Gå til innhold

Har barnevernet lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 barn. 1 barn fra før hvor jeg og eks samarbeider godt. Mitt i forløpet med barnevernet så avsluttet de tiltak rundt min første fødte. Jeg fikk aldri avslutningsvedtak. (Visste ikke at det var noe de skreiv). Nå. 6 mnd etterpå får jeg vite at min eks har mottatt dette vedtaket. All informasjon om saken og mine og nye samboers problemer står i vedtaket. Vedtaket er tilogmed i mitt navn og min adresse. Min eks har fått dette i en konvolutt med sitt navn på og sin adresse på. 

Hvorfor har barnevernet gjort dette?  Har min eks noe med mine problemer? 

Anonymkode: e7a38...a97

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har 3 barn. 1 barn fra før hvor jeg og eks samarbeider godt. Mitt i forløpet med barnevernet så avsluttet de tiltak rundt min første fødte. Jeg fikk aldri avslutningsvedtak. (Visste ikke at det var noe de skreiv). Nå. 6 mnd etterpå får jeg vite at min eks har mottatt dette vedtaket. All informasjon om saken og mine og nye samboers problemer står i vedtaket. Vedtaket er tilogmed i mitt navn og min adresse. Min eks har fått dette i en konvolutt med sitt navn på og sin adresse på. 

Det er ikke lov, og du bør klage dem for statsforvalteren. Det er utrolig irriterende når ansatte i det offentlige tror de er noen småkonger og bryter forvaltningsloven rett som det er. Din eks skal ikke ha noen personlige opplysninger om deg eller din nye samboer, uten at du har samtykket til dette. 

Anonymkode: 7a33d...301

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov, og du bør klage dem for statsforvalteren. Det er utrolig irriterende når ansatte i det offentlige tror de er noen småkonger og bryter forvaltningsloven rett som det er. Din eks skal ikke ha noen personlige opplysninger om deg eller din nye samboer, uten at du har samtykket til dette. 

Guri. Er det mulig?!

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Guri. Er det mulig?!

Dessverre er det mulig. Bare søk opp NAV-skandalen og ettervirkningen av den. Saker der Norge er blitt dømt i EMD (barnevernssaker). Selv om lovverket er dekkende og tar hensyn til vern av alle parter i saken, er anvendelsen av dette lovverket fortsatt personavhengig, dessverre. Og det er så å si umulig å få sparken fra en offentlig stilling.

Skrevet

Om det gjelder barnet dere har sammen har han innsyn. Men gjelder de andre barna er jo ikke dette lov. 

Anonymkode: 26f41...95a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Om det gjelder barnet dere har sammen har han innsyn. Men gjelder de andre barna er jo ikke dette lov. 

Anonymkode: 26f41...95a

Ja. Gjelder eldste barnet. Men det står hvilke utfordringer jeg og nye samboer har. Hvilke kurs vi har gått på osv. 

Jeg fikk aldri dette vedtaket 

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Dessverre er det mulig. Bare søk opp NAV-skandalen og ettervirkningen av den. Saker der Norge er blitt dømt i EMD (barnevernssaker). Selv om lovverket er dekkende og tar hensyn til vern av alle parter i saken, er anvendelsen av dette lovverket fortsatt personavhengig, dessverre. Og det er så å si umulig å få sparken fra en offentlig stilling.

Fortvilende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Gjelder eldste barnet. Men det står hvilke utfordringer jeg og nye samboer har. Hvilke kurs vi har gått på osv. 

Jeg fikk aldri dette vedtaket 

Selv om det gjelder felles barn, har han ikke automatisk innsyn i alt som skjer mellom deg og din nye samboer. Det er ikke slik det fungerer. Og du skal selvfølgelig få kopi av et vedtak som omhandler deg og ditt barn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Selv om det gjelder felles barn, har han ikke automatisk innsyn i alt som skjer mellom deg og din nye samboer. Det er ikke slik det fungerer. Og du skal selvfølgelig få kopi av et vedtak som omhandler deg og ditt barn.

Hva gjør jeg nå da? Klage direkte til saksbehandler? 

Skrevet

Hva gjør jeg nå da? Klage direkte til saksbehandler? 

Liten vits i det, jeg ville ringt eller sendt mail til statsforvalteren ( det som før het fylkesmannen) og stilte spørsmål ved det som er gjort. Stilt samme spørsmål der som du gjør her, kan virkelig barnevernet gjøre dette...

Så får du et svar og tar det derfra. 

Anonymkode: 26dc6...06d

Skrevet

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her høres det jo ut som barnevernet har gjort en feil og puttet et vedtak som skulle til deg i en konvolutt og sendt til eksmannen din. Har dette skjedd kan det være et brudd på barnevernets taushetsplikt etter barnevernloven § 6-7 som sier at alle i barneverntjenesten har taushetsplikt. 

Du kan klage til Statsforvalteren/Fylkesmannen som da kan åpne tilsyn. 

Anonymkode: e40d0...a8f

Skrevet

Dere har ikke hatt felles adresse tidligere slik at barnevernet har feil adresse registrert?

Anonymkode: 64c99...428

Skrevet

Dere har ikke hatt felles adresse tidligere slik at barnevernet har feil adresse registrert?

Nei. Vedtaket med mitt navn på var oppi en konvolutt (uten vindu) med min eks sitt navn og adresse på. Jeg og eks har forresten aldri bodd på samme adresse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei. Vedtaket med mitt navn på var oppi en konvolutt (uten vindu) med min eks sitt navn og adresse på. Jeg og eks har forresten aldri bodd på samme adresse. 

Det høres ut som en feil. Ring dem og spør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det høres ut som en feil. Ring dem og spør.

Ringe hvem?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ringe hvem?

Barnevernet selvfølgelig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Barnevernet selvfølgelig.

Jeg ville ikke ringt barnevernet i denne saken, jeg ville heller gjort slik en annen anonym over sier - nemlig ringe Statsforvalteren (Fylkesmannen).

Anonymkode: 8800c...b00

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det som står i et vedtak som gjelder hans barn har han innsyn i. Han er uansett part i saken dersom han har foreldreansvar og/eller samvær.

Men dersom det er rapporten han har fått, så kan noe være unntatt innsyn. Der er likevel ganske strengt å unnta noe, det kan gjelde feks dine helseopplysninger. 

Anonymkode: 583a9...8c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ikke ringt barnevernet i denne saken, jeg ville heller gjort slik en annen anonym over sier - nemlig ringe Statsforvalteren (Fylkesmannen).

Anonymkode: 8800c...b00

Det går fint an å ringe barnevernet først. Har de gjort en menneskelig feil og puttet feil brev i feil konvolutt så vil de nok gjerne vite om det. Det er jo ikke ønskelig. Ellers kan de faktisk sjekke i systemet om hvilke brev som har gått ut til hvem, og se etter om det er adressert feil. Alt ligger i systemet. Det er stort sett ikke barnevernsansatte som faktisk putter brev i konvolutter altså.

Anbefaler forresten Digipost, så får rett person rett brev og må logge inn med bank-id. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ringe hvem?

Hvem tror du? Og er det ikke enklest å bare etterspørre det du ikke har fått, og ikke lage et sjuhelsikes drama ut av dette? Det er dere som har vært tvilsomme foreldre fra start.

Anonymkode: 0d0af...f6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvem tror du? Og er det ikke enklest å bare etterspørre det du ikke har fått, og ikke lage et sjuhelsikes drama ut av dette? Det er dere som har vært tvilsomme foreldre fra start.

Anonymkode: 0d0af...f6b

Du mener det ja? Hmmm.. spesielt 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det som står i et vedtak som gjelder hans barn har han innsyn i. Han er uansett part i saken dersom han har foreldreansvar og/eller samvær.

Men dersom det er rapporten han har fått, så kan noe være unntatt innsyn. Der er likevel ganske strengt å unnta noe, det kan gjelde feks dine helseopplysninger. 

Neida. Han har ikke rett på alle opplysninger om henne og partner. Kun nødvendig info som omhandler/kan påvirke barnet 

Anonymkode: fc1c9...ab4

Skrevet

Undrer meg veldig på hvordan barnevernet klarer å gjøre så mye feil 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Neida. Han har ikke rett på alle opplysninger om henne og partner. Kun nødvendig info som omhandler/kan påvirke barnet 

Ikke alle opplysninger nei, men det skal en del til for at opplysninger skal være unntatt en part altså.

Det er dessuten rimelig implisitt at er vedtak som gjelder eget barn omhandler barnet og inneholder nødvendig informasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Trodde at en part i en sak har rett til innsyn i alle sakens dokumenter. Menvetaket skulle også blitt sendt til ts.

Anonymkode: e9727...fd6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...