Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Slik jeg har forstått det er det fortsatt innreisekarantene fra røde land der barn kan teste seg ut på dag tre (og kan avslutte karantenen ved negativ test) og at dette gjelder barn under 18 år. Nå vet jeg om flere barn (uvaksinerte) som skal til utlandet på ferietur med fullvaksinerte foreldre og som drar rett på skolen etterpå. Foreldrene mener det er tøys at barna skal i karantene når foreldrene er fullvaksinerte. Har jeg misforstått noe eller unndrar disse foreldrene karantene for barna sine? Om skolen finner ut at barn som skulle vært i innreisekarantene kommer på skolen, skal skolen da sende disse hjem og melde fra eller bryr ikke skolen seg om slikt?

Anonymkode: d5068...79e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144421264-innreisekarantene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Barn under 12 år er unntatt fra karantene, selv om de ikke har tatt test. De som norske statlige myndigheter har invitert av utenrikspolitisk viktige grunner er unntatt fra innreisekarantene i både arbeidstiden og fritiden". De over 12 vet jeg ikke reglene for.

Anonymkode: dbb35...f49

Anonym bruker skrev (1 time siden):

"Barn under 12 år er unntatt fra karantene, selv om de ikke har tatt test. De som norske statlige myndigheter har invitert av utenrikspolitisk viktige grunner er unntatt fra innreisekarantene i både arbeidstiden og fritiden". De over 12 vet jeg ikke reglene for.

Anonymkode: dbb35...f49

Her har du misforstått. Du har klippet fra to avsnitt som omhandler to forskjellige grupper det er unntak for og ingen av dem omhandler de under 12 generelt.

Den første setningen din omhandler barn som har samvær med foreldre der enten barn eller foreldre bor i et annet land. Der står det at barn på samvær er unntatt karantene. Dette gjelder også barn på samvær som er under 12 år som ikke har tatt test. Det neste avsnittet handler om mennesker (som regel voksne statsledere vil jeg tro) som er invitert av utenrikspolitiske grunner.  

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/koronasituasjonen-ofte-stilte-sporsmal-om-karantene/id2702867/

Om du har brukt samme kilde er det da avsnittet over du skulle sakset fra: 
"Personer som er har fått første vaksinedose med varighet fra 3 til 15 uker etter vaksinasjon og kan dokumentere det med EU-koronasertifikat og barn under 18 år vil ved negativ PCR-test tatt tre døgn etter ankomst til Norge kunne gå ut av innreisekarantene."

Anonymkode: d5068...79e

• Opprett ny...