Gå til innhold

Får legene betalt for å anbefale vaksine mot korona?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Ja, selvfølgelig får de det! Og ikke nok med det, alle fastleger får trekk i tilskuddene sine om det oppdages at de har pasienter på listene sine som ikke vaksineres. 

Nå er det også bestemt at om naboen din ikke vaksinerer seg, får du et tillegg på skatteseddelen din, mens naboen din får fratrekk om du vaksinerer deg. For ikke  snakke om boten du får om ikke svigers sørger for å få stikket sitt. 

Anonymkode: 0a753...e4c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hvorfor de skal vaksineres. Ungdommene blir ikke syk av korona ?

Anonymkode: a4d36...5bb

Fordi mange ungdommer og barn kan få longCovid. Tap av luktesans i mange måneder etterpå, kanskje hele livet?

Jeg har ikke luktesans i det hele tatt, og legene spekulerer i om det kom av en svært kraftig influensa jeg hadde som liten. De finner ingen andre grunner. Luktesansen kom i allefall aldri tilbake, jeg er 35 år nå...

Anonymkode: 5d2a1...77e

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Fordi at hvis vi ikke snart tar knekken på dette viruset kan det fortsette å mutere og til slutt bli et virus som tar livet av jenta di.

Anonymkode: 8764b...8a9

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Fordi det finnes mange i samfunnet som ikke KAN vaksineres, eller som ikke kan danne antistoffer (nytetransplanterte for eksempel), og med å vaksinere alle som kan, vil man gjøre at viruset bremses, stopper opp, for så å ikke bli noe mer alvorlig en en forkjølelse, eller at såpass få er smittet at man ikke trenger å snakke om spredning i samfunnet…. Så blir vi ferdig med dritten… 

Man tar jo ikke meslinger/røde hunder vaksinen fordi det er en selv som enkeltperson det kanskje er farlig for, men fordi ved å ha disse vaksinene i programmet har man (så og si) utryddes sykdommer som mange døde av/fikk varige mén av før… 

Anonymkode: 8fc54...3ed

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jo, de unge blir også syke av korona. Flesteparten blir heldigvis ikke fryktelig syke eller får langvarige skader, men det er noen som blir veldig syke og noen som dør. Er litt som et lotteri- man vet ikke hvem som blir fryktelige syke og evt dør og hvem som knapt merker sykdommen.

Om ungdommene tar vaksinen så er riksikoen for at man er den ene som blir skadet for livet eller dør betydelig lavere.

Anonymkode: f7463...c48

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi mange ungdommer og barn kan få longCovid. Tap av luktesans i mange måneder etterpå, kanskje hele livet?

Jeg har ikke luktesans i det hele tatt, og legene spekulerer i om det kom av en svært kraftig influensa jeg hadde som liten. De finner ingen andre grunner. Luktesansen kom i allefall aldri tilbake, jeg er 35 år nå...

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/eEadLQ/hvor-redde-skal-foreldre-vaere-for-long-covid

Anonymkode: 68b67...b89

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi at hvis vi ikke snart tar knekken på dette viruset kan det fortsette å mutere og til slutt bli et virus som tar livet av jenta di.

Vi kommer da aldri til å ta knekken på dette viruset, og det kommer til å fortsette mutere akkurat som alle andre virus. 

Men forhåpentligvis vil det bare inngå i rekken av forkjølelse/influensa virusene som er rundt oss hver vinter, inngå i influensavaksinen av sårbare grupper og ikke lage et større trykk på helsevesen enn de andre virusene.

Anonymkode: 906f3...268

Fastlegene får selvfølgelig ikke betalt for det men de kan ikke gå imot anbefalingene fra helsemyndighetene.

Helsemyndighetene anbefaler vaksinen så da må fastlegene gjøre det også ellers kan de miste autorisasjonen. Andre leger står friere.

Anonymkode: e36e9...c5a

mamma til adhd gutt<3 skrev (21 timer siden):

Herregud! Er du ikke vel bevart??

Har du evnen til å svare høflig i en diskusjon, eller skal det bare være dritt hele tiden?

Anonymkode: 4e3ff...d12

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det med long covid spekuleres masse i. Det finnes ingen klar statistikk på hva det er, hvor mange som blir rammet og hvordan det utarter seg. Det er forholdsvis vanlig å slite lenge etter en virusinfeksjon. Jeg vet om flere ungdommer som har vært dårlige etter mononukleose i opptil ett år, uten at noen hylte og var hysterisk. Det var visst helt normalt og ikke noe farlig, selv om det var kjedelig for idrettsungdom å måtte legge aktiviteten på hylla i flere måneder. Det er mange som sliter lenge etter lungebetennelse, influensa, rotavirus. Du skriver jo selv at du har long-influensa. Skal vi ha tiltak hver gang influensasesongen kommer?

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke det forskere sier. Forskere sier at viruset blir mer endemisk etter hvert, slik at det vil gå inn i mylderet av sesongvirus hver høst. Så slutt å skremme folk med noe som det ikke er noe belegg for at kommer til å skje. Det er bare råttent.

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Vi kommer da aldri til å ta knekken på dette viruset, og det kommer til å fortsette mutere akkurat som alle andre virus. 

Men forhåpentligvis vil det bare inngå i rekken av forkjølelse/influensa virusene som er rundt oss hver vinter, inngå i influensavaksinen av sårbare grupper og ikke lage et større trykk på helsevesen enn de andre virusene.

Anonymkode: 906f3...268

Det nytter ikke å diskutere med folk som tror at man kan utrydde et virus. 

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Fastlegene får selvfølgelig ikke betalt for det men de kan ikke gå imot anbefalingene fra helsemyndighetene.

Helsemyndighetene anbefaler vaksinen så da må fastlegene gjøre det også ellers kan de miste autorisasjonen. Andre leger står friere.

Anonymkode: e36e9...c5a

Dette. Det var det samme med svinevaksina som ble anbefalt av alle fastleger og jordmødre til gravide, uavhengig av hva de selv mente. Det følger med arbeidsbeskrivelsen og arbeidsgiverens styringsrett. Man må formidle de meningene som er akseptert innen det enkelte feltet. Da jeg snakket med flere jordmødre og leger og spurte om de ville ha vaksinert seg mot svineinfluensa som gravide eller anbefalt vaksinen til sine gravide døtre, svarte de nei. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Dette. Det var det samme med svinevaksina som ble anbefalt av alle fastleger og jordmødre til gravide, uavhengig av hva de selv mente. Det følger med arbeidsbeskrivelsen og arbeidsgiverens styringsrett. Man må formidle de meningene som er akseptert innen det enkelte feltet. Da jeg snakket med flere jordmødre og leger og spurte om de ville ha vaksinert seg mot svineinfluensa som gravide eller anbefalt vaksinen til sine gravide døtre, svarte de nei. 

Det er helt korrekt. Jeg jobbet på legekontor under svineinfluensapandemien, og var den eneste som ikke tok vaksine. Spurte alle legene om de ville gjort det om de ikke "måtte" og alle sa nei. 

Så nei, de får ikke betalt for å anbefale den, men de er pålagt å følge de anbefalingene som kommer fra helsedirektoratet 

Anonymkode: 30628...3a9

Nei, legene får ikke betalt for å anbefale vaksinen. Min datter sin lege anbefalte at hun ikke tok den, jeg spurte rett ut om legen selv ville gitt vaksinen hvis han hadde en 14 år gammel jente, han sa nei. Fastlegen mente også at det ikke er nødvendig for barn å ta vaksinen. Så vi kommer ikke til å gi vaksinen til våre barn. Og jeg er svært skeptisk til at folk sluker alt myndighetene sier, vaksinen på barn er ikke godt nok prøvd ut. Det er jo derfor barn mellom 12-15 bare får en dose først, fordi de vil se evt bivirkninger og slikt før de tilbyr dose to. Og ingen som tenker på alle disse blødningsforsyrrelsene damer har fått etter å ha tatt vaksinen. Vi vet jo ikke hvordan det påvirker hormonene våre, jeg tar ikke sjansen på å gi vaksinen til min datter. 

Anonymkode: e687e...111

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, legene får ikke betalt for å anbefale vaksinen. Min datter sin lege anbefalte at hun ikke tok den, jeg spurte rett ut om legen selv ville gitt vaksinen hvis han hadde en 14 år gammel jente, han sa nei. Fastlegen mente også at det ikke er nødvendig for barn å ta vaksinen. Så vi kommer ikke til å gi vaksinen til våre barn. Og jeg er svært skeptisk til at folk sluker alt myndighetene sier, vaksinen på barn er ikke godt nok prøvd ut. Det er jo derfor barn mellom 12-15 bare får en dose først, fordi de vil se evt bivirkninger og slikt før de tilbyr dose to. Og ingen som tenker på alle disse blødningsforsyrrelsene damer har fått etter å ha tatt vaksinen. Vi vet jo ikke hvordan det påvirker hormonene våre, jeg tar ikke sjansen på å gi vaksinen til min datter. 

Anonymkode: e687e...111

Det samme her. Legen min sa og nei da jeg spurte henne om hun ville vaksinert sin 13 år gamle datter. 

Anonymkode: b2f8a...28a

• Opprett ny...