Gå til innhold

Er det flere her med tenåringer som ikke ønsker å ta vaksinen?

Anbefalte innlegg

Jeg har en fjorten år gammel jente som fikk tilbud om koronavaksine nylig. Vi snakket om vaksinen flere ganger, både mannen og jeg er fullvaksinerte, men vi er ikke sånne fanatikere som kaller uvaksinerte mordere, antivaxxere, covidiots og så videre. Hun har lest seg opp på vaksinen og snakket med folk, og har nå tatt avgjørelsen om å ikke ta vaksinen akkurat nå. Hun er fullt klar over at hun da må være hos venninne i høstferien når vi andre drar til utlandet. Hun er bekymret for blødningsforstyrrelser og mer smerter, fordi hun fra før har uregelmessig mens med invalidiserende smerter de første to dagene. 

Er det flere her i samme situasjon? Hva sier dere til tenåringer som ikke ønsker å ta vaksine og kommer med gode argumenter for sitt valg?

Anonymkode: 558b0...9e7

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvilket utland snakker vi om? Hun kan vel teste seg, og reise med dere??

Anonymkode: c8b5f...a0e

Finland. Testene er dyre og man havner vel i karantene som uvaksinert - det vil si fravær fra skolen for hennes del. Men til tross for det ønsker hun å avvente.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Finland. Testene er dyre og man havner vel i karantene som uvaksinert - det vil si fravær fra skolen for hennes del. Men til tross for det ønsker hun å avvente.

Ungdom som tar vaksinen vil uansett ikke bli unntatt fra karantene så den høstferien ville blitt med test og karantene uansett.

Jeg hadde droppet tur til utlandet om min datter ikke ønsket vaksine. Hun står fritt til å velge selv og har gode argumenter. Her var det motsatt, jeg har vært litt skeptisk, mens far og datter har ønsket vaksinen. Jeg respekterer min datters valg og hun får vaksinen. 

Anonymkode: bf879...c58

Jeg vil absolutt hørt henne, samtidig er det jo for min del sånn at dette ikke er en 14-åring som skal måtte bestemme dette. Dette hører med til avgjørelser som gjøres av foreldrene..

Anonymkode: dea6f...497

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil absolutt hørt henne, samtidig er det jo for min del sånn at dette ikke er en 14-åring som skal måtte bestemme dette. Dette hører med til avgjørelser som gjøres av foreldrene..

Mener du da at man burde tvangsvaksinere barn som ikke vil? Hvordan ser du for deg dette? At vaksineteamet holder henne nede mens noen stikker henne med nål?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mener du da at man burde tvangsvaksinere barn som ikke vil? Hvordan ser du for deg dette? At vaksineteamet holder henne nede mens noen stikker henne med nål?

Nei, men jeg sier til henne at dette er et valg jeg tar på hennes vegne fordi jeg er moren hennes og jeg har ansvaret for å ta slike beslutninger på hennes vegne. Det er ikke hun som skal bære den byrden.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Nei, men jeg sier til henne at dette er et valg jeg tar på hennes vegne fordi jeg er moren hennes og jeg har ansvaret for å ta slike beslutninger på hennes vegne. Det er ikke hun som skal bære den byrden.

Hva hvis hun motsetter seg vaksinen? Hvordan gjennomføres vaksineringen når foreldrene har skrevet under, men barnet ikke vil?

Vår 14 åring ønsker vaksinen for hun ønsker en normal hverdag. Hun er drittlei alt som er avlyst, kamper og cupper som går i vasken for mange er syke osv osv. Hun ønsket ikke vaksine for hun var redd stikket noe vi sa var en dum grunn til å velge den vekk. Når hun fikk tenkt seg om valgte hun å ta den og er glad for det. Alle hennes venner tar den bortsett fra en der foreldrene er ekstremt vaksinemotstandere.

Anonymkode: b0c94...8dc

Jeg har fire tenåringsbarn og et stort nedslagsfelt i gruppa siden jeg også leder en viktig fritidsaktivitet og ingen av dem jeg er i kontakt med er annet enn superivrige på å få seg vaksinert. De er lei pandemi og lei av å vente på sin tur.

Anonymkode: 89648...192

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du har kanskje ingen autoritet over dine barn.

Det har jeg. Jeg bare lurer på hvordan de ordner det praktisk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De færreste foreldre ønsker å ha en autoritær oppdragerstil og de fleste ønsker at barna våre lærer at de bestemmer over sin egen kropp. Særlig for ungdom er dette viktig lærdom. 

Anonymkode: 55137...dcb

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det har jeg. Jeg bare lurer på hvordan de ordner det praktisk. 

Hadde jeg sagt hun måtte ta den så hadde hun gjort det, hadde ikke vært nødvendig å bruke tvang. 

Men jeg velger å avvente, hun må ikke ta den til uka.

Anonymkode: 7e01d...7f9

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De færreste foreldre ønsker å ha en autoritær oppdragerstil og de fleste ønsker at barna våre lærer at de bestemmer over sin egen kropp. Særlig for ungdom er dette viktig lærdom. 

Anonymkode: 55137...dcb

Dette. Først lærer de at kroppen er privat, og så skal forelderen presse dem til å gjøre noe med kroppen som de ikke vil, og som ikke er tvingende medisinsk nødvendig. Ulogisk. 

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hadde jeg sagt hun måtte ta den så hadde hun gjort det, hadde ikke vært nødvendig å bruke tvang. 

Men jeg velger å avvente, hun må ikke ta den til uka.

Anonymkode: 7e01d...7f9

Stakkars barn. Hjernevasket og underkuet.

Anonymkode: 440e0...9db

Dere som snakker om foreldreautoritet: Dere har fått med dere at dette er en 14-åring som har tatt et valg som hun har en (god eller dårlig) begrunnelse for - ikke en 5-åring? Jeg er for vaksinering, og ville antakelig ha oppfordret min datter til å ta vaksinen i samme situasjon. Men det kunne ikke ramle meg inn å tvinge henne. Vi tar vaksiner fordi de gunstige effektene (med god margin) veier opp for risikoen for bivirkninger. Men en sjelden gang er det risikoen for alvorlige bivirkninger som materialiserer seg. Hvordan ville du da følt deg hvis du hadde presset din 14 år gamle datter til å ta vaksinen, mot hennes vilje?

Anonymkode: 32d61...895

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Dere som snakker om foreldreautoritet: Dere har fått med dere at dette er en 14-åring som har tatt et valg som hun har en (god eller dårlig) begrunnelse for - ikke en 5-åring? Jeg er for vaksinering, og ville antakelig ha oppfordret min datter til å ta vaksinen i samme situasjon. Men det kunne ikke ramle meg inn å tvinge henne. Vi tar vaksiner fordi de gunstige effektene (med god margin) veier opp for risikoen for bivirkninger. Men en sjelden gang er det risikoen for alvorlige bivirkninger som materialiserer seg. Hvordan ville du da følt deg hvis du hadde presset din 14 år gamle datter til å ta vaksinen, mot hennes vilje?

Anonymkode: 32d61...895

Meget fornøyd. Nøyaktig som da jeg satte på henne sikkerhetsbelte mot hennes vilje eller da kegntvang henne til å bruke sykkelhjelm eller da jeg fikk holdt henne fast til å ta alle blodprøvene som utredningen av sykdommen hennes medførte.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Meget fornøyd. Nøyaktig som da jeg satte på henne sikkerhetsbelte mot hennes vilje eller da kegntvang henne til å bruke sykkelhjelm eller da jeg fikk holdt henne fast til å ta alle blodprøvene som utredningen av sykdommen hennes medførte.

Hvis du har så mye autoritet over barnet ditt, hvorfor må du bruke så mye tvang? Det tyder jo på at du ikke har noe autoritet i det hele tatt - barnet lystrer deg jo ikke. Og i motsetning til blodprøvene som er nødvendige for utredning av sykdommen, er koronavaksine for ungdom ingen nødvendighet, selv om den kan være ønskelig. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har så mye autoritet over barnet ditt, hvorfor må du bruke så mye tvang? Det tyder jo på at du ikke har noe autoritet i det hele tatt - barnet lystrer deg jo ikke. Og i motsetning til blodprøvene som er nødvendige for utredning av sykdommen, er koronavaksine for ungdom ingen nødvendighet, selv om den kan være ønskelig. 

Hvorfor kan den være ønskelig?

Anonymkode: 5ec65...efd

Her vil ungdommen ta vaksinen, men dere som mener de bestemmer dette selv, får de bestemme andre vaksiner også? Eller bestemmer dere her at de skal følges? 

Anonymkode: 126a7...752

Her vil ungdommen ta vaksinen, men dere som mener de bestemmer dette selv, får de bestemme andre vaksiner også? Eller bestemmer dere her at de skal følges? 

Anonymkode: 126a7...752

Nødvendige, utprøvde, effektive vaksiner mot sykdommer med stor dødelighet, der det ikke er registrert "mystiske" bivirkninger må de ta. Altså barnevaksinasjonsprogrammet. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nødvendige, utprøvde, effektive vaksiner mot sykdommer med stor dødelighet, der det ikke er registrert "mystiske" bivirkninger må de ta. Altså barnevaksinasjonsprogrammet. 

Da er det jo din vurdering du legger til grunn uansett, ikke barnets eller ungdommens. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Da er det jo din vurdering du legger til grunn uansett, ikke barnets eller ungdommens. 

Har aldri hørt om ungdom som må gjennom barnevaksinasjonsprogrammet...

• Opprett ny...