen.

God bedring :)

Anonymkode: fb7d4...f48

Jeg har 36 i normal tempratur. Bikker jeg 37 begynner formen å bli merkbart dårligere. Legen min ba meg om å nevne dette hver gang jeg måtte oppgi tempraturen til han eller andre i helsevesenet siden det er utenfor normalen og de ikke tenker over dette. Jeg hadde litt over 39 for endel år siden, og når min mann oppga at jeg normalt hadde 36 ble det fart på legen på legevakta, frem til det så var han helt rolig ang feberen. Jeg var syk med noe uten at jeg husker hva det var nå. Jeg husker igrunn ingenting av de dagene, min mann måtte bære meg ut i bilen for jeg var vist så dårlig. 

Måtte ringe legevakta for noen uker siden pga mange bivirkninger av vaksine nr2, da ville de også ha feberen min og sa hva min normal tempratur var. Hun sa jeg hadde feber når den da var 37,5. Så det varierer litt på de i helsevesenet, men utifra hva jeg har hørt fra mann som er sykepleier og unger som går helse så sier en at en har feber når den er 1,5 grad mer enn normal tempratur. 

Anonymkode: 391bb...a06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...