Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #26 Skrevet 15. september 2021 52 minutes ago, Anonym bruker said: Storebror trengte mye trøst og snakket etterpå om at pappa var verdens verste far. Ikke lett å vite hva en skal svare til det... PS, dette her bør det være relativt enkelt å svare på faktisk. Med mindre du er enig Anonymkode: 2c61c...371
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #27 Skrevet 15. september 2021 Storebror er nå så stor at han burde ha lært å ikke ødelegge for andre. Dette burde de slutte med fra de bikker fire. Selvsagt kan det jo skje men når han er seks så synes jeg at å smake egen medisin er greit. Om det skjer en gang. Nå fyller du på med info om at far er en ustabil voksenperson og da endrer dette seg til noe helt annet. Her synes jeg dere må komme dere til FVK. Her er han pliktig å stille til mekling om du sier du vil skilles. (Dere må jo ikke skilles, men da tvinger du han med til en nøytral tredjepart) Anonymkode: 8bb47...2aa
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #28 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg ilte ikke til, nå må du ikke dikte, barnet kom til meg etterpå. Mener du jeg skulle avvist barnet da? Når det var veldig lei seg? Anonymkode: c4a5f...a4a Igjen, jeg forholdt meg til informasjonen i hi. Anonymkode: 0db4b...6f8
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #29 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg skjønner ikke alltid råd som dette. Barna kommer jo uansett å være en del med far, men ved et brudd uten mor som buffer? Anonymkode: 0db4b...6f8 Stor forskjell likevel Med mor som buffer, aksepterer mor at far ikke oppfører seg bra mot barnet, og trøster etterpå. Det er mye mer forvirrende og skadelig for et barn som er enten hos en mor som er en god mor, eller hos en far som er en dårlig far. Barnet vil i siste tilfellet etterhvert forstå at han har en god mamma, men om mor blir sammen med far og aksepterer hans oppførsel, skader det barnet på sikt. Barnet kan tåle å være på samvær hos en dårlig far, også komme hjem til en god mor. Men et barn tåler dårlig å bo i et hjem hvor mor aksepterer at far oppfører seg dårlig. Anonymkode: f4845...1e1
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #30 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Det virker som om storebror manipulerer deg fulstendig og at du undergraver fars autoritet så mye at det skader hans forhold til barna. Selv om fars løsning kanskje ikke var perfekt er det din trøst og støtte som får barna til å mene at far er slem. Du må stå imot manipuleringen. Anonymkode: 12fc2...ea3 Hæ? Når han kommer løpende til meg så skal jeg avvise hans følelser mener du? Jeg er såklart ikke enig i at far er slem ovenfor ham, men jeg anerkjenner jo følelsene han har. Og gir trøst, noe annet ville jo vært ondt. Han er ikke manipulerende. Ikke på en flekk. Impulsiv ja. Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #31 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Stor forskjell likevel Med mor som buffer, aksepterer mor at far ikke oppfører seg bra mot barnet, og trøster etterpå. Det er mye mer forvirrende og skadelig for et barn som er enten hos en mor som er en god mor, eller hos en far som er en dårlig far. Barnet vil i siste tilfellet etterhvert forstå at han har en god mamma, men om mor blir sammen med far og aksepterer hans oppførsel, skader det barnet på sikt. Barnet kan tåle å være på samvær hos en dårlig far, også komme hjem til en god mor. Men et barn tåler dårlig å bo i et hjem hvor mor aksepterer at far oppfører seg dårlig. Anonymkode: f4845...1e1 Det stemmer nok. Klok sagt 👍🏼 Anonymkode: 0db4b...6f8
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #32 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hæ? Når han kommer løpende til meg så skal jeg avvise hans følelser mener du? Jeg er såklart ikke enig i at far er slem ovenfor ham, men jeg anerkjenner jo følelsene han har. Og gir trøst, noe annet ville jo vært ondt. Han er ikke manipulerende. Ikke på en flekk. Impulsiv ja. Anonymkode: c4a5f...a4a Ja, jeg mener du burde avvist ham og sendt ham til far for trøst. "Ja, det var dumt at du ødela tegningen til lillebror og at pappa måtte ødelegge din for at du skulle skjønne det. Gå tilbake til pappa og lillebror nå, så kan dere lage hver deres fine nye tegning som ingen ødelegger. Dem gleder jeg meg til å se." Anonymkode: 12fc2...ea3
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #33 Skrevet 15. september 2021 Hvis dette eksempelet er representativt for hvordan far løser konflikter mellom barna, så tenker jeg at det er en dårlig og aggressiv fungering. Anonymkode: a6f39...6bb
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #34 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): To brødre og pappa sitter sammen og tegner. Så tegner storebror på lillebror sin tegning så den blir ødelagt og de krangler, lillebror er veldig lei seg fordi tegningen ble ødelagt. Pappa tegner da på storebror sin tegning så den også blir ødelagt slik at storebror også gråter fordi tegningen hans også ble ødelagt. Pappa spør da om han syntes det var greit at han ødela tegningen hans? Sier at nå vet du hvordan det føles. Kanskje du ikke gjør sånt mer? Pappa syntes tydeligvis dette var en ok måte å lære ham rett og galt på, mamma er ikke enig. Mamma tenker at unger gjør det foreldre gjør, ikke det de sier, og pappa viste at det er greit både å ta igjen med samme mynt, og å ødelegge andres ting. Storebror trengte mye trøst og snakket etterpå om at pappa var verdens verste far. Ikke lett å vite hva en skal svare til det... Hva tenker dere? Anonymkode: c4a5f...a4a Ikke ideelt, men heller ikke noe stort problem La det være Anonymkode: f3a37...3ca
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #35 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ja, jeg mener du burde avvist ham og sendt ham til far for trøst. "Ja, det var dumt at du ødela tegningen til lillebror og at pappa måtte ødelegge din for at du skulle skjønne det. Gå tilbake til pappa og lillebror nå, så kan dere lage hver deres fine nye tegning som ingen ødelegger. Dem gleder jeg meg til å se." Anonymkode: 12fc2...ea3 Da hadde jeg jo sagt at det pappa gjorde var greit, og det mener jeg ikke. Pappa trøster ikke, han ber ham bare å slutte å grine. Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #36 Skrevet 15. september 2021 4 minutes ago, Anonym bruker said: Da hadde jeg jo sagt at det pappa gjorde var greit, og det mener jeg ikke. Pappa trøster ikke, han ber ham bare å slutte å grine. Anonymkode: c4a5f...a4a Hvis man skal være gode foreldre i lag, må man jammen gi partneren litt slack her og der. Det var ikke superlurt å gjøre som far gjorde, men måten du setter barna opp mot far er mer skadelig. Du og faren skal være et team som backer hverandre opp Anonymkode: 2c61c...371
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #37 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da hadde jeg jo sagt at det pappa gjorde var greit, og det mener jeg ikke. Pappa trøster ikke, han ber ham bare å slutte å grine. Anonymkode: c4a5f...a4a Greit nok. Her gråter han for å ha fått straff for å ha ødelagt lillebrors tegning.(Eventuelt for å manipulere deg.) Det er meningen at han skal bli lei seg og han må forstå at det er en konsekvens av at han selv har vært slem, ikke at far er det. Hvordan skal han lære hvis ditt fokus er på at straffen var feil, ikke at han gjorde noe galt? Anonymkode: 12fc2...ea3
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #38 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis man skal være gode foreldre i lag, må man jammen gi partneren litt slack her og der. Det var ikke superlurt å gjøre som far gjorde, men måten du setter barna opp mot far er mer skadelig. Du og faren skal være et team som backer hverandre opp Anonymkode: 2c61c...371 Helt enig at vi skal være et team, men ikke med sånn barnslig oppførsel. Da må ha bli voksen, gå et COS kurs eller liknende og starte kommunisere. Hvordan tenker du jeg satte barnet opp mot far her? Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #39 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Greit nok. Her gråter han for å ha fått straff for å ha ødelagt lillebrors tegning.(Eventuelt for å manipulere deg.) Det er meningen at han skal bli lei seg og han må forstå at det er en konsekvens av at han selv har vært slem, ikke at far er det. Hvordan skal han lære hvis ditt fokus er på at straffen var feil, ikke at han gjorde noe galt? Anonymkode: 12fc2...ea3 Jeg er ikke for noen som helst form for straff. Men å snakke om at ting ikke er greit å se konsekvenser av egne handlinger. Å få egen tegning ødelagt er ikke en konsekvens, det er en straff. Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #40 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Greit nok. Her gråter han for å ha fått straff for å ha ødelagt lillebrors tegning.(Eventuelt for å manipulere deg.) Det er meningen at han skal bli lei seg og han må forstå at det er en konsekvens av at han selv har vært slem, ikke at far er det. Hvordan skal han lære hvis ditt fokus er på at straffen var feil, ikke at han gjorde noe galt? Anonymkode: 12fc2...ea3 Vær så snill. Slutt å bruke uttrykk som å være slem. Han gjorde noe dumt/slemt. Han ER ikke slem. Barn er vanvittig følsom på å bli betegnet som slem, dum osv. De blir da en slem person PUNKTUM. Vi voksne forstår at et slikt utsagn relaterer seg til én konkret hendelse. Barn gjør ikke det. Anonymkode: 8bb47...2aa
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #41 Skrevet 15. september 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: Helt enig at vi skal være et team, men ikke med sånn barnslig oppførsel. Da må ha bli voksen, gå et COS kurs eller liknende og starte kommunisere. Hvordan tenker du jeg satte barnet opp mot far her? Anonymkode: c4a5f...a4a Ved at du ikke klarer å gi svar på at faren ikke er den verste pappaen i verden. Den som tier, den samtykker heter det Anonymkode: 2c61c...371
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #42 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ved at du ikke klarer å gi svar på at faren ikke er den verste pappaen i verden. Den som tier, den samtykker heter det Anonymkode: 2c61c...371 Det er ikke å sette ham opp mot pappaen? Jeg trøstet gutten for at han var lei seg. Og vi snakket om at det ikke er greit å ødelegge andres tegning. Da blir det vanskelig når han kommer med at pappa ødela min. Ser du ikke det? Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #43 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vær så snill. Slutt å bruke uttrykk som å være slem. Han gjorde noe dumt/slemt. Han ER ikke slem. Barn er vanvittig følsom på å bli betegnet som slem, dum osv. De blir da en slem person PUNKTUM. Vi voksne forstår at et slikt utsagn relaterer seg til én konkret hendelse. Barn gjør ikke det. Anonymkode: 8bb47...2aa En seksåring forstår helt fint hva som menes om du sier "Nå var du slem." Dette er bare tullet dulling, men det kan hende de blir skikkelig lettkrenkede som voksne om alle har veid sine ord på gullevekt hele barndomen deres. Anonymkode: 12fc2...ea3
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #44 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke for noen som helst form for straff. Men å snakke om at ting ikke er greit å se konsekvenser av egne handlinger. Å få egen tegning ødelagt er ikke en konsekvens, det er en straff. Anonymkode: c4a5f...a4a Selvsagt er det greit med straff når man ødelegger noe med vilje. Far sin reaksjon var ikke pedagogisk, men heller ikke så ille som du vil ha det til. At du lærer barna at du er den som trøster når far setter grenser er ikke bra. Jeg skjønner at du føler deg angrepet her fordi du mener at du handlet riktig, og at dere har et problem med far sin impulsivitet, men å trøste en seksåring som faktisk kun fikk smake sin egen medisin er ikke greit. Anonymkode: 0db4b...6f8
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #45 Skrevet 15. september 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: Det er ikke å sette ham opp mot pappaen? Jeg trøstet gutten for at han var lei seg. Og vi snakket om at det ikke er greit å ødelegge andres tegning. Da blir det vanskelig når han kommer med at pappa ødela min. Ser du ikke det? Anonymkode: c4a5f...a4a Jeg tror dine barn vet godt at du er misfornøyd med faren deres, det lyser godt gjennom innleggene dine. Og derfor vil de søke støtte hos deg. Her i huset er det den som har konflikt som løser konflikten. Den andre skal ikke komme som en reddende engel mens den andre blir bad cop Anonymkode: 2c61c...371
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #46 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Selvsagt er det greit med straff når man ødelegger noe med vilje. Far sin reaksjon var ikke pedagogisk, men heller ikke så ille som du vil ha det til. At du lærer barna at du er den som trøster når far setter grenser er ikke bra. Jeg skjønner at du føler deg angrepet her fordi du mener at du handlet riktig, og at dere har et problem med far sin impulsivitet, men å trøste en seksåring som faktisk kun fikk smake sin egen medisin er ikke greit. Anonymkode: 0db4b...6f8 Wow. Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #47 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke å sette ham opp mot pappaen? Jeg trøstet gutten for at han var lei seg. Og vi snakket om at det ikke er greit å ødelegge andres tegning. Da blir det vanskelig når han kommer med at pappa ødela min. Ser du ikke det? Anonymkode: c4a5f...a4a Hvordan synes du papoa burde ha reagert? Gutten er så stor at han burde lært for lenge siden at det ikke er greit å ødelegge andres tegninger. Hvis det er noe du må forklare ham nå har det vært noe seriøst feil i oppdragelsen i mamge år. Han vet godt at han gjorde noe galt, han bryr seg bare ikke fordi han har lært at det ikke gir noen konsekvenser. Anonymkode: 12fc2...ea3
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #48 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror dine barn vet godt at du er misfornøyd med faren deres, det lyser godt gjennom innleggene dine. Og derfor vil de søke støtte hos deg. Her i huset er det den som har konflikt som løser konflikten. Den andre skal ikke komme som en reddende engel mens den andre blir bad cop Anonymkode: 2c61c...371 Det hadde vært helt topp om det skjedde her og, men far løser ingen konflikter her, han starter dem for det meste. Og så blir han farten etterpå og går gjerne unna. Da må nesten barna ha en voksenperson der altså. Jeg ønsker på ingen måte å være good cop, men de trenger jo en å stole på. Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #49 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvordan synes du papoa burde ha reagert? Gutten er så stor at han burde lært for lenge siden at det ikke er greit å ødelegge andres tegninger. Hvis det er noe du må forklare ham nå har det vært noe seriøst feil i oppdragelsen i mamge år. Han vet godt at han gjorde noe galt, han bryr seg bare ikke fordi han har lært at det ikke gir noen konsekvenser. Anonymkode: 12fc2...ea3 Kanskje det er nettopp fordi far gjør sånt han ikke har lært? Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #50 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det hadde vært helt topp om det skjedde her og, men far løser ingen konflikter her, han starter dem for det meste. Og så blir han farten etterpå og går gjerne unna. Da må nesten barna ha en voksenperson der altså. Jeg ønsker på ingen måte å være good cop, men de trenger jo en å stole på. Anonymkode: c4a5f...a4a Nå var pappa her. Han hadde ikke gått noe sted. Anonymkode: 12fc2...ea3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå