Gå til innhold

Dere med barn som har spesialundervisning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn har et vedtak om dette. Han skal i følge vedtaket ha 1-1 undervisning / små grupper ved innlæring av nytt fagstoff. Jeg har den siste tiden mistanke om at vedtaket ikke følges og fikk bekreftet det idag av lærer som sier at de ikke har ressurser de trenger for at han skal få dette. Skolen jobber med saken. 
Merker jeg blir så oppgitt. Han har nå gått på skolen i flere uker uten å få noe ut av det og hadde ikke jeg vært på så hadde vel dette fortsatt. 
Har nå bedt om snarlig møte med skolen. 
Noen her med erfaringer/ råd hva jeg kan kreve/ forvente. 
Ikke lett å sitte med bekymringer for barnet sitt og så i tillegg måtte ha ansvar for at andre gjør det de skal. 
Om et halvt år tar de vel tester/ vil utrede her og der pga dårlig utvikling, men ingen er opptatt av hva han får av riktig tilrettelagt undervisning for at han skal nå de målene som er satt. 
Et lite sukk fra en løvemamma. 

Anonymkode: decd4...a47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske fælt hvordan det er i mange skoler. Det er ikke skolen sin feil, men det finnes ikke nok ressurser. Altfor mange barn blir offer og taperne.

Nå vet jeg ikke hva som står i vedtaket deres, men i en klasse kan det være 4 stk som har vedtak. Måten det blir løst på, er å sette inn en fagarbeider i klassen. Antall timer på de 4 vedtakene, blir også satt sammen. Det er ofte den beste løsningen, selvom den er elendig.

Stem riktig ved valget.

Anonymkode: 82483...1d5

Skrevet

Det var det samme her. Pga adhd og store konsentrasjonsvansker, skulle enkelte fag være 1:1 undervisning. Da så skolen en mulighet for at den ekstra ressursen de fikk skulle ta med noen andre (uten vedtak) som slet i samme fag på spesialundervisningen. Foreldrene til disse barna ble jo veldig fornøyd med det og barna deres fikk høyere karakterer. Mitt barn hadde null konsentrasjon i gruppe, og det endret ikke noe. Det ble jo helt uklart ved alle vurderinger på barnet om undervisningen hadde noen funksjon. Selv om PPT flere ganger ba de droppe de andre elevene, så ble ikke dette gjort. 

Spesialundervisning i skolen er dessverre en stor vits og har nesten ingen funksjon. De sier hele tiden at de ikke har ressurser, men det er deres ansvar å skaffe ressursene om de så må ansette en ny person til akkurat det. Dessverre driter de ofte i barna som trenger det mest

Anonymkode: 95b0c...cb4

Skrevet

Uff blir enda mer lei meg og bekymra når jeg hører dette. Trodde virkelig at vi var heldige med å bo i et land hvor alle skal ha muligheter uansett sine handicap. Men når jeg hører dette så skjønner jeg ikke hvordan barnet mitt skal komme seg gjennom skolen og få noe ut av det og bli noe senere i livet. 
Er det noe vi kan gjøre / klage noen sted?

Skrevet

Klag til statsforvalteren.

Anonymkode: d88c3...6e3

Skrevet

Har barnet fått et enkeltvedtak, så skal det følges opp. Problemet for skolen er at de ikke får flere ressurser, og må dekke opp fra de ressursene de allerede har. Det betyr at lærere eller fagarbeidere blir flyttet fra et annet sted, der behovet også er prikært. Det er tøffe kår i skolen for tiden, og de elevene som har foreldre som henger på og kjemper er de som blir «vinnerne». Synd, men en realitet.

Anonymkode: 70aee...651

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Uff blir enda mer lei meg og bekymra når jeg hører dette. Trodde virkelig at vi var heldige med å bo i et land hvor alle skal ha muligheter uansett sine handicap. Men når jeg hører dette så skjønner jeg ikke hvordan barnet mitt skal komme seg gjennom skolen og få noe ut av det og bli noe senere i livet. 
Er det noe vi kan gjøre / klage noen sted?

Du må først snakke med rektor. Så klager du inn til statforvaltern . 

Anonymkode: fae36...2d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du må først snakke med rektor. Så klager du inn til statforvaltern . 

Eller skaff deg advokat. Du har ett vedtak. Skolen bryter den. Du må ta det videre, skolen må ikke slippe unna. 

Skrevet

Dessverre. Jeg har samme erfaring og har ikke tall på hvor mange kaffemøter vi har hatt med skolen. Det starter hver høst, møter her og der uten at det fører til særlig handling, har ofte tenkt at om vi brukte den tiden som gikk til møter på ungene i stedet, ville mye vært løst. 

Eneste tips jeg har er å dokumentere alt skriftlig. Gå rette tjenestevei. Skjer det ikke noe, tar du det videre til de over. Bruk fagpersonene rundt deg, du har sikkert ett vedtak fra ppt, vi har hatt de med i noen av møtene og de var gull verdt. 

Anonymkode: 6cc68...a13

Skrevet

Velkommen til et liv der du må kjempe for hver minste ting! 

1.) Ikke vent og «se det an».

2.) Klag til rektor hvis sakkyndig vurdering ikke blir fulgt.

3.) Er det ikke i orden på èn uke klager du til Statsforvalteren.

4.) Få med PPT på møte med skolen. 

Anonymkode: 99b81...ea1

Skrevet

Tusen tusen takk for gode tips. Jeg skal nok ikke gi meg lett jeg. Gjør alt for barnet mitt. Så neste er møte og hvis ting ikke blir gjort så blir det tatt videre. 
Det som jeg har gått og tenkt er om barnet er i stand til å være på vanlig skole i det hele tatt, men den tanken må jeg få vekk. Barnet er forsinket i sin utvikling men har en utvikling hele veien. Fordel og kanskje ulempe er at barnet er rolig, krever ikke mye og blir sikkert glemt i en klasse der det er andre med mer atferd som må ut. 

Skrevet

Er det vedtak fra PPT? Isåfall er det kun en anbefaling og ikke noe skolen plikter å følge 

Anonymkode: 19642...fc0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det vedtak fra PPT? Isåfall er det kun en anbefaling og ikke noe skolen plikter å følge 

Anonymkode: 19642...fc0

Ser nå at vedtaket er skrevet under av rektor.

Skrevet

Det er valg på mandag. Hvilket parti stoler du på vil bevilge nok penger til skolene slik at de kan følge opp samtlige elever som har behov for spesiell tilrettelegging?

Skole er politikk. Skolene drifter på de forutsetningene de er gitt av myndighetene. Det er ingen skoler som ikke ønsker flere ressurser.

Husk det når du stemmer.

Anonymkode: 20f00...49d

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Mitt barn har et vedtak om dette. Han skal i følge vedtaket ha 1-1 undervisning / små grupper ved innlæring av nytt fagstoff. Jeg har den siste tiden mistanke om at vedtaket ikke følges og fikk bekreftet det idag av lærer som sier at de ikke har ressurser de trenger for at han skal få dette. Skolen jobber med saken. 
Merker jeg blir så oppgitt. Han har nå gått på skolen i flere uker uten å få noe ut av det og hadde ikke jeg vært på så hadde vel dette fortsatt. 
Har nå bedt om snarlig møte med skolen. 
Noen her med erfaringer/ råd hva jeg kan kreve/ forvente. 
Ikke lett å sitte med bekymringer for barnet sitt og så i tillegg måtte ha ansvar for at andre gjør det de skal. 
Om et halvt år tar de vel tester/ vil utrede her og der pga dårlig utvikling, men ingen er opptatt av hva han får av riktig tilrettelagt undervisning for at han skal nå de målene som er satt. 
Et lite sukk fra en løvemamma. 

Sjekk at dette er et enkeltvedtak han har fått! Isåfall SKAL skolen gjennomføre dette. Er det ikke det, så brukes ressursene de har til alle barna samlet.

Vi har fått enkeltvedtak og de må de bare følge, og de har gjort det til nå, det gjelder de siste 3 årene av barneskolen og det står hvor mange timer det og gjelder ! Snakk med bup/ppt

Anonymkode: 86b24...909

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Sjekk at dette er et enkeltvedtak han har fått! Isåfall SKAL skolen gjennomføre dette. Er det ikke det, så brukes ressursene de har til alle barna samlet.

Vi har fått enkeltvedtak og de må de bare følge, og de har gjort det til nå, det gjelder de siste 3 årene av barneskolen og det står hvor mange timer det og gjelder ! Snakk med bup/ppt

Skal det stå da i vedtaket? Står kun vedtak spesialundervisning barn… navn… 

Endret av Me_
Fikk med nickname
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.9.2021 den 10.21):

Det er valg på mandag. Hvilket parti stoler du på vil bevilge nok penger til skolene slik at de kan følge opp samtlige elever som har behov for spesiell tilrettelegging?

Skole er politikk. Skolene drifter på de forutsetningene de er gitt av myndighetene. Det er ingen skoler som ikke ønsker flere ressurser.

Husk det når du stemmer.

Anonymkode: 20f00...49d

Hvilke partier er det vi skal stemme på? Etter å ha lest meg litt opp (er dessverre ikke helt opplyst her) så står det ikke helt klart for meg hvem som i så fall skulle gjøre situasjonen i skolen bedre? 

Anonymkode: c8c9c...18c

Skrevet
Me_ skrev (På 11.9.2021 den 10.55):

Skal det stå da i vedtaket? Står kun vedtak spesialundervisning barn… navn… 

Står spesifisert at ……. Skal ha ( antall) timer undervisning per år i 3 skoleår

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Står spesifisert at ……. Skal ha ( antall) timer undervisning per år i 3 skoleår

22.  Innhold: Eleven skal ha spesialundervisning i fagene norsk, matematikk, engelsk og sosial kompetanse.  Omfang: Spesialundervisning gis i et omfang på totalt 532 årstimer, hvorav 152 gis av pedagog og 380 årstimer av assistent. Dette er mer enn det som er anbefalt i sakkyndig vurdering.  Organisering: Eleven følger i hovedsak undervisning i klassen. Innlæring av nytt fagstoff skjer i mindre grupper og 1:1.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...