Gå til innhold

AAP med og uten høyere utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk har tydeligvis ofte fordommer mot dem som går på AAP/mottar uføretrygd. Men er det forskjell på hvordan du ser på en som har jobbet i flere år etter høyere utdanning og deretter havnet på AAP/i uførhet, og en som ikke har høyere utdanning, kanskje ble ung ufør, kanskje falt ut allerede på vgs og ikke har vitnemål derfra? Eller er det mottak av ytelser som definerer uansett?

Anonymkode: fe38d...057

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ufør, ble det etter akutt sykdom da jeg var 42 år.

Jeg har aldri, annet enn her inne, møtt folk som har fordommer mot sykdom eller ulykker altså. Jeg har alltid blitt møtt med medfølelse og empati, og folk sier jo at jeg er heldig som kan leve et rimelig oppegående liv og at de skjønner at det er en sorg at jeg har såpass med skader at jeg ikke er i stand til å jobbe.

Det er ikke sånn at en haug med folk går på aap eller er uføre fordi de ønsker å svindle samfunnet og ikke gidder jobbe...

Det er klart det finnes noen som står bak gardinen og lusker, og sier at "Jeg så Trine luke og jobbe i hagen i to timer i går jeg, hun burde kunne jobbe litt". Men de skjønner ikke at det sier mer om dem enn om Trine som hadde en god dag og nøt noen timer ute i frisk luft. 

Folk flest er glade på dine vegne om du har en god dag og kommer deg ut litt, de ser ikke ned på deg og baksnakker deg for det.

Sånne sider som dette er egentlig ganske farlig om man av en eller annen grunn har havnet utenfor arbeidslivet, det er bedre å forholde seg til menneskene rundt deg som er glad i deg og unner deg også gode dager selv om du ikke klarer stå i jobb.

Anonymkode: 993d6...d8b

Skrevet

Merkelig å ha fordommer pga de har AAP,de fleste får det nok pga de har helseutfordringer som gjør at de ikke kan jobbe akkurat. Målet for de fleste er nok å komme tilbake til arbeidslivet. 

Anonymkode: 120e0...eba

Skrevet

Når det gjelder utdanningsnivå så har jeg ingen fordommer. For meg går det mer på hvor lenge har du jobbet. Jeg er redd en del unge uføre sliter med det å tilpasse seg arbeidslivet og gir opp litt for fort. 

Det er vel ingen land i verden som har så mange 'syke' unge som Norge? Og det synes jeg er litt merkelig. 

Anonymkode: e8553...d58

Skrevet

Det må du jo nesten spørre dem som dømmer om. Jeg dømmer ingen personlig, men tenker at det er noe alvorlig galt med systemet vårt siden så mange faller utenom arbeidslivet. Det er selvsagt ikke bra for velferdsstaten i seg selv, men det er aller mest uheldig for den som blir en passiv mottaker.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 minutter siden):

Det må du jo nesten spørre dem som dømmer om. Jeg dømmer ingen personlig, men tenker at det er noe alvorlig galt med systemet vårt siden så mange faller utenom arbeidslivet. Det er selvsagt ikke bra for velferdsstaten i seg selv, men det er aller mest uheldig for den som blir en passiv mottaker.

Det er omtrent ikke plass i arbeidslivet lenger for de som ikke fungerer 100% lenger. Fikk kjenne det på kroppen selv når jeg ble syk, fikk klar beskjed om at skulle jeg jobbe der, så måtte jeg jobbe minmum 75%. Og jeg skjønner jo på en måte hvorfor, men det er desverre lite rom for individuelle tilpasninger. Og dette er garantert ikke den eneste arbeidsplassen som tenker sånn.

Anonymkode: 5130b...d43

Skrevet

Arbeidslivet er lite tilrettelagt for mennesker som ikke kan yte 100%. Det hjelper svært lite å senke stønader og prøve å presse syke mennesker i arbeid, til jobber som ikke finnes. Det eneste man oppnår ved det er at folk blir sykere, flere fattige og barn som vokser opp i fattigdom. Etter mange år i arbeidslivet fikk jeg selv en sykdom, jeg hadde ikke høyere utdanning da, men god jobb med god lønn. Nå tar jeg høyere utdanning for å kunne komme tilbake til arbeidslivet, i yrket jeg utdanner meg til vil jeg kunne klare å delta i arbeidslivet. De aller aller fleste ønsker ikke et liv i fattigdom på lave satser. De fleste som blir syke vil bruke sin kapasitet til å bidra! Å gå hjemme fører til tiltsksløshet, depresjon og manglende livsglede for veldig veldig mange. Noen ganger lurer jeg veldig på hvordan vi kan basere en hel politikk på antagelsen om at vi som er syke vil snylte, og dermed senke stønader, Aap  tid, karensår osv. Slik at kanskje man klarer å "tvinge" de 2% som later som, ut i arbeid. Det rammer de resterende 98 % som faktisk ikke kan tenke seg friske eller kun har vondt i viljen uforholdsmessig hardt. Høyre får ikke min stemme for å si det sånn!!! 

Anonymkode: 595d1...838

Skrevet

Uføre er en pariakaste i samfunnet vårt uavhengig av status før man ble syk.

Anonymkode: 75767...29b

Skrevet

Ingen land det er naturlig å sammenlikne seg med har et mindre hardt og rigid arbeidsliv enn oss. Likevel har vi flest unge uføre, for eksempel. Og av dem ville mesteparten vært fullt førlige om det stod om livet, de er bare ubrukelige når det passer dem. Det bør det strammes inn på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er omtrent ikke plass i arbeidslivet lenger for de som ikke fungerer 100% lenger. Fikk kjenne det på kroppen selv når jeg ble syk, fikk klar beskjed om at skulle jeg jobbe der, så måtte jeg jobbe minmum 75%. Og jeg skjønner jo på en måte hvorfor, men det er desverre lite rom for individuelle tilpasninger. Og dette er garantert ikke den eneste arbeidsplassen som tenker sånn.

Det er det jeg mener. For de aller fleste uføre har noe restarbeidsevne, men det finnes ikke jobber for dem. Det hjelper derfor fint lite. Og man kan jo lett forestille seg hvordan det føles at samfunnet ikke har bruk for deg! Og spesielt ille er det når det faktisk ikke er slik, men at systemene er lagt opp så rigid at de ikke passer menneskene som skal bruke dem🥵

Skrevet

De som mottar AAP er jo egentlig langtidssykemeldt, så jeg ser ikke noen grunn til å se ned på dem. De som er uføre er de som har strevd, forsøkt, blitt testet «i hue og rævva» før de blir «erklært ekte uførefolk å være», så jeg ser ikke noen grunn til å se ned på dem heller. 

Anonymkode: 25f03...9cb

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 timer siden):

Det er det jeg mener. For de aller fleste uføre har noe restarbeidsevne, men det finnes ikke jobber for dem. Det hjelper derfor fint lite. Og man kan jo lett forestille seg hvordan det føles at samfunnet ikke har bruk for deg! Og spesielt ille er det når det faktisk ikke er slik, men at systemene er lagt opp så rigid at de ikke passer menneskene som skal bruke dem🥵

Jeg forstår ikke hvorfor ikke kommunene oppretter «arbeidsgrupper» med uføre med restarbeidsevner som kan gjøre oppgaver det er behov for i kommunene. Vedlikeholde kommunale bygg og uteområder (måke, klippe plen, plukke søppel, fjerne tagging, plante på våren), trille tur med Halvor på 96 som ikke har sett dagslys på to måneder, besøke gamle ensomme, hjelpe til på skolene, handle mat for gamle Olga… da kan folk jobbe det de orker, og kommunene sparer penger.

Anonymkode: eccf4...32a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor ikke kommunene oppretter «arbeidsgrupper» med uføre med restarbeidsevner som kan gjøre oppgaver det er behov for i kommunene. Vedlikeholde kommunale bygg og uteområder (måke, klippe plen, plukke søppel, fjerne tagging, plante på våren), trille tur med Halvor på 96 som ikke har sett dagslys på to måneder, besøke gamle ensomme, hjelpe til på skolene, handle mat for gamle Olga… da kan folk jobbe det de orker, og kommunene sparer penger.

De uføretrygdede med restarbeidsevne må jo lønnes de og, kommunene sparer vel lite penger på det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Glimrende ide! Utfordringen er vel kanskje at de må følges opp, bli delegert oppgaver osv. Passende oppgaver må kanskje «spares» til dem, samtidig som de også må utføres når det er behov og kapasitet. 
Det må jo også innhentes vandelsattest, evt sikkerhetskurs og opplæring samt undertegnes taushetserklæring. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De uføretrygdede med restarbeidsevne må jo lønnes de og, kommunene sparer vel lite penger på det.

De har trygda si så de trenger vel strengt tatt ikke lønn i tillegg? Evt en bonuslønn som de får med VTA-plasser. Og penger spart er en ting, men tenk hva samfunnet (og kommunen) sparer på at de uføre trenger mindre bistand fra psykisk helse, fastlege, antidepressiva osv.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (6 minutter siden):

Glimrende ide! Utfordringen er vel kanskje at de må følges opp, bli delegert oppgaver osv. Passende oppgaver må kanskje «spares» til dem, samtidig som de også må utføres når det er behov og kapasitet. 
Det må jo også innhentes vandelsattest, evt sikkerhetskurs og opplæring samt undertegnes taushetserklæring. 

De har trygda si så de trenger vel strengt tatt ikke lønn i tillegg? Evt en bonuslønn som de får med VTA-plasser. Og penger spart er en ting, men tenk hva samfunnet (og kommunen) sparer på at de uføre trenger mindre bistand fra psykisk helse, fastlege, antidepressiva osv.

I det innlegget var det snakk om folk med restarbeidsevne, den får de ikke trygd for. De skal jo ikke jobbe gratis.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I det innlegget var det snakk om folk med restarbeidsevne, den får de ikke trygd for. De skal jo ikke jobbe gratis.

Mange får nettopp det fordi jobbene ikke finnes.

Skrevet

Jeg kjenner til noen som er uføre fordi de ikke greier fysiske jobbet, og som ikke greier å kvalifisere seg for noe annet fordi de ikke har fullført VGS. Begge har prøvd å ta opp fag for å få studiekompetanse, men forstår bare ikke pensum og har strøket flere ganger.

Jeg tenker at de hadde vært utrolig mye bedre stilt om de bare fulgte med på skolen som ungdommer, men sånn er det. De kunne ikke vite at de skulle få slitasjeskader som ungommer, og jobbmulighetene var mange for fokk uten utdanning da vi var unge. Og de har virkelig prøvd som voksne.

Jeg tenker at det er dumt at de er i denne situasjonen, men ikke at de har skyld i det hele.

Anonymkode: 0ed1e...647

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kjenner til noen som er uføre fordi de ikke greier fysiske jobbet, og som ikke greier å kvalifisere seg for noe annet fordi de ikke har fullført VGS. Begge har prøvd å ta opp fag for å få studiekompetanse, men forstår bare ikke pensum og har strøket flere ganger.

Jeg tenker at de hadde vært utrolig mye bedre stilt om de bare fulgte med på skolen som ungdommer, men sånn er det. De kunne ikke vite at de skulle få slitasjeskader som ungommer, og jobbmulighetene var mange for fokk uten utdanning da vi var unge. Og de har virkelig prøvd som voksne.

Jeg tenker at det er dumt at de er i denne situasjonen, men ikke at de har skyld i det hele.

Om du ikke klarer vgs pensum som voksen blir du aldri noen akademiker altså... De som ikke får det til som voksen hadde ihvertfall ikke fått det til som tenåring...

Anonymkode: 993d6...d8b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

De er rett og slett for dumme til det ene og ikke brukelig til det andre? Vel, det er ikke alle andres feil og ikke noe å kalles ufør for.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De skal jo ikke jobbe gratis. De får trygda si. Så kan de jo få vanlig lønn for den «vanlige» jobbe de utfører. 
Er ikke det en fin måte å få utnyttet restarbeidsevnen til folk da? Så slipper uføre å føle seg så nyttesløse?

Jeg synes at hver gang noen kommer med løsningsforslag til hvordan få trygdede i jobb, så blir det bare motbør. Samtidig som man klager over at «ingen vil ansette en ufør med uklar og ustabil restarbeidsevne».
Å tro at det private næringslivet er løsningen her er veldig naivt. Men mye kan løses gjennom offentlige arbeidsplasser.

Skrevet

Jeg ble selv syk som 11åring og har derfor aldri hatt en vanlig jobb. Men jeg ser at folk rynker på nesa når jeg sier det. Jeg har aldri lagt skjul på at jeg er syk og når folk spør hva jeg jobber med så forteller jeg sannheten. 

Men det vil alltid være noen som ser på meg som et utskudd og flere vil ikke la mine barn leke med deres barn. Som om de tror at mine barn og jeg er smittsomme. Heldigvis er majoriteten oppegående og godtar at jeg er syk og at jeg gjør det jeg klarer. 

Og de som rynker på nesa og ikke vil la mine barn leke med deres barn ser jeg på som mindre oppegående. Og det lærer jeg mine barn også. 

Anonymkode: d9bab...c20

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

De skal jo ikke jobbe gratis. De får trygda si. Så kan de jo få vanlig lønn for den «vanlige» jobbe de utfører. 
Er ikke det en fin måte å få utnyttet restarbeidsevnen til folk da? Så slipper uføre å føle seg så nyttesløse?

Jeg synes at hver gang noen kommer med løsningsforslag til hvordan få trygdede i jobb, så blir det bare motbør. Samtidig som man klager over at «ingen vil ansette en ufør med uklar og ustabil restarbeidsevne».
Å tro at det private næringslivet er løsningen her er veldig naivt. Men mye kan løses gjennom offentlige arbeidsplasser.

Men offentlige arbeidsplasser trenger også planlegging! Utfordringen mange uføre har er nettopp at helsetilstanden og dagsformen er ustabil. Og snøen må måkes den dagen den faller, og gresset klippes før det blir for langt. De eldre må ha mat hver dag, ikke bare de dagene Jonas er i form til å komme å bistå i matserveringen. Det er derfor ikke midler i det offentlige til å ansette disse menneskene, de må komme i tillegg til nok ansatte til å gjøre jobben uten disse.

Det er helt klart plass til dem i det offentlige også, men det offentlige har ikke råd til å betale ordinær lønn for arbeid som noen andre også blir lønnet for, i tilfelle disse ikke kan møte på jobb.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (3 timer siden):

Men offentlige arbeidsplasser trenger også planlegging! Utfordringen mange uføre har er nettopp at helsetilstanden og dagsformen er ustabil. Og snøen må måkes den dagen den faller, og gresset klippes før det blir for langt. De eldre må ha mat hver dag, ikke bare de dagene Jonas er i form til å komme å bistå i matserveringen. Det er derfor ikke midler i det offentlige til å ansette disse menneskene, de må komme i tillegg til nok ansatte til å gjøre jobben uten disse.

Det er helt klart plass til dem i det offentlige også, men det offentlige har ikke råd til å betale ordinær lønn for arbeid som noen andre også blir lønnet for, i tilfelle disse ikke kan møte på jobb.

De kan utføre oppgaver som ikke MÅ gjøres der og da. Som drift og vedlikehold av offentlige bygg og parker. Hvis det finnes 20 uføre i en kommune med restarbeidsevne så vil jo noen av disse 20 komme på jobb hver dag. Det vil garantert finnes oppgaver til denne ene, eller flere. Oppgaver som det ikke er maktpåliggende som blir utført akkurat den dagen, men som det likevel er fint blir gjort. Som å spille sjakk med de eldre på gamlehjemmet eller hjelpe til på skolens leksehjelp for de som kan det.

Det er dyrt med uvirksomme folk også, spesielt hvis disse blir deprimerte av å ikke få brukt restevnene sine. Hvis de får bidratt der de kan, så kanskje de raskere blir friske og kommer seg ut i vanlig jobb? Finner en større mening med tilværelsen?

Jeg vet ikke hva ellers skulle vært løsningen for denne gruppen mennesker, som så gjerne vil jobbe det de kan men som ingen vil ansette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...