Gå til innhold

Ingen/liten utdannelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre som har svært lite/ingen utdannelse og som likevel har klart å skaffe seg en slags karriere?

Jeg har ett år på videregående og har vært i jobb siden jeg var 17 år. Det har vært varierte oppgaver, primært innen salg. Så fikk jeg sjansen til et vikariat innen det offentlige som igjen ga meg fast stilling i staten og nå har jeg en høy stilling innen administrasjon. Jeg jobber med folk som har minst en master og de  fleste vet ikke at jeg ikke engang har fagbrev. Som regel tenker ikke jeg over det heller, men noen ganger skulle jeg ønske meg mer akademisk bakgrunn. Men i en alder av straks 50 år er det en lang vei jeg ikke er sikker på om jeg er klar for. 

Har noen vært i lignende situasjon og hva valgte ev dere?

Anonymkode: 08a63...40e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånne som deg irriterer meg. Gratispassasjerer!

Anonymkode: 7d0ba...b1e

Skrevet

Jeg fullførte vgs og var rødruss, men har ingen utdanning etter det.

Er butikksjef og har noen kurs da, hms, reolbygging, plakatskriving osv.

Anonymkode: b4636...372

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det gir meg faktisk litt glede 😍håper det irriterer deg grønn😉

Skrevet

Fullført vgs. Har jobbet meg opp og har nå en høyere stilling innen IT. Tjener godt og har en spennende jobb. 

Anonymkode: 91fd3...8d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det gir meg faktisk litt glede 😍håper det irriterer deg grønn😉

Samme med meg. Skjønner ikke hvorfor det skal irritere at andre lykkes uten utdannelse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Man er vel ikke gratispassasjer når man jobber og betaler skatt??? 🤔

Litt på tuppa?

Anonymkode: 7dcb5...3ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Fullført vgs. Har jobbet meg opp og har nå en høyere stilling innen IT. Tjener godt og har en spennende jobb. 

Jeg også :)  

Anonymkode: afdb8...86a

Skrevet

Du har jo faktisk gått i mesterlære! Det er forløperen til all utdanning vi i dag har. "Studenten" (du) får en "praksisplass" (jobb), og lærer ved at de som allerede kan faget lærer deg opp. Du har i dag en høyere stilling, og jeg nekter å tro at du fikk denne jobben på loddtrekning! Det var nok dine kvalifikasjoner som gjorde at DU var best skikket. 

Det som virkelig er et problem ved dagens ordning, er at når de velskolerte er ferdigstuderte skal ut i jobb, har de liten eller ingen kunnskap om arbeidslivet. De har kun bøkene å forholde seg til! Vi lærer mye flott teori ved hjelp av å lese, men kan man ikke anvende denne teorien i praksis, er man ubrukelige. Dessverre ser jeg flere og flere med master denne beskrivelsen passer for....

Jeg har i dag selv høyere utdanning og god stilling, men startet uten utdanning, så ble det kurs, litt yrkesfaglig utdanning, jobb, videreutdanning osv osv. 

Om jeg var deg, hadde jeg nok ikke vært så ivrig etter å starte noen lang utdanning, men heller sjekket ut hva som finnes av deltids/samlingsbasert videreutdanning innen ditt felt. Finnes f eks flust av leder- og administrasjonsutdanninger som går over 2 år på kveld og nett. Om du ikke har akkurat det som oppgis som opptakskrav, vil du ganske sikkert komme inn på realkompetansevurdering. Lykke til!

Anonymkode: 3eb63...3ee

Skrevet

Nei, men har jobbet med noen sånne i offentlig forvaltning. Mulig de tror det ikke merkes, men det gjør det. Det merkes på måten de formulerer seg (skriftlig og muntlig), og på måten de diskuterer/argumenterer. Men det er selvsagt nyanser.

Anonymkode: e0d70...c7e

Skrevet

Mannen har. Noen mennesker evner å gjøre en god jobb nesten uansett hvor de havner, noen kan ta tre mastergrader uten å være brukende til noe. Folk er forskjellige, flesteparten er midt i mellom og kommer best ut med kombinasjonen av både praktisk erfaring og faglig påfyll. 

Anonymkode: bea0a...dc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du har jo faktisk gått i mesterlære! Det er forløperen til all utdanning vi i dag har. "Studenten" (du) får en "praksisplass" (jobb), og lærer ved at de som allerede kan faget lærer deg opp. Du har i dag en høyere stilling, og jeg nekter å tro at du fikk denne jobben på loddtrekning! Det var nok dine kvalifikasjoner som gjorde at DU var best skikket. 

Det som virkelig er et problem ved dagens ordning, er at når de velskolerte er ferdigstuderte skal ut i jobb, har de liten eller ingen kunnskap om arbeidslivet. De har kun bøkene å forholde seg til! Vi lærer mye flott teori ved hjelp av å lese, men kan man ikke anvende denne teorien i praksis, er man ubrukelige. Dessverre ser jeg flere og flere med master denne beskrivelsen passer for....

Jeg har i dag selv høyere utdanning og god stilling, men startet uten utdanning, så ble det kurs, litt yrkesfaglig utdanning, jobb, videreutdanning osv osv. 

Om jeg var deg, hadde jeg nok ikke vært så ivrig etter å starte noen lang utdanning, men heller sjekket ut hva som finnes av deltids/samlingsbasert videreutdanning innen ditt felt. Finnes f eks flust av leder- og administrasjonsutdanninger som går over 2 år på kveld og nett. Om du ikke har akkurat det som oppgis som opptakskrav, vil du ganske sikkert komme inn på realkompetansevurdering. Lykke til!

Anonymkode: 3eb63...3ee

Jeg tror at du har mye rett i det. I mange yrker er det absolutt en fordel å ha ‘vært på gulvet» først. Det ser man svært godt når det gjelder ingeniører, for eksempel. De som har jobbet innen yrket før en videreutdannelse har en helt annen faglig tyngde enn de som kommer med master fra NTNU osv. 

Jeg har tatt en hel del kurs, men ingenting som gir studiepoeng. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, men har jobbet med noen sånne i offentlig forvaltning. Mulig de tror det ikke merkes, men det gjør det. Det merkes på måten de formulerer seg (skriftlig og muntlig), og på måten de diskuterer/argumenterer. Men det er selvsagt nyanser.

Anonymkode: e0d70...c7e

Dette er jeg klar over og veldig oppmerksom på. Det er vel i slike situasjoner jeg kjenner mest på min manglende teoretiske utdannelse og jeg holder meg ganske godt i bakgrunnen. 

Men til tross for at jeg veldig tydelig har mine mangler så blir jeg stadig tilbudt avansement og gitt krevende oppgaver, så noe riktig må jeg gjøre. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tror at du har mye rett i det. I mange yrker er det absolutt en fordel å ha ‘vært på gulvet» først. Det ser man svært godt når det gjelder ingeniører, for eksempel. De som har jobbet innen yrket før en videreutdannelse har en helt annen faglig tyngde enn de som kommer med master fra NTNU osv. 

Jeg har tatt en hel del kurs, men ingenting som gir studiepoeng. 

hi

Definitivt. Jeg tok først kandidatstudie, så fire år i jobb. Etter det bygde jeg på til en bachelor, ett par av fagene jeg da tok første gang ble ikke godkjent og jeg tok de da på nytt. Mye bedre utbytte etter noen år i bransjen. 

Anonymkode: bea0a...dc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er det andre som har svært lite/ingen utdannelse og som likevel har klart å skaffe seg en slags karriere?

Jeg har ett år på videregående og har vært i jobb siden jeg var 17 år. Det har vært varierte oppgaver, primært innen salg. Så fikk jeg sjansen til et vikariat innen det offentlige som igjen ga meg fast stilling i staten og nå har jeg en høy stilling innen administrasjon. Jeg jobber med folk som har minst en master og de  fleste vet ikke at jeg ikke engang har fagbrev. Som regel tenker ikke jeg over det heller, men noen ganger skulle jeg ønske meg mer akademisk bakgrunn. Men i en alder av straks 50 år er det en lang vei jeg ikke er sikker på om jeg er klar for. 

Har noen vært i lignende situasjon og hva valgte ev dere?

Kanskje du kan høre med leder/HR hvilke alternativer som finnes der du jobber? Du trenger ikke ta en bachelor, men kan kanskje ta en type lederutdanning over et par år?

Godt jobba, forresten 👍

Anonymkode: af9d1...e26

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Antakelig har ikke noe av det hun har gjort vært gratis, men gjort med en mye større innsats enn de som har en haug av utdannelse 

Anonymkode: 66e7e...41d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvordan definerer du gratispassasjer i denne konteksten? En som har fått høyere utdanning sponset av staten, eller en som har jobbet og betalt skatt siden tenårene? Det finnes mange måter å bidra til verdiskapning på.

Anonymkode: af9d1...e26

Skrevet

Hvorfor det? Hun har tydligvis blitt flink til det hun gjør. Hvordan hun har opparbeidet seg den kompetsnsen, enten via skole, erfaring eller bare ved å være uvanlig smart er da helt uvesentlig.

Anonymkode: 39797...755

Skrevet

Hvorfor det? Det å jobbe seg opp, og posisjonere seg uten utdanning, men pga innsats i yrket - det er absolutt ingen gratispassasjer.

Sannsynligvis må hun også nøye seg med 100.000 mindre i året enn kollegaen med master som har samme oppgaver. 

Anonymkode: 1342a...fd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.9.2021 den 11.05):

Du vet at Stian Carstensen aldri tok eksamen på musikkonservatoriet, sant? Han hadde ikke engang akkordeon som hovedinstrument. 

Men det går an å lære seg ting likevel, det kommer an på hvor hardt man prøver. Og det er IKKE NOE «gratis» ved å lære seg alt selv - om noe, så er det vanskeligere, for man må prøve og feile. I et vanlig utdanningsløp får man mye mer gratis: man får stoffet forklart og blir veiledet av proffer. Selv pensumlitteraturen får man nedtegnet på en liste. De autodidakte må lete sjøl. 

Anonymkode: d4af1...757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...