Gå til innhold

Inspirert: vet dere hva de rundt dere stemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen i en annen tråd mente at det var helt uhørt og en privatsak. Sånn er det ikke hos oss.

Anonymkode: 3608a...8a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja. Jeg klarer å gjette sånn omtrentlig hvor kollegaer står basert på samtaler og deres synspunkt. Noen er jo helt åpne mens andre aldri sier hvem de stemmer. Selv vingler jeg på rød/grønn side men mine synspunkter gjør at eget valg kan snevres inn til et fåtall partier. Ellers bryr jeg meg ikke om hva folk stemmer. Bare de stemmer. Å ta noen for deres valg er bak mål. Og ofte er de det som kan minst om politikk som er ivrig på å dømme feks de som stemmer MDG osv. Jeg vil ikke ha masse MDG folk på tinget, men at de er en viktig stemme i dagens samfunn er hevet over enhver tvil. 

Anonymkode: 1e3b1...a33

Skrevet

Stort sett. Jeg har mye moro med svigerfar, pleier å surre med at jeg skal stemme rødt, for da går han helt i fistel 😅

Anonymkode: 8bfe7...539

Skrevet

Jeg vet sånn ca, vet hvem som hører til på borgerlig side og hvem som hører til på rødgrønn side, men ikke alle sier hvilket parti de stemmer på.

Anonymkode: 08b43...2e1

Skrevet

Jeg tror jeg vet det sån omtrent for de flesye, men det kan hende keg tar feil.

Anonymkode: 96929...319

Skrevet

Min mor og min bestefar sier aldri hva de stemmer, men jeg kan nok tenke meg hvilke partier det er likevel utifra synspunkter og samtaler vi har hatt rundt politikk. 

Ellers er de fleste andre ganske så åpne. 

Anonymkode: 967d4...205

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Noen i en annen tråd mente at det var helt uhørt og en privatsak. Sånn er det ikke hos oss.

Men det ER en privatsak. Derfor har man blant annet hemmelig valg. Og ut fra alle fordommene som florerer rundt, drittslenging mot enkelte partier osv forstår jeg at mange ønsker å holde det privat. 

Anonymkode: 4be8e...033

Skrevet

Både og. Vet hva de fleste stemmer, men har blitt overrasket noen ganger. Jeg trodde broren min stemtr Frp, det kommer for en dag at han har stemt Ap i alle år og nå i år SV.

Anonymkode: 75839...4d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men det ER en privatsak. Derfor har man blant annet hemmelig valg. Og ut fra alle fordommene som florerer rundt, drittslenging mot enkelte partMier osv forstår jeg at mange ønsker å holde det privat. 

Du ville synes det var greit å ikke få vite hva din mann stemmer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Du ville synes det var greit å ikke få vite hva din mann stemmer?

Jeg har ikke peiling på hva han har stemt :D Vi diskuterer politikk ganske mye, men har aldri kommet inn på hvilket parti eller hvilken representant vi har stemt på. 

Skrevet

Njæ.. hvis jeg spør direkte så vil folk rundt meg for det meste si hva de stemte. Nå pleier jeg ikke å spørre, men har en følelse at det er flest ap,sp og noen sv/mdg. Men vet at brorparten av familien min stemmer høyre. Videre er det noen i min omgangskrets som stemmer frp. Vil jeg tru:)

Anonymkode: 42737...416

Skrevet

Jeg vet sånn omtrent hva folk jeg kjenner personlig stemmer, eller jeg kan gjette ut fra deres meninger. Noen er jo også medlem i ulike partier og da er det jo ganske opplagt. Derimot vet jeg ikke hva folk på jobben stemmer og de vet nok heller ikke hva jeg stemmer.

Anonymkode: 1fb1a...e79

Skrevet

Jeg vet sånn omtrent hvor mine nærmeste står politisk, men ikke nødvendigvis hva de stemmer ved det enkelte valg. Jeg forteller heller ikke nødvendigvis hva jeg stemmer, men folk vet nok godt at jeg aldri har stemt på et borgerlig parti f.eks. Jeg vet hvilket parti mannen min stemmer på, men ellers har jeg det ikke med å spørre folk om sånt. Folks politiske ståsted kommer mer fram indirekte, i politiske enkeltsaker som man diskuterer.

Anonymkode: 44f3c...d4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det ER en privatsak. Derfor har man blant annet hemmelig valg. Og ut fra alle fordommene som florerer rundt, drittslenging mot enkelte partier osv forstår jeg at mange ønsker å holde det privat. 

Men hvorfor tør de ikke stå for det de stemmer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor tør de ikke stå for det de stemmer?

På samme måte som de uvaksinerte ikke tør å stå for det, på samme måte som troende muslimer ofte skjuler at de er det, på samme måte som utlendinger fra enkelte land utelater å nevne at de er fra disse landene. På grunn av fordommer og stygt språkbruk. 

Skrevet

Jeg vet ikke sikkert hva noen stemmer. Kan ha noen anelser, men vet ikke.

Anonymkode: c1156...e4a

Skrevet

Ja. Vi er til og med partimedlemmer noen av oss! Og står på stand og driver valgkamp og greier. Ikke hemmelig i det hele tatt.

Anonymkode: f9a86...a21

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei. Man har hemmelige valg fordi bedriftseiere og storbønder brukte de ansattes stemmegivning som våpen mot dem: sa opp folk som stemte «feil», presset dem ned i lønn osv. 

Valg ble hemmelig fordi maktmennesker misbrukte sin viten - ikke til å «slenge dritt», som sikkert er kjedelig nok, men ganske ufarlig - men til å ødelegge andres levebrød.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Man har hemmelige valg fordi bedriftseiere og storbønder brukte de ansattes stemmegivning som våpen mot dem: sa opp folk som stemte «feil», presset dem ned i lønn osv. 

Valg ble hemmelig fordi maktmennesker misbrukte sin viten - ikke til å «slenge dritt», som sikkert er kjedelig nok, men ganske ufarlig - men til å ødelegge andres levebrød.

Så "slenge dritt" er ikke bare kjedelig, men skadelig for demokratiet. Når man blir shamet for å stemme på bestemt parti, utøves sosialt press for å få deg til å endre mening. 

Skrevet

Har venner som har lagt ut status på Facebook med info om hva de stemmer på. Jeg ville aldri gjort det. Spør noen, så svarer jeg «Sp» til de jeg ønsker og «det er hemmelig» til jeg ønsker. 

Anonymkode: c7470...474

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så "slenge dritt" er ikke bare kjedelig, men skadelig for demokratiet. Når man blir shamet for å stemme på bestemt parti, utøves sosialt press for å få deg til å endre mening. 

Det kan godt hende du FØLER på «sosialt press». Men likevel kan det hende at det som faktisk skjer, ikke er sosialt press, men tvert om intellektuell gransking av dine argumenter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det kan godt hende du FØLER på «sosialt press». Men likevel kan det hende at det som faktisk skjer, ikke er sosialt press, men tvert om intellektuell gransking av dine argumenter. 

Hva har dette med meg å gjøre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...