Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Barnet mitt er under utredning hos BUP mtp ADHD. Under sist samtale antydet psykologen at hun tenkte mer i retning ADD enn ADHD, da det i hovedgrad er konsentrasjonen som er utfordring og barnet aldri utagerer på noen måte. Har noen erfaring med ADD (jeg vet at det er en utgått diagnose, men forskjellen er nå der uansett)? Krever den diagnosen også medisinering? Anonymkode: 12328...9c0
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Mitt barn har ADHD selv om hun aldri utagerer. Det er likevel helt tydelig at hun sliter med mer enn konsentrasjon: hun sitter aldri i ro, dabber konstant med noe, beveger en kroppsdel, multitasker osv. Man MÅ ikke henge i gardinene med tenna i tapeten for å ha ADHD. Anonymkode: a34f2...d5a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Mitt barn har ADHD selv om hun aldri utagerer. Det er likevel helt tydelig at hun sliter med mer enn konsentrasjon: hun sitter aldri i ro, dabber konstant med noe, beveger en kroppsdel, multitasker osv. Man MÅ ikke henge i gardinene med tenna i tapeten for å ha ADHD. Anonymkode: a34f2...d5a Det vet jeg, men det var som sagt psykologen som sa dette uoppfordret til meg. Begge deler kommer jo også under ADHD paraplyen nå, men jeg syns det ee fint å høre andres erfaringer. Mitt barn har ikke den uroen som du beskriver. Kan godt sitte lenge stille og har svært få ‘irriterende’ vaner. Anonymkode: 12328...9c0
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Nevøen min har det, og han blir medisinert. Han har aldri vært hyperaktiv, men sliter med konsentrasjon og å samle tankene. Han er mye mer fokusert, og mindre distre, på medisiner. Anonymkode: 7caf7...c83
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Min datter har ADD, ikke ADHD. Forskjellen på de to er H’en, ellers er det meste likt. De som har H er ofte de som løper opp i skogen, opp under høyeste treet, ødelegger buksen på vei ned, eller kommer seg ikke ned, knuser et vindu uten å mene det, men visste ikke at jeg kunne kaste sååå langt osv. Uroen, ikke sitte stille, alltid fikle med noe, mangel på konsentrasjon, ikke tenke konsekvens av å klippe opp buksen osv har de med ADD også Anonymkode: db7f1...f9a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Min datter har ADD, ikke ADHD. Forskjellen på de to er H’en, ellers er det meste likt. De som har H er ofte de som løper opp i skogen, opp under høyeste treet, ødelegger buksen på vei ned, eller kommer seg ikke ned, knuser et vindu uten å mene det, men visste ikke at jeg kunne kaste sååå langt osv. Uroen, ikke sitte stille, alltid fikle med noe, mangel på konsentrasjon, ikke tenke konsekvens av å klippe opp buksen osv har de med ADD også Anonymkode: db7f1...f9a To av mine barn har ADHD, men ingen av se er viltre av seg likevel. De har mer av den indre uroen. Ene var mer hyper som lite barn, men ellers er det rastløsheten som gjorde at de fikk med H-en. Anonymkode: 40fb3...cc8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): To av mine barn har ADHD, men ingen av se er viltre av seg likevel. De har mer av den indre uroen. Ene var mer hyper som lite barn, men ellers er det rastløsheten som gjorde at de fikk med H-en. Anonymkode: 40fb3...cc8 Min fikk ikke med rastløsheten som H. Den uroen er der hos de med ADD også sa overlegen til oss. Men alle får diagnose ADHD nå da. Hun har diagnose ADHD selv om den tidligere var «bare» ADD. De har samlet begge begrepene til et Anonymkode: db7f1...f9a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Min fikk ikke med rastløsheten som H. Den uroen er der hos de med ADD også sa overlegen til oss. Men alle får diagnose ADHD nå da. Hun har diagnose ADHD selv om den tidligere var «bare» ADD. De har samlet begge begrepene til et Anonymkode: db7f1...f9a Ja, jeg vet det, men mine to har med H-en. Jeg spurte, ikke minst fordi NAV krever det for grunnstønaden. Begge regnes som hyperaktive selv om ikke er spinnville. Anonymkode: 40fb3...cc8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 ADD har endret navn til ADHD uoppmerksom type (inattentive type på engelsk). Jeg har fått diagnosen i voksen alder. Skal prøve Ritalin for første gang senere denne uka. Spent! mine symptomer: ekstremt dårlig konsentrasjon og fokus. Alltid hatt. På grunn av svært høy IQ (er medlem av Mensa) klarte jeg likevel komme meg gjennom skolen med 5 og 6 til tross for elendig skippertaksarbeid. Har alltid underprestert. Er også veldig rotete og uorganisert. Ser ikke rotet, glemmer hvor jeg setter ting. Må ha flere varsler på mobilen for å huske ting (aner ikke hva jeg skulle gjort uten kalender på mobilen). Klarer fysisk ikke få megselv til å gjøre kjedelige ting uten å høre på/se på noe spennende samtidig. Om jeg skal gjøre noe i hagen må jeg ha på en spennende podcast på øret. Fikler alltod når jeg må sitte stille eller snakke med noen. Er veldig pratsom og avbryter ofte. Om jeg ikke avbryter glemmer jeg hva jeg skulle si Anonymkode: 6338e...792
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): ADD har endret navn til ADHD uoppmerksom type (inattentive type på engelsk). Jeg har fått diagnosen i voksen alder. Skal prøve Ritalin for første gang senere denne uka. Spent! mine symptomer: ekstremt dårlig konsentrasjon og fokus. Alltid hatt. På grunn av svært høy IQ (er medlem av Mensa) klarte jeg likevel komme meg gjennom skolen med 5 og 6 til tross for elendig skippertaksarbeid. Har alltid underprestert. Er også veldig rotete og uorganisert. Ser ikke rotet, glemmer hvor jeg setter ting. Må ha flere varsler på mobilen for å huske ting (aner ikke hva jeg skulle gjort uten kalender på mobilen). Klarer fysisk ikke få megselv til å gjøre kjedelige ting uten å høre på/se på noe spennende samtidig. Om jeg skal gjøre noe i hagen må jeg ha på en spennende podcast på øret. Fikler alltod når jeg må sitte stille eller snakke med noen. Er veldig pratsom og avbryter ofte. Om jeg ikke avbryter glemmer jeg hva jeg skulle si Anonymkode: 6338e...792 Nå måtte jeg smile litt. Du beskriver faktisk datteren min på 12 år i detalj omtrent, hun er prikk lik deg! Hun har også veldig høy IQ og klarer seg godt på skolen i fag/emner hun er motivert for, men er en enorm vimsekopp som ikke får gjort noe som helst hvis vi ikke maser på henne eller hun legger inn pling på mobilen sin. Hun er veldig kreativ av seg, men må høre på podcast el. mens hun maler for å ikke kjede seg osv, fikler i stykker ting osv. Kan jeg spørre hvordan du klarer deg i jobb? Anonymkode: 40fb3...cc8
Realisten2021 Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Mitt barn har ADHD selv om hun aldri utagerer. Det er likevel helt tydelig at hun sliter med mer enn konsentrasjon: hun sitter aldri i ro, dabber konstant med noe, beveger en kroppsdel, multitasker osv. Man MÅ ikke henge i gardinene med tenna i tapeten for å ha ADHD. Anonymkode: a34f2...d5a Et annet kjennetegn på ADHD hos noen er vel også at de har vanskeligheter med å komme presis til avtaler.
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nå måtte jeg smile litt. Du beskriver faktisk datteren min på 12 år i detalj omtrent, hun er prikk lik deg! Hun har også veldig høy IQ og klarer seg godt på skolen i fag/emner hun er motivert for, men er en enorm vimsekopp som ikke får gjort noe som helst hvis vi ikke maser på henne eller hun legger inn pling på mobilen sin. Hun er veldig kreativ av seg, men må høre på podcast el. mens hun maler for å ikke kjede seg osv, fikler i stykker ting osv. Kan jeg spørre hvordan du klarer deg i jobb? Anonymkode: 40fb3...cc8 Dette beskriver meg på en prikk også! Siden du spurte om jobb: Jeg brukte noen år på å studere forskjellige ting, og landet i en jobb hvor jeg bruker «hele meg», både mentalt og fysisk. Det er en jobb jeg i utgangspunktet er overkvalifisert til, men som passer meg og min rastløshet. Med alderen har jeg også fått mindre symptomer, for eksempel er jeg ikke like god til å konsentrere meg om flere ting samtidig lenger. Det er egentlig veldig greit. Anonymkode: e347b...543
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Jo mer jeg leser av deres synspunkt og erfaringer, jo sterkere blir magefølelsen min på at det ikke er noen diagnose på mitt barn utover konsentrasjonsvansker. Han har ikke den indre uroen, må ikke fikle med ting, kan sitte i ro selv om han kjeder seg (i kirken, på venterommet osv) og uendelig lenge om vi leser for han osv. Han er impulsiv og kjeder seg lett med skolearbeid og lar seg lett distrahere. I selskap osv er han ikke mer aktiv enn andre barn. For øyeblikket får han god hjelp og godt utbytte av assistent og vi er virkelig ikke interessert i å medisinere han for å skjære ned på tiltakene skolen har på han. Det er kraftig medisin som jeg føler kun kan forsvares å gi om problemene og utfordringene er betydelig større enn hos vårt barn. Tusen takk for at dere deler, og jeg følger dialogene deres med stor interesse. hi Anonymkode: 12328...9c0
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #14 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jo mer jeg leser av deres synspunkt og erfaringer, jo sterkere blir magefølelsen min på at det ikke er noen diagnose på mitt barn utover konsentrasjonsvansker. Han har ikke den indre uroen, må ikke fikle med ting, kan sitte i ro selv om han kjeder seg (i kirken, på venterommet osv) og uendelig lenge om vi leser for han osv. Han er impulsiv og kjeder seg lett med skolearbeid og lar seg lett distrahere. I selskap osv er han ikke mer aktiv enn andre barn. For øyeblikket får han god hjelp og godt utbytte av assistent og vi er virkelig ikke interessert i å medisinere han for å skjære ned på tiltakene skolen har på han. Det er kraftig medisin som jeg føler kun kan forsvares å gi om problemene og utfordringene er betydelig større enn hos vårt barn. Tusen takk for at dere deler, og jeg følger dialogene deres med stor interesse. hi Anonymkode: 12328...9c0 Haha, ja, min på 12 år klarer ikke å sitte i ro når hun kjeder seg! Hun sklir ned av stolen, gjerne under den, vrir seg, snur seg opp-ned osv. Det er faktisk litt flaut av og til selv om jeg vet at hun ikke kan noe for det. Til dags dato tror jeg at jeg kan telle på én hånd antall ganger hun har sittet i ro ved matbordet et helt måltid. Hun "skal bare" eller sklir av stolen osv hele tiden. Spiser vi ute eller hos andre prøver hun virkelig å sitte pent, men må da "på do" unormalt mange ganger i stedet fordi hun må få ut energien sin på en eller annen måte. Det er faktisk litt fascinerende. Anonymkode: 40fb3...cc8
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #15 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå måtte jeg smile litt. Du beskriver faktisk datteren min på 12 år i detalj omtrent, hun er prikk lik deg! Hun har også veldig høy IQ og klarer seg godt på skolen i fag/emner hun er motivert for, men er en enorm vimsekopp som ikke får gjort noe som helst hvis vi ikke maser på henne eller hun legger inn pling på mobilen sin. Hun er veldig kreativ av seg, men må høre på podcast el. mens hun maler for å ikke kjede seg osv, fikler i stykker ting osv. Kan jeg spørre hvordan du klarer deg i jobb? Anonymkode: 40fb3...cc8 Sånn passe… selv med mastergrad med relativt gode karakterer fant jeg ikke meg en relevant jobb. Jobber som saksbehandler. En jobb som ikke krever så mye. Om jeg tar meg sammen får jeg gjort alt jeg trenger å gjøre på en dag på 1-2 timer. Mens en del av mine andre kolleger bruker veldig lang tid på det samme. Så jeg bruker mye tid på å surfe rundt på nettet. Har hatt samme jobb i flere år nå og gjør det helt greit. Tar ikke mer ansvar. Men har det helt greit. Lønn på rundt 500 000, ok kolleger. Jeg håper at å begynne med Ritalin som jeg skal gjøre denne uka vil hjelpe meg å få orden på ting. Drømmen er å jobbe med noe relatert det jeg utdannet meg som - kanskje gå videre med en doktorgrad. Men det klarer jeg ikke nå. Håper dattera di finner sin vei hun også. Anonymkode: 6338e...792
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #16 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sånn passe… selv med mastergrad med relativt gode karakterer fant jeg ikke meg en relevant jobb. Jobber som saksbehandler. En jobb som ikke krever så mye. Om jeg tar meg sammen får jeg gjort alt jeg trenger å gjøre på en dag på 1-2 timer. Mens en del av mine andre kolleger bruker veldig lang tid på det samme. Så jeg bruker mye tid på å surfe rundt på nettet. Har hatt samme jobb i flere år nå og gjør det helt greit. Tar ikke mer ansvar. Men har det helt greit. Lønn på rundt 500 000, ok kolleger. Jeg håper at å begynne med Ritalin som jeg skal gjøre denne uka vil hjelpe meg å få orden på ting. Drømmen er å jobbe med noe relatert det jeg utdannet meg som - kanskje gå videre med en doktorgrad. Men det klarer jeg ikke nå. Håper dattera di finner sin vei hun også. Anonymkode: 6338e...792 Skal sies at det jeg trenger å gå gjort på jobben gjerne gjøres de siste to timene av arbeidsdagen 😅 Anonymkode: 6338e...792
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #17 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå måtte jeg smile litt. Du beskriver faktisk datteren min på 12 år i detalj omtrent, hun er prikk lik deg! Hun har også veldig høy IQ og klarer seg godt på skolen i fag/emner hun er motivert for, men er en enorm vimsekopp som ikke får gjort noe som helst hvis vi ikke maser på henne eller hun legger inn pling på mobilen sin. Hun er veldig kreativ av seg, men må høre på podcast el. mens hun maler for å ikke kjede seg osv, fikler i stykker ting osv. Kan jeg spørre hvordan du klarer deg i jobb? Anonymkode: 40fb3...cc8 Det som hun skrev over er også slik jeg er. Har mastergrad som på en måte er relevant for deler av jobbe min. Men har funnet et yrke hvor det er mye som skjer. Har hundre baller i lufta samtidig og gjør mye mer enn andre i lignende stillinger. Har også nå en sjef som setter pris på den jeg er for det. Sliter med å konsentrere meg når jeg har lite å gjøre Anonymkode: 1cdf4...2a9
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #18 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Min datter har ADD, ikke ADHD. Forskjellen på de to er H’en, ellers er det meste likt. De som har H er ofte de som løper opp i skogen, opp under høyeste treet, ødelegger buksen på vei ned, eller kommer seg ikke ned, knuser et vindu uten å mene det, men visste ikke at jeg kunne kaste sååå langt osv. Uroen, ikke sitte stille, alltid fikle med noe, mangel på konsentrasjon, ikke tenke konsekvens av å klippe opp buksen osv har de med ADD også Anonymkode: db7f1...f9a Barnet mitt har ADHD kombinert type, altså med H, som du beskriver det. Han er ingenting av det du beskriver, og her er det mange som misforstår. Man kan ha hyperaktivitet uten å være høyt oppe i trær og ødelegge vindu. Min klarer ikke sitte i ro, men mestringsstrategien er å riste på en fot eller klemme på en stressball. Det er hans hyperaktivitet. En av de mest rolige barna jeg kjenner. Han trenger bare å røre på en kroppsdel, så er det "nok". Anonymkode: 3d59b...c62
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #19 Skrevet 13. september 2021 Gutten min har «add» eller på papire adhd uoppmerksom type. han har ingen problemer med impulsgive handlinger, fikling eller hyperaktivitet. Han er det snilleste og roligste barnet jeg kjenner, han har tre søstre som ikke har noen utfordringer og disse er nok både villere, frekkere og mer utfordrende å ha med å gjøre.. Jeg har sett at han har hatt tegn til add siden han var 2-3år, ingenting vi øvde på ble automatisert. Selv om prosessene var «lik» hver gang, og barnet mestret oppgavene, så skjedde det aldri av seg selv. Som å ha på jakke når det regnet, ha på eget setebelte, huske tannkrem når han pussa tennene osv.. han har også vært distre og kobler ut når han har brukt opp konsentrasjonen. På skolen havnet han langt bak faglig, men var en stor ressurs sosialt og lekte fint med hvem som helst. Han er veldig diplomatisk og flink til å lese og styre leken. Han ble utredet i 4. klasse og har nå gått på conzerta i ett år. Det var veldig deilig å få bekreftet at min mistanke var riktig, og at de tiltakene jeg satte inn tidlig hjemme har hjelpt han mye. Han er nå 10 år, og ser selv at han har stort utbytte av medisinen, og det er svært stor forskjell på dager med og uten medisin. For hans del går ADHDen mest ut over konsentrasjon, arbeidsminne, strategi og planlegging. Før hadde han behov for hjelp til læring, nå har han rett på det, og medisinen gjør alt lettere for han. (Og alle andre rundt)😂 Anonymkode: d46b0...479
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #20 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Min datter har ADD, ikke ADHD. Forskjellen på de to er H’en, ellers er det meste likt. De som har H er ofte de som løper opp i skogen, opp under høyeste treet, ødelegger buksen på vei ned, eller kommer seg ikke ned, knuser et vindu uten å mene det, men visste ikke at jeg kunne kaste sååå langt osv. Uroen, ikke sitte stille, alltid fikle med noe, mangel på konsentrasjon, ikke tenke konsekvens av å klippe opp buksen osv har de med ADD også Anonymkode: db7f1...f9a ADD diagnosen er fjernet, nå heter alt ADHD Anonymkode: 934da...592
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #21 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): ADD har endret navn til ADHD uoppmerksom type (inattentive type på engelsk). Jeg har fått diagnosen i voksen alder. Skal prøve Ritalin for første gang senere denne uka. Spent! mine symptomer: ekstremt dårlig konsentrasjon og fokus. Alltid hatt. På grunn av svært høy IQ (er medlem av Mensa) klarte jeg likevel komme meg gjennom skolen med 5 og 6 til tross for elendig skippertaksarbeid. Har alltid underprestert. Er også veldig rotete og uorganisert. Ser ikke rotet, glemmer hvor jeg setter ting. Må ha flere varsler på mobilen for å huske ting (aner ikke hva jeg skulle gjort uten kalender på mobilen). Klarer fysisk ikke få megselv til å gjøre kjedelige ting uten å høre på/se på noe spennende samtidig. Om jeg skal gjøre noe i hagen må jeg ha på en spennende podcast på øret. Fikler alltod når jeg må sitte stille eller snakke med noen. Er veldig pratsom og avbryter ofte. Om jeg ikke avbryter glemmer jeg hva jeg skulle si Anonymkode: 6338e...792 Takk for at du skrev dette. Jeg har nå i en alder av 43 fått innspill fra psykolog om å undersøke muligheten for at jeg har ADHD uoppmerksom type. Det du skriver her, er gjenkjennbart. Jeg var et rolig og (i min mors øyne) enkelt barn, men jeg falt mye ut og trengte rammer og støtte for å få ting gjort. Jeg klarte meg godt gjennom skolen helt ut videregående som snill og flink jente og ekspert på skippertak. Husker knapt at jeg gjorde lekser. Som universitetsstudent med ansvar for egen læring klarte jeg ingenting, men har dratt i land en bachelor på høyskole med middelmådige karakterer. Har heldigvis valgt et yrke der jeg ikke trenger å være spesielt selvgående - andre bestiller mine tjenester - så det går med skippertaksmetoden og fordi jeg er veldig glad i og interessert i fagområdet. Alle oppgaver som ikke har en tidsfrist gitt av kunder, går i glemmeboka. Når folk snakker om å være prosjektledere, blir jeg helt svimmel og skjønner bokstavelig talt ikke hva de holder på med. 😅 Det har nettopp gått opp for meg at jeg må begynne å bruke syvende sans i papirform for å holde oversikten. Jeg har bare latt alt flyte rundt i hodet, på diverse lister rundt i huset, på diverse apper eller lister på mobilen i stedet for å skrive det ned på samme sted og få oversikt. Jeg har ikke klart å forstå det, og det har ført til så mye stress i mange år, spesielt etter at jeg fikk barn. Var en coach som fikk meg til å innse det da han snakket om hvor viktig det er for ham å organisere dagene sine. Jeg sliter med å huske datoer, planlegge bursdager i tide, har få nære venner, sliter med å følge opp relasjoner. Alt jeg gjør, føles som brannslukking. Det som føles rart nå, er at jeg alltid bare har tenkt at jeg er sånn, hvis du skjønner? En ganske smart person, men som konstant underpresterer og ikke klarer å gjennomføre. Det føles som en vegg som står i mellom meg og alt jeg egentlig har potensialet til å få til. Fra utsiden ser jeg vanlig ut, men på innsiden er det kaos. Jeg grubler og bekymrer meg mye og har lav selvfølelse på grunn av at jeg føler jeg aldri får til noe. Jeg har for eksempel veldig lyst å være mer deltakende i barnas fritidsaktiviteter, men jeg tør ikke ta på meg verv fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å klare å gjennomføre oppgavene. Hvis det viser seg at jeg har ADHD, vil jeg jo fortsatt være denne personen, men jeg er håpefull med tanke på å få noen verktøy som kan gjøre ting bedre. Anonymkode: fe358...745
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #22 Skrevet 14. september 2021 Dere som har fått diagnosen som voksne, dette er noe jeg kjenner meg igjen i: Forholdsvis høy iq(138), fikk gode karakterer, men gjorde aldri lekser, det som måtte leveres ble gjort i lynfart friminuttet før. Alt ble og blir gjort i skippertak, har fått en bachelor, med helt ok/gode resultater, og har en jobb som er både praktisk, men også krever system og arkivering (den delen fungerer heller dårlig. ) Jeg kan dette ut av samtaler, egentlig mest opptatt av å få sagt mitt, kan gjenta det jeg mener flere ganger om jeg selv syns det er et fantastisk viktig poeng, noe jeg ofte syns. Jeg har aldri klart å ta sertifikat, da tankene mine flyter, jeg blir «borte» og dagdrømmer på en måte, har aldri roni hodet, er det vanlig? Ikke utredet. Anonymkode: b927c...ac5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå