Anonym bruker Skrevet 11. september 2021 #1 Skrevet 11. september 2021 Bor dere i en stor by eller på landet? Tenker dere at barna skal ha egenkapital fra dere for å etablere seg eller at de skal klare seg selv? Hva tjener dere samlet i året? Er økonomien for trang eller går det greit? Føler søsknene seg nok ivaretatt, eller er det slik at fire barn gjør at alle opplever at man ikke har nok tid til hvert barn? Hvis aldersforskjell på barna, hvordan forsvare for dere selv at de eldste «alltid» må følge de minstes premisser? Jeg mener i feks ferier, så kan man ikke legge opp til fjellturer for 10- og 12-åringer hvis man har med en baby og en fireåring på slep. Hvordan er det med parforholdet? Hilsen uplanlagt gravid med nr 4 og usikker på hva jeg skal gjøre. Vi bor i en større by og har helt ordinære inntekter. Vi har plass i huset men når fire stykk skal dele på det som er igjen etter oss kommer de betydelig dårligere ut enn sine venner med ett søsken. Anonymkode: 8aed7...616
Anonym bruker Skrevet 11. september 2021 #2 Skrevet 11. september 2021 Jeg har ikke fire barn, men er en av fire søsken og vokste opp på 90-tallet. Er 6 år mellom eldste og yngste søsken. Vi bodde i stor by. frem til eldste gikk i 7.klasse bodde vi i leilighet med 3 soverom, før mine foreldre kjøpte hus der vi alle fikk hvert vårt soverom. Vi har alltid følt oss ivaretatt. Vi gikk alle på forskjellig idrett og våre foreldre kjørte og hentet, stilte opp på kamper, konkurranser og dugnader. Tror økonomien deres var helt grei, ene foreldre jobbet i kommunen og andre jobbet i det private. Vi reiste alltid til syden 3-4 uker hver sommer. Vi fikk ingen egenkapital av foreldrene våre da vi skulle ut på boligmarkedet. Men vi ble alle tilbud hjelp. Da første søsken skulle kjøpe bolig så hjalp mine foreldre til med 40.000 slik de vant budrunden. Da nr. 2 skulle på boligmarkedet fikk hn låne 100.000 av våre foreldre, hos nr.3 stilte de opp som kausjonist og nr.4 spyttet de inn de siste 30.000 i egenkapital. Når mine foreldre dør, om mange mange år får jeg håpe🤞🏻så vil jeg tro vi søsken arver minst en million hver. Huset mine foreldre bor i er vel verdt over 4 millioner, pluss vi vil arve feriehus i utlandet. Jeg har selv 3 tette barn, vi har ikke sjans til å spare opp flere tusen kr til hver av de. Men tenker at når den tid kommer at de skal ut på boligmarkedet så har vi betalt ned så mye på vår egen bolig at vi enten kan være kausjonist eller ta opp lån på boligen vår og gi dette til barna våre. Anonymkode: cfbfd...189
Anonym bruker Skrevet 11. september 2021 #3 Skrevet 11. september 2021 Vi har fire barn, 8,5 år mellom eldste og yngste. Vi sparer ikke opp egenkapital til dem, men vi bor i en bolig med verdi på rundt 5-6 mill og har pr nå 3 mill i gjeld. Innen barna skal kjøpe noe vil vi kunne bruke vår bolig til å hjelpe dem, enten ved at vi låner opp litt og gir de i gave eller ved å kausjonere. Tid til alle er ikke noe problem, jeg er 100% sikker på at alle føler seg elsket og sett. Jeg føler ikke at eldste alltid må følge yngstes premisser. Vi deler oss litt når det trengs, f.eks en vinterferie på fjellet kan fint bety at en av oss kjører slalåm med de to eldste mens den andre aker med de to yngste, og det kan bety at alle fire leker i familiebakke med hopping og utfordringer for de eldste mens de yngste leker på deres vis. Reiser vi til f.eks Danmark og en fornøyelsespark er det noe vi kan gjøre sammen, og noe vi deler oss på. Det går helt fint. Parforholdet er fint, men det å ha fire barn er jo en helt annen familie enn å ha to. Man får ikke fire barn for å ha alenetid og kjæresteweekender, man er innstilt på at i en fase av livet er familien det viktigste og trives med det. Hva de skal arve etter oss tenker jeg ikke på altså, der vil det være store forskjeller uansett, noen av vennene våre tjener millioner i året og sitter på store verdier, andre er ansatt i kommunen og eier såvidt et rekkehus, antall barn er ikke avgjørende for arv sånn sett. Vi tjener sånn midt på treet, jeg ca 450.000 i året, mannen rundt 550.000 i året. Vi bor i en mindre by, så man får mer bolig for pengene enn rundt Oslo. Ser du på Finn her finner du eneboliger fra 2,3 mill opp til 13 mill, det kommer an på størrelse, standard og beliggenhet (vi bor ved sjøen så utsikt koster). Jeg har tre søsken selv og har ingen dårlige erfaringer med å vokse opp i en liten flokk, det å ha mange å dele livets små sorger og gleder med er flott, både som barn og som voksen. Anonymkode: b8d11...d85
Anonym bruker Skrevet 11. september 2021 #4 Skrevet 11. september 2021 Vi har fire barn 8 år mellom yngste og eldste, bor 20 min unna Oslo. Vi tenker å nedbetale lån så når den tid kommer kan vi være kausjonist. Jeg er enebarn og har ikke fått noe av mine foreldre utenom kausjonist ved kjøpe av første leilighet. Nå tjener vi 1.3 totalt men jeg har jobbet redusert og vært nede i 1 mill. Våre ferier er tilpasset alle aldre, fornøyelsesparker, teltturer, badeland, sydenturer. Når vi går fjellturer har vi hatt bæresele/bæremeis. Ulemper er i tider så er det mye mamma og de kan nok oppleve at jeg har lite tålmodighet når det skjer mye episoder. Stort matbudsjett, mye klesvask men synes ikke overgangen mellom 3 og 4 var så merkbar😅 Anonymkode: de0ba...413
Anonym bruker Skrevet 11. september 2021 #5 Skrevet 11. september 2021 Vi har fire barn som nå er 12-18 år. Da de var små hadde vi middels/lav inntekt (rundt 500-600 k totalt) og det var ganske trangt økonomisk til tider. Vi hadde råd til det vi måtte, men ferieturer, kino osv. var ikke noe vi kunne prioritere noe særlig. Så endret det seg, bl.a. videreutdannet jeg meg, mannen fikk kjøpe seg inn i firmaet han jobber for osv. Nå har vi romslig økonomi med samlet inntekt på rundt 1.7 mill + årlig utbytte på rundt 200 k og et par millioner i fond. Vi planlegger å hjelpe barna litt økonomisk hvis det trengs, men vil gjerne at de skal prøve seg selv først fordi vi tenker at det er viktig å lære seg at man må jobbe for pengene og å disponere det man har. Praktisk sett er barna såpass tett i alder at vi ofte kan gjøre aktiviteter som passer for alle, men vi har også splittet oss opp en del. F.eks. vil gjerne de eldste se en film på kino og de yngste en annen, eller at jeg bare har med én av dem på fjelltur fordi de andre ikke vil/har andre planer osv. Jeg synes det er viktig å gjøre ting sammen som familie, men ikke hele tiden. Man kan godt gjøre ting litt på tvers også. Ofte kan jeg eller mannen ta en runde å si ting som: "Jeg tenkte meg en tur til xxx, blir du med?" eller "Jeg har lyst å se xx på kino, hvem blir med?". I sommer hadde jeg med bare yngste på en liten ferietur fordi hun var den eneste som ville til det stedet vi skulle. Jeg har snakket en del med barna om dette med tid og oppmerksomhet, og de påstår i hvert fall at de alltid har følt at vi har tid til dem. De har kanskje måtte vente noen minutter eller en liten time av og til, men vi har alltid prøvd å prioritere dem først. Det går nok bra skal du se, så lenge du bare er innstilt på det 😊 Anonymkode: 165d8...8ee
Anonym bruker Skrevet 11. september 2021 #6 Skrevet 11. september 2021 Har mange av de samme tankene som deg hi. Sitter her med en uplanlagt nr. 4 i magen. Vi bor utenfor en ganske stor by i enebolig som er for liten for 4 barn. Så vi må kjøpe noe større. Vi en vi klarer oss greit økonomisk med normale inntekter. For oss er det attpåklatt nr. 2, så vi har erfaring med å måtte dele oss på aktiviteter, det går helt fint og den minste vil nok henge med på lasset. Her er timingen dårlig og jeg var ferdig med småbarn, men forskjellen fra 3-4 tviler jeg på vil hverken ødelegge parforhold eller økonomi. Vi vil også ha ungdommer i hus så friheten blir ikke like innskrenket som når de store var små. Økonomisk vil vi nok ha nedbetalt mye når de skal etablere seg, og kan bidra med kausjon. Det er mange år mellom eneste og yngste så det skal vel litt til at alle etablerer seg samtidig. Prøver å tenke at det praktiske ordner seg, litt mer bekymret for alder, helse, jobbsituasjon og om jeg mentalt klarer å forberede meg på en ny småbarnstid😅 Er du langt på vei? Anonymkode: afc81...ace
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #7 Skrevet 14. september 2021 Takk for fine svar. Jeg er mellom 8 og 9 uker, 36 år og mine tre andre barn er mellom 11 og 3. Veldig usikker på om enda et familiemedlem er bra for dem eller i sum kjipt for dem ihht delt oppmerksomhet. Og så er jeg litt personlig redd for å «falle av» det sosiale. Mine venninner er helt ferdige med barn, vi har ca like gamle barn og nå kan vi gjøre mye kjekt sammen med og uten barn, turer, reise osv. På den måten ekskluderer jeg meg og mine fra noe jeg setter enormt pris på. Vi har ikke familie nært, så vennskap er vår sosiale arena. Anonymkode: 8aed7...616
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #8 Skrevet 14. september 2021 Det er et barn du har i magen! Skal du ta livet av det for å få venninnetid?? Anonymkode: 7338e...7b3
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #9 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er et barn du har i magen! Skal du ta livet av det for å få venninnetid?? Anonymkode: 7338e...7b3 Å, klapp igjen. Det er et foster, en del av morens kropp, og HI vurderer å benytte seg av en lovfestet rett til svangerskapsavbrudd. HI, lykke til, uansett hva du velger. Anonymkode: ed053...c60
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #10 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Takk for fine svar. Jeg er mellom 8 og 9 uker, 36 år og mine tre andre barn er mellom 11 og 3. Veldig usikker på om enda et familiemedlem er bra for dem eller i sum kjipt for dem ihht delt oppmerksomhet. Og så er jeg litt personlig redd for å «falle av» det sosiale. Mine venninner er helt ferdige med barn, vi har ca like gamle barn og nå kan vi gjøre mye kjekt sammen med og uten barn, turer, reise osv. På den måten ekskluderer jeg meg og mine fra noe jeg setter enormt pris på. Vi har ikke familie nært, så vennskap er vår sosiale arena. Anonymkode: 8aed7...616 Jeg skjønner deg kjempegodt, meg som svarte litt lenger opp i tråden som uplanlgt gravid med nr 4. De siste årene har jeg kunne være mer meg selv, bruke tid på trening og venner. Ungene krever jo mye, men samtidig er det nydelig å kunne ha flere identiteter enn bare å være mamma. MEN du kommer ikke til å falle av det sosiale, dere må bare være gode med hverandre og gi hverandre rom til å finne på ting med venner, trene og dele dere litt mer . Om 2 år har du en 13 åring som sikkert gladelig vil passe den lille etter leggetid for noen kroner:) en må ikke glemme at de andre barna blir eldre de og, og ting blir lettere. I dag så jeg en liten reke med bankene hjerte på UL, begynner å komme over det verste sjokket😂 Anonymkode: afc81...ace
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå