Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #1 Skrevet 13. september 2021 Var på nærskolen for å stemme. Kom til valgfunksjonærene for å få stempel på stemmen min, viste legitimasjon og valgkortet. Fikk så beskjed om at det er registrert forhåndsstemme på meg så da får jeg ikke stemme. Men jeg har ikke forhåndsstemt. Fikk prøve oss en annen valgfunksjonær for de tenkte kanskje det kunne være feil med pc de satt med. Men jeg står registrert med forhåndsstemme. Hva gjør jeg? Kjenner dette irriterer meg, jeg vil bruke min stemmerett og hvorfor i svarte er jeg registrert med forhåndsstemme når jeg ikke har gjort det? Hvem kontakter jeg? Anonymkode: 57758...a43
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 Det er selvsagt kjipt og bør nøstes opp i, men i dag får du nok ikke gjort noe. Å stemme er svært viktig. Likevel vil din manglende stemme neppe gjøre den minste forskjell på utfallet. Anonymkode: 58909...0c3
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Du må be om at din forhåndsstemme kontroleres og at du får avgitt en stemme som legges til side i lukket konvolutt tol undersøkelsen har blitt gjort. Jeg vet ikke om det er mulig å stoppe en forhåndsstemme når feilen ikke ble oppdaget da den ble avgitt, men du kan forsøke. Anonymkode: e876d...125
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du må be om at din forhåndsstemme kontroleres og at du får avgitt en stemme som legges til side i lukket konvolutt tol undersøkelsen har blitt gjort. Jeg vet ikke om det er mulig å stoppe en forhåndsstemme når feilen ikke ble oppdaget da den ble avgitt, men du kan forsøke. Anonymkode: e876d...125 Om de ikke finner en opplagt feil er det umulig å vite om noen som er registrert med en forhåndsstemme faktisk har stemt eller ikke. Har man stemt i samme valgkrets så er det dessuten umulig å vite hvilken stemme som ble registrert på ditt valgkort da valgkortet ikke følger forhåndsstemmen. Anonymkode: 777cb...e6d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Om de ikke finner en opplagt feil er det umulig å vite om noen som er registrert med en forhåndsstemme faktisk har stemt eller ikke. Har man stemt i samme valgkrets så er det dessuten umulig å vite hvilken stemme som ble registrert på ditt valgkort da valgkortet ikke følger forhåndsstemmen. Anonymkode: 777cb...e6d Men det bør definitivt nøstes opp i for å se om de kan finne ut hva som har skjedd. Anonymkode: 777cb...e6d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Fy søren så forbanna jeg hadde blitt! Noen har jo åpenbart registrert feil ved en annens forhåndsstemme. Da jeg forhåndsstemte så leste jeg opp fødselsdatoen min kjapt og så var det greit. Taster man inn feil tall blir det selvsagt feil person. Man bør selvsagt forsikre seg om at alt er rett, men det kan jo ikke ha skjedd her. Jeg vet ikke hva man kan gjøre. Men jeg tror jeg ville tatt kontakt med øverste hold i kommunen og klaget vettet av både meg selv og dem pg forlangt at man sjekket opp det. Er det ikke mulig å finne ut av hadde jeg forlangt å få stemme likevel, med trussel om å klage åpenlyst i avisa eller noe 🙈🤭 Anonymkode: 1fabe...12c
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du må be om at din forhåndsstemme kontroleres og at du får avgitt en stemme som legges til side i lukket konvolutt tol undersøkelsen har blitt gjort. Jeg vet ikke om det er mulig å stoppe en forhåndsstemme når feilen ikke ble oppdaget da den ble avgitt, men du kan forsøke. Anonymkode: e876d...125 Man kan jo ikke stoppe en forhåndsstemme, hvordan skulle det gå til Anonymkode: f4b0a...a5a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Man kan jo ikke stoppe en forhåndsstemme, hvordan skulle det gå til Anonymkode: f4b0a...a5a Det kommer an på hvordan den er levert, men uansett om den stemmen kan forkastes kan den riktoge stemmen bli talt med hvis det kan bevises at forhåndsstemmen var feilregistrert. Anonymkode: e876d...125
