Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #1 Skrevet 10. september 2021 Ble anbefalt hormonspiral av gynekolog idag, men jeg tviler. Har slitt med depresjon i 16 mnd,sliter med angst,sliter med fet hud og kviser, sliter med sterke menstruasjonssmerter,sliter med store blødninger. Har lest at noe av dette er bivirkningene til hormonspiral. Var det vondt å sette inn? Hvilket merke? Forskjell på mensen/smerter etter satt inn? Forskjell på huden før/etter? Humørsvingninger? Anonymkode: 49ad0...d4c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #2 Skrevet 10. september 2021 Det er ikke vondt å sette den inn, men litt ubehagelig. Man småblør gjerne i 1-6 uker etterpå (lite) og det kan ta to-tre sykluser før mensen har redusert seg skikkelig/forsvunnet. Jeg ble nesten helt kvitt både smerter og blødninger, utrolig deilig! Gikk fra å måtte bytte både største tampong og nattbind hver time på det verste til at det kun kom litt på papiret etter tørk. Ingen endringer på verken hud eller humøret. Jeg kan virkelig anbefale deg å prøve. Liker du det ikke, er det bare å fjerne den igjen, men de aller fleste er veldig fornøyd med hormonspiral. Anonymkode: ae27e...506
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #3 Skrevet 10. september 2021 Fordeler for meg: Mens og menssmerter ble borte. Ulemper: Det var vondt å sette den inn, men det vonde var over på 5-6 sekunder. Blødninger i 6 uker. Anonymkode: b5637...037
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #4 Skrevet 10. september 2021 Blødninger og smerter ble borte. Og huden min gikk fra endel kviser til plettfri! Det var litt vondt å sette den inn og litt murringer ett par dager etterpå. Etter det merker jeg ikke noe til den. Angrer på at jeg ikke satte inn den før. Jeg har kyleena. Anonymkode: d6a7f...d8b
Amalies mamma Skrevet 10. september 2021 #5 Skrevet 10. september 2021 Kjente ingenting når den ble satt inn og ikke kjent noe siden heller. Blødde endel de første 2ukene, men etter det minimal menstruasjon, ingen menssmerter . Har mirena(?) Tror den heter der iallfall. Veldig fornøyd.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #6 Skrevet 10. september 2021 Tusen takk for at deres erfaringer:):) Skal tenke nøye igjennom. Anonymkode: 49ad0...d4c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #7 Skrevet 10. september 2021 Hos meg småblødde jeg i hytt og pine i 2-3 år etter spiralinsett, såpass mye at jeg ble fulgt opp med ekstra undersøkelser. Fikk masse hormonelle kviser i kinnene, men de forsvant innen ett år,nå nærmest kvisefri. Har hatt hormonspiralen i 6 år nå, og har null blødninger og mensen helt borte. Er veldig fornøyd nå, men vurderte mange ganger å ta den ut de første åra. Anonymkode: faa99...d84
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #8 Skrevet 10. september 2021 Hva med å prøve å få svidd av slimhinnen i livmoren hvis du ikke skal ha flere bar. Dagkirurgi i narkose, jeg trengte ikke å ta en Paracet en gang etterpå. Kunne gå på jobb neste dag. Anonymkode: 69850...71b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #9 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Hva med å prøve å få svidd av slimhinnen i livmoren hvis du ikke skal ha flere bar. Dagkirurgi i narkose, jeg trengte ikke å ta en Paracet en gang etterpå. Kunne gå på jobb neste dag. Anonymkode: 69850...71b Var det jeg gjerne ville få utført men ble nektet av gynekolog. Anonymkode: 49ad0...d4c
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #10 Skrevet 10. september 2021 Har du prøvd både p-piller og minipille? Minipille skal være veldig likt hormonspiral ift hormoner. Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg også sliter med depresjoner (og hormonutløst migrene). Prøvde minipille for å få kontroll på migrenen. Det funket det altså, men endte opp i dyp depresjon med suicidale tanker (noe jeg aldri har hatt før). Da frarådet både lege og psykolog meg hormonspiral. Anonymkode: 1eecb...631
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #11 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Har du prøvd både p-piller og minipille? Minipille skal være veldig likt hormonspiral ift hormoner. Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg også sliter med depresjoner (og hormonutløst migrene). Prøvde minipille for å få kontroll på migrenen. Det funket det altså, men endte opp i dyp depresjon med suicidale tanker (noe jeg aldri har hatt før). Da frarådet både lege og psykolog meg hormonspiral. Anonymkode: 1eecb...631 Har ikke prøvd noen form for p-piller da jeg er skeptisk til medikamenter. Jeg var i en dyp fødsels depresjon som varte i 16 mnd. Nå idag sliter jeg bare med angst. Syns det er litt rart at lege anbefaler meg å prøve hormonspiral når jeg har vært så langt nede og risikerer å havne der igjen. Men kommer til å henvende meg til andre leger. Anonymkode: 49ad0...d4c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå