Gå til innhold

Vurderer å få katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er absolutt ikke noe kattemenneske og hadde aldri sett for meg å anskaffe meg det. Men nå er situasjonen vår slik at jeg anser det å ha et kjæledyr som viktig for barnet mitt og jeg vurderer om vi skal ta steget. 

Men skal vi ha katt så skal det gjøres skikkelig. Og derfor trenger jeg tips. Bør vi kjøpe jente eller gutt? Hva er fordelene og ulempene? Hva bør vi se etter for å sikre at katten er rolig og vil kose? Hva krever en katt av dyrlegebehandling? Hvor tidlig kan den være alene 3-4 timer? 

Anonymkode: 54f0b...b2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en ragdoll, gutt.

Veldig kosete og rolig.

Ble sterilisert selvfølgelig, og innekatt første året. Man kan ikke slippe ut katter før stedsansen er skikkelig utviklet, så de ikke går seg bort.

Chippet og katteluke i døren så han går ut og inn som han vil. Ikke noen typisk streife eller jakttype så han går aldri langt.

Han er nå 3 år gammen og har aldri trengt dyrlegebesøk pga skade eller sykdom. 

Anonymkode: 56aef...0d0

Skrevet

Monser er enklere og billigere å kastrere, men de lukter sterkere og er kanskje litt "tøffere" enn en pusi. Men dette er jo selvsagt individuelt.

Min guttepus var verdens mest avslappa fyr, mens pusia vi har nå er klin gæren. Om katten er kosete eller ikke finnes det nok ingen sikker test for, dere må være innstilt på å få den katten dere får, og respektere pusens grenser. Ofte blir de roligere jo eldre de blir. Vi ble lovet ei fornuftig og rolig pusi, men inn kom et fyrverkeri av ugagn og rampestreker som jeg aldri har sett maken til 😅 Hun kan lett klatre loddrett opp en naken vegg, henger til stadighet i gardinene, biter oss i tærne og hater å få kos.

For min jentepus kostet det ca 3500 for vaksinasjon, chipping og kasterering. Dette er kostnader du må regne med å ta, katten BØR kastreres før den får lov til å gå ut rundt ett års alder. Skal du ha utekatt bør den vaksineres en gang i året, og den bør forsikres. Vi har AniPlan til vår katt, da betaler vi rundt en hundrelapp i måneden og får gratis helsesjekk, tannsjekk og vaksine en gang i året, samt rabatter på eventuelle behandlinger og fôr.

Pusia vår var rundt et halvt år før hun fikk være alene hjemme i 4 timer, og da hadde vi øvd mye på å være hjemme alene i korte perioder. Hun ble veldig lei seg hvis hun trodde at hun var forlatt.

Kanskje dere skal vurdere å adoptere fra dyrebeskyttelsen? Da får dere en katt som er ferdig kastrert og chippet for rundt 1000 kr, altså mye billigere enn å gjøre det selv. De kattene bor jo ofte i fosterhjem først, så da vet dere på forhånd om katten er rolig og kosete eller sky og asosial. Kan være verdt å sjekke ut 😊

Anonymkode: 261d3...491

Skrevet

Takk for svar. Vi har faktisk vurdert å kontakte dyrebeskyttelsen, da vet vi nok mer om hva vi får enn om vi kjøper av noen tilfeldige. 

Vi har ingen mulighet til å vente et halvt år før katten må være alene hjemme! Vi har jo jobb og skole. 

Hi

Skrevet

Har også god erfaring med ragdollgutt. Sosial og enkel katt. Eneste er at han må børstes for at ikke pelsen skal tove seg. 

Søsteren min har hatt flere omplasseingskatter, de har vært mer sky og reserverte. 

Han har vært alene mens vi var på jobb og skole fra han kom til oss . Inne første året. Nå går han fritt i katteluke. Han kan være hjemme alene opp til et døgn nå, en sjelden gang.

Har han til dyrlege en gang i året for vaksine og resept på ormekur og flåttmiddel. Har også forsikring i tilfelle større ting. 

Anonymkode: a4f8d...65a

Skrevet

Veldig bra at dere vil ta kontakt med Dyrebeskyttelsen! Yes! De kjenner kattene og kan matche med deres behov! Kanskje dere ikke vil ha kattunge, men en som er mer voksen og selvstendig. Se på hvilket behov dere har. En unge krever mye mer jobb. 

Dere slipper også å ta kostnaden med chip og kastrering.  Dyrebeskyttelsen har ordnet det. Koster vel rundt 1000 (litt usikker der) kr for en katt fra dem, og det er myye billigere enn om man skal ta kostnaden selv. 

De gir også god veiledning 😀

Lykke til. Dere kommer til å få mange fine stunder med en pelskling.

Anonymkode: 31bd8...877

Skrevet

Vi hentet siste, hunnkatt, fra dyrebeskyttelsen, de har gode ordninger rundt chip og sterilisering/kastrering. Hun ble litt sær en tid etter kastrering (heter visstnok kastrering når de fjerner alt hos hunnkatt i følge veterinær) Tok ett års tid, nå er hun så kosete og selskapssyk. Hun følger etter oss når vi skal kaste søppel, gå på butikken eller rusler ned til vannet. Vi har det mye moro når vi tar en is nede ved brygga og hun følger med. Da har vi litt godis til henne også. Yngste elsker disse turene. Om morgen er hun veldig pratesyk. 

Du trenger ikke være hjemme med katten altså, de vil helst sove om dagen. Det er nattdyr. 

De må vaksineres hvert år og ta en sjekk i ny og ne av blant annet tennene. 

Anonymkode: a0c86...61a

Skrevet

Og tenk opp til 20 år fram i tid.

Jeg er på min fjerde katt nå, hun er 15 år. Og har ingen problemer.

Nr 1 ble 16.5.

Nr 2 ble 19.

Nr 3 ble 20. 

Ellers sier jeg som de andre her. Viktig med kastrering og vaksinasjon. Og å ha en årlig sjekk. 

Kan være lurt med forsikring også. Jeg har spart en del penger på å ha det. 

Dyrlege er svindyrt. 

Anonymkode: f3b7b...996

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Vi har faktisk vurdert å kontakte dyrebeskyttelsen, da vet vi nok mer om hva vi får enn om vi kjøper av noen tilfeldige. 

Vi har ingen mulighet til å vente et halvt år før katten må være alene hjemme! Vi har jo jobb og skole. 

Hi

Enda en grunn til å adoptere voksen katt, den er sikkert allerede vant til å være hjemme mens familien er på jobb 😊 Vi fikk pus like før sommerferien, og jeg var hjemmestudent påfølgende semester, så det tok lang tid før hun trengte å være hjemme alene.

Anonymkode: 261d3...491

Skrevet

Vi kjøpte gjennom dyrebeskyttelsen. 1200 for voksen katt (tre år). Ferdig kastrert og chippa. Kunne være alene litt fra dag én og ute etter fire uker. Veldig bra opplegg og som noen sier kan de matche dyr og folk 😊👍

Anonymkode: 3eb2b...06e

Skrevet

Vi har en katt som vi har adoptert fra Dyrebeskyttelsen og en katt som vi overtok via privat omplassering (eieren døde). Den første er sky og litt redd, men veldig rolig og kosete med oss. Den andre er langt mer tillitsfull, også mot fremmede. 

Skaffer du deg en kattunge må du regne med utgifter til chipping og kastrering. I tillegg bør alle katter vaksineres årlig. De kan også bli skadet eller syke, og da trenger de dyrlegetilsyn. Dette er vanskelig å forutsi, men det kan sikkert være lurt med forsikring. Vi har aldri hatt det, men da må vi jo bare ta den utgiften når den kommer.

Vi har hankatter og de er selvsagt kastrert. Han vi fikk via privat omplassering var ikke kastrert, så det ordnet vi. Det er noen år siden så jeg husker ikke hva det kostet. Den vi fikk fra Dyrebeskyttelsen var chippet og kastrert av dem, men da betalte vi jo noen kroner for katten. Det er omtrent ti år siden, så jeg husker ikke hvor mye det var.

Våre to katter spiser en trekilos sekk med tørrfor på ca tre uker. Regner med at en voksen katt da vil spise ca halvparten, altså vil en trekilos sekk vare ca seks uker. Det vil selvsagt variere med aktivitetsnivå og størrelse på katten.  

Skrevet

Altså. Jeg ser at du får "korrekte" svar om å ha katten inne i et år, ikke forlate den alene på mange måneder, og diverse vaksiner og annet. Det er helt sikkert fint, men absolutt ikke nødvendig.

Jeg har vokst opp på gård, og der ordnet katteholdet seg mer eller mindre selv.

Vi har to katter, ikke rasekatter. Overtok dem da de var kattunge og et år gamle. chippet og kastrerte begge. Hadde de inne i 3-4 uker i starten, noe som var et styr, fordi de benyttet enhver mulighet til å løpe ut, så både dører og vinduer måtte være konstant lukket. Satte inn katteluke med chip-registrering, så de kan komme og gå akkurat når de vil. Sjekker kattene hos veterinær en gang i året, og gir dem ormekur 4-5 ganger i året, da de er mye ute og fanger fugl og mus. Vi bor på stor og landlig tomt ved sjøen, uten naboer veldig tett på, så kattene koser seg i skog og svaberg-områder rundt huset. Vi koser med dem når de kommer og legger seg på fanget eller gnir seg mot beina våre, men barna får ikke løfte på dem mens de spiser, sover eller har lagt seg "i fred" et sted. Vi har rolige, trygge og harmoniske katter.

Anonymkode: 99ff0...1b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Altså. Jeg ser at du får "korrekte" svar om å ha katten inne i et år, ikke forlate den alene på mange måneder, og diverse vaksiner og annet. Det er helt sikkert fint, men absolutt ikke nødvendig.

Jeg har vokst opp på gård, og der ordnet katteholdet seg mer eller mindre selv.

Vi har to katter, ikke rasekatter. Overtok dem da de var kattunge og et år gamle. chippet og kastrerte begge. Hadde de inne i 3-4 uker i starten, noe som var et styr, fordi de benyttet enhver mulighet til å løpe ut, så både dører og vinduer måtte være konstant lukket. Satte inn katteluke med chip-registrering, så de kan komme og gå akkurat når de vil. Sjekker kattene hos veterinær en gang i året, og gir dem ormekur 4-5 ganger i året, da de er mye ute og fanger fugl og mus. Vi bor på stor og landlig tomt ved sjøen, uten naboer veldig tett på, så kattene koser seg i skog og svaberg-områder rundt huset. Vi koser med dem når de kommer og legger seg på fanget eller gnir seg mot beina våre, men barna får ikke løfte på dem mens de spiser, sover eller har lagt seg "i fred" et sted. Vi har rolige, trygge og harmoniske katter.

Anonymkode: 99ff0...1b3

Dette svaret liker jeg best av de du har fått. Et fornuftig, landlig forhold til dyr!

Vi fikk kattunge for en måned siden, og hun er alene i mange timer mens vi er på jobb. Det går helt fint! Hun er verdens mest kosete og harmoniske pus, og elsker alle i familien!

Jeg er skeptisk til katter fra dyrebeskyttelsen og lignende fordi jeg har sett at mange av dem er sky. 

Anonymkode: 3e6ba...41d

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg er absolutt ikke noe kattemenneske og hadde aldri sett for meg å anskaffe meg det. Men nå er situasjonen vår slik at jeg anser det å ha et kjæledyr som viktig for barnet mitt og jeg vurderer om vi skal ta steget. 

Men skal vi ha katt så skal det gjøres skikkelig. Og derfor trenger jeg tips. Bør vi kjøpe jente eller gutt? Hva er fordelene og ulempene? Hva bør vi se etter for å sikre at katten er rolig og vil kose? Hva krever en katt av dyrlegebehandling? Hvor tidlig kan den være alene 3-4 timer? 

Katter er forskjellige, noen er kosete, noen er det ikke, jeg vet ikke om det er mulig å sikre at du får en kosekatt. Jeg fikk ei som ikke var det, det var noe kosing på hennes premisser, koste aldri med andre.
Chipping, sterilisering, årlig sjekk og vaksinering hos dyrlegen er viktig + ormekur. Vil og anbefale deg forsikring, det blir fort dyrt hvis de blir syke, det merket jeg godt, hadde ikke forsikring,, pengene flyr fort hos dyrlegen.
Tenk på hva slags katt dere vil ha, noen trenger mye pelsstell.

Anonymkode: 2f6e5...e76

Skrevet

Vi har to Maine coon gutter. Nydelig lynne, ekstremt tålmodige og veldig kosete. Og lekne 🥰

Har alltid hatt huskatt, og de har vært sære og "typisk katter" 

Ville gått for hannkatt, men kastrert han. De er roligere og ber behagelige. Ukastrerte hannkatter markerer og skriker hvis det er løpetid i nærheten. 

Hun-katter blir fot veldig sære... 

Uten tvil hannkatt som kastreres 🥰

Anonymkode: d23d3...611

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...