Gå til innhold

Sykemelding lang tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt helt eller delvis under første halvdel av året. Nå har jeg jobbet ca tre måneder, og nå blitt sykemeldt igjen. Er det sånn at jeg nå kan være sykemeldt et år igjen? Har altså brukt ca 6 måneder, og jobbet tre. Hvis noen skjønner hva jeg mener da. 

Anonymkode: a5093...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vere uten sykmelding i 26 uker før du kan vere sykmeldt 1 år igjen. Nå fortsetter du fra dine 6 mnd. Slik jeg forstod det.

Anonymkode: 78cde...1a8

Skrevet

Ok, takk for svar! Mistenkte at det er sånn ja.. Tenkte (håpte) om det med 26 uker begynte å gjelde etter at man brukt opp et år, men da er det sikkert ikke sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har vært sykemeldt helt eller delvis under første halvdel av året. Nå har jeg jobbet ca tre måneder, og nå blitt sykemeldt igjen. Er det sånn at jeg nå kan være sykemeldt et år igjen? Har altså brukt ca 6 måneder, og jobbet tre. Hvis noen skjønner hva jeg mener da. 

Da har du 6 måneder med sykepenger før du må på AAP. Man må ha 26 uker sammenhengende uten sykemelding for å tjene opp fulle rettigheter igjen.

Anonymkode: e34ad...1b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Da har du 6 måneder med sykepenger før du må på AAP. Man må ha 26 uker sammenhengende uten sykemelding for å tjene opp fulle rettigheter igjen.

Anonymkode: e34ad...1b3

Ok, skjønner jeg det riktig at jeg da har 6 mnd fra nå? Altså, for å forklare hva jeg mener: Jeg ble sykemeldt i desember i fjor. Jeg trodde kanskje at aap måtte starte fra desember i år? Eller har jeg nå 6 måneder «å gå på» fra september, altså at jeg kan være sykemeldt frem til februar uten å måtte på aap?  Det hadde hjulpet på stresset jeg kjenner nå :) Tusen takk for svar fra et som må ha det inn med teskje, er så heldig å aldri vært sykemeldt før.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ok, skjønner jeg det riktig at jeg da har 6 mnd fra nå? Altså, for å forklare hva jeg mener: Jeg ble sykemeldt i desember i fjor. Jeg trodde kanskje at aap måtte starte fra desember i år? Eller har jeg nå 6 måneder «å gå på» fra september, altså at jeg kan være sykemeldt frem til februar uten å måtte på aap?  Det hadde hjulpet på stresset jeg kjenner nå :) Tusen takk for svar fra et som må ha det inn med teskje, er så heldig å aldri vært sykemeldt før.. 

Ja da har du 6 mnd igjenn fra nå av sykepengeperioden. Hvis du ble sykemeldt i desember og var sykemeldt i 6 mnd..også har du jobbet frem til nå så kan du være sykemeldt helt til mars

Anonymkode: e82e2...3b9

Skrevet

Nei. Det er som første svar sier.

Har du vært helt eller delvis sykemeldt fra si 01.01.2021 til 04.07.2021 har du vært sykemeldt i 26 uker. De 52 ukene du har rett på sykepenger, utløper da 02.01.2022.

- blir du sykemeldt i kortere perioder, men over 16 dager, etter dette, teller det inn i samme sykemeldingsperiode. Samme utløpsdato.

- jobber du i full stilling i 26 uker etter 04.07.2021, t.o.m 02.01.2022, opptjente du retten til sykepenger i nye 52 uker.

- blir du etter 04.07.2021 sykemeldt i kortere perioder på mindre enn eller opptil 16 dager, påvirker ikke det de 26 ukene med opptjening.

Anonymkode: ad088...d0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Det er som første svar sier.

Har du vært helt eller delvis sykemeldt fra si 01.01.2021 til 04.07.2021 har du vært sykemeldt i 26 uker. De 52 ukene du har rett på sykepenger, utløper da 02.01.2022.

- blir du sykemeldt i kortere perioder, men over 16 dager, etter dette, teller det inn i samme sykemeldingsperiode. Samme utløpsdato.

- jobber du i full stilling i 26 uker etter 04.07.2021, t.o.m 02.01.2022, opptjente du retten til sykepenger i nye 52 uker.

- blir du etter 04.07.2021 sykemeldt i kortere perioder på mindre enn eller opptil 16 dager, påvirker ikke det de 26 ukene med opptjening.

Anonymkode: ad088...d0e

Ok takk for utfyllende svar! For å komplisere det hele da: jeg har ikke vært sykemeldt i 26 uker, men i 5 måneder før jeg jobbet fullt i 3 måneder :) Påvirker det noe? Eller brukte du kun 6 mnd som eksempel? Beklager, men dette syns jeg var vanskelig haha

Skrevet

Du har rett på 52 uker. Ny rett starter når du har vært frisk 26 uker. Du har vært frisk kortere og må altså ta utgangspunkt i 52 uker og trekke fra ukene du har vært sykemeldt. Da finner du når din sykepengerett opphører.

Anonymkode: ef9db...12f

Skrevet

Om du skriver eksakt datoer du har vært sykemeldt så kan jeg regne ut din maksdato på sykepenger. Altså aller første dag i desember med sykmelding og siste dag før du startet jobb samt startdato for ny sykemeldingsperiode.

Anonymkode: 8f0ef...b83

Skrevet

Har du vært noe sykemeldt før du ble sykemeldt i desember? Om det er mindre enn 26 uker mellom sykemeldingene så teller de tre år tilbake når de beregner maksdato.

Anonymkode: 1de8e...77a

Skrevet

Du kan kontakte Nav får å få opplyst din maxdato på sykepenger

Skrevet

Logg deg inn på din side på nav.no. Der ser du maksdatoen din. 

Anonymkode: de368...998

Skrevet

Takk for svar alle! Ble om mulig mer forvirret :) Finner ikke maksdato på siden min, men kontakter nav da det ser ut som dette dessverre blir en lengre sykemelding igjen. Greit å vite hva jeg har å forholde meg til. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Om du skriver eksakt datoer du har vært sykemeldt så kan jeg regne ut din maksdato på sykepenger. Altså aller første dag i desember med sykmelding og siste dag før du startet jobb samt startdato for ny sykemeldingsperiode.

Anonymkode: 8f0ef...b83

23/12-20 -24/5-21 og fra 6/9- — Ikke sykemeldt noe i årene før 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...