Gå til innhold

Eldste på 16 passe søsken på 8 og 11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lange mener dere eldste på 16 kan passe søsken på 8 og 11?

Jeg må bort på et møte utenfor byen om et par uker.
Barna har nøkler til huset og klarer fint å komme seg til og fra skolen selv.

Jeg må dra etter de er oppe på morgenen, men før de drar på skolen, men det er vanlig så det går bra.
Ut fra når møtet er ferdig, og når flyet går hjem vil jeg ikke være hjemme igjen før rundt kl 20.
Vil det gå bra?

Har gode naboer som vil vite at jeg er borte og de kan henvende seg til dersom det skulle bli behov for det.

(Og nei, pappaen deres kan ikke hjelpe, jeg er enke)

Anonymkode: d241f...85b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går selvfølgelig helt fint. 

Anonymkode: 8763f...d60

Skrevet

Det kommer jo an på hvordan barna dine er. Mine er veldig selvstendige og flinke. De har vært alene hjemme like lenge (fra tidlig morgen til de har lagt seg) da de var 7, 9 og 11. Det gikk kjempefint. En forutsetning er kanskje at barna ønsker det selv og er trygge i situasjonen. 

Anonymkode: d616f...014

Skrevet

Selvsagt går det helt fint. 

Anonymkode: 23868...45f

Skrevet

Takk.

Til vanlig pleier min mor å hjelpe til, men hun kan ikke den dagen.
Både hun og ei venninne av meg syns det er uansvarlig, hva viss flyet blir forsinket eller innstilt, hva viss det gjør at jeg ikke kommer meg hjem før dagen etter og så videre.
Vil ha fullflex flybillett slik at jeg lett kan bytte fly dersom det skjer noe med min avgang, og naboen kan stille opp, så ser egentlig ikke helt problemet selv.

Ja, de er selvstendige, og eldste pleier ofte å se etter de minste når jeg er ute og trener på kvelden, men da er jeg liksom ikke så langt unna.

HI 

Skrevet

Generelt sett kan en oppegående 16-åring passe barn i den alderen lenger enn det - om det ikke er hver dag. Men du kjenner dine barn best.  

Anonymkode: 05d9f...6df

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Takk.

Til vanlig pleier min mor å hjelpe til, men hun kan ikke den dagen.
Både hun og ei venninne av meg syns det er uansvarlig, hva viss flyet blir forsinket eller innstilt, hva viss det gjør at jeg ikke kommer meg hjem før dagen etter og så videre.
Vil ha fullflex flybillett slik at jeg lett kan bytte fly dersom det skjer noe med min avgang, og naboen kan stille opp, så ser egentlig ikke helt problemet selv.

Ja, de er selvstendige, og eldste pleier ofte å se etter de minste når jeg er ute og trener på kvelden, men da er jeg liksom ikke så langt unna.

HI 

Da tenker jeg at du må stole på deg selv og ikke høre på hva andre måtte mene. Du kjenner dine barn best. 

Anonymkode: d616f...014

Skrevet

Jeg ser absolutt ikke problemet med at en 16åring skal passe såpass "gamle" barn, selv om det skulle vise seg å bli til neste dag. Ei på 16år har passet mine barn på 5år og 8år, selv om det bare var snakk om 10 timer, men hun laget både middag og kveldsmat og fikk de i seng uten problem. Hvorfor mener moren din og venninnen din at det er uansvarlig? Mange 16åringer er veldig selvstendige og oppegående!

Anonymkode: 0a29f...3e8

Skrevet

Hvis flyet ditt blir forsinket klarer vel barna å legge seg når de skal likevel?

Anonymkode: ef1d6...a5c

Skrevet

En 16 åring kunne vært mor selv og tatt vare på en baby alene , tror dette går helt fint  !

Anonymkode: ef9f8...8fe

Skrevet

Slapp helt av. Det hadde gått fint om du ble borte et døgn også, så lenge 16-åringen er trygg på oppgaven og barna føler seg trygge med hverandre. 

Anonymkode: 52509...e6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvis flyet ditt blir forsinket klarer vel barna å legge seg når de skal likevel?

Anonymkode: ef1d6...a5c

Eldste vil ha problemer med å legge seg siden husker litt for godt hva som skjedde med pappaen og er redd for å miste meg også selv om det er lenge siden. Var nesten 5 måneder på vei med minste.
Men med meg på telefonen vil det gå til slutt

Skrevet

Det hadde gått helt fin med mine, selv uten en på 16år. 
Barn er ulike, så snakk med de. Mine to barn stortrives alene hjemme og hvor mye de får lov å være hjemme alene er etter hva jeg stoler på de. Minste var alene etter skolen fra 1klasse, for henne var det ikke aktuelt med sfo. Mine tidligere bomusbarn som var eldre enn mine var igrunn aldri alene før de ble 18år. De likte ikke å være hjemme alene uten mine barn og vi voksne erfsrte flere ganger at de ikke burde være hjemme alene. Uansett hvor mange ganger vi sa de ikke fikk lage mat på komfyren, så gjorde alltid det selv om de aldri gjorde det ellers, og hver gang var det glemt plater på, kjeler som var tørrkokte osv. 

Så snakk med ditt eldste barn og snakk med en nabo som barna kan gå til om det skulle være noe. Jeg hadde tre naboer som jeg ahdde snakket med som ungene kunne gå til om det var noe. Pensjonister så det var sjeldent alle de var vekk samtidig. Hjelp til å åpne ett syltetøyglass er alt de har trengt hjelp til på alle de åra. Postmann hjalp de en gang med å åpne inngangsdøra. Jeg hadde glemt å lære de trikset om å dytte på døra med rumpa når det var skikkelig høstvær ute, da trengte den en dytt for å få låst opp. 

Anonymkode: e3764...06d

Skrevet

En uke burde gå bra, med gode forberedelser.

Anonymkode: cee07...bc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

En uke burde gå bra, med gode forberedelser.

Anonymkode: cee07...bc1

Det er ikke en uke, det er fra morgen til kveld en dag.

Det burde gå helt fint hi.

Anonymkode: bd41c...175

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...