Gå til innhold

Hører du hva folk svarer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jobb i det offentlige der folk ofte ringer fordi de har spørsmål om det jeg driver med. Urovekkende ofte opplever jeg at folk er så opptatt av det de selv skal si eller av andre ting de har på hjertet, at de ikke hører mitt svar. Jeg opplever det i familie og vennekrets også, at folk spør om noe, men ikke har tålmodighet eller fokus nok til å vente på et svar. Fryktelig irriterende fra min ende, for jeg blir sittende å høre på mye unødvendig argumentasjon som tar tid, og det tar jo også unødig lang tid for den som ringer. En samtale kan være sånn som dette:

Innringer: Jeg lurer på om det er nødvendig å sende inn ny dokumentasjon i sak xxx når blablabla har skjedd?

Meg: Nei, det er ikke nødvendig.

Innringer (får ikke med seg svaret): Jeg mener jo at det bør være helt unødvendig, for dere har jo allerede fått...

Meg: Enig med deg, det er ikke nødvendig å sende mer dokumentasjon

Innringer: Det er jo ingen store endringer...

Meg: Nei, det er derfor jeg forteller deg at det IKKE er nødvendig å sende på nytt.

Så jeg er i grunnen så nysgjerrig på hva som foregår i hodet på personer som er på dette viset. Kan de av dere som vet at dere har tendenser til dette fortelle meg hvorfor? 

Anonymkode: a9cd1...972

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet mange som har hatt kontakt med Nav opplever et enormt stress hver gang de må kontakte etaten, fordi de har opplevd så mye urimelig, ikke møtt med hverken høflighet eller fornuft, at når de først må ta kontakt så forventer de urimelighet. Det skaper rett og slett angst hos folk som ellers ikke har det, fordi det skaper så mye unødvendig stress. Og da vil de etterhvert høre det de er vant med å høre, selv om de en sjelden gang da blir møtt med det motsatte. Du sier ikke hvor du jobber, men jobber du i den etaten, så er det kanskje grunnen.

Jeg har en jobb hvor jeg ofte følger disse på nært hold over tid, og har også hatt utbrente saksbehandlere fra Nav som har opplevd det samme når de plutselig sitter på andre siden av bordet. Begge gruppene er oppegående personer, ofte høyere utdanning hos de fleste.

På privaten kan du jo bare spørre familie og venner om de hørte hva du sa, hvorfor de spør når de ikke hører etter osv.

Anonymkode: e4889...050

Skrevet

Jobber i studieavdelingen på et universitet og opplever ofte det samme, men blir i tillegg ofte avbrutt også, fordi innringer ikke har tid til å høre svaret på det de ringte for å spørre om.

Anonymkode: cf7a0...f55

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jobber i studieavdelingen på et universitet og opplever ofte det samme, men blir i tillegg ofte avbrutt også, fordi innringer ikke har tid til å høre svaret på det de ringte for å spørre om.

Akkurat det opplever jeg også ofte. Jeg skjønner ikke hensikten med å gjøre det sånn. Det er jo bare tull. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Vet mange som har hatt kontakt med Nav opplever et enormt stress hver gang de må kontakte etaten, fordi de har opplevd så mye urimelig, ikke møtt med hverken høflighet eller fornuft, at når de først må ta kontakt så forventer de urimelighet. Det skaper rett og slett angst hos folk som ellers ikke har det, fordi det skaper så mye unødvendig stress. Og da vil de etterhvert høre det de er vant med å høre, selv om de en sjelden gang da blir møtt med det motsatte. Du sier ikke hvor du jobber, men jobber du i den etaten, så er det kanskje grunnen.

Jeg har en jobb hvor jeg ofte følger disse på nært hold over tid, og har også hatt utbrente saksbehandlere fra Nav som har opplevd det samme når de plutselig sitter på andre siden av bordet. Begge gruppene er oppegående personer, ofte høyere utdanning hos de fleste.

På privaten kan du jo bare spørre familie og venner om de hørte hva du sa, hvorfor de spør når de ikke hører etter osv.

Jobber ikke hos NAV, og folk som ringer har som regel ingen lang forhistorie eller kommer til å ha noe langt forhold til meg eller min etat. Jeg opplevde det samme en dag på biblioteket. Dama foran meg i køen var på jakt etter ei bestemt bok, og beskrev handling og utseende osv, og bibliotekaren foreslo den samme tittelen tre ganger før dama plutselig hørte hva hun sa og sa "Ja, den er det". 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har en jobb i det offentlige der folk ofte ringer fordi de har spørsmål om det jeg driver med. Urovekkende ofte opplever jeg at folk er så opptatt av det de selv skal si eller av andre ting de har på hjertet, at de ikke hører mitt svar. Jeg opplever det i familie og vennekrets også, at folk spør om noe, men ikke har tålmodighet eller fokus nok til å vente på et svar. Fryktelig irriterende fra min ende, for jeg blir sittende å høre på mye unødvendig argumentasjon som tar tid, og det tar jo også unødig lang tid for den som ringer. En samtale kan være sånn som dette:

Innringer: Jeg lurer på om det er nødvendig å sende inn ny dokumentasjon i sak xxx når blablabla har skjedd?

Innringer (får ikke med seg svaret): Jeg mener jo at det bør være helt unødvendig, for dere har jo allerede fått...

Meg: Nei, det er derfor jeg forteller deg at det IKKE er nødvendig å sende på nytt.

Så jeg er i grunnen så nysgjerrig på hva som foregår i hodet på personer som er på dette viset. Kan de av dere som vet at dere har tendenser til dette fortelle meg hvorfor? 

De er nervøse og har øvd seg på samtalen før de ringte, og i den øvesamtalen så svarte du ikke slik som du gjør i virkeligheten.

Endret av Merdee
Skrevet

Jeg tenker du er en som ikke snakker høyt og tydelig. Du er kanskje ikke så god på kommunikasjon om du stadig opplever at folk gjentatte ganger i en samtale ikke hører deg? 

Kanskje du burde rette spm innover istedenfor utover? Tror ikke det er vanlig å oppleve dette, ikke noe jeg opplever hvertfall, så spørs om svaret ligger hos deg.

Anonymkode: ef7d1...e34

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker du er en som ikke snakker høyt og tydelig. Du er kanskje ikke så god på kommunikasjon om du stadig opplever at folk gjentatte ganger i en samtale ikke hører deg? 

Kanskje du burde rette spm innover istedenfor utover? Tror ikke det er vanlig å oppleve dette, ikke noe jeg opplever hvertfall, så spørs om svaret ligger hos deg.

Haha, dette er det teiteste jeg har hørt!

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Haha, dette er det teiteste jeg har hørt!

Nei? Jeg opplever ikke å bli avbrutt slik hverken på jobb eller privat. Hvorfor tror dere automatisk at det er "alle andre" det er noe feil med istedenfor å se på egne ferdigheter? 

Skrevet

Ja, jeg lytter når folk svarer. Utenom til min kjære svigermor. Da venter jeg på meldingen på messenger om det er informasjon jeg må ha. Hun skravler  så det er umulig å sortere ut hvilken informasjon man faktisk trenger og bruker 10 000 flere ord enn nødvendig.

Skrevet
Merdee skrev (1 time siden):

De er nervøse og har øvd seg på samtalen før de ringte, og i den øvesamtalen så svarte du ikke slik som du gjør i virkeligheten.

Det tror jeg kan stemme i noen av tilfellene i hvert fall. 

Joda, jeg er god på kommunikasjon, men jeg er høflig. Jeg roper ikke inn i røret til folk, avbryter dem eller er overtydelig. 

Skrevet

Jeg sliter veldig med å høre etter hva andre sier, men tror jeg har adhd da, 😉

Anonymkode: 75070...f0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Dette. 
Jeg får høyt blodtrykk bare ved å logge meg inn på sidene der. Skal jeg attpåtil ringe, trenger jeg noe beroligende først! 
(Plages ikke av angst, men av raseri, da.) 

Anonymkode: 94a46...3c8

Skrevet

Jeg opplever det ganske ofte fra den andre siden av bordet. Jeg skal spørre om noe, men den profesjonelle part er så vant til å få spørsmål som kanskje ligner, så de er forutinntatt og avbryter meg, for så å svare på noe jeg ikke har tenkt å spørre om. Eller de får ikke med seg detaljene i spørsmålet mitt, og svarer derfor utifra hva de TROR jeg spør om. Opplevde det senest i dag, på IKEA.  Jeg kan godt forstå at det går begge veier. Har jobbet mye med kundeservice, både på telefon og ansikt til ansikt, og føler at jeg lyttet, ja. For å kunne løse et problem/en situasjon, er jo selvsagt første bud å forstå problemet… 

Anonymkode: 1c706...40a

Skrevet

Dette er mannen min!! Han hører aldri etter når folk svarer på spørsmålene hans. Han får ikke engang bestilt pizza over telefonen uten at folk må gjenta de mest grunnleggende spørsmålene for ham.

Enda verre, han hører ikke etter når folk svarer på spørsmål i smalltalk-sammenhenger heller. Eller når han spør meg om ting han faktisk lurer på - praktiske ting feks. som veiforklaringen til stedet der han skal plukke opp et av barna. Må ringe opp igjen og spørre på nytt, selv om infoen er gitt både en og to ganger.

Aner ikke hva det kommer av, har gitt opp å forstå. Dobbeltsjekker ved viktig info ved å spørre «hvilket hus bor Anna i», eller «hvor skulle Nils spille kamp i morgen».

Utrolig at det går an.

Anonymkode: 03a05...fcf

Skrevet
Merdee skrev (På 10.9.2021 den 18.49):

Jeg jobbet i butikk og jeg merker dere hvis folk kommer for å reklamere på noe der helt tydelig er en produksjonsfeil på. De har gruet seg for å klage og mest sannsynlig øvd seg hjemme og når jeg da gir dem rett med en gang fortsetter de å argumentere for hvorfor de bør få ny. Må ofte si meg enig flere ganger før de får det med seg. 

Anonymkode: c3933...f7c

Skrevet

Haha opplever det der daglig jeg også. Er saksbehandler og veileder i pensjon.

Tror folk ofte er ensomme og vil prate. Eller at de er så opptatte av å fortelle at de ikke hører etter

Anonymkode: 8b1fd...8a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...