Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 Hvor får jeg tak i det i disse dager? Dyrlegen påstår det ikke er så lett! Anonymkode: 59bbf...7bc
MarshOfDecay Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvor får jeg tak i det i disse dager? Dyrlegen påstår det ikke er så lett! Anonymkode: 59bbf...7bc Å gi katten p-piller er ikke vanlig mer ettersom det ofte gir dem kreft. Gjør heller en sterilisering, så slipper du den frykten.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 MarshOfDecay skrev (11 minutter siden): Å gi katten p-piller er ikke vanlig mer ettersom det ofte gir dem kreft. Gjør heller en sterilisering, så slipper du den frykten. Det passer ikke for meg å sterilisere/kastrere, fordi jeg ønsker å ha muligheten til å få kattunger senere og samtidig vil la henne være utekatt. Jeg vet det kan øke sjansen for kreft, men har hatt katter tidligere som ble veldig gamle på tross av årevis med p-piller. Anonymkode: 59bbf...7bc
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 Nei, det er ikke så lett. Det er frarådet pga kreftfaren... Men om du finner en veterinær som vil skrive ut resept så må apoteket bestille det inn til deg. Anonymkode: 8d9e8...11c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 Problemet er både kreft og at det kan være vanskelig å gi kattene piller hver dag, og ofte kaster de dem opp. Ville heller vurdert å holde katten inne. Anonymkode: 97aa8...ca0
Pobie Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 Ikke gjør det. Måtte avlive en ellers helt frisk katt for et par år siden pga kreft som spredde seg ekstremt raskt. De er heller ikke spesielt pålitelige, hadde katter i oppveksten som gikk på p-piller som fikk kattunger nesten hvert år pga pillen ble glemt eller de spydde den opp igjen ute. Det er uansvarlig å ha en katt som utekatt og la den få kattunger. Det er bra dyrleger nå nekter å skrive ut p-piller.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 Pobie skrev (26 minutter siden): Ikke gjør det. Måtte avlive en ellers helt frisk katt for et par år siden pga kreft som spredde seg ekstremt raskt. De er heller ikke spesielt pålitelige, hadde katter i oppveksten som gikk på p-piller som fikk kattunger nesten hvert år pga pillen ble glemt eller de spydde den opp igjen ute. Det er uansvarlig å ha en katt som utekatt og la den få kattunger. Det er bra dyrleger nå nekter å skrive ut p-piller. Hvorfor er det uansvarlig å la den få PLANLAGTE kattunger? Jeg ønsker jo ikke at den skal få kattunger i hytt og pine, det er derfor jeg etterspør p-piller. Vi hadde aldri slike problemer med kattene jeg hadde i oppveksten som du beskriver. Det vil si - de fikk bare kattunger når vi med vilje unnlot å gi p-piller. Anonymkode: 59bbf...7bc
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det uansvarlig å la den få PLANLAGTE kattunger? Jeg ønsker jo ikke at den skal få kattunger i hytt og pine, det er derfor jeg etterspør p-piller. Vi hadde aldri slike problemer med kattene jeg hadde i oppveksten som du beskriver. Det vil si - de fikk bare kattunger når vi med vilje unnlot å gi p-piller. Anonymkode: 59bbf...7bc Klart det er uansvarlig hvis katten kaster opp p-pillene og blir drektig likevel 🙄 Det finnes nok av hjemløse katter i verden, vi trenger ikke flere. Hvis du ikke vil ha kattunger må du enten kastrere eller holde den inne for å være sikker. Anonymkode: 97aa8...ca0
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Klart det er uansvarlig hvis katten kaster opp p-pillene og blir drektig likevel 🙄 Det finnes nok av hjemløse katter i verden, vi trenger ikke flere. Hvis du ikke vil ha kattunger må du enten kastrere eller holde den inne for å være sikker. Anonymkode: 97aa8...ca0 Vel, som nevnt har vi aldri opplevd slike problemer med de fire hunkattene jeg hadde i min oppvekst. Jeg nekter å tro at det er så mye vanskeligere i dag enn før! Anonymkode: 59bbf...7bc
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vel, som nevnt har vi aldri opplevd slike problemer med de fire hunkattene jeg hadde i min oppvekst. Jeg nekter å tro at det er så mye vanskeligere i dag enn før! Anonymkode: 59bbf...7bc Huff. Kanskje du skal revurdere om du er klar for ansvaret som følger med å være katteeier. Anonymkode: 97aa8...ca0
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 Er det rasekatt? Oppdrett? Hvis ikke steriliser, det er det mest ansvarlige. Anonymkode: 4b2d1...971
Pobie Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor er det uansvarlig å la den få PLANLAGTE kattunger? Jeg ønsker jo ikke at den skal få kattunger i hytt og pine, det er derfor jeg etterspør p-piller. Vi hadde aldri slike problemer med kattene jeg hadde i oppveksten som du beskriver. Det vil si - de fikk bare kattunger når vi med vilje unnlot å gi p-piller. Anonymkode: 59bbf...7bc Hvis det er huskatt, noe jeg går utifra siden du vil ha den som utekatt, er det uansett uansvarlig å la den få kattunger. Din huskatt har ikke bedre gener enn alle de andre huskattene som får kattunger ved uhell. Det blir født for mange huskatter hvert år, dermed er selv planlagte kattunger uansvarlig. Hvis det er en rasekatt som du har betalt tusenvis for er det lite sannsynlig at du vil ha den ute hvor den kan bli stjålet, påkjørt, vandre avgårde og bli borte, eller havne i slåsskamper og ende opp med masse arr og rifter i ørene.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #13 Skrevet 15. september 2021 Pobie skrev (9 minutter siden): Hvis det er huskatt, noe jeg går utifra siden du vil ha den som utekatt, er det uansett uansvarlig å la den få kattunger. Din huskatt har ikke bedre gener enn alle de andre huskattene som får kattunger ved uhell. Det blir født for mange huskatter hvert år, dermed er selv planlagte kattunger uansvarlig. Hvis det er en rasekatt som du har betalt tusenvis for er det lite sannsynlig at du vil ha den ute hvor den kan bli stjålet, påkjørt, vandre avgårde og bli borte, eller havne i slåsskamper og ende opp med masse arr og rifter i ørene. Det er en huskatt. Etter min mening er huskatter mye penere og hyggeligere enn rasekatter, og jeg synes ikke at huskattene skal dø ut. Bare fordi andre er uansvarlige katteeiere som lar kattemor få uplanlagte kull og dumper kattungene i skogen, betyr ikke at JEG er det. Planen er å gjøre som før: Planlegge kull nøye og forhøre meg om hvem som ønsker kattunger i forkant for å være sikker på å få gitt bort alle. Skulle det mot formodning skje at jeg ikke får gitt bort alle, beholder jeg selvsagt resten selv. Anonymkode: 59bbf...7bc
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Er det rasekatt? Oppdrett? Hvis ikke steriliser, det er det mest ansvarlige. Anonymkode: 4b2d1...971 Hvorfor skal bare rasekatter få kattunger mener du? Jeg ville aldri i livet eid en rasekatt! Generelt sett har huskatter dessuten bedre helse enn rasekatter, grunnet årevis med usunn avl. Anonymkode: 59bbf...7bc
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 Det er veldig vanskelig å få tak i p-piller til katt nå pga kreftfaren. Er det i det heletatt mulig å få tak i? Anonymkode: 7b9a1...2e8
Pobie Skrevet 15. september 2021 #16 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er en huskatt. Etter min mening er huskatter mye penere og hyggeligere enn rasekatter, og jeg synes ikke at huskattene skal dø ut. Bare fordi andre er uansvarlige katteeiere som lar kattemor få uplanlagte kull og dumper kattungene i skogen, betyr ikke at JEG er det. Planen er å gjøre som før: Planlegge kull nøye og forhøre meg om hvem som ønsker kattunger i forkant for å være sikker på å få gitt bort alle. Skulle det mot formodning skje at jeg ikke får gitt bort alle, beholder jeg selvsagt resten selv. Anonymkode: 59bbf...7bc Så lenge det fremdeles blir født flere huskatter hvert år enn det finnes folk som vil ha dem, er det virkelig ikke risiko for at huskatten skal bli utryddet.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2021 #17 Skrevet 16. september 2021 Har du tenkt over hvorfor kattene kaster opp tabletten? Siden den gis kun en dag i uken, må den inneholde store mengder hormoner for å hindre drektighet. Mennesker klager over hvordan små me gder hormoner gjør at de føler seg elendig. Du vil frivillig la katten din bli kvalm og uvel hver uke for aT du vil ha kattunger. Ikke gjør det mot katten din. Det et stygt gjort å la den føle seg syk fordi du ønsker deg kattunger. I tillegg er paringen for katter både brutalt og smertefullt. Anonymkode: 28593...761
Anonym bruker Skrevet 16. september 2021 #18 Skrevet 16. september 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har du tenkt over hvorfor kattene kaster opp tabletten? Siden den gis kun en dag i uken, må den inneholde store mengder hormoner for å hindre drektighet. Mennesker klager over hvordan små me gder hormoner gjør at de føler seg elendig. Du vil frivillig la katten din bli kvalm og uvel hver uke for aT du vil ha kattunger. Ikke gjør det mot katten din. Det et stygt gjort å la den føle seg syk fordi du ønsker deg kattunger. I tillegg er paringen for katter både brutalt og smertefullt. Anonymkode: 28593...761 Etter min erfaring går det helt fint med p-piller. Og brutalt og smertefullt? Ærlig talt, har vi beveget oss så langt bort fra naturtilstanden at vi prøver å forhindre at dyr gjør den mest naturlige tingen i verden? Anonymkode: 59bbf...7bc
Anonym bruker Skrevet 16. september 2021 #19 Skrevet 16. september 2021 Pobie skrev (6 timer siden): Så lenge det fremdeles blir født flere huskatter hvert år enn det finnes folk som vil ha dem, er det virkelig ikke risiko for at huskatten skal bli utryddet. Det hadde jo vært bedre om folk som i utgangspunktet har tenkt å skaffe seg rasekatt kan ta inn en av disse stort sett friskere huskattene. Anonymkode: 59bbf...7bc
Anonym bruker Skrevet 16. september 2021 #20 Skrevet 16. september 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det hadde jo vært bedre om folk som i utgangspunktet har tenkt å skaffe seg rasekatt kan ta inn en av disse stort sett friskere huskattene. Anonymkode: 59bbf...7bc Har begge deler. Har to Main Coon og tatt inn en kattunge som vi fant dumpet ute. Alle er chippet og sterilisert. Anonymkode: 4b2d1...971
Pobie Skrevet 16. september 2021 #21 Skrevet 16. september 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Det hadde jo vært bedre om folk som i utgangspunktet har tenkt å skaffe seg rasekatt kan ta inn en av disse stort sett friskere huskattene. Anonymkode: 59bbf...7bc Det er mange som har en av hver. Det er også mye vanligere å ha huskatt enn å ha rasekatt. At den stakkars huskatten er utrydningstruet og derfor må katten din få et planlagt kull holder ikke vann altså. Det er uansvarlig å planlegge kull på huskatter, uansett. Å *planlegge* et kull på en huskatt går jo også imot det huskatten faktisk er - en salig blanding av litt av hvert.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2021 #22 Skrevet 16. september 2021 Pobie skrev (35 minutter siden): Det er mange som har en av hver. Det er også mye vanligere å ha huskatt enn å ha rasekatt. At den stakkars huskatten er utrydningstruet og derfor må katten din få et planlagt kull holder ikke vann altså. Det er uansvarlig å planlegge kull på huskatter, uansett. Å *planlegge* et kull på en huskatt går jo også imot det huskatten faktisk er - en salig blanding av litt av hvert. Med «planlegge» mener jeg selvsagt ikke at jeg skal ta med meg katten min til en nøye utvalgt hannkatt og la dem parre seg på vaskerommet. Jeg mener at jeg slutter å gi henne p-piller og slipper henne ut som vanlig og håper på det beste. Jeg får selvsagt ikke kattekull bare for å forhindre utrydding, men fordi jeg har lyst på. Akkurat som at man får barn fordi man har lyst på, og ikke for å sørge for befolkningsvekst. Det er nok hjemløse barn i verden også. Poenget mitt er at så lenge jeg sørger for gode hjem til hver og en av kattungene, kan jeg ikke beskyldes for å være uansvarlig altså. Anonymkode: 59bbf...7bc
Pobie Skrevet 16. september 2021 #23 Skrevet 16. september 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Med «planlegge» mener jeg selvsagt ikke at jeg skal ta med meg katten min til en nøye utvalgt hannkatt og la dem parre seg på vaskerommet. Jeg mener at jeg slutter å gi henne p-piller og slipper henne ut som vanlig og håper på det beste. Jeg får selvsagt ikke kattekull bare for å forhindre utrydding, men fordi jeg har lyst på. Akkurat som at man får barn fordi man har lyst på, og ikke for å sørge for befolkningsvekst. Det er nok hjemløse barn i verden også. Poenget mitt er at så lenge jeg sørger for gode hjem til hver og en av kattungene, kan jeg ikke beskyldes for å være uansvarlig altså. Anonymkode: 59bbf...7bc Uansett hvordan du vrir og vender på det er det uansvarlig å sette kattunger til verden når det allerede fødes for mange kattunger. De som får kattunger av deg ville uansett skaffet seg katt, og du tar dermed et hjem fra en annen kattunge når du med vilje lar katten din få unger.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2021 #24 Skrevet 16. september 2021 Kattunger på huskatt fordi du har lyst på? Det var litt spesielt, har jeg aldri hørt før tror jeg. Anonymkode: 8d9e8...11c
Anonym bruker Skrevet 16. september 2021 #25 Skrevet 16. september 2021 Jeg håper du ikke finner en veterinær som er utdatert nok til å gå med på dette, og jeg håper du ikke skaffer katt. Det er så hylende åpenbart at du setter deg og ditt over kattens velferd. ...utryddelse av huskatt. Nå har jeg hørt det også! 🙄 Anonymkode: e5841...d6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå