Gå til innhold

Når det kommer til Valg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så blir det vanskelig. Jeg er ikke særlig interessert i politikk og syns det er vanskelig og tungt å sette seg inn i hvert enkelt parti. Jeg tar derfor valgomatene og i år har det blitt SP på alle. Så da stemte jeg SP. Så spør folk om hva jeg har stemt og får tilbake at "er du helt dust, du kan ikke stemme det, hvorfor stemmer du det osv..". Og da må jeg forklare hvorfor, at jeg bare har tatt valgomatene og da lest igjennom sakene til SP og de sakene som er viktige for meg, som familie osv..

Uansett hva man stemmer så føler jeg meg dum når folk spør, mye fordi jeg ikke har gode argumenter kanskje, fordi jeg ikke har satt meg veldig godt inn i ting og tang. 

Hvorfor skal man få stygge tilbakemeldinger fordi man stemmer ditt og datt? 

Anonymkode: ee353...2b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva man stemmer er personlig, så det trenger du ikke å svare på. Jeg ville heller svart noe sånt som at: jeg stemte på deg partiet jeg føler er nærmest mine verdier rundt blant annet familiepolitikk. Og ikke svart hvilket parti. 

Når folk svarer på den måten, er det strengt tatt de som er «dust». Vi lever i et demokrat og folk står helt fritt til å mene hva de vil. 

Anonymkode: f3b3d...44d

Skrevet

Det er et personlig valg hvem man stemmer på, men enkelte har vanskelig for å skjønne at noen kan mene noe annet enn de selv gjør. Jeg forteller ikke noen hvem jeg stemmer på, det er det ingen som har noe med.

Anonymkode: 48786...1e8

Skrevet

Hvis noen sier at du er dust for å stemme et annet parti enn dem så er de dummere enn det er lov til. 

Når det er sagt så er det ingen som noen gang har spurt om hva jeg stemmer, ikke engang mannen min. Jeg har sagt det uoppfordret, men folk flest har intelligens nok til å skjønne at valg er hemmelig og personlig og ikke noe oppegående mennesker spør om. 

Så svar at du har stemt, men at det er personlig og ikke noe du vil dele (med idioter).

Anonymkode: 083e1...471

Skrevet

Hvis noen som er eldre enn ti år hadde spurt meg hva jeg stemmer på, og attpåtil forlangt at jeg skulle begrunne det, da hadde jeg virkelig lurt.

For fremtiden, hvis (når) noen spør, svarer du med et smil "det er hemmelig valg i Norge." Alternativt sier du det anonym ...44d foreslo: "Jeg har stemt på det partiet jeg føler er nærmest mine verdier rundt blant annet familiepolitikk."

Et tredje alternativ, og noe jeg hadde gått for hvis de ikke ga se med masingen, ville vært noe a la: "Det har du ikke noe med." Dette svaret vil med stor sannsynlighet få folk til å bli skikkelig sure, så jeg ville ikke startet med det.

Ingen er pliktig til å fortelle andre hva de har stemt, og slett ikke til å begrunne det. Så for fremtiden stemmer du på det partiet du er mest enig med, og som passer deg, og så forteller du folk at dette er din sak og ikke deres.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.9.2021 den 10.14):

Hvorfor skal man få stygge tilbakemeldinger fordi man stemmer ditt og datt? 

Anonymkode: ee353...2b0

Kanskje du skal ta noen valg når det gjelder omgangskretsen din også. 

Anonymkode: e37f9...581

Skrevet

Jøss, den eneste som har spurt meg hva jeg stemmer er datteren min på 12 år, ikke engang mannen min har stilt det spørsmålet...

Vi har diskutert litt politikk da, både i vennegjengen og med familie, men da går det gjerne i om man ønsker en borgerlig eller rødgrønn regjering, ikke hvilket parti man stemmer. 

Du trenger overhodet ikke fortelle hva du har stemt, snakk det bort med et smil "Ja, nå er borgerplikten unnagjort"

Om noen spør direkte om hva du har stemt så kan du fint svare at "Nei, nå kunne jeg tenke meg å diskutere noe annet enn politikk på detaljnivå, har du noen planer neste helg eller?"

Anonymkode: 54675...97e

Skrevet

Enig med de over som sier at du ikke behøver å svare. 

Men utover det, det høres ut som om du nedvurderer deg selv. Du får det til å høres ut som du bare tok en valgomat og så stolte blindt på det den sa, men så sier du også at du leste igjennom hva Sp mente om de sakene som var viktig for deg. Så da har du jo satt deg inn i tingene!  Ikke alt selvfølgelig, men det er det jo ingen som gjør. 

Stol på deg selv og ikke la noen trykke deg ned.

Anonymkode: 08da3...395

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...