Anonym bruker Skrevet 12. september 2021 #1 Skrevet 12. september 2021 Det er lenge til jeg skal slutte å amme enda, men jeg har fundert litt på dette. Mine to eldste barn avvente seg selv da de var mellom ti og tolv måneder. De gikk mer og mer over til flaske med MME når puppene ikke hadde nok melk til de tidspunktene babyene ønsket det. Jeg syntes det var litt synd å slutte med amming så tidlig, men samtidig så jeg fordelen i at ammeslutten var veldig enkel. Nå har jeg ny baby. Hvis hun ikke avvenner seg selv innen hun fyller et år, lurer jeg på om jeg skal avvenne henne (gi flaske når hun skal ha melk) eller fortsette å amme videre. Hva er din erfaring? Hvordan foregikk ammeslutt? Hvor gammel var babyen når ammingen ble avsluttet? Anonymkode: 4aafa...c19
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #2 Skrevet 13. september 2021 3 mnd, 4 mnd, 11 mnd og 15 mnd. De to første måtte jeg slutte å amme pga medisinbruk hos meg, var et mareritt Tredje sluttet selv da jeg ble gravid med nr fire. Melken skifter visst smak når du blir gravid igjen? Hun ville ihvertfall ikke ha... Fjerde avvente jeg. Begynte bare å gi henne vann, det gikk helt smertefritt. Anonymkode: 96f22...bd1
November-spire-79 Skrevet 13. september 2021 #3 Skrevet 13. september 2021 Huff jeg ammet lenge. Det var vanskelig å slutte fordi jeg var så sliten og orket ikke den kampen. Men jeg bare bestemte meg for at nå er det nok. Trøstet og ga vann på flaske. Det var bare nattammingen som var igjen. 2 uker så gikk det over😅
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #4 Skrevet 13. september 2021 Ammet begge til de var mellom to og tre år. Har fått reaksjoner på dette, men det var bare slik det var. Det som er rart er at jeg produserer melk enda, tre år etter jeg sluttet å amme vår siste. Anonymkode: 40629...48d
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #5 Skrevet 13. september 2021 Første ammet jeg til hun var to år, hun sluttet den dagen lillesøster ble født. Jeg tror egentlig ikke hun drakk noe serlig, det var kosen hun ville ha innimellom. Jeg grudde meg skikkelig siden jeg fryktet det ville bli en kamp, men når hun så lillesøster så var puppen hennes. Lillesøster avvente jeg når hun var 15mnd. Da fikk jeg nesespray tror jeg av legen, jeg hadde skikkelig brystspreng så ting var ganske kjipt. Sendte ungen til mormor en langhelg, slik at ting fikk roet seg. Når helga var over så var ammingen over og ikke noe mas etter puppen. Anonymkode: 4aefd...4df
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #6 Skrevet 13. september 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er lenge til jeg skal slutte å amme enda, men jeg har fundert litt på dette. Mine to eldste barn avvente seg selv da de var mellom ti og tolv måneder. De gikk mer og mer over til flaske med MME når puppene ikke hadde nok melk til de tidspunktene babyene ønsket det. Jeg syntes det var litt synd å slutte med amming så tidlig, men samtidig så jeg fordelen i at ammeslutten var veldig enkel. Nå har jeg ny baby. Hvis hun ikke avvenner seg selv innen hun fyller et år, lurer jeg på om jeg skal avvenne henne (gi flaske når hun skal ha melk) eller fortsette å amme videre. Hva er din erfaring? Hvordan foregikk ammeslutt? Hvor gammel var babyen når ammingen ble avsluttet? Anonymkode: 4aafa...c19 Jeg lot det bare skje gradvis av seg selv uten å planlegge noe spesielt. Fra 1-2 år gikk det gradvis over til å bli mindre og etterhvert bare litt amming morgen og kveld. Rundt 2 år følte vi begge at det var nok og avsluttet. Anonymkode: 42990...56c
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 13. september 2021 #7 Skrevet 13. september 2021 November-spire-79 skrev (1 time siden): Huff jeg ammet lenge. Det var vanskelig å slutte fordi jeg var så sliten og orket ikke den kampen. Men jeg bare bestemte meg for at nå er det nok. Trøstet og ga vann på flaske. Det var bare nattammingen som var igjen. 2 uker så gikk det over😅 Huff, det høres ikke greit ut, jeg håper du sluttet av egne grunner, og ikke fordi du følte det var forventet❤️ Mine to første ammet jeg kanskje til de var ca 8-9 mnd. Hadde da i lang tid gitt mme på flaske i tillegg, og etterhvert foretrakk de flaske fremfor pupp. Minsten på halvannet ammer jeg fortsatt. Det er jo ikke måltid lenger, men god og sunn tilleggsnæring. Jeg er gravid på nytt, og tenker at lillesøster får en kjempefordel, ettersom melkeproduksjonen allerede er i gang. Jeg har ingen planer om å ta initiativ til å slutte å amme i det hele tatt, det skal barna få styre. Morsmelk er alltid sunt, og barn avvenner seg selv. Med mindre jeg ombestemmer meg og finner grunner til å avslutte da. Det er tross alt mitt valg, og ingen andres😅
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #8 Skrevet 13. september 2021 Han trappet gradvis ned selv, ble mindre og mindre interessert fordi han det var så mye annet spennende å følge med på og gjøre. Det eneste jeg gikk inn for å kutte var nattamming, ved 9 mnd, fordi han våknet veldig ofte. Da han fylte 1 år ammet jeg bare en gang i døgnet, ammet ham i søvn på kvelden. Jeg hadde hørt mye om hvor dumt det var og hvor vanskelig det var å slutte, så jeg gruet meg veldig. Men plutselig ville han ikke ha ved leggetid heller, og bare sovnet av seg selv. 😛 Anonymkode: dfebd...2b7
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #9 Skrevet 13. september 2021 Vi planla ikke noe. Det bare gikk seg til og gikk over av seg selv. Naturlig gikk det over til kvelds/nattamming. Og en dag trengte han ikke puppen lenger for å sove eller i løpet av natta. Da var han 1 år. Anonymkode: c0636...462
November-spire-79 Skrevet 13. september 2021 #10 Skrevet 13. september 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (6 timer siden): Huff, det høres ikke greit ut, jeg håper du sluttet av egne grunner, og ikke fordi du følte det var forventet❤️ Mine to første ammet jeg kanskje til de var ca 8-9 mnd. Hadde da i lang tid gitt mme på flaske i tillegg, og etterhvert foretrakk de flaske fremfor pupp. Minsten på halvannet ammer jeg fortsatt. Det er jo ikke måltid lenger, men god og sunn tilleggsnæring. Jeg er gravid på nytt, og tenker at lillesøster får en kjempefordel, ettersom melkeproduksjonen allerede er i gang. Jeg har ingen planer om å ta initiativ til å slutte å amme i det hele tatt, det skal barna få styre. Morsmelk er alltid sunt, og barn avvenner seg selv. Med mindre jeg ombestemmer meg og finner grunner til å avslutte da. Det er tross alt mitt valg, og ingen andres😅 Ja det var mitt valg og det var på tide å slutte siden hun var 2 år😂men det er jammen ikke lett. Denne gangen skal jeg slutte litt før hvis jeg orker. Det er veldig slitsomt på natta😅
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #11 Skrevet 13. september 2021 Jeg kuttet ut å amme begge mine døtre ved ca. 17 måneders alder. De var begge tidlig ute verbalt, og det kan være litt pinlig med en unge som fremsetter velartikulerte krav om pupp på bussen eller i kø på butikken. (Det var ikke eneste grunnen, da, følte at det var på tide ellers også.) Det ble litt masing, men det gikk fort over. Mye annet gøy for de små å være opptatt av i den alderen, verden ligger for deres føtter. Anonymkode: 4ffa1...4c7
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #12 Skrevet 13. september 2021 Sluttet helt da han var mellom 10 og 11 mnd, og de to tre siste månedene var det kun et par ganger i døgner, hvor ene gangen var på natta. Begynte i jobb da han var 7 mnd. Nattamminga slet jo på meg, og det var det som avgjorde å slutte opp. Ordnet vannflaske som pappan gikk inn med da han våknet. Gikk bare to tre netter så var det greit. Å få vann av pappa på natta var nemlig kjedelig 😜 Anonymkode: 36195...d45
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #13 Skrevet 13. september 2021 Første måtte over på MME da hun var 5 mnd gammel. Sluttet å amme da, på dagen. Medisinske grunner. Med yngste ammet jeg så lenge jeg kunne. Men plutselig da hun var bikket året, ville hun ikke mer. Det var litt trist Anonymkode: 63ef0...4ad
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #14 Skrevet 13. september 2021 Nr 1 - 3-4 mnd, hadde lite/ingen melk til slutt, jenta tok fint flaske men har hele livet vært småspist og er nå 12 år å en spurveunge.. nr 2 - ammet i 3 uker, men han fikk gulost av melka, så vi stoppet i 2 uker og han fikk nutramigan, så starta vinopplevelser igjen, men da hadde jeg lite melk og fikk ikke opp produksjonen naturlig eller med oxytocin. Han er i dag en frisk og sterk gutt på samme størrelse som søstra som er to år eldre.. nr 3 - amma til hun var 18-19mnd, hun reagerte med oppkast hver gang hun fikk annen melk, så jeg hadde ingen alternativer. Vi kosa oss masse, og avvenningen skjedde gradvis uten noen problemer. Hun har alltid vært sterk og robust. Anonymkode: fc2e6...ce2
Anonym bruker Skrevet 13. september 2021 #15 Skrevet 13. september 2021 Størstemann var rundt 8 mnd da han avvente seg selv. Minstemann var 3 år. Har fortsatt tidvis brystspreng og det kommer ut «størkna» melk nesten hver dag snart 2 år etterpå. Anonymkode: b7733...95f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå