Gå til innhold

Kløende hodebunn i over 10 år..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et stort problem med hodebunnen. Det klør og klør.

Frisører ser at jeg er lett rosa, mens legen min ser ingenting.

Jeg har forsøkt «alt» av shampooer. Funnet en uten silikon og sånt som jeg tåler- men den selges ikke i Norge og heller ikke på nett.

Jeg mister mye hår, men det er muligens fordi jeg klør meg så mye.

jeg har ikke flass, bruker ikke stylingprodukter eller hårføner - men hodebunnen blir litt bedre av fukt når jeg tilfører det.

Noen som har opplevd det samme eller har gode råd? 

Anonymkode: 14359...9a2

Skrevet

Jeg har ikke slitt i over 10 år, men i hvert fall over ett år. Jeg flasser også da, men bruker Redken sin «anti dandruff» shampoo hver gang jeg vasker håret (hver 2-3 dag), og 1- 2 dager i uka bruker jeg en skrubb. Skrubben utgjør en stor forskjell for meg. Her gjelder det å finne en fungerer for deg, gjerne en uten parfyme. Jeg anbefaler også «doble shampoo», altså bruke shampoo to ganger per vask. Ikke bruk balsam eller kur i hodebunnen. 

Eller så kan det også funke med en behandling i hodebunnen, blant annet solgt av Cosmica (i tillegg). Husk at stress også kan føre til ekstra hårtap, dette påvirker i hvert fall meg i stor grad.

Skrevet

Det er ikke vannet som er problemet da? For endel år siden så klødde jeg på kroppen etter hver dusj, holdt på å bli gal. Fikk satt på et vannrensefilter og problemet forsvant. Vannkvaliteten kan variere endel etter hvor man bor.

Anonymkode: ef9f5...b7c

Skrevet

Har du prø d å vaske håret sjelden? Reduser det til en gang i uka en periode. Det kan hjelpe.

Anonymkode: 1c082...99c

Skrevet

Har prøvd mye for samme problem. For meg var løsningen Define shampoo og balsam sensitive, For tørr og kløende hodebunn. Finner den som regel i hylla på dagligvarebutikken.

Skrevet

Hva med å få henvisning til en hudlege?  Mulig  seborroisk eksem? Er verdt et forsøk å sjekke.

Skrevet

Samme her. Får du små kviser som utvikler seg til sår? Det har jeg i perioder. Jeg mistenker noe hormonelt da ingen produkter jeg prøver utgjør noen forskjell. 

Anonymkode: f914c...f29

Skrevet

Jeg har brukt Vossabia sin urtesjampo et år og det hjelper.

Anonymkode: 0e8e9...692

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Har du prø d å vaske håret sjelden? Reduser det til en gang i uka en periode. Det kan hjelpe.

Anonymkode: 1c082...99c

Enig, prøv dette, Hi. Du sier ingenting om hvor ofte du vasker håret? 

Anonymkode: 9b01a...3d5

Skrevet

Jeg kjøpte ingefær shampoo og balsam på bodyshop, den var overraskende bra for kløende hodebunn. Min datter klør av det meste av shampoo, hun har atopisk eksem så hun vet jeg har ett problem. Og for å gjøre det enklere kan hun bruke en shampoo en stund, før hun plutselig reagerer på den, så vi må ha flere i hus slik at hun kan bytte på. 
Jeg har begynt å flasse på mine eldre dager og denne hjalp for kløing og flassing. Normal har også en ingefær shampoo, den fungerer også, men håret blitt litt rart når den brukes i lang tid. Så den har jeg kjøpt og bruker på hytta, for der kan det plutselig være tomt neste gang jeg kommer så greit at tantebarn ikke bruker opp den dyre bodyshopen.

De lukter litt merkelig, men helt greit. 

Anonymkode: fcf6b...019

Skrevet

Slutt med sjampo, bruk kun balsam. Jeg har tjukt langt hår med fall som for et år siden var frizzy, ble fort fett og kløende, flassende hodebunn. Kutta ut shamo og nå har jeg blankt hår som ikke blir fett og ingen kløe. Vasker hodebunn og hår med balsam annenhver dag (eller mer eller mindre). Tok noen uker før hår og hodebunnen tilpassa seg, følte det var litt ekkelt en periode da, men nå føles det rent med god lukt og er mye blankere og finere samt at hodebunnen er helt flass -og kløefri.,

Anonymkode: fd05c...3d1

Skrevet

Tusen tusen takk for alle gode råd. 
Jeg skal sette meg ned og notere ned alle gode råd fra dere❤️

Jeg vasker håret så ca hver 4 dag. Håret har vendt seg til dette- så det ser helt greit ut å vaske litt sjelden. Jeg har ikke brukt balsam.

Men nå skal jeg sjekke ut og forsøke å se om rådene kan gjøre ting bedre.

Igjen tusen takk, jeg setter veldig stor pris på hver og en av dere som har svart❤️

Anonymkode: 14359...9a2

Skrevet

Jeg har samme problem og mistenker også at det er hormonelt som en over skriver. Det forverrer seg rundt eggløsning og mens. Jeg merker også veldig godt forskjell på kosthold. Jo mer sukker og stivelse jeg spiser jo verre blir kløen. Jeg har eksem på kroppen i tillegg og prøver å holde meg unna visse matvarer som sukker og brød pga det så det henger nok sammen

Anonymkode: fa378...16a

Skrevet

PS, den ser skumlere ut enn den er. Myk silikon. Brukes når du vasker håret

Anonymkode: 07798...0d3

Skrevet

Både jeg og datteren min har hodebunn som klør, litt atopisk hud...

Vi bruker Vishy sjampo fra apoteket, for sensitiv hodebunn, den er grei. Også har vi en sånn "massasjebørste" som det er linket til over her, eller en lignende da, de har de til rundt 15 kr på Normal. Da får du massert sjampoen skikkelig ut etter vask og får igang blodsirkulasjonen.

Vi bruker balsam, men ikke i hodebunnen, det har vi bare i lengdene.

Anonymkode: ad297...75e

Skrevet

Har du langt og tykt hår?

Hos meg hjelper det å klippe det, det blir ikke så tett og trangt inn mot hodebunnen da...

Anonymkode: 1ba2e...a79

Skrevet

Fungoral shampo fra apoteket hjalp meg.

Anonymkode: 23266...cc2

Skrevet

Fungoral stemmer jeg også for! jeg har klødd i mange år,  nå, ingenting. 

Anonymkode: 77ae0...577

Skrevet

Se Vossebia.no

Anonymkode: e72fe...456

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Se Vossebia.no

Argh... Vossabia.no

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg har brukt Vossabia sin urtesjampo et år og det hjelper.

Anonymkode: 0e8e9...692

Samme her.

Anonymkode: db31e...cbd

Skrevet

Jeg har også vært plaget med kløe i hodebunnen i flere år. Klør spesielt mye når håret begynner å bli fett. 

Brukte en shampo fra Aderma for flere år siden, den var god, men forsvant dessverre fra markedet.. har ikke funnet noe tilsvarende bra før sist vinter når jeg oppdaget Fungobase shampoer . Den for tørr og kløende hodebunn har funket veldig bra for meg. Måtte bruke den noen ganger før kløen ga seg helt. Prøver jeg å bruke noe annet kommer kløen ganske fort tilbake. Ulempen er at jeg føler hodebunnen blir fort fett igjen og håret nesten alltid ligger litt "tungt" ned mot hodebunnen.

Anonymkode: 5b44f...9b5

Skrevet

Jeg klør også i perioder. Noen shampoer er bedre enn andre, av en eller annen grunn funker den som heter 'big sexy hair', selv om den sikkert ikke er spesielt skånsom. 

Jeg har eksem-hud, og får av og til' tørr hud i ansiktet og noe eksem på hendene, så det er nok tørr hud i hodebunnen også. 

Jeg synes det hjelper med sånn gele som man kan få kjøpt på apoteket, sånn som man kan fordele i hodebunnen og massere inn. Den er gjerne både kjølende og beroligende. Det ser ikke ut til at de selger den jeg har pleid å bruke lenger, men det kan hende at denne her er like bra, https://www.apotek1.no/produkter/cosmica-special-care-behandling-mot-torr-hodebunn-150ml-897843p 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...