Gå til innhold

Ungdommen kommer muligens til å droppe ut av vgs.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er deprimert, og skole gjør henne verre. Hun må bli frisk(ere) før hun eventuelt fullfører.

Hun har store konsentrasjonsvansker, så skole har alltid vært en evig kamp og grobunn for konflikter i hjemmet. For å være helt ærlig ser jeg frem til at hun ikke er på skolen mer, for dette er noe som går ut over hele familien.

Er det noen her inne som har begynt å jobbe tidlig, og greid seg greit uten en utdannelse? Har dere angret på valget i ettertid?

Anonymkode: 9ac56...736

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke la henne. Hun blir absolutt taper om hun ikke engang har vgs.

Anonymkode: e4580...54c

Skrevet

Datteren min jobbet i butikk i to år før du modnet nok til å fortsette å tenke på utdannelse. Hun har kraftig ADHD, så skole har vært et mareritt

Anonymkode: 375f7...0a5

Skrevet

Hvordan tenker dere at hun skal klare å stå i en jobb? Det er da absolutt ikke lettere enn skole. Da er det krav om fullt fokus i 7,5 timer. På skolen er det jo rom for noe annet ganske ofte. 

Hun må få hjelp til å fullføre skolen. 

Anonymkode: 5a8cf...a56

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Datteren min jobbet i butikk i to år før du modnet nok til å fortsette å tenke på utdannelse. Hun har kraftig ADHD, så skole har vært et mareritt

ADHD her også. Vi har presset på i forhold til vgs i over to år, det har vært et sant mareritt! Jeg oppfordret henne til å kontakte fastlegen i sommer, men hun følte ikke fastlegen forsto. Hun har heldigvis kontaktet helsesykepleier på skolen nå, og hun har vært veldig støttende mot henne.

Før skole, må vel helse komme? Jeg er helt utmattet selv, og får dårlig samvittighet ovenfor de andre to ungene..!

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

ADHD her også. Vi har presset på i forhold til vgs i over to år, det har vært et sant mareritt! Jeg oppfordret henne til å kontakte fastlegen i sommer, men hun følte ikke fastlegen forsto. Hun har heldigvis kontaktet helsesykepleier på skolen nå, og hun har vært veldig støttende mot henne.

Før skole, må vel helse komme? Jeg er helt utmattet selv, og får dårlig samvittighet ovenfor de andre to ungene..!

Hun blir en taper uten vgs, og veien kan bli for lang når hun har modnet mer.

Anonymkode: 825ec...170

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun blir en taper uten vgs, og veien kan bli for lang når hun har modnet mer.

Anonymkode: 825ec...170

Hun blir ikke en taper. Hun kan ta opp fag og skole senere. Jeg gjorde det samme. Jeg har også adhd, og jobber som daglig leder nå. 

Skrevet

Ingen vits i å presse henne i gjennom en skole hun uansett ikke klarer. La henne få hjelp og modnes,så ordner dette seg selv.  Hun kan jobbe seg opp, feks i butikk eller på sykehjem,så kan hun ta fag senere om hun vil.

Skrevet

Snakk gjerne med helsesykepleier på skolen om det er noe som kan tilpasses slik at hun fullfører løpet. Hvis ikke tror jeg det er lurt å ha en håndfast plan B med at dere har en jobb hun kan gå til eller annen aktivitet.

Jeg hørt om en familie som lot ungdom med begynnende depresjon slutte på skolen. Der var det ingen plan B med alternativ aktivitet eller behandling så døgnet endte opp med å bli snudd med gaming om natten, ungdommen mistet kontakten med kamerater i nærområdet da disse hadde vanlig døgnrytme osv. Ungdommen endte opp med en verre depresjon og har beskrevet det selv som å gå helt i kjelleren. Ungdommen fikk tilslutt hjelp som passet med det var en mye lengre vei å gå. 

Anonymkode: 08cc6...7d9

Skrevet

Jeg regner med at dere har snakket med rådgiver mtp tilrettelagt opplæring? Det er fullt mulig å kombiner å ta eks programfag og så jobbe et par-tre dager i uken. 

Å kutte ut vgs helt bør være absolutt siste utvei. Det er ikke mange jobber man får uten et kompetansebevis.  

Anonymkode: de2bc...8e0

Skrevet

Snakk med rådgiver på skolen, om hun dropper ut før november mister hun ikke rettigheten på plass og kan søke igjen neste år. Men da må hun skrives ut av skolen og ikke bare droppe å møte opp.

Anonymkode: 2c750...55d

Skrevet

Hva slags linje går hun på? Kanskje hun burde valgt noe annet? Er det mulighet for å bytte?

vgs har masse ulike linjer å velge, har hun valgt selv eller har dere påvirket henne?

Anonymkode: bc300...793

Skrevet

Hun er over 18 år. Vi har tidligere vært på møter med rådgiver og lærere, men nå er hun myndig. Hun ønsker ikke mer pes og stress, derfor ønsker hun heller ikke at jeg skal få innsikt i hennes skoleløp. Det var jeg som kontaktet helsesykepleier, som en slags siste fortvilte utvei. Frykten er jo at hun dropper ut uten en plan B, som noen over her beskriver.

Jeg forklarte helsesykepleier utfordringen og bakgrunnen for min bekymring. Hun har jo taushetsplikt, så jeg får jo ikke vite noe om hvordan det gikk. Jenta selv har sagt at hun sa alt, og at helsesykepleier ble overrasket over behandlingen fra fastlege (ville gi henne antidepressiva uten videre oppfølging), og manglende forståelse fra skolen. Jeg håper jo virkelig at hun nå vil få en tilrettelagt oppfølging.

Likevel kjenner jeg må maktesløs! Det er liksom ingenting jeg kan gjøre for henne, og jeg vet seriøst ikke hva som er lurt/ ikke lurt å gjøre.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags linje går hun på? Kanskje hun burde valgt noe annet? Er det mulighet for å bytte?

vgs har masse ulike linjer å velge, har hun valgt selv eller har dere påvirket henne?

Vi oppfordret henne til å gå yrkesfag. Det nektet hun. Det var ingen linjer som fristet henne, dessverre.

Skrevet

Hvis elever dropper ut av VGS så vil OP, oppfølgingstjenesten følge hun opp. Tror de gjør det til elevene er 20 år. Du kan også ringe de.  

Anonymkode: 4be7a...4e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi oppfordret henne til å gå yrkesfag. Det nektet hun. Det var ingen linjer som fristet henne, dessverre.

Hvor bor dere? I Drammen har de tilrettelagt skole på AI. Hvis dere bor i nærheten, så kanskje det er noe for henne?

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Så hun går studie? 
da har hun tatt et valg, er over 18 år og lar ikke dere få innsikt. Da må hun ha en plan. Skal hun ha penger må hun tjene de selv, ikke tro at dere betaler for henne. 

Skrevet

Ta kontakt med oppfølgingsteamet. Rart dere ikke har fått anbefaling om det fra både helsesøster og rådgiver. 

Det er fullt mulig å få et tilrettelagt løp. 
Sannsynligheten for å få en jobb er minimal. De fleste arbeidsgivere ønsker ikke drop-out ungdom - iallefall ikke om det ikke følger med midler eller tiltak. Og klarer hun ikke å følge opp et tilrettelagt skoleløp er sjansen for at hun klarer å følge opp jobb uten tilrettelegging ganske liten. 

Anonymkode: de122...06e

Skrevet

Her så slet min datter psykisk, og droppet ut etter første året på videregående, og hun fikk karakter kun i halvparten av fagene, grunnet stort fravær. Vi ba om oppfølging av OP, men der var det ikke noe hjelp og få. 

Så hun søkte jobber, og fikk jobb. Og hun elsket det, stortrivdes, og andre måneden der, ble hun månedens ansatt, og etter 6 med fikk hun bedre stilling der. I dag har hun en jobb, hvor de var 800 søkere på jobben. Hun har og planer om å ta opp fag, og studere videre. Men hun trives veldig godt i jobb. Og ikke minst hun gjør det svært bra og.

Og alle dere som skriver at hun blir en taper. Prater dere virkelig sånn om andre mennesker?

Anonymkode: 1fab1...747

Skrevet

Dette høres vanskelig ut. Er hun alvorlig deprimert skal hun jo ha behandling i helsevesenet. Da er man for syk for skole.

Er det litt mildere og en blanding med skolelei synes jeg du må ta praten med henne om at skole ikke kan byttes ut med å ligge på sofaen. Innhold må man ha i hverdagen og da ikke i form av tiktok og YouTube.

Anonymkode: 45140...e25

Skrevet

Jeg droppet ut, med bare 4 mnd igjen av skole. Tok opp fagene igjen da jeg var 24 år, og ja, det var hardt, men likevel mye enklere enn da jeg var 18/29 år. 

Driver nå eget firma, klarer meg veldig fint, og er absolutt ingen taper.

Dette er jo ikke et valg man aldri kan gjøre om på. Det er fullt mulig å ta opp fag igjen, og eventuelt ta høyere utdanning senere (med 23/5 regelen f.eks.). 

Dere må nesten bare veie opp fordeler og ulemper her. Blir hun dårlig(ere) av å gå skole er det ikke sikkert det lureste er å presse på. Er det mer viljen det sitter i ville jeg nok vært en del hardere som forelder.

Uansett vil det være lurt å snakke om forventninger osv fra alle sine sider før valget tas. Hva mener dere foreldrene hun skal gjøre om hun dropper ut nå, hva tenker hun selv at hun skal gjøre?

Anonymkode: aa877...d75

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg droppet ut, med bare 4 mnd igjen av skole. Tok opp fagene igjen da jeg var 24 år, og ja, det var hardt, men likevel mye enklere enn da jeg var 18/29 år. 

Driver nå eget firma, klarer meg veldig fint, og er absolutt ingen taper.

Dette er jo ikke et valg man aldri kan gjøre om på. Det er fullt mulig å ta opp fag igjen, og eventuelt ta høyere utdanning senere (med 23/5 regelen f.eks.). 

Dere må nesten bare veie opp fordeler og ulemper her. Blir hun dårlig(ere) av å gå skole er det ikke sikkert det lureste er å presse på. Er det mer viljen det sitter i ville jeg nok vært en del hardere som forelder.

Uansett vil det være lurt å snakke om forventninger osv fra alle sine sider før valget tas. Hva mener dere foreldrene hun skal gjøre om hun dropper ut nå, hva tenker hun selv at hun skal gjøre?

Skulle selvfølgelig stå 18/19* år

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hun er deprimert, og skole gjør henne verre. Hun må bli frisk(ere) før hun eventuelt fullfører.

Hun har store konsentrasjonsvansker, så skole har alltid vært en evig kamp og grobunn for konflikter i hjemmet. For å være helt ærlig ser jeg frem til at hun ikke er på skolen mer, for dette er noe som går ut over hele familien.

Er det noen her inne som har begynt å jobbe tidlig, og greid seg greit uten en utdannelse? Har dere angret på valget i ettertid?

Hun må jo sykmeldes, og så må dere inn i dialog med skolen mht hvilke fag hun kan rekke å ta i år, og på hvor mange år hun skal fordele skoleløpet sitt. 
Sønnen min fikk også en psykiatrisk diagnose midt i vgs., men fikk hjelp, og fordelte det over 4 år. (Man kan bruke opp til 5 hvis det trengs.) Derettee har han vært innunder et av NAