Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #1 Skrevet 15. september 2021 To brødre og pappa sitter sammen og tegner. Så tegner storebror på lillebror sin tegning så den blir ødelagt og de krangler, lillebror er veldig lei seg fordi tegningen ble ødelagt. Pappa tegner da på storebror sin tegning så den også blir ødelagt slik at storebror også gråter fordi tegningen hans også ble ødelagt. Pappa spør da om han syntes det var greit at han ødela tegningen hans? Sier at nå vet du hvordan det føles. Kanskje du ikke gjør sånt mer? Pappa syntes tydeligvis dette var en ok måte å lære ham rett og galt på, mamma er ikke enig. Mamma tenker at unger gjør det foreldre gjør, ikke det de sier, og pappa viste at det er greit både å ta igjen med samme mynt, og å ødelegge andres ting. Storebror trengte mye trøst og snakket etterpå om at pappa var verdens verste far. Ikke lett å vite hva en skal svare til det... Hva tenker dere? Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #2 Skrevet 15. september 2021 Jeg tenker at mamma må roe seg kraftig ned og overlate situasjonen til pappa. Anonymkode: 0db4b...6f8
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #3 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at mamma må roe seg kraftig ned og overlate situasjonen til pappa. Anonymkode: 0db4b...6f8 Roe meg ned? Jeg blandet meg overhodet ikke i situasjonen, jeg observerte på avstand og måtte (igjen) trøste barn som kom og sa pappa hadde vært slem. Jeg bare spør om synspunkter på om dette er grei håndtering fra pappa sin side. Han er stadig i konflikt med barna. Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #4 Skrevet 15. september 2021 Om dette er gjentakende der pappa tar igjen med samme mynt på vegne av den som ble krenket har dere noe å diskutere og bli enig om. Om dette er en engangsgreie så tenker jeg det er en ok lekse for storebror. Så kommer alder inn i bildet. Om storebror er over fem så er det på tide han lærer seg respekt for andres ting. Jeg hadde nok uansett ikke brukt mye tid på å trøste. Jeg hadde nok snakket om at dette var dumt men du tegnet tross alt først. Å trøste noe voldsomt for noe han på en måte har skapt selv blir feil. Selvsagt er maktforholdet mellom far og sønn stor her, men dette er ikke en stor sak. Anonymkode: 8bb47...2aa
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #5 Skrevet 15. september 2021 Hørtes ut som far er barnslig og også utfører gammeldags oppdragelse som ikke fungerer i lengden. Anonymkode: 2ecdb...453
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #6 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hørtes ut som far er barnslig og også utfører gammeldags oppdragelse som ikke fungerer i lengden. Anonymkode: 2ecdb...453 Ja, barnslig er faktisk helt rette ordet😅 Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #7 Skrevet 15. september 2021 Jeg hadde ikke trøstet noe særlig i en slik situasjon altså. Hadde barnet kommet til meg og sagt at pappa er dum hadde jeg svart at "Dette ble en dum situasjon, ingen skulle tegnet på andre sin tegning. Ingen er dumme, men det var et dumt valg å gjøre det" Så hadde jeg ansett meg ferdig med den saken, er grenser for hvor mye drama man skal tillate barna å lage ut av ting også. Når det kommer til fars håndtering så ville ikke jeg gjort noe sånt, det er lett at negative handlinger blir en spiral av dritt som det er vanskelig å komme ut av igjen, så man "tar ikke igjen med samme mynt" når ungene gjør noe dumt. Anonymkode: f4845...1e1
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #8 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Roe meg ned? Jeg blandet meg overhodet ikke i situasjonen, jeg observerte på avstand og måtte (igjen) trøste barn som kom og sa pappa hadde vært slem. Jeg bare spør om synspunkter på om dette er grei håndtering fra pappa sin side. Han er stadig i konflikt med barna. Anonymkode: c4a5f...a4a Men ser der, der kommer du jo med viktig tilleggsopplysninger som selvsagt spiller en stor rolle om dette er greit eller ikke. Mitt svar var basert på at du har en mann som virker. Det har du altså ikke, og da er det din plikt å skjerme barna dine. Anonymkode: 0db4b...6f8
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #9 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men ser der, der kommer du jo med viktig tilleggsopplysninger som selvsagt spiller en stor rolle om dette er greit eller ikke. Mitt svar var basert på at du har en mann som virker. Det har du altså ikke, og da er det din plikt å skjerme barna dine. Anonymkode: 0db4b...6f8 Det er fullt mulig å svare på akkurat det konkrete eksemplet jeg kom med først uten å ha hele bakgrunnshistorien vår altså. Om han virker eller ikke var jo egentlig det jeg lurte på... Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #10 Skrevet 15. september 2021 Barn gjør noe dumt og får kjeft. Far gjør akkurat samme dumme handling og kaller det lærdom. Resultat: Forvirret barn Anonymkode: eaf25...f68
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er fullt mulig å svare på akkurat det konkrete eksemplet jeg kom med først uten å ha hele bakgrunnshistorien vår altså. Om han virker eller ikke var jo egentlig det jeg lurte på... Anonymkode: c4a5f...a4a Vel… både barnas alder og hvorvidt dette er en gjentagende greie er relevant for å gi deg svar på det du lurer på.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Vel… både barnas alder og hvorvidt dette er en gjentagende greie er relevant for å gi deg svar på det du lurer på. 4 og 6, og som sagt, mye konflikter mellom pappa og barn. Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #13 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er fullt mulig å svare på akkurat det konkrete eksemplet jeg kom med først uten å ha hele bakgrunnshistorien vår altså. Om han virker eller ikke var jo egentlig det jeg lurte på... Anonymkode: c4a5f...a4a Jeg har svart men litt mer info i hi hadde gjort seg altså. Synes du går rett i skyttergraven fordi du møter motstand her. Første svar du fikk var litt usympatisk, enig i den. Men måten du reagerer på vitner om at nok både du og far er litt umoden. Anonymkode: 8bb47...2aa
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 Jeg tenker at riktig og pedagogisk måte å lære guttene på var dette ikke, men det er heller ingen krise og slik kan vi alle finne på å gjøre i et dårlig øyeblikk når vi er slitne og oppgitt over krangling og skriking. Men en bedre måte å løse det på ville jo vært en ordentlig samtale med barna om det som skjedde pg forklare storebror at det ikke er greit å tegne på lillebrors tegning. Anonymkode: ed85c...16f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 (endret) Anonym bruker skrev (3 minutter siden): 4 og 6, og som sagt, mye konflikter mellom pappa og barn. Anonymkode: c4a5f...a4a Jeg tenker at dere som familie hadde hatt godt av litt hjelp i form av veiledning dersom det ofte er konflikter . Endret 15. september 2021 av mamma til adhd gutt<3
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #16 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Barn gjør noe dumt og får kjeft. Far gjør akkurat samme dumme handling og kaller det lærdom. Resultat: Forvirret barn Anonymkode: eaf25...f68 Dette. Hvordan praktiserer man dette i andre situasjoner da? Hvis storebror dytter, slår eller klyper lillebror. Far må ta en liten oppdatering på oppdragelsesmetoden. En tegning er heldigvis ikke verdens undergang, ingen er traumatisert, bare en smule forvirret. Fullt mulig å rette opp fremover. Anonymkode: 7e666...bd0
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #17 Skrevet 15. september 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at dere som familie hadde hatt godt av litt hjelp i form av veiledning dersom det ofte er konflikter . Pappa nekter å være med på noe sånt. Jeg har prøvd å få ham med på både parterapi og COS kurs, som jeg måtte ta alene. Han liker ikke kommunikasjon virker det som, den mangler. Ganske slitsomt. Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #18 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det er fullt mulig å svare på akkurat det konkrete eksemplet jeg kom med først uten å ha hele bakgrunnshistorien vår altså. Om han virker eller ikke var jo egentlig det jeg lurte på... Anonymkode: c4a5f...a4a Ja, og jeg svarte først ut fra opplysningene i hi. Far håndterte situasjonen der og da, ikke veldig pedagogisk, men ingen krise og mor burde ikke ile til og trøste barnet. Men så kom det vesentlig informasjon som viser at far ikke er en stabil voksenperson og da blir mitt svar ganske annerledes. Anonymkode: 0db4b...6f8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. september 2021 #19 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Pappa nekter å være med på noe sånt. Jeg har prøvd å få ham med på både parterapi og COS kurs, som jeg måtte ta alene. Han liker ikke kommunikasjon virker det som, den mangler. Ganske slitsomt. Anonymkode: c4a5f...a4a Hm… da må nesten du selv vurdere hvorvidt dette er ett miljø barna har det bra av å være i. Kommer du frem til at de ikke har det godt så må du gjøre hva som er rett. Det vil da være å bo alene med barna dine.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #20 Skrevet 15. september 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Hm… da må nesten du selv vurdere hvorvidt dette er ett miljø barna har det bra av å være i. Kommer du frem til at de ikke har det godt så må du gjøre hva som er rett. Det vil da være å bo alene med barna dine. Jeg skjønner ikke alltid råd som dette. Barna kommer jo uansett å være en del med far, men ved et brudd uten mor som buffer? Anonymkode: 0db4b...6f8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. september 2021 #21 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke alltid råd som dette. Barna kommer jo uansett å være en del med far, men ved et brudd uten mor som buffer? Anonymkode: 0db4b...6f8 Vel… hvis ikke far er egnet til å være med sine egne barn så kan far ha samvær med egne barn under oppsyn.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #22 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Ja, og jeg svarte først ut fra opplysningene i hi. Far håndterte situasjonen der og da, ikke veldig pedagogisk, men ingen krise og mor burde ikke ile til og trøste barnet. Men så kom det vesentlig informasjon som viser at far ikke er en stabil voksenperson og da blir mitt svar ganske annerledes. Anonymkode: 0db4b...6f8 Jeg ilte ikke til, nå må du ikke dikte, barnet kom til meg etterpå. Mener du jeg skulle avvist barnet da? Når det var veldig lei seg? Anonymkode: c4a5f...a4a
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #23 Skrevet 15. september 2021 Det virker som om storebror manipulerer deg fulstendig og at du undergraver fars autoritet så mye at det skader hans forhold til barna. Selv om fars løsning kanskje ikke var perfekt er det din trøst og støtte som får barna til å mene at far er slem. Du må stå imot manipuleringen. Anonymkode: 12fc2...ea3
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #24 Skrevet 15. september 2021 Jeg har barn på akkurat samme alder. Det skjer innimellom at en kommer og klager over pappaens grensesetting. Det er jeg ikke spesielt lydhør for. Hvis du ikke stoler på mannen din må du forlate han. Anonymkode: 2c61c...371
Mostly Harmless Skrevet 15. september 2021 #25 Skrevet 15. september 2021 Far bør tenke gjennom hva han ønsker barnet skal sitte igjen med. Nå ble jo helt klart fokuset for seksåringen den uretten som far gjorde mot ham, og barnet lærte ingenting om hvordan ordne opp når man har gjort noe dumt. Fireåringen lærte at hevn er måten man løser konflikter på. Samtidig lærer begge barna at den sterkeste/sinteste/største drittsekken vinner. Av far og barn, er det jo da far som vinner, men når han ikke er der, er det mest sannsynlig seksåringen som vinner. Ønsker far en situasjon hvor seksåringen reagerer som far selv når barna er alene? At all konflikt handler om hvem som er i stand til å hevne seg mest spektakulært?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå