Gå til innhold

Dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har ei jente på 14 år. Flere i vennegr. hennes har i den senere tid begynt å snuse, røyke, drikke og stjele. Dette har jenta mi fortalt meg, og at det er noe av grunnen til at hun ikke liker å henge med de etter skolen..

Jeg stoler på jenta mi når hun sier hun takker nei til røyk,snus og alkohol, og at hun ikke stjeler.

Problemet for meg er om jeg skal si noe til de andre foreldrene? På den ene siden vil jeg ikke bryte tilliten til datteren min, men på den andre siden ville jeg så gjerne ha visst så jeg kunne få stoppet potensielle alvorlige konsekvenser.

Mannen mener jeg ikke skal si noe, men jeg føler begge alternativene er feil uansett.

synspunkter?

Anonymkode: 5cc02...03d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med helsesøster på skolen. Da kan foreldrene få vite det uten at det linkes til din datter.

Anonymkode: 2d3c3...f7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Snakk med helsesøster på skolen. Da kan foreldrene få vite det uten at det linkes til din datter.

Anonymkode: 2d3c3...f7b

Hvordan går jeg frem? Tar en telefon dit? De har vel taushetsplikt, så de kan vel ikke si at dette kommer fra min datter?

Skrevet
24 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvordan går jeg frem? Tar en telefon dit? De har vel taushetsplikt, så de kan vel ikke si at dette kommer fra min datter?

De vil ikke fortelle hvem det kommer fra. Du kan jo si at datteren din er redd for å bli gjenkjent som sladrer.. 

Anonymkode: 821a6...fe8

Skrevet

Dette snakket vi faktisk om på første foreldremøte på ungdomsskolen, og læreren sa klart ifra at om vi hørte noe så måtte vi ta kontakt, hun ville aldri si hvor informasjonen kom fra.

Det er viktig at de andre foreldrene får beskjed, og det er viktig at de snakker om disse tingene på skolen (de har både miljøterapeut og helsesykepleier der som kan jobbe med dette).

Læreren sa at hun gjerne tok på seg rollen som sladrehanken, og ville gi beskjed til de andre foreldrene uten å fortelle hvor informasjonen kom fra.

Jeg ville snakket med helsesykepleier eller lærer, for det er viktig for de andre foreldrene å få beskjed.

Jeg skjønner at du vil verne om tilliten din datter har til deg, og ikke la henne være "snitcheren", men det er mulig å unngå det altså.

Anonymkode: 3ead7...de0

Skrevet

Hadde kontaktet læreren slik at det kunne bli tatt opp på skolen med alle elevene uten at din datter ble hengt ut som den som sladrer, eller de det angår blir hengt ut for det de gjør.

Vi hadde en sak på skolen vår for litt siden hvor det var startende problemer med mobbing på et av trinnene.
Det ble tatt opp med skolen, og det ble startet en holdningskampanje med alle elevene på trinnet

Anonymkode: c4e11...22e

Skrevet

Føler jeg må gjøre noe, og er godt å se at flere tenker slik. Å gjøre ingenting føler jeg ikke er et alternativ …

Har veldig god kontakt med en av mødrene. Har vurdert å snakke med henne.

De er egentlig flott ungdom, tror bare de tester, men synes d må stoppes.

Og, jeg ville ha visst…

Mannen er rasende, han mener ikke jeg har noe «bevis». For ei suppe… :(

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Føler jeg må gjøre noe, og er godt å se at flere tenker slik. Å gjøre ingenting føler jeg ikke er et alternativ …

Og, jeg ville ha visst…

Hvorfor mener han du trenger bevis? Snakk om å lage storm i et vannglass, du skal jo ikke dra dem for retten...

Du skal bare informere skolen om at det er en del ukultur på trinnet akkurat nå og de bør tas tak i, uten at datteren din blir sladrehanken.

Det er ikke veldig dramatisk altså. Trodde tenåringsjenter var flinke nok til å lage drama selv, mannen din er jo helt ekstrem ;)

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor mener han du trenger bevis? Snakk om å lage storm i et vannglass, du skal jo ikke dra dem for retten...

Du skal bare informere skolen om at det er en del ukultur på trinnet akkurat nå og de bør tas tak i, uten at datteren din blir sladrehanken.

Det er ikke veldig dramatisk altså. Trodde tenåringsjenter var flinke nok til å lage drama selv, mannen din er jo helt ekstrem ;)

Vet ikke hvor skoen hans trykker, men sa det samme som deg, at det handlet om å stoppe en ukultur i klassen og trinnet.

Han er nok bare redd jeg skal miste tilliten jeg har fått hos datteren min, det vil jo ikke jeg heller. Men mener at d må noen voksne på banen så det ikke får konsekvenser for de det gjelder. 

Skrevet

Hvis det stemmer, det datteren din sier om at hun er den eneste som takker nei til disse tingene, er det lett at hun blir "sladrehanken" selv om dere prøver å kamuflere hvem som har sagt fra. Ungdommer er ikke dumme. Så tenk dere litt om med hensyn til hvordan dere evt. gjør dette. 

Anonymkode: dd86e...16e

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Og, jeg ville ha visst…

Jeg er på en måte enig med mannen din, ikke ta det direkte med foreldrene.
Du vet ingenting om det er klar over det, om de prøver å gjøre noe med det og så videre.
Du vet heller ikke med sikkert hvor mange barn dette faktisk gjelder.

Som sagt lenger oppe, ta det opp med læreren. Skoler har både kunnskap og ressurser til å ta dette opp på riktig måte

Anonymkode: c4e11...22e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis det stemmer, det datteren din sier om at hun er den eneste som takker nei til disse tingene, er det lett at hun blir "sladrehanken" selv om dere prøver å kamuflere hvem som har sagt fra. Ungdommer er ikke dumme. Så tenk dere litt om med hensyn til hvordan dere evt. gjør dette. 

Anonymkode: dd86e...16e

Det skal mye til altså, det er garantert flere som ikke er i denne "kule" gjengen, og det kan også være ungdommer som vil si nei og ikke tør...

Men skolen tar ikke dette opp på en måte så de unge skjønner at noen av dem har sladrer, de snakker generelt og kan kanskje si noe om at de har blitt observert av voksne, men sier ingenting om at andre unge har sladrer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 17.9.2021 den 14.10):

Det skal mye til altså, det er garantert flere som ikke er i denne "kule" gjengen, og det kan også være ungdommer som vil si nei og ikke tør...

Men skolen tar ikke dette opp på en måte så de unge skjønner at noen av dem har sladrer, de snakker generelt og kan kanskje si noe om at de har blitt observert av voksne, men sier ingenting om at andre unge har sladrer.

Datteren min er ikke den eneste i gjengen som ikke stjeler, røyker, snuser og drikker alkohol. Så om jeg får til at hun forblir anonymt så tror jeg ikke dette  kan spores tilbake til henne.

Jeg har bestemt meg for å kontakte rektor på skolen på mandag. Jeg må gjøre noe. Personlig er jeg glad i alle mine barns venner og ønsker alle en god fremtid. Det er sånn, at det vil alltid være noen som gjør/prøver på dumme ting. Dessverre kan noen dumme valg påvirke hvordan det voksne livet blir. Om det var mitt barn som gjorde dette ville jeg visst sånn at jeg kunne stoppe d❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...