Gå til innhold

Velmenende sjef, men….

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men her problematisere du virkelig mye. Jeg har selv hatt rolige helger i åresvis pga livssituasjonen. Hvis noen spør meg om helga svarer jeg alltid: «jeg har hatt en fantastisk helg! Jeg har nemlig ikke gjort noe som helst!» Med et stort smil. Det er noe mange kjenner seg igjen i. Jeg har virkelig aldri tenkt at det er andres problem at jeg trenger rolige helger. 

Anonymkode: fe340...aee

Men det har hun jo heller ikke sagt.

Anonymkode: 4a2a7...83b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så fint at du taklet det så bra, jeg gjør ikke det, jeg strever mye med helsa og bekymrer meg for fremtiden. Og jeg sier om og om igjen at det er MITT problem, har full forståelse for at andre lever et godt liv. Men de såre følelsene er der og jeg blir lei meg fordi jeg savner et mer aktivt liv. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Jeg klager ikke til kollegaene mine, jeg uttrykker følelsene mine anonymt her og prøver å vise støtte til en annen som opplever noe lignende.

Hvorfor skaper det så mye negative reaksjoner her inne? Dere viser akkurat den samme "skjerp deg, du har det ikke så ille" holdningen de fleste kronikere er redd for.

Anonymkode: 76973...4f2

Men kan du ikke ta en prat med lederen din og si at på grunn av hendelser i fortiden din har du problemer med akkurat det spørsmålet? 

Vi kan ikke la være å snakke med hverandre på en normal måte fordi noen få sliter med enkelte formuleringer. Det blir veldig vanskelig å forholde seg til andre når hva som helst i teorien kan utløse dårlige følelser. 

Jeg mener ikke at man ikke skal ta hensyn, men man kan umulig vite om alt som andre sliter med hvis de ikke sier noe selv. 

Endret av the amazing spidermamma
Skrevet
the amazing spidermamma skrev (11 minutter siden):

Men kan du ikke ta en prat med lederen din og si at på grunn av hendelser i fortiden din har du problemer med akkurat det spørsmålet? 

Vi kan ikke la være å snakke med hverandre på en normal måte fordi noen få sliter med enkelte formuleringer. Det blir veldig vanskelig å forholde seg til andre når hva som helst i teorien kan utløse dårlige følelser. 

Jeg mener ikke at man ikke skal ta hensyn, men man kan umulig vite om alt som andre sliter med hvis de ikke sier noe selv. 

Jeg er ikke Hi, jeg bare er en som kjenner meg igjen i det hun sier. Jeg har ikke tenkt å ta det opp med noen, det er ikke andres problem at jeg sliter, jeg bare sier det her. Så kanskje andre som er i samme situasjon vet at de ikke er alene. 

Skrevet

Herlighet... Svar at du har hatt en fin helg. Snakk om å lage storm i ett vannglass!

Anonymkode: 43101...af7

Skrevet

Om du tar det opp kan du anta folk i noen vil unngå å snakke med deg, fordi du åpenbart er veldig sensitiv og hvem kan ane hva du blir trigget av, og man vil også anta du ikke klarer å forstå vanlig høflighet.

Man trenger jo ikke engang si "bra", men kan si "Takk, joda - hva med deg?"

Anonymkode: 5e33d...450

Skrevet

Antageligvis er ikke sjefen ute etter en lang utredning, og uansett hva han er ute etter, så er det du som styrer svaret. Og alle svar er like mye verdt. Det er faktisk også lov å svare at dette ikke har vært den mest spennende helga, men du har fått slappet av og rydda ting i huset som skulle vært gjort for lenge siden. Eller noe sånn. Eller "Jo takk. herlig med helg"  eller til og med at "Formen har ikke vært helt på topp, så jeg har bare slappet av".  Eller hvorfor ikke: "Helga har vært fin, jeg har gjort masse av ingenting"

Small-talk kan være verdt å trene på. Man vet aldri når det er den eneste praten man får delta i i perioder. 

Anonymkode: e1c6d...0d3

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.9.2021 den 11.54):

Altså jeg gjør jo ikke det, sier bare det var en fin helg. Men TRO meg man føler seg utenfor når kollegaer legger ut om både det ene og andre artige de har gjort og du har ingenting å komme med. Vi er 5 stk, så det legges merke til. Jeg klandrer ingen, det er min egen følelse av utilstrekkelighet og skuffelse over at jeg er syk som ligger bak dette. Men nettopp denne følelsen av utenforskap skaper psykisk sykdom over tid, det vet jeg fordi jeg har jobbet innenfor psykisk helsevern. Det er derfor jeg har sympati med Hi og forteller at jeg føler på det samme. Det er godt å vite at man ikke er den eneste utenfor normalen.

Men du. Hva med prat om barn på et arbeidssted der noen ikke har barn? Må det unngås fullstendig? Eller tema fjelltur om man har en i rullestol? Eller ens egne mødre når noen ikke lenger har en mor. Poenget mitt er at alle kan syns noen temaer er ubehagelige. 

Anonymkode: 90bbf...161

Skrevet

Jeg synes at man kan svare ganske mye på sjefens spørsmål. Du kan svare at du var i bursdag, var bare hjemme, ut på tur. Noe fint gjør man vel i helgene? 

Jeg ble ufør etter en ulykke. Det gjorde så vondt da "alle" Jeg møtte på spurte :"Hva jobber du med?" Jeg skammet meg noe veldig over å ikke jobbe, selvom det var helt uforskyldt. Jeg måtte svare det samme spørsmålet hver eneste gang,men du kan jo forandre på helgene. Gjøre noe kjekt. 😊

Bare svar kort og hyggelig. ❤️ Sjefen er jo bare interessert i om dere har hatt en kjekk helg, klar for en ny uke. Trenger ikke svare så utdypende på det. 

Anonymkode: 8e872...4c1

Skrevet

Vil heller tro at de fleste har vanlige, "kjedelige" helger. Også kan de som har gått Besseggen få lov til å skryte av det. 

Jeg er sengeliggende hver enste helg. Men jeg klarer å finne noe positivt med den helga uansett. 

Anonymkode: 8e872...4c1

Skrevet

Du er ikke 6 år. Du kan velge å svare eller la være. 

Anonymkode: 03ea1...52d

Skrevet

Jeg har svart før og er helt enig med flertallet i at man ikke kan sitte på kjeften og ikke snakke om helt ordinære ting, likevel har denne tråden fått meg til å tenke litt. 

På min arbeidsplass har vi mandagsmøte kl 9. Mens kaffekannen går rundt bordet spør sjefen alltid om vi har hatt en fin helg. Det varierer hvem som svarer, som regel er det den/de som har gjort noe ekstra som sier noen ord før møtet starter. Men etter denne tråden har jeg tenkt at min ene kollega, hun svarer faktisk aldri. Hun smiler og hører på de andre, kommer gjerne med oppfølgingsspørsmål og er interessert, men hun deler aldri noe selv. Denne tråden får meg til å tenke at jeg kanskje skal være litt obs på henne. Grunnen er kanskje at hun ikke vil dele, men kanskje også at det ikke er noe å dele, ev at helgene ikke er bra. 

Så hi, takk for en øyeåpner, selv om vi fortsatt må bedrive småprat om det som faktisk anses å være trygge tema for de fleste. 

Anonymkode: 57e6e...349

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har svart før og er helt enig med flertallet i at man ikke kan sitte på kjeften og ikke snakke om helt ordinære ting, likevel har denne tråden fått meg til å tenke litt. 

På min arbeidsplass har vi mandagsmøte kl 9. Mens kaffekannen går rundt bordet spør sjefen alltid om vi har hatt en fin helg. Det varierer hvem som svarer, som regel er det den/de som har gjort noe ekstra som sier noen ord før møtet starter. Men etter denne tråden har jeg tenkt at min ene kollega, hun svarer faktisk aldri. Hun smiler og hører på de andre, kommer gjerne med oppfølgingsspørsmål og er interessert, men hun deler aldri noe selv. Denne tråden får meg til å tenke at jeg kanskje skal være litt obs på henne. Grunnen er kanskje at hun ikke vil dele, men kanskje også at det ikke er noe å dele, ev at helgene ikke er bra. 

Så hi, takk for en øyeåpner, selv om vi fortsatt må bedrive småprat om det som faktisk anses å være trygge tema for de fleste. 

Anonymkode: 57e6e...349

Hi her. Ja jeg tenker ikke at alle temaer kan unngås. Men veldig fint at du og andre kanskje blir litt mer obs. Jeg takler disse spørsmålene, men vet at for noen år siden ville jeg nok unngått sjefen mest mulig på mandager, da privatlivet var veldig vanskelig. Ellers er jeg en person som har hatt mye fore i helgene i mange år, men de siste to årene har det roet seg. Og det er bare deilig. Gidder ikke legge ut i det vide og brede, men kommer med noen korte utsagn innimellom. Og for all del: man skal ikke la være å spørre heller. Men kanskje være litt obs bare da? Det kan vi sikkert aller. Og noen elsker jo å prate i vei om seg selv, så da kan de bare stjele showet for min del… 😁

Anonymkode: 351fd...c6f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men du. Hva med prat om barn på et arbeidssted der noen ikke har barn? Må det unngås fullstendig? Eller tema fjelltur om man har en i rullestol? Eller ens egne mødre når noen ikke lenger har en mor. Poenget mitt er at alle kan syns noen temaer er ubehagelige. 

Poenget er vel mer at alle kanskje kan være litt mer var for andre mennesker sine følelser,

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Poenget er vel mer at alle kanskje kan være litt mer var for andre mennesker sine følelser,

Men hvordan tenker du dette i praksis? Man kan spørre, men ikke for mye? Det er ingen temaer man skal unngå, men man skal samtidig være var for andre menneskers følelser? Man skal unngå noen temaer?

For all del; man trenger ikke grave i temaer eller drive utspørring når man ser st noen synes det er vanskelig. Men normal høflighet, smalltalk, helt ordinære temaer som p spørre om hva folk har gjort i helger/ferier kan da ikke unngås fordi noen kanskje kan synes at dette er litt sårt?

Anonymkode: bfc3d...a71

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Og så har du dem som syns lederen spør for lite. Er ikke så enkelt det der. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...