Gå til innhold

Hvorfor er alt selvfølgelig/selvsagt?

Anbefalte innlegg

Ser i tråder her ang covid. Det er selvfølgelig å informere om at man er syk til foreldre/medelever, det er selvsagt at barn skal vaksineres.

Hvorfor er det selvsagt? Det høres så nedlatende ut i forhold til hva andre mener/ønsker. 

Vi har aldri fått vite hvem som er syk, bare generell info om hvem som er i karantene, må testes osv. Jeg har vel ingenting med om hvilken elev som er syk. Når jeg fikk covid opplyste jeg om mine nærkontakter, fortalte jo de da at de ville få en telefon fra smittesporingsteamet. Men det var vel ingen andre som hadde noe med det som ikke ville bli berørt av det.

Det er heller ingen selvfølge at jeg skal vaksinere min 13 år gamle datter. Vi skal ikke det, og det er vårt valg. Jeg skriver jo ikke " selvsagt skal jeg ikke vaksinere hun". Og igjen så må jeg vel forsvare meg med at vi er ikke vaksinemotstandere, barna har tatt alt av vaksiner.

Blir gal av denne pandemien snart, der alle "kjefter" på alle for alt mulig rart.

Og det er INGEN selvfølge noe som helst.

Anonymkode: fbc6b...0f5

Fortsetter under...

Det er selvsagt for den som svarer. Det er selvsagt for meg å vaksinere mine barn. Det er selvfølgelig ikke selvsagt at alle vil eller kan vaksinere barna sine. Vi svarer alle utifra egne overbevisninger . Ikke verre enn som så. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden):

Det er selvsagt for den som svarer. Det er selvsagt for meg å vaksinere mine barn. Det er selvfølgelig ikke selvsagt at alle vil eller kan vaksinere barna sine. Vi svarer alle utifra egne overbevisninger . Ikke verre enn som så. 

Jo, men det virker så nedlatende å skrive det, akkurat som at alle andre som ikke mener det er det noe feil med.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men det virker så nedlatende å skrive det, akkurat som at alle andre som ikke mener det er det noe feil med.

Vel… vi må faktisk tåle at vi er forskjellige i hvordan vi utrykker oss. Det ene er ikke mer feil eller riktig enn det andre. Du må tåle at noe for noen er en selvfølge og jeg og andre må tåle at noe ikke er en selvfølge. Vi trenger ikke forstå eller være enig. 

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Så i alt vi skriver og sier må vi ta hensyn til hva andre kan mene om hvordan vi ordlegger oss? 

Jeg har ikke svart i noen av trådene du refererer til, men jeg skjønner at folk skriver "selvsagt skal vi....". Det er selvsagt for den som svarer, ikke noe nedlatende med det.

Blop skrev (54 minutter siden):

Så i alt vi skriver og sier må vi ta hensyn til hva andre kan mene om hvordan vi ordlegger oss? 

Jeg har ikke svart i noen av trådene du refererer til, men jeg skjønner at folk skriver "selvsagt skal vi....". Det er selvsagt for den som svarer, ikke noe nedlatende med det.

Nei, men det blir alltid "krangling" i disse trådene. Jeg føler det blir veldig nedlatende fordi de kritiserer de andre som mener noe annet.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ofte er det jo det.

Anonymkode: 8819a...a0e

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men det blir alltid "krangling" i disse trådene. Jeg føler det blir veldig nedlatende fordi de kritiserer de andre som mener noe annet.

Du må kunne håndtere at dine overbevisninger på dette feltet strider mot de de fleste andre som fornuftig.  

Anonymkode: 22b41...978

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men det er det jo. Avvikere og raringer kan ikke få sette dagsorden.

Anonymkode: fb905...e7c

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, men mener at den andre sier er rimelig dumt.

Anonymkode: 74e4f...5e6

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Jeeeezz.. Det er altfor mange usikre mennesker på dette forumet…

Anonymkode: 91613...cb5

Ja, er du forundra over det? Anonyme forum er ganske godt eigna for usikre menneske som ikkje torer å seie det dei tenkjer i det verkelege liv. (og for oss møteplagarar som aldri klarar å holde kjeft verken på nett eller i det verkelege livet.) 

Det er både og. Noen ganger er det slik du beskriver, en hersketeknikk. Andre ganger er det nok mer oppriktig ment som det står, at det er og burde være en selvfølge. Jeg bruker det på begge måter selv, i likhet med folk flest. 

Anonymkode: 0fed1...22e

Jeg skriver av og til selvsagt eller selvfølgelig. Når jeg gjør det, så er det ut fra egen overbevisning og/eller det jeg mener er fornuftig for flere/mange. Jeg vil anta at det gjelder for flere enn meg. 

Ellers må jeg innrømme at jeg har visse problemer med å ta personer som ikke kan grunnleggende rettskriving, som f.eks. korrekt bruk av hun/henne, særlig seriøst. Beklager. 

Anonymkode: cb971...7b7

Når vi ser til Danmark som nå mener ikke covid er en samfunnskritisk sykdom lenger og det de har gjort for å så kunne åpne landet var å vaksinere alle barn ned til 12 år i sommer. Da sier jeg selvsagt bør vi også det så vi kan komme tilbake til et normalt samfunn. Da burde selvsagt alle som kan ta vaksine ta den slik at vi kommer dit. 

de fleste land er jo der. At en og annen ikke velger det er ikke selvsagt. 

Anonymkode: f8177...3d0

For meg er det selvsagt at datteren min ikke skal ta vaksine. Jeg må alltid forklare hvorfor fordi folk ber om forklaring. De som selvsagt skal gi barna vaksinen trenger ikke svare på hvorfor

Anonymkode: 4bcea...659

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Ser i tråder her ang covid. Det er selvfølgelig å informere om at man er syk til foreldre/medelever, det er selvsagt at barn skal vaksineres.

Hvorfor er det selvsagt? Det høres så nedlatende ut i forhold til hva andre mener/ønsker. 

Vi har aldri fått vite hvem som er syk, bare generell info om hvem som er i karantene, må testes osv. Jeg har vel ingenting med om hvilken elev som er syk. Når jeg fikk covid opplyste jeg om mine nærkontakter, fortalte jo de da at de ville få en telefon fra smittesporingsteamet. Men det var vel ingen andre som hadde noe med det som ikke ville bli berørt av det.

Det er heller ingen selvfølge at jeg skal vaksinere min 13 år gamle datter. Vi skal ikke det, og det er vårt valg. Jeg skriver jo ikke " selvsagt skal jeg ikke vaksinere hun". Og igjen så må jeg vel forsvare meg med at vi er ikke vaksinemotstandere, barna har tatt alt av vaksiner.

Blir gal av denne pandemien snart, der alle "kjefter" på alle for alt mulig rart.

Og det er INGEN selvfølge noe som helst.

Fordi folk er blitt hjernevasket. De etteraper alt myndigheter sier og angriper dem som "tenker sjæl", som de kaller det. Vi blir kalt covidiots, antivaxxere, koronafornektere, sabotører osv. Både mannen og jeg er fullvaksinert. Vi tok dette valget fordi vi har all familie i utlandet, og manglende vaksine gjør at vi ikke kan ha kontakt med vår nærmeste familie. Begge to ble dårlig etter dose nummer to, selv om for eksempel jeg takler alle andre virus svært godt. Jeg sliter enda litt tre uker etter dose to - er trøtt, har mageknip og hodepine osv.

Syttenåringen ønsker å avvente, og vi presser ham selvfølgelig ikke til det. Trettenåringen er jente, og vi avventer til det er forsket mer på hvorfor så mange opplever blødninger og smerter etter vaksinen. Jeg har selv kjent bivirkningene av hormonell prevensjon som tukler med hormoner, blant annet ved å gå opp i vekt og ødelegge forbrenningen. 

Anonymkode: 70110...f84

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

For meg er det selvsagt at datteren min ikke skal ta vaksine. Jeg må alltid forklare hvorfor fordi folk ber om forklaring. De som selvsagt skal gi barna vaksinen trenger ikke svare på hvorfor

Da hadde jeg sagt at dette hadde de ikke noe med, fordi dette er private helseopplysninger.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Fordi folk er blitt hjernevasket. De etteraper alt myndigheter sier og angriper dem som "tenker sjæl", som de kaller det. Vi blir kalt covidiots, antivaxxere, koronafornektere, sabotører osv. Både mannen og jeg er fullvaksinert. Vi tok dette valget fordi vi har all familie i utlandet, og manglende vaksine gjør at vi ikke kan ha kontakt med vår nærmeste familie. Begge to ble dårlig etter dose nummer to, selv om for eksempel jeg takler alle andre virus svært godt. Jeg sliter enda litt tre uker etter dose to - er trøtt, har mageknip og hodepine osv.

Syttenåringen ønsker å avvente, og vi presser ham selvfølgelig ikke til det. Trettenåringen er jente, og vi avventer til det er forsket mer på hvorfor så mange opplever blødninger og smerter etter vaksinen. Jeg har selv kjent bivirkningene av hormonell prevensjon som tukler med hormoner, blant annet ved å gå opp i vekt og ødelegge forbrenningen. 

Bare en liten innskytelse. Vaksine er å få en bitte liten dose med viruset du vaksineres mor slik at kroppen kjenner det igjen om du skulle få det. Hvis dere ble dårlige av en bitte liten dose, så tenk på hvor dårlige dere kunne blitt med en stor dose av viruset

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Da hadde jeg sagt at dette hadde de ikke noe med, fordi dette er private helseopplysninger.

Jeg forklarer heller hvorfor. Da blir det selvsagt for de jeg snakker med også. Jeg er ikke en av de som mener at å snakke om ting som er åpenbart ikke er skummelt å snakke om. Spesielt ikke når alle vennene skal vaksineres og ungdommene snakker om dette seg i mellom

• Opprett ny...