Gå til innhold

Foreldremøter o.l😣

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Å sitte og holde kjeft når den store elefanten trasker rundt i rommet, løser iallfall ingenting. Vi prøver. Alle sammen prøver. 

Anonymkode: 48975...95c

Det har ingenting med å holde kjeft å gjøre. Man tar det på riktig arena, noe et allmøte ikke er. 

Anonymkode: 2d338...119

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takler ikke foreldremøter. Her har vi løst det med at det er far som går på disse, + på dugnadene. Jeg har all annen oppfølging av barnet vårt på skolen, som kontakt med klasseforstander, ansvarsgruppemøte, andre møter med skole. 

Anonymkode: b5543...ddd

Skrevet

HI: Det høres ut som du har en lett grad av sosial angst. Det har jeg også hatt, og jeg synes fortsatt ikke foreldremøte er noen komfortabel arena, men gruer meg iķke lenger på forhånd. Greia med lette til moderate mageproblemer er at det som hjelper er eksponering. Hvis du gjør det du føler ubehag ved, så blir det lettere etterhvert. Jeg kjenner forresten at jeg har litt å gå på selv på den fronten. Selv om jeg ikke har noe som er så uttalt at jeg vil kalle det angst lenger, og selv om jeg har mange venner og et rikt sosialt liv, sender jeg gjerne mannen min for å følge opp barna våre på fritidsaktiviteter som innebærer mye smalltalk med andre foreldre. Gjorde jeg det oftere selv, ville jeg sikkert syntes det var mindre ukomfortabelt etterhvert.

Anonymkode: 9cda0...596

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

HI: Det høres ut som du har en lett grad av sosial angst. Det har jeg også hatt, og jeg synes fortsatt ikke foreldremøte er noen komfortabel arena, men gruer meg iķke lenger på forhånd. Greia med lette til moderate mageproblemer er at det som hjelper er eksponering. Hvis du gjør det du føler ubehag ved, så blir det lettere etterhvert. Jeg kjenner forresten at jeg har litt å gå på selv på den fronten. Selv om jeg ikke har noe som er så uttalt at jeg vil kalle det angst lenger, og selv om jeg har mange venner og et rikt sosialt liv, sender jeg gjerne mannen min for å følge opp barna våre på fritidsaktiviteter som innebærer mye smalltalk med andre foreldre. Gjorde jeg det oftere selv, ville jeg sikkert syntes det var mindre ukomfortabelt etterhvert.

*lette til moderate ANGSTproblemer. Autokorrekt..

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.9.2021 den 23.50):

Er det bare jeg som gruer meg fælt til slikt? Der alle foreldrene skal møtes?
Redd for å si noe dumt/ikke si noe i det hele tatt, redd for å bli sittende alene, redd magen skal rumle osv....alt mulig tull😖

Har helt panikk ei uke før😫

Anonymkode: dc1a5...dd8

Vet hvordan du føler det. Min erfaring er at det er bare å smile og nikke på det rette plassene. Le litt med resten når lærer slår av en spøk. Så går det plutselig helt greit. Smile og nikke til foreldre som hilser eller møter blikket ditt.

Er selv litt dårlig på å bli kjent, small talk er ikke min greie. Men smile og nikke har fått meg gjennom årevis med møter 😅

Anonymkode: 0ab48...05b

Skrevet

Jeg gruer meg også til foreldremøter, fordi jeg synes de er kjedelige. Med 3 barn blir det mange foreldremøter i barnehage, skole og fritidsaktivteter. Dessverre de veldig ofte preget av informasjon jeg kunne lest meg til, og av formaninger om viktigheten av skole-hjemsamarbeid. Det siste betyr at foreldre støtter det skolen sier og gjør, i forsvinnende liten grad det motsatte.

Men altså - det er mange som har det som deg, HI. Å vite at alle må presentere seg f.eks er "drepen" for mange og nok til at de holder seg hjemme. Det hjelper selvfølgelig hvis du har minst én trygg i gruppa, som du kan komme sammen med eller sette deg ved siden av. Husk at de fleste - som meg - ønsker å unngå endeløse diskusjoner om hvilke votter som er best og om barna har passe mengde lekser. Jeg er veldig glad for at ikke alle trenger å si at de tenker på. Eksponering hjelper ved angst, så det vil ikke bli bedre hvis du holder deg hjemme og unngår alle foreldremøter. Angst har dessuten en tendens til å "spre seg" sånn at det å droppe foreldremøtet kan gi seg utslag i at du unngår også andre situasjoner som krever at du forholder deg til flere ukjente.

Til diskusjonen om å tematisere mobbing eller ikke - den er vanskelig. Jeg har vært på et foreldremøte der store deler av foreldregruppa åpent sa at de ønsket X og Y ut av klassen. Nok var nok, disse gutta ødela for resten, og skolen gjorde ikke nok for å skjerme øvrige elever. Det er ikke OK, og det var selvfølgelig veldig tøft for foreldrene til de to gutta. Ingen sa åpent at de gitte foreldrene hadde skylda, men det er klart de oppfattet et budskap om at de hadde skylda for at ungene deres ikke er greie. I mange tilfeller vil jo en slik agenda på foreldremøtet føre til at foreldrene til "de slemme" holder seg hjemme.

Skrevet

HI, det er mange som synes foreldremøter er enten ukomfortable sosialt eller kun kjedelige😅

Men jeg tenker dette er en del av å ha barn, enten må far eller du stille. Selv om vi ser oss rundt og noen kjenner hverandre så er det lite trolig at andre tenker noe videre over deg og din fremtoning. Folk går på disse møtene for å få informasjon og få innblikk i skolehverdagen til barnet.

Så kan man jo stille spørsmål ved nytten noen ganger og med hva som skal tas opp. Ingen skal henges ut på foreldremøter!

Men er det et klassemiljø som kan bli bedre så kan det jo være fruktbart å ta det opp i plenum.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.9.2021 den 1.33):

Du er ikke alene. Jeg kan ikke svare på hvor mange som føler det slik, men at det er flere enn deg, er jeg sikker på.. Jeg er en av de. Får panikkanfall før sånne møter. Nei det handler ikke om meg, men barna, men man må likevel face andre i ukomfortabel setting. Men jeg gjør det jo for barna. Så eg biter tenna sammen å gjør det. Så får det gå som det går... Det er heldigvis bare en liten stund.. Pleier stort sett aldri bli så ille som jeg frykter, men frykten giddet sjelden høre etter... 😉 Så jeg prøver å "manne" meg selv opp til i morgen. Det er begrensa hvor skitt det kan gå😊 dette klarer du 😊

Anonymkode: 8022d...5e2

Jeg syns ikke 2 timer er en liten stund,jeg syns det er lenge. 

Gruer meg ekstra til møte ettersom alle foreldrene må fortelle hva de heter og hvem de er foreldre til. Jeg blir så stresset for at jeg skal si feil at jeg øver inni hodet mitt hele tiden på hva jeg skal si.

Anonymkode: ce19a...834

Skrevet
*Miss Marple* skrev (22 minutter siden):

Det er det vel litt sent å gjøre noe med når man alt sitter der med barna sine? Hva forslår du at man gjør?

Sikkert stapper barna tilbake dit de kom fra :D 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvis det er slik at man utviklet denne angsten ETTER at man fikk barn, er mitt forslag 1) at man oppsøker behandling hos psykolog og 2) at man tvinger seg til å gjøre slike ting uavhengig av hvordan man føler seg. 

Anonymkode: e9598...5b8

Ja, for psykisk sykdom er så lett at man bare kan tvinge seg til noe, så går alt bra. Du vet heller ingenting om HI går hos psykolog eller ikke. Psykisk sykdom kan ramme alle, også deg. Og vanligvis rammer den plutselig, slik at man er totalt uforberedt. 

Skrevet

Jeg gruer meg også til foreldremøter. Men av helt andre grunner enn deg. Jeg synes det er dørgende kjedelig og stort sett unyttig informasjon. Synes de kunne oppsummert det og sendt det per e-post i stedet.

Om formålet er at foreldre skal møte hverandre og/eller snakke med lærerne finnes det bedre måter å løse det på.

Synes tida snirkler av gårde, og vi må sitte på sånne store trappetrinn i aulaen som er vonde å sitte på i to hele timer… Også skal alltid noen stille teite spørsmål på slutten som drar ut tiden. gaaah (og om du er en av de som stiller teite spørsmål er det ikke DEG jeg synes er teit, men måten foreldremøtene er lagt opp på. Så ikke ta det personlig)

Anonymkode: c2c75...f12

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg gruer meg også til foreldremøter. Men av helt andre grunner enn deg. Jeg synes det er dørgende kjedelig og stort sett unyttig informasjon. Synes de kunne oppsummert det og sendt det per e-post i stedet.

Om formålet er at foreldre skal møte hverandre og/eller snakke med lærerne finnes det bedre måter å løse det på.

Synes tida snirkler av gårde, og vi må sitte på sånne store trappetrinn i aulaen som er vonde å sitte på i to hele timer… Også skal alltid noen stille teite spørsmål på slutten som drar ut tiden. gaaah (og om du er en av de som stiller teite spørsmål er det ikke DEG jeg synes er teit, men måten foreldremøtene er lagt opp på. Så ikke ta det personlig)

Anonymkode: c2c75...f12

Kjenner meg igjen med vonde stoler å sitte på. Her er det pinnestoler. Og siste gang var det ikke kaffe. Altså, når man først skal messe i det uendelige om kjedelige greier - ha anstendighet til å servere kaffe til folk 😁

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt og avsporinger.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...