Gå til innhold

Velmenende sjef, men….

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sjef spør oss ansatte hver mandag: har det vært en fin helg? Har du gjort noe spennende i helga? Osv. jeg forstår at dette er velment og for å være hyggelig, MEN…

Det er et stort men. For meg er dette noe som setter meg litt ut. Ja nesten en trigger. Jeg brøt ut av et vanskelig forhold for 3 pr siden, og har det veldig bra. Og ja, jeg nyter nå helgene veldig. Men slik var det ikke før. Jeg gruet meg til helgene. Jobben var mitt fristed hvor alt annet kunne glemmes. I 17 år levde jeg i et forhold som utviklet seg til å bli verre og verre (ikke fysisk vold). De siste årene var vonde. Om jeg den gangen hadde fått disse spørsmålene hver mandag, så hadde det vært ekstremt vanskelig for meg. Det var ille nok når alle andre gledet seg til helgen, og jeg ikke gjorde det. 

Så, selv om jeg vet at sjefen bare vil være hyggelig, så synes jeg dette er ubehagelig og vanskelig, og er usikker på om jeg bør si noe. Det kan jo være andre som også reagerer, - kanskje føler at de aldri gjør noe spennende i helgene feks. 

Anonymkode: 351fd...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette ligger hos deg.. Ikke problematiser helt vanlig høflighet. 

Øv inn et standardsvar, repeter hver mandag

Anonymkode: 18a86...664

Skrevet

Synes det bare virker som om sjefen bryr seg om dere. Er ikke et gale spm å få, men hvis det plager deg så må du jo bare si ifra da. Evt bare svare kort ja, hat en fin helg. Du må jo gi beskjed at du synes dette er ubehagelig å bli spurt om pga livssituasjonen du hadde før. Sjefen er ikke tankeleser

Anonymkode: 0966e...616

Skrevet

Man kan faktisk ikke ta hensyn til at noen kan føle seg trigget av alminnelig høflig omgangsform. 

Om man aldri blir spurt om hvordan helgen var kan det være noen som syns at det er fælt også. 

Godt at du kom deg ut av det dårlige forholdet, godt jobba!

Anonymkode: 57e6e...349

Skrevet

Jeg er sikker på at hvis du for 4 år siden hadde kommet med et ærlig svar på spørsmålet,  hadde sjefen vært forståelsesfull, prøvd å hjelpe deg å finne en løsning. Det ser ut til at sjefen har noen gode egenskaper. 🥰

Anonymkode: 415ca...017

Skrevet

Dette er jo ditt problem. Skal folk slutte med vanlig høflighet fordi man KAN treffe noen som ikke har det ok? 
Det er normalt å spørre om folk har hatt fin ferie, jul, påske, helg osv. Det betyr ikke at man ikke synes det er trist at folk ikke har det bra. Høflig oppmerksomhet vil ofte treffe folk på feil sted. Folk med rotløs oppvekst kan bli støtt av «hvor har du vokst opp!» Min venninne miste begge sine foreldre i en tragisk ulykke. Hun synes folks småsnakk rundt ferier er trist fordi folk ofte skal besøke foreldre. Eller når folk har besteforeldre som kan passe syke barn. Hun sier hun ofte blir trist når hun hører folk prate om dette. Skal folk la vær å snakke om slikt?

Jeg prøver å ta hensyn der jeg vet folk har er sårt punkt, i ditt tilfelle så sier du selv at ingen visste det. Da må du regne med at enkelte høfligheten treffer deg. 
Når det er sagt, så er jeg glad på dine vegne at du er fri og kan nyte livet slik du fortjener. 
Ikke si noe til sjefen, men du kan selvsagt fortelle allment hva du har vært gjennom og hvor godt det var med hverdager for deg. 

Skrevet

Jeg er leder og stiller ofte spørsmål som dette. Har aldri opplevd annet enn at ansatte liker at jeg er interessert i deres liv. Jeg er bevisst på temaer noen kan synes er vanskelige, men «hvordan har helgen vært» er ikke et slikt tema. Her kan alle velge selv hva de svarer. Og om noen hadde sagt den ikke hadde vært god ville jeg spurt om de ønsket en prat. 

Anonymkode: 90bbf...161

Skrevet

Hva i alle dager skal du si?

"Slutt å spørre oss hvordan helgen har vært, for det kan være noen som ikke har hatt en god helg..."

Jeg skjønner at du har dine traumer å leve med, men resten av verden kan ikke legges opp etter det. Du må lære deg å håndtere det.

Anonymkode: 98446...2f1

Skrevet

Kjenner meg igjen, jeg har hatt Covid og sliter med smerter i kroppen og utmattelse. Bruker helgen til å hvile for å kunne være klar til jobb mandag. Ikke så artig å fortelle kollegaer hvor dårlig helsa er, de fleste fortår ikke. Blir litt mumlende svar. Vet det ikke er vondt ment, bare småprat. Men det er mange som har krevende liv.

Anonymkode: 76973...4f2

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Kjenner meg igjen, jeg har hatt Covid og sliter med smerter i kroppen og utmattelse. Bruker helgen til å hvile for å kunne være klar til jobb mandag. Ikke så artig å fortelle kollegaer hvor dårlig helsa er, de fleste fortår ikke. Blir litt mumlende svar. Vet det ikke er vondt ment, bare småprat. Men det er mange som har krevende liv.

Da har du kollegaer som ikke virker. Hos oss kan vi si det som det er og er det tøft så stiller vi opp for hverandre og forsøker å avlaste der vi kan. 
Ikke meningen å virke frekk med dette spørsmålet, men er det ingenting som er fint i helgene?

Jeg var alvorlig syk for noen år siden, de små tingene og øyeblikkene ble de fine. Manne pleide halvveis bære/støtte meg ut i hengekøya og så lå jeg der og slumret, så på fuglene og ungene kom innom for å gi meg jevnlig kjærlighet. Det var mange fine små øyeblikk der i hengekøya. Den dag i dag prøver jeg å hente ut de små magiske øyeblikkene i hverdagen og sette pris på de. Sykdommen lærte meg det. Nå er jeg frisk og kan glemme å nyte en ekstra fin soloppgang eller at ungene roper «maaaaaamma» når de ser meg. Fortsatt så kan tiåringen min komme løpende for å klemme meg. Ble nesten litt religiøst dette her. 
Jeg håper du har disse fine små øyeblikkene i det minste. God bedring. ❤️

Anonymkode: 8d33d...2f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Da har du kollegaer som ikke virker. Hos oss kan vi si det som det er og er det tøft så stiller vi opp for hverandre og forsøker å avlaste der vi kan. 
Ikke meningen å virke frekk med dette spørsmålet, men er det ingenting som er fint i helgene?

Jeg var alvorlig syk for noen år siden, de små tingene og øyeblikkene ble de fine. Manne pleide halvveis bære/støtte meg ut i hengekøya og så lå jeg der og slumret, så på fuglene og ungene kom innom for å gi meg jevnlig kjærlighet. Det var mange fine små øyeblikk der i hengekøya. Den dag i dag prøver jeg å hente ut de små magiske øyeblikkene i hverdagen og sette pris på de. Sykdommen lærte meg det. Nå er jeg frisk og kan glemme å nyte en ekstra fin soloppgang eller at ungene roper «maaaaaamma» når de ser meg. Fortsatt så kan tiåringen min komme løpende for å klemme meg. Ble nesten litt religiøst dette her. 
Jeg håper du har disse fine små øyeblikkene i det minste. God bedring. ❤️

Anonymkode: 8d33d...2f4

Det er veldig mye som er fint i helgene, for meg er muligheten til en rolig helg med familien og mat det aller beste. Jeg setter pris på det jeg har ❤

Hi skrev om når folk spør om man har gjort noe gøy eller spennende og kan selv fortelle om hytteturer, fjellturer osv...Da kjenner man seg litt liten i sammenligning og det er litt kjipt å si for ente gang at "nei det ble en rolig helg fordi jeg fortsatt ikke orker så mye aktivitet". Selv om ikke folk er bevisst det, så merker jeg litt irritasjon. ..litt sånn "det kan da ikke være så ille".

Jeg klandrer ingen, men det er noe an belastningen med å være syk eller ha andre utfordringer. Man blir litt utenfor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er veldig mye som er fint i helgene, for meg er muligheten til en rolig helg med familien og mat det aller beste. Jeg setter pris på det jeg har ❤

Hi skrev om når folk spør om man har gjort noe gøy eller spennende og kan selv fortelle om hytteturer, fjellturer osv...Da kjenner man seg litt liten i sammenligning og det er litt kjipt å si for ente gang at "nei det ble en rolig helg fordi jeg fortsatt ikke orker så mye aktivitet". Selv om ikke folk er bevisst det, så merker jeg litt irritasjon. ..litt sånn "det kan da ikke være så ille".

Jeg klandrer ingen, men det er noe an belastningen med å være syk eller ha andre utfordringer. Man blir litt utenfor.

Du trenger jo ikke å legge til at du ikke orker mye aktivitet. Du kan si at du har hatt en fin helg med familien med god mat og en god serie. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du trenger jo ikke å trekke inn formen din hver gang? 

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener hi. Er man av en eller annen grunn litt på sidelinjen, så kan sånne spørsmål være såre å få og litt vanskelig å svare på.

Anonymkode: 4a2a7...83b

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du trenger jo ikke å trekke inn formen din hver gang? 

Altså jeg gjør jo ikke det, sier bare det var en fin helg. Men TRO meg man føler seg utenfor når kollegaer legger ut om både det ene og andre artige de har gjort og du har ingenting å komme med. Vi er 5 stk, så det legges merke til. Jeg klandrer ingen, det er min egen følelse av utilstrekkelighet og skuffelse over at jeg er syk som ligger bak dette. Men nettopp denne følelsen av utenforskap skaper psykisk sykdom over tid, det vet jeg fordi jeg har jobbet innenfor psykisk helsevern. Det er derfor jeg har sympati med Hi og forteller at jeg føler på det samme. Det er godt å vite at man ikke er den eneste utenfor normalen.

Skrevet

I serien ufarlige spørsmål er dette omtrent på topp. Tenk på vanlige tema rundt lunsjbordet og forsøk å forestille deg hva andre kan oppleve som sårt. Barn feks. Hva om noen er ufrivillig barnløse? Eller vin. Noen kan ha et trøblete forhold til det. Sprø svor kan kan potensielt såre både muslimer og dem som kanskje ikke har noen å feire jul sammen med.

Stakkars sjef!

Skrevet

Jeg tenker at det ikke gjør noe å nevne det en gang det passer. Ikke for at det ikke skal bli spurt mer, for det er positivt, men for å bevisstgjøre om at det kan være et belastende spørsmål. Da kan man ihvertfall være litt obs og ikke «gnage» om det, og passe på å stille spørsmålet generelt og ikke nødvendigvis til hver enkelt.

Jeg har også opplevd å ikke ha hatt det fint når spørsmålet ble stilt. 

Skrevet

Hva er så farlig med å svare "Ja, det var en fin helg, gjorde minst mulig/slappet av/ var bare hjemme/Ja, fint å ha fri"? 

Man trenger vel ikke å legge ut i det vide og det brede hvis man ikke har noe man gjerne vil fortelle om? 

Dette er et spørsmål som strengt tatt bare krever et 'Ja, takk, hva med deg?" tilbake. Ikke legg så mye i det. 

Skrevet

Men kanskje du skal nevne at akkurat du har et spesielt problem med spørsmålet pga forhistorien din? 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (Akkurat nå):

Men kanskje du skal nevne at akkurat du har et spesielt problem med spørsmålet pga forhistorien din? 

Nå tolker jeg ikke HI som at hun har problemer med spørsmålet, men at hun har erfaring som tilsier at andre kan ha problemer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Min sjef spør oss ansatte hver mandag: har det vært en fin helg? Har du gjort noe spennende i helga? Osv. jeg forstår at dette er velment og for å være hyggelig, MEN…

Det er et stort men. For meg er dette noe som setter meg litt ut. Ja nesten en trigger. Jeg brøt ut av et vanskelig forhold for 3 pr siden, og har det veldig bra. Og ja, jeg nyter nå helgene veldig. Men slik var det ikke før. Jeg gruet meg til helgene. Jobben var mitt fristed hvor alt annet kunne glemmes. I 17 år levde jeg i et forhold som utviklet seg til å bli verre og verre (ikke fysisk vold). De siste årene var vonde. Om jeg den gangen hadde fått disse spørsmålene hver mandag, så hadde det vært ekstremt vanskelig for meg. Det var ille nok når alle andre gledet seg til helgen, og jeg ikke gjorde det. 

Så, selv om jeg vet at sjefen bare vil være hyggelig, så synes jeg dette er ubehagelig og vanskelig, og er usikker på om jeg bør si noe. Det kan jo være andre som også reagerer, - kanskje føler at de aldri gjør noe spennende i helgene feks. 

Anonymkode: 351fd...c6f

Du er rape sprø.

Anonymkode: a988d...f5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du er rape sprø.

Anonymkode: a988d...f5f

Du så deg i speilet mens du rablet ned disse fire årene, forstår jeg...

Anonymkode: 93ef4...bfa

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Altså jeg gjør jo ikke det, sier bare det var en fin helg. Men TRO meg man føler seg utenfor når kollegaer legger ut om både det ene og andre artige de har gjort og du har ingenting å komme med. Vi er 5 stk, så det legges merke til. Jeg klandrer ingen, det er min egen følelse av utilstrekkelighet og skuffelse over at jeg er syk som ligger bak dette. Men nettopp denne følelsen av utenforskap skaper psykisk sykdom over tid, det vet jeg fordi jeg har jobbet innenfor psykisk helsevern. Det er derfor jeg har sympati med Hi og forteller at jeg føler på det samme. Det er godt å vite at man ikke er den eneste utenfor normalen.

Men her problematisere du virkelig mye. Jeg har selv hatt rolige helger i åresvis pga livssituasjonen. Hvis noen spør meg om helga svarer jeg alltid: «jeg har hatt en fantastisk helg! Jeg har nemlig ikke gjort noe som helst!» Med et stort smil. Det er noe mange kjenner seg igjen i. Jeg har virkelig aldri tenkt at det er andres problem at jeg trenger rolige helger. 

Anonymkode: fe340...aee

Skrevet

Det er et smalltalk spørsmål. Ikke noe å gå i dybden på. Selv har jeg sikkert helger som er kjedelige for andre, men for meg er det innhenting av energi. Å kunne våkne om morgenen å ha en blank dag, er luksus for oss som er i jobb. En blank dag du kan nyte på din måte. Spørsmålet er ingenting å dvele ved.

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Men her problematisere du virkelig mye. Jeg har selv hatt rolige helger i åresvis pga livssituasjonen. Hvis noen spør meg om helga svarer jeg alltid: «jeg har hatt en fantastisk helg! Jeg har nemlig ikke gjort noe som helst!» Med et stort smil. Det er noe mange kjenner seg igjen i. Jeg har virkelig aldri tenkt at det er andres problem at jeg trenger rolige helger. 

Anonymkode: fe340...aee

Så fint at du taklet det så bra, jeg gjør ikke det, jeg strever mye med helsa og bekymrer meg for fremtiden. Og jeg sier om og om igjen at det er MITT problem, har full forståelse for at andre lever et godt liv. Men de såre følelsene er der og jeg blir lei meg fordi jeg savner et mer aktivt liv. Hvorfor er det så vanskelig å forstå? Jeg klager ikke til kollegaene mine, jeg uttrykker følelsene mine anonymt her og prøver å vise støtte til en annen som opplever noe lignende.

Hvorfor skaper det så mye negative reaksjoner her inne? Dere viser akkurat den samme "skjerp deg, du har det ikke så ille" holdningen de fleste kronikere er redd for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...