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det kommer an på hvordan den er levert, men uansett om den stemmen kan forkastes kan den riktoge stemmen bli talt med hvis det kan bevises at forhåndsstemmen var feilregistrert. Anonymkode: e876d...125 Mulig jeg misforstår deg, men man kan jo ikke forkaste den ene stemmen, det er ingen som vet hva den ene personen stemte. Anonymkode: f4b0a...a5a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Mulig jeg misforstår deg, men man kan jo ikke forkaste den ene stemmen, det er ingen som vet hva den ene personen stemte. Anonymkode: f4b0a...a5a Hvis den stemmen ligger i merket konvolutt kan den det. Hvis een er levert i urne kan den ikke forkastes. Hi kanlikevell få sin stemme tellende hvis det kan godtgjøres at den andre stemmen var feilregistrert. Det gikk i hvertfall for en del år siden. Anonymkode: e876d...125
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Fy søren så forbanna jeg hadde blitt! Noen har jo åpenbart registrert feil ved en annens forhåndsstemme. Da jeg forhåndsstemte så leste jeg opp fødselsdatoen min kjapt og så var det greit. Taster man inn feil tall blir det selvsagt feil person. Man bør selvsagt forsikre seg om at alt er rett, men det kan jo ikke ha skjedd her. Jeg vet ikke hva man kan gjøre. Men jeg tror jeg ville tatt kontakt med øverste hold i kommunen og klaget vettet av både meg selv og dem pg forlangt at man sjekket opp det. Er det ikke mulig å finne ut av hadde jeg forlangt å få stemme likevel, med trussel om å klage åpenlyst i avisa eller noe 🙈🤭 Anonymkode: 1fabe...12c Jeg måtte vise bildelegitimasjon! Anonymkode: f596a...267
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg måtte vise bildelegitimasjon! Anonymkode: f596a...267 Jeg og. Anonymkode: f4b0a...a5a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Prøv å kontakte leder av stemmestyret der du forsøkte å stemme, Hi. Ring kommunen for å få navn, om nødvendig. Dette skal jo absolutt ikke skje! Jeg forhåndsstemte fredag. Stusset på at hun som skulle sjekke ikke så på meg da jeg leverte legitimasjonen (nærmere 25 år gammelt sertifikat med helt annen hårfrisyre...), og heller ikke når hun ga sertifikatet tilbake til meg, bare stemplet stemmen min og ba meg legge den i stemmeboksen. Hadde ikke med meg valgkortet heller. Hun plottet jo inn personnummeret mitt, men det gikk først ikke gjennom, så hun måtte taste på nytt. Jeg tenkte at det var for dårlig kontroll. Anonymkode: 33e50...649
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #14 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Prøv å kontakte leder av stemmestyret der du forsøkte å stemme, Hi. Ring kommunen for å få navn, om nødvendig. Dette skal jo absolutt ikke skje! Jeg forhåndsstemte fredag. Stusset på at hun som skulle sjekke ikke så på meg da jeg leverte legitimasjonen (nærmere 25 år gammelt sertifikat med helt annen hårfrisyre...), og heller ikke når hun ga sertifikatet tilbake til meg, bare stemplet stemmen min og ba meg legge den i stemmeboksen. Hadde ikke med meg valgkortet heller. Hun plottet jo inn personnummeret mitt, men det gikk først ikke gjennom, så hun måtte taste på nytt. Jeg tenkte at det var for dårlig kontroll. Anonymkode: 33e50...649 Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man må ha legitimasjon med bilde, for veldig mange har gamle bilder på legimitasjonen, så det er vanskelig å se hvem det er. Bilde på bankkortet og førerkortet mitt ser ikke ut som meg i det hele tatt. Hadde heller ikke med meg valgkortet, det trenger man jo ikke. Her ble min stemplet og lagt i konvolutt. Hva mer kontroll tenker du det burde vært? Anonymkode: f4b0a...a5a
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #15 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man må ha legitimasjon med bilde, for veldig mange har gamle bilder på legimitasjonen, så det er vanskelig å se hvem det er. Bilde på bankkortet og førerkortet mitt ser ikke ut som meg i det hele tatt. Hadde heller ikke med meg valgkortet, det trenger man jo ikke. Her ble min stemplet og lagt i konvolutt. Hva mer kontroll tenker du det burde vært? Anonymkode: f4b0a...a5a Om det ikke ser ut som deg i det hele tatt burde du ikke fått stemme. Du må ha med legitimasjon der man kan se at det er deg. Er bildet så gammelt at det ikke duger som dokumentasjon bør du bruke en annen legitimasjon eller fornye dette. Om det ikke er kontroll kan jo hvem som helst stemme for hvem som helst og i tillegg stemme flere ganger (en gang pr. person, men for mange personer). Anonymkode: 777cb...e6d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #16 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor man må ha legitimasjon med bilde, for veldig mange har gamle bilder på legimitasjonen, så det er vanskelig å se hvem det er. Bilde på bankkortet og førerkortet mitt ser ikke ut som meg i det hele tatt. Hadde heller ikke med meg valgkortet, det trenger man jo ikke. Her ble min stemplet og lagt i konvolutt. Hva mer kontroll tenker du det burde vært? Anonymkode: f4b0a...a5a For det første så burde i det minste kontrolløren se på hvem som leverer fra seg legitimasjonen, det mener jeg er det minste man bør forvente av den som har fått en såpass viktig posisjon. Ellers er det jo meningsløst å vise legitimasjon. Anonymkode: 33e50...649
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #17 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Om det ikke ser ut som deg i det hele tatt burde du ikke fått stemme. Du må ha med legitimasjon der man kan se at det er deg. Er bildet så gammelt at det ikke duger som dokumentasjon bør du bruke en annen legitimasjon eller fornye dette. Om det ikke er kontroll kan jo hvem som helst stemme for hvem som helst og i tillegg stemme flere ganger (en gang pr. person, men for mange personer). Anonymkode: 777cb...e6d Ikke meg du svarer her, men jeg er enig med deg. Derfor tok jeg også med med både sertifikat og bankkort, begge med bilder. Klarest bilde på sertifikatet, men det er jo nærmere 25 år gammelt. Likevel har jeg opplevd å flere ganger ikke få bruke bankkortet mitt som legitimasjon fordi bildet er mer uklart og fordi jeg der hadde en frisyre som gir inntrykk av litt annen ansiktsform. Har alltid syntes det har vært positivt når jeg ble nektet å bruke det med begrunnelsen at det ikke ligner meg, fordi det viser at de som kontrollerer gjør jobben sin. Nå har jeg nettopp fått en frisyre som ligner mer på den jeg hadde da jeg tok bildet til bankkortet, og derfor var jeg innstilt på at et av kortene kunne bli avvist, og derfor tok jeg med begge. Men jeg kunne like gjerne vært hvemsomhelst, for den såkalte kontrolløren så ikke på meg en gang. Jeg hadde to foran meg og stod og fulgte med på hva hun gjorde, av nysgjerrighet, så jeg vet hun ikke hadde sett på meg mens jeg stod i køen heller, og ikke gjorde hun det da jeg kom frem til henne eller før jeg gikk. Anonymkode: 33e50...649
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #18 Skrevet 13. september 2021 Håper du tar kontakt med dem igjen nå i dag, HI, for slike feil er viktige å avdekke! Anonymkode: 33e50...649
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #19 Skrevet 13. september 2021 Det er visst flere som opplever det samme https://www.tv2.no/nyheter/14225816/ Anonymkode: 6e425...47b
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #20 Skrevet 13. september 2021 Då har ikkje valfunskjonærane gjort jobben sin. Du skulle fått stemt i ein slik brun konfolutt, inn i ein grøn konfolutt ilag med valkort ditt, utanpå skulle dei ha skrive stemmt før eller noko i den duren, også skulle valstyret teke stilling til saka. Mogleg den som feilregistrerte på deg har skrive det i val loggen, eller dei kan finne det ut på anna måte. Anonymkode: 7ac89...5d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå