Gå til innhold

Er dette greit? Oppdragelse...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå var pappa her. Han hadde ikke gått noe sted. 

Anonymkode: 12fc2...ea3

Men han var ikke tilgjengelig eller mottagelig. Han var bare sint. Det er nesten verre enn å gå, ham er jo da ikke der for dem.

Anonymkode: c4a5f...a4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det er nettopp fordi far gjør sånt han ikke har lært? 

Nei, dette skulle han lært både i barnehage og på skolen.  Sansynlig vis gjør han ikke slikt der. Jeg er ganske sikker på at han godt vet hva som er rett og galt.

Skrevet

Nei, dette skulle han lært både i barnehage og på skolen.  Sansynlig vis gjør han ikke slikt der. Jeg er ganske sikker på at han godt vet hva som er rett og galt.

Ja, det  er jeg også at han gjør. Men det er vel ikke poenget her? Alle barn gjør jo innimellom ting de ikke skal. Saken her er da hvordan det håndteres. 

Skrevet

Synes det ikke var ille jeg da. Storebror høres ut som han trengte å kjenne på det. 

Anonymkode: 0c8ac...8d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Synes det ikke var ille jeg da. Storebror høres ut som han trengte å kjenne på det. 

Anonymkode: 0c8ac...8d4

Hadde du ment det samme om det som ble gjort var å klype eller slå?

Skrevet

Jeg synes du får mange rare svar i denne tråden. Du har helt rett, mannen din oppførte seg inadekvat og helt upedagogisk. Omtrent like lurt som å slå barn for å lære dem at man ikke skal slå. Hvis det var en engangshendelse så ok, la det passere. Hvis det er et gjentakende fenomen, må dere ta tak i det, dette er ikke noe godt reaksjonsmønster.

Anonymkode: a6f39...6bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det  er jeg også at han gjør. Men det er vel ikke poenget her? Alle barn gjør jo innimellom ting de ikke skal. Saken her er da hvordan det håndteres. 

Det er jo nettopp det som er problemet. Gutten har ødelagt tegningen til lillebror med vilje, selv om han vet det er galt og at lillebror selvfølgelig vil bli lei seg. Det er ingen grunn til å forklare han det eller "snakke om det". Han vet han ikke skulle gjort det, men han bryr seg ikke, sansynligvus fordi han vet at han kan få din oppmerksomhet og støtte uansett.

Etter min mening var det lillebror du skulle tatt deg av og trøstet hvis du viekelig måtte blandet deg. Han fikk igså tegningen øydelagt. Har du glemt det? Sån sutring somstorebror driver med er nesten bestanfig et gorsøk på å msnipulere foreldrene. Du går rett på. Gutten må lære at det har konsekvenser å gjøre moe galt. Far kunne også dendt ham på rommet og bare fortsatt å tegne med lillebror for eksempel, men det er helt greit å bli sint og la ungene få en konsekvens som de merker når de gjør noe galt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis storebror hadde kløpet eller slått ville jeg ikke gjort det samme, men om han aldri hadde kjent hvordan det føltes hadde jeg håpet det var noen større unger i barnehagen eller på skolen som hadde gitt ham en omgang, bare for at han skulle ha kjent det.

Skrevet
44 minutes ago, Anonym bruker said:

Det hadde vært helt topp om det skjedde her og, men far løser ingen konflikter her, han starter dem for det meste. Og så blir han farten etterpå og går gjerne unna. Da må nesten barna ha en voksenperson der altså. 

Jeg ønsker på ingen måte å være good cop, men de trenger jo en å stole på.

Da får DU faktisk ta konsekvensen av å ha gitt barna en ubrukelig far, og gå fra han. 

Anonymkode: 2c61c...371

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ulovlig å klype og slå barn. Det håper jeg at du vet. 

Jeg lurer også på hvem som trøstet lillebror oppi alt dette?

Anonymkode: 0db4b...6f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det er jo nettopp det som er problemet. Gutten har ødelagt tegningen til lillebror med vilje, selv om han vet det er galt og at lillebror selvfølgelig vil bli lei seg. Det er ingen grunn til å forklare han det eller "snakke om det". Han vet han ikke skulle gjort det, men han bryr seg ikke, sansynligvus fordi han vet at han kan få din oppmerksomhet og støtte uansett.

Etter min mening var det lillebror du skulle tatt deg av og trøstet hvis du viekelig måtte blandet deg. Han fikk igså tegningen øydelagt. Har du glemt det? Sån sutring somstorebror driver med er nesten bestanfig et gorsøk på å msnipulere foreldrene. Du går rett på. Gutten må lære at det har konsekvenser å gjøre moe galt. Far kunne også dendt ham på rommet og bare fortsatt å tegne med lillebror for eksempel, men det er helt greit å bli sint og la ungene få en konsekvens som de merker når de gjør noe galt.

Jeg var ikke en del av dette, jeg hørte det bare på avstand. Det hadde vel vært like galt av meg å bryte inn å trøste ham? Faren var jo der? Dette burde han håndtert. 

Og gutten får jo såklart ikke støtte av meg når han gjør noe galt, men følelser anerkjenner vi. De er jo der uansett. Hvorfor finner dere på ting? Og bare antar det verste? 

Det var overhodet ikke sutring, han var skikkelig lei seg og ganske sjokkert over at faren kunne gjøre noe sånt. Sutring har aldri ungene mine drevet med, heldigvis. Men å bli lei seg eller sint det er faktisk greit. 

Virker som mange her har perfekte unger som aldri gjør noe galt fordi de vet hva som er lov å ikke... barn tester grenser, og barn gjør ting på impuls. Pappaer burde derimot ikke handle og straffe på impuls. Sende på rommet ville vært en bedre løsning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Hvis storebror hadde kløpet eller slått ville jeg ikke gjort det samme, men om han aldri hadde kjent hvordan det føltes hadde jeg håpet det var noen større unger i barnehagen eller på skolen som hadde gitt ham en omgang, bare for at han skulle ha kjent det.

Jøss, bare jøss, deg trenger jeg ikke ta seriøst nei. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Da får DU faktisk ta konsekvensen av å ha gitt barna en ubrukelig far, og gå fra han. 

Han slutter ikke være faren deres av det. Da blir de jo alene med ham. Ikke bedre det.

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Han slutter ikke være faren deres av det. Da blir de jo alene med ham. Ikke bedre det.

Klart det er bedre med maksimum 50% samvær enn 100.. 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Det er ulovlig å klype og slå barn. Det håper jeg at du vet. 

Jeg lurer også på hvem som trøstet lillebror oppi alt dette?

Jeg vet det, men utfra meninger til folk her er jeg jammen ikke sikker på om folk bryr seg om det. 

Lillebror var ikke lei seg særlig lenge, de kranglet litt og når pappa tegnet på storebror tegning var han alt i gang med noe annet. Men pappa burde tatt mer hånd om ham heller enn å straffe broren. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jøss, bare jøss, deg trenger jeg ikke ta seriøst nei. 

Fordi jeg mener det er bra å vite hvordan et klyp eller et slag kjennes ut? 

Den viktigste grunnen er at om man har kjent det og vet hvordan det kjennes så virker det ikke så skummelt. Man forstår at selv om det gjør vondt er det noe man takler. Da slipper man å være reddfor det. I tillegg synes jeg det er bra å vite det for å forstå hvordan det føles hvis man utsetter andre for det.

Jeg synes ingen voksne skal slå eller klype barn, men jeg synes ikke det er noen krise om det skjer blandt relativt jevnbyrdige barn mens de er ganske unge.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Klart det er bedre med maksimum 50% samvær enn 100.. 🙄

Nja. Skilsmisse, to hjem, alene med ham. Vet ikke om det er bedre jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Fordi jeg mener det er bra å vite hvordan et klyp eller et slag kjennes ut? 

Den viktigste grunnen er at om man har kjent det og vet hvordan det kjennes så virker det ikke så skummelt. Man forstår at selv om det gjør vondt er det noe man takler. Da slipper man å være reddfor det. I tillegg synes jeg det er bra å vite det for å forstå hvordan det føles hvis man utsetter andre for det.

Jeg synes ingen voksne skal slå eller klype barn, men jeg synes ikke det er noen krise om det skjer blandt relativt jevnbyrdige barn mens de er ganske unge.

Det finnes ingen barn som ikke har opplevd dette i bhg eller lek. Hjelpes, gi deg nå da. Du sporer jo helt av. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det finnes ingen barn som ikke har opplevd dette i bhg eller lek. Hjelpes, gi deg nå da. Du sporer jo helt av. 

Det var derfor jeg skrev at jeg håpet han fikk oppleve det hvis han aldri hadde kjent det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

To brødre og pappa sitter sammen og tegner. Så tegner storebror på lillebror sin tegning så den blir ødelagt og de krangler, lillebror er veldig lei seg fordi tegningen ble ødelagt. Pappa tegner da på storebror sin tegning så den også blir ødelagt slik at storebror også gråter fordi tegningen hans også ble ødelagt. Pappa spør da om han syntes det var greit at han ødela tegningen hans? Sier at nå vet du hvordan det føles. Kanskje du ikke gjør sånt mer? 

Pappa syntes tydeligvis dette var en ok måte å lære ham rett og galt på, mamma er ikke enig. Mamma tenker at unger gjør det foreldre gjør, ikke det de sier, og pappa viste at det er greit både å ta igjen med samme mynt, og å ødelegge andres ting. Storebror trengte mye trøst og snakket etterpå om at pappa var verdens verste far. Ikke lett å vite hva en skal svare til det...

Hva tenker dere? 

Heier på pappa her👍🏼

Anonymkode: 17748...e1b

Skrevet

Du utsetter barna dine for en ustabil far. Det er ditt lodd å bære. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ikke trøstet noe særlig i en slik situasjon altså. Hadde barnet kommet til meg og sagt at pappa er dum hadde jeg svart at "Dette ble en dum situasjon, ingen skulle tegnet på andre sin tegning. Ingen er dumme, men det var et dumt valg å gjøre det"

Så hadde jeg ansett meg ferdig med den saken, er grenser for hvor mye drama man skal tillate barna å lage ut av ting også.

Når det kommer til fars håndtering så ville ikke jeg gjort noe sånt, det er lett at negative handlinger blir en spiral av dritt som det er vanskelig å komme ut av igjen, så man "tar ikke igjen med samme mynt" når ungene gjør noe dumt.

Anonymkode: f4845...1e1

Dette! 

Anonymkode: 3cabb...9ba

Skrevet

Det er en idiotisk reaksjon fra en voksen, og med alle opplysningene du fyller på med i tråden etter hvert så lurer jeg veldig på hvorfor du fortsatt er sammen med ham?

Så lenge du er sammen med ham, så godtar du det han gjør med og mot barna. Du viser at du aksepterer det, selv om du trøster dem etterpå, for du gjør ingenting for å endre på situasjonen.

Går du fra ham, viser du barna at du ikke godtar det han gjør. I tillegg gir du dem ett hjem der de ikke trenger å frykte far og hans reaksjoner, der de kan senke skuldrene og slappe av litt. Sånn det er nå, så må de hele tiden leve med en ustabil og kranglete far. Og det hjelper ikke at du trøster etterpå. 

Skrevet
Superdolly skrev (28 minutter siden):

Det er en idiotisk reaksjon fra en voksen, og med alle opplysningene du fyller på med i tråden etter hvert så lurer jeg veldig på hvorfor du fortsatt er sammen med ham?

Så lenge du er sammen med ham, så godtar du det han gjør med og mot barna. Du viser at du aksepterer det, selv om du trøster dem etterpå, for du gjør ingenting for å endre på situasjonen.

Går du fra ham, viser du barna at du ikke godtar det han gjør. I tillegg gir du dem ett hjem der de ikke trenger å frykte far og hans reaksjoner, der de kan senke skuldrene og slappe av litt. Sånn det er nå, så må de hele tiden leve med en ustabil og kranglete far. Og det hjelper ikke at du trøster etterpå. 

Fordi om jeg går fra ham må devære alene med ham. Jeg ønsker ikke det for dem. 

Skrevet
Superdolly skrev (29 minutter siden):

Går du fra ham, viser du barna at du ikke godtar det han gjør. I tillegg gir du dem ett hjem der de ikke trenger å frykte far og hans reaksjoner, der de kan senke skuldrene og slappe av litt. Sånn det er nå, så må de hele tiden leve med en ustabil og kranglete far. Og det hjelper ikke at du trøst etterpå. 

Og jo, jeg gjør og har gjort masse for å prøve å endre situasjonen. Jeg har snakket med ham om det, foreslått parterapi, familievernkontor, kurs osv. Selv tatt kurs, men han er jo like mottakelig som en vegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...