Gå til innhold

Jeg orker ikke mer av dette…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har veldig dårlig råd. Han ble ufør og siden da har ting bare gått nedover. Vi har ikke klart å betale ting som skal betales. Nå skylder vi en del penger til strømselskapet (30 000), og de må ha pengene innen mandag, hvis ikke stenger de strømmen. Vi har bedt NAV om hjelp, men er usikkert om vi får innvilget noe hjelp. Om de ikke vil hjelpe, så må vi betale. Og med hva? Vi har ikke de pengene. Vi får ikke mer lån noe sted. Vi har heller ikke familie å spørre. Kun svigermor, og hun har dårlig råd selv. Jeg kjenner at jeg ikker orker med av dette. Nå har vi slitt så lenge og jeg vet ikke når det blir bedre. Jeg er så lei. Jeg klarer ikke mer av dette😢

Anonymkode: e5698...392

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en slitsom situasjon! 

Har dere snakker med nav om hvilke muligheter dere har? Jeg tror ikke at strømselskapet har lov å stenge strømmen til barnefamilier uten et vedtak. Har du mulighet til å jobbe litt ekstra, få forskudd på lønnen eller noe slikt? 

Anonymkode: 8413c...c7b

Skrevet

Nav kan hjelpe med en regning, men de hjelper ikke med å betale ned gjeld, så om dere har opparbeidet dere gjeld hos strømselskapet så betaler ikke nav.

Jeg ble ufør selv, og vet litt om hva det vil si å få livet snudd på hodet pga det. Å plutselig skulle leve på drøye 60% av lønnen som du regnet med at skulle stige etterhvert, er tøft.

Klarte dere ikke omstillingen? Kanskje dere må få hjelp, hva med økonomisk rådgiver i kommunen, det er nav som styrer dette så time må bestilles via nav.

Vi måtte selge bil, bytte til mindre og rimeligere bolig, tenke helt annerledes når det kom til innkjøp osv, bytte forsikringsselskap, velge en streamingleverandør og ikke ha tre, osv osv. Hele fremtiden så plutselig annerledes ut, for jeg var i starten på min karriere og ville steget ganske mye i lønn og grader etterhvert, men isteden ble jeg sittende fast i en ganske lav trygdeutbetaling som bare blir justert etter grunnbeløpet hvert år. 

Men det er mulig å holde hodet over vannet altså, siden dere har så lav inntekt samlet får han vel fullt barnetillegg? Har dere bostøtte? Fått strøket hans studiegjeld?

Kanskje må dere bo rimeligere?

Dere trenger nok hjelp til å se mulighetene, skaff dere den hjelpen.

Anonymkode: 62ce0...282

Skrevet

Vi bor så billig vi kan. Leier billig av samboer sin søster. Har én gammel bil som vi må ha. Vi får antakelig lån snart slik at vi får ryddet opp litt i økonomien, men det er ikke på plass enda. Så det som er krisen nå er de 30 000 som strømselskapet må ha inn. Den krisen vet vi ikke hvordan vi skal løse😢

Hi

Skrevet

Men om dere bor billig og har en gammel bil...hva er det som gjør at det ikke går rundt? Dere har to inntekter? Skjønner at uføre ikke er veldig mye men likevel...det høres ut som det skulle gått rundt. Er dette den eneste gjelden dere har? Kanskje be om gjeldsrådgivning fra kommunen både mtp. denne regningen, men også at dere får justert forbruk til inntekt fremover...

Anonymkode: 58e78...2da

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg og samboer har veldig dårlig råd. Han ble ufør og siden da har ting bare gått nedover. Vi har ikke klart å betale ting som skal betales. Nå skylder vi en del penger til strømselskapet (30 000), og de må ha pengene innen mandag, hvis ikke stenger de strømmen. Vi har bedt NAV om hjelp, men er usikkert om vi får innvilget noe hjelp. Om de ikke vil hjelpe, så må vi betale. Og med hva? Vi har ikke de pengene. Vi får ikke mer lån noe sted. Vi har heller ikke familie å spørre. Kun svigermor, og hun har dårlig råd selv. Jeg kjenner at jeg ikker orker med av dette. Nå har vi slitt så lenge og jeg vet ikke når det blir bedre. Jeg er så lei. Jeg klarer ikke mer av dette😢

Hva er deres samlede inntekt siden dere ikke klarer å betale strømmen?

Anonymkode: 04127...aae

Skrevet

Dere må jo snakke med strømselskapet og få en nedbetalingsplan av de. Det fikk jeg en gang riktignok ikke så høy sum, men det ordner seg helt sikkert. Prøv 😊👍

Anonymkode: 64412...de9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi bor så billig vi kan. Leier billig av samboer sin søster. Har én gammel bil som vi må ha. Vi får antakelig lån snart slik at vi får ryddet opp litt i økonomien, men det er ikke på plass enda. Så det som er krisen nå er de 30 000 som strømselskapet må ha inn. Den krisen vet vi ikke hvordan vi skal løse😢

Hi

Har dere dyre forbrukslån? Hvor går ellers pengene?

Anonymkode: eb5a4...e0e

Skrevet

Enig med de andre her, pengene må jo gå et sted? Her må dere se på uvaner. Brukes penger på brus, snus,røyk, takeaway, spilling, hobby, impulskjøp så må det stoppes med en gang. 

dere har to inntekter, samtidig som dere leier billig og har gammel bil. Ta utskrift av kontoutskriftene til begge to de siste 6 måneder. Bruk ulike farger og se hva som blir betalt i matbutikker osv. er det abonnement som blir trukket som dere har glemt? Hvor kan dere spare inn penger?

mannen er ufør og har tid til å finne oppskrifter og lage billige middager, bake brød osv. 

selg unna ting dere ikke trenger feks barneutstyr, hobbyting osv

se på luksusfellen på tv, mye å lære der.

Anonymkode: 10384...a96

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hi

Da henger jo ikke dette på greip.

Selv om mannen er ufør har dere jo to inntekter, og bor billig med bare en gammel bil. 

Da skulle dere klare de faste utgiftene altså.

Støtter forslaget om å kjøre ut kontoutskriftene fra de siste 6 månedene og gå gjennom alle utgifter, hva har dere brukt pengene på. 

Så må det ryddes skikkelig opp. Lag flere kontoer, til mat, til faste regninger osv og fordel på lønningsdag så det er nok penger på alle kontoene til å dekke utgiftene deres.

Det som blir igjen er til lommepenger og unødvendige innkjøp.

Skrevet

Jeg er enslig forsørger. 2 barn. Ufør. Nei, jeg har ingen stønader utover 1ekstra barnetrygd. Har 18.600 kr utbetalt hver mnd inkl barnetrygden. Jeg klarer meg, men det ble en omstillingsprosess.

Her må dere få rådgivning og sette opp budsjett. 

Anonymkode: 5e92e...03b

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Jeg er enslig forsørger. 2 barn. Ufør. Nei, jeg har ingen stønader utover 1ekstra barnetrygd. Har 18.600 kr utbetalt hver mnd inkl barnetrygden. Jeg klarer meg, men det ble en omstillingsprosess.

Her må dere få rådgivning og sette opp budsjett. 

Anonymkode: 5e92e...03b

Hvorfor har du ikke bostøtte, bidrag og barnetillegg da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...