Gå til innhold

Er dette greit? Oppdragelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fordi om jeg går fra ham må devære alene med ham. Jeg ønsker ikke det for dem. 

Anonymkode: c4a5f...a4a

Nei, da velger du jo at dette er det de må leve med. 100 % av tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så da er det bedre at barna dine må leve med det 100% av tiden, å måtte gå på eggeskall hjemme, for hvem vet når far blir sint igjen og mest sannsynlig bli bitter på deg fordi du lot de ha den oppveksten?

*klapp på skulderen til deg*

Anonymkode: 80435...6fb

Skrevet
Superdolly skrev (7 minutter siden):

Nei, da velger du jo at dette er det de må leve med. 100 % av tiden.

Det er jo ikke slike episoder hele tiden da. Og han jobber turnus på sykehus, så han jobber veldig ofte når vi har fri👍

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan synes du papoa burde ha reagert? Gutten er så stor at han burde lært for lenge siden at det ikke er greit å ødelegge andres tegninger. Hvis det er noe du må forklare ham nå har det vært noe seriøst feil i oppdragelsen i mamge år. Han vet godt at han gjorde noe galt, han bryr seg bare ikke fordi han har lært at det ikke gir noen konsekvenser.

Anonymkode: 12fc2...ea3

Det er jo mye annet man heller kunne gjort. I stedet for å skape en konflikt mellom far og barn, kunne far ha forholdt seg til konflikten som allerede var mellom hans to barn. Med fars reaksjon her, ble jo fireåringen som var skadelidende totalt glemt i iveren etter å straffe storebror.

For eksempel kunne far snakket om hvordan dette fikk fireåringen til å føle seg, og snakket om hvordan seksåringen ville følt det selv. Han kunne hjulpet storebror å finne en måte å ordne opp med lillebror på. Be om unnskyldning eller lage en ny tegning sammen med lillebror eller et eller annet som ville bidratt til å styrke relasjonen mellom brødrene. I stedet for gjorde han noe som skadet relasjonen mellom far og i alle fall én sønn, kanskje begge, og lot søskenforholdet seile i sin egen sjø med en uløst konflikt.

Om storebror ikke var mottakelig for å ordne opp, er det en rimelig konsekvens at han må forlate tegnebordet og ikke kan være med lenger. Men hovedfokus bør være å gjøre søskenforholdet så sterkt som mulig, øve dem på å vise hensyn til hverandre og lære dem hvordan de kan ordne opp når de har gjort noe dumt. 

Klart storebror burde vært moden nok til å håndtere frustrasjon, sjalusi eller hva som nå lå bak på en ikke-destruktiv måte, men dette må jo læres. Jo mindre konstruktiv veiledning han får, jo vanskeligere vil det bli å lære det. Far kan det jo åpenbart ikke selv, som skyter fra hofta straks noe oppstår.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så da er det bedre at barna dine må leve med det 100% av tiden, å måtte gå på eggeskall hjemme, for hvem vet når far blir sint igjen og mest sannsynlig bli bitter på deg fordi du lot de ha den oppveksten?

*klapp på skulderen til deg*

Anonymkode: 80435...6fb

De går ikke på eggeskall, men de har heller ingen respekt for ham. De hører aldri på ham eller gjør som han sier. Derav alle konfliktene, han greier ikke gi skikkelige beskjeder eller få de til å høre på seg. De oppfører seg helt annerledes med meg enn med ham. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De går ikke på eggeskall, men de har heller ingen respekt for ham. De hører aldri på ham eller gjør som han sier. Derav alle konfliktene, han greier ikke gi skikkelige beskjeder eller få de til å høre på seg. De oppfører seg helt annerledes med meg enn med ham. 

Jeg får følelsen av at du mener at du er en bedre forelder enn han. Det er du ikke når du lar barna dine vokse opp slik. 

Anonymkode: 0db4b...6f8

Skrevet

Stakkars barn. Jeg vokste også opp med en ustabil far og en mor som aldri tok oss på alvor ved å forlate han. Jeg kommer aldri til å tilgi henne for det. 

Anonymkode: b4df1...391

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stakkars barn. Jeg vokste også opp med en ustabil far og en mor som aldri tok oss på alvor ved å forlate han. Jeg kommer aldri til å tilgi henne for det. 

Ja, for det var jo selvsagt moren som var verst.....

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, for det var jo selvsagt moren som var verst.....

Hun tok ikke vare på oss, til tross for at hun så hvordan han var. Pappa har jeg ingen kontakt med. Mamma snakker jeg med maks et par ganger i året. Hun ødela barndommen vår. Men du innser tydeligvis ikke hvor mye du skader barna dine. Eller så er du bare som mamma. Like skadelig begge deler. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg mener du burde avvist ham og sendt ham til far for trøst.

"Ja, det var dumt at du ødela tegningen til lillebror og at pappa måtte ødelegge din for at du skulle skjønne det. Gå tilbake til pappa og lillebror nå, så kan dere lage hver deres fine nye tegning som ingen ødelegger. Dem gleder jeg meg til å se."

Anonymkode: 12fc2...ea3

Å fortelle barnet at «pappa måtte ødelegge tegningen din for at du skulle skjønne» syns jeg er en helt vanvittig idé. Pappa måtte ingenting, det er ikke guttungen sin skyld at faren ikke klarer å være den trygge voksne i relasjonen. 

Anonymkode: 929f1...e3a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

To brødre og pappa sitter sammen og tegner. Så tegner storebror på lillebror sin tegning så den blir ødelagt og de krangler, lillebror er veldig lei seg fordi tegningen ble ødelagt. Pappa tegner da på storebror sin tegning så den også blir ødelagt slik at storebror også gråter fordi tegningen hans også ble ødelagt. Pappa spør da om han syntes det var greit at han ødela tegningen hans? Sier at nå vet du hvordan det føles. Kanskje du ikke gjør sånt mer? 

Pappa syntes tydeligvis dette var en ok måte å lære ham rett og galt på, mamma er ikke enig. Mamma tenker at unger gjør det foreldre gjør, ikke det de sier, og pappa viste at det er greit både å ta igjen med samme mynt, og å ødelegge andres ting. Storebror trengte mye trøst og snakket etterpå om at pappa var verdens verste far. Ikke lett å vite hva en skal svare til det...

Hva tenker dere? 

Nei det var feil. Han lærer barnet å ta igjen rett og slett. Type "du ødelegger min så da kan jeg ødelegge din". 

Det rette hadde vært å trøste den ene og snakke med den andre om hvorfor det ikke er greit å ødelegge brors tegning, evt hvorfor han gjorde det også.

Anonymkode: aa7fb...970

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Hun tok ikke vare på oss, til tross for at hun så hvordan han var. Pappa har jeg ingen kontakt med. Mamma snakker jeg med maks et par ganger i året. Hun ødela barndommen vår. Men du innser tydeligvis ikke hvor mye du skader barna dine. Eller så er du bare som mamma. Like skadelig begge deler. 

Nå må du huske på at du ikke er mitt barn. Tviler på at hvordan vi har det kan sammenlignes med hvordan du hadde det. Barna her lider ikke, de bare var ikke så heldige med pappa, og jeg har endt opp med en dårlig mann. Men det er nok mest plagsomt for meg. De er hverken redde eller lidende altså selv om de mangler respekt for ham. Konflikter ville de møtt på ellers i livet også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ojj, her kommer du virkelig frem....

Anonymkode: 5751f...202

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Nå må du huske på at du ikke er mitt barn. Tviler på at hvordan vi har det kan sammenlignes med hvordan du hadde det. Barna her lider ikke, de bare var ikke så heldige med pappa, og jeg har endt opp med en dårlig mann. Men det er nok mest plagsomt for meg. De er hverken redde eller lidende altså selv om de mangler respekt for ham. Konflikter ville de møtt på ellers i livet også. 

Hehe, altså. 

Først er han litt ille i hovedinnlegget, så er han selve djevelen i dine neste, men nå er han helt grei? 

Så i følge din egen logikk så må barn regne med øye for øye fra sine foreldre. 

Anonymkode: 2c61c...371

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Barna her lider ikke, de bare var ikke så heldige med pappa, og jeg har endt opp med en dårlig mann. Men det er nok mest plagsomt for meg. De er hverken redde eller lidende altså selv om de mangler respekt for ham. 

Dårlig mann som er plagsom for deg - altså det lyser ikke akkurat respekt og kjærlighet fra deg heller... 

Jeg tror ikke det er sunt for noen av dere å være i dette forholdet, jeg. Det virker som om du forakter mannen din, barna har ikke respekt for ham, og han er dårlig til å kommunisere, og sikkert frustrert. 

Endret av the amazing spidermamma
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skal si pipa har fått en annen lyd! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Roe meg ned? Jeg blandet meg overhodet ikke i situasjonen, jeg observerte på avstand og måtte (igjen) trøste barn som kom og sa pappa hadde vært slem. Jeg bare spør om synspunkter på om dette er grei håndtering fra pappa sin side. Han er stadig i konflikt med barna. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

4 og 6, og som sagt, mye konflikter mellom pappa og barn. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg ilte ikke til, nå må du ikke dikte, barnet kom til meg etterpå. Mener du jeg skulle avvist barnet da? Når det var veldig lei seg? 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hæ? Når han kommer løpende til meg så skal jeg avvise hans følelser mener du? Jeg er såklart ikke enig i at far er slem ovenfor ham, men jeg anerkjenner jo følelsene han har. Og gir trøst, noe annet ville jo vært ondt. Han er ikke manipulerende. Ikke på en flekk. Impulsiv ja.

Da hadde jeg jo sagt at det pappa gjorde var greit, og det mener jeg ikke. Pappa trøster ikke, han ber ham bare å slutte å grine. 

Helt enig at vi skal være et team, men ikke med sånn barnslig oppførsel. Da må ha bli voksen, gå et COS kurs eller liknende og starte kommunisere. Hvordan tenker du jeg satte barnet opp mot far her? 

Det hadde vært helt topp om det skjedde her og, men far løser ingen konflikter her, han starter dem for det meste. Og så blir han farten etterpå og går gjerne unna. Da må nesten barna ha en voksenperson der altså. 

Jeg ønsker på ingen måte å være good cop, men de trenger jo en å stole på.

Men han var ikke tilgjengelig eller mottagelig. Han var bare sint. Det er nesten verre enn å gå, ham er jo da ikke der for dem.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Han slutter ikke være faren deres av det. Da blir de jo alene med ham. Ikke bedre det.

Jeg vet det, men utfra meninger til folk her er jeg jammen ikke sikker på om folk bryr seg om det. 

Lillebror var ikke lei seg særlig lenge, de kranglet litt og når pappa tegnet på storebror tegning var han alt i gang med noe annet. Men pappa burde tatt mer hånd om ham heller enn å straffe broren. 

Nja. Skilsmisse, to hjem, alene med ham. Vet ikke om det er bedre jeg. 

Og jo, jeg gjør og har gjort masse for å prøve å endre situasjonen. Jeg har snakket med ham om det, foreslått parterapi, familievernkontor, kurs osv. Selv tatt kurs, men han er jo like mottakelig som en vegg. 

Det er jo ikke slike episoder hele tiden da. Og han jobber turnus på sykehus, så han jobber veldig ofte når vi har fri👍

Her er litt av hvordan du beskriver mannen du lar barna dine vokse opp med. 

Og plutselig er han ikke såå ille likevel?

Skrevet
*Miss Marple* skrev (13 timer siden):

Skal si pipa har fått en annen lyd! 

Det bare tas helt ut av proporsjoner her inne, og folk fantaserer opp ting rundt. Halve flokken heier på far, andre halve flokken mener mor mishandler barna for ikke å ta dem vekk fra far. Som jo andre halvdelen mente handlet helt ok. 

Thats dib...

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Her er litt av hvordan du beskriver mannen du lar barna dine vokse opp med. 

Og plutselig er han ikke såå ille likevel?

Mange her som mener at det han gjorde var greit. Glemte du å klippe ut det? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Selvfølgelig har de ingen respekt for han når de kan løpe til deg å sutre når de ikke liker hans reaksjoner 

Anonymkode: 85986...57f

Skrevet

Det som er dummest her, er at du stiller et spørsmål som du tydeligvis selv vet svaret på. Det er tydelig at du har en mening om fars oppførsel her, men ønsker bekreftelse. Siden dette er et gjentagende problem, med konflikter mellom fat og barn, må du på et eller annet tidspunkt ta et standpunkt. Skjønner at det kan være vanskelig, men har du egentlig noe valg? Hvorfor spørre her om du uansett ikke makter eller evner å gjøre noe med det? Jeg dømmer ikke, for jeg vet at vi alle er i ulike situasjoner, og det er helt umulig å vite hva andre bør gjøre. Men du må nesten gå i deg selv og vurdere hva som er saken, og hva er best for dine barn. 

Anonymkode: 3cabb...9ba

Skrevet

Så deilig det må være å være mann. Er du en dustete far? Pokker ta mora!!!

Hvor mange legger ansvaret for mors udugelighet på en far som blir hos familien for å beskytte barna?

Folk må snart begynne å se hva som er folks motivasjon for å velge som de gjør før de går helt bananas i kritikken sin.

Anonymkode: cfa37...355

Skrevet

I situasjonen som beskrives i hi, er det vel kun 4 åringen som oppfører seg slik man kan forvente ut fra alder. Dere andre ligger på et litt lavere nivå enn man kunne forvente ut fra alder og rolle i familien. 

Nå vil jeg nok påstå at 6 åringen utmerket godt visste hva han gjorde da han tegnet på lillebror tegning. Han gjorde det sannsynligvis for å tirre lillebror. Det er jo i seg selv ikke noe uvanlig i slike fremprovoserte søskenkonflikter. Og jeg vil tro at dette er noe som er gjentagende hos dere siden far reagerer som han gjør. Tenker han kan ha sett på dette som en mulighet til at storebror kan få kjenne litt på følelsene han påfører lillebror. Hvilket han ikke kan i en annen situasjon der storebror kanskje slår, erter, lugger, dytter lillebror. Far velger kanskje ikke en pedagogisk riktig metode her, men kan forstå en slik tankegang. Storebror lager et voldsomt drama synes jeg. Det virker ganske unaturlig. Pleier han hause opp situasjoner, og skape konflikter i familien? (her mellom deg og far.) Er han litt bortskjemt? Eller er det noe mer du ikke forteller? 

Hvordan far er som far stort sett, kan man ikke vurdere ut fra denne hendelsen. 

Anonymkode: 21605...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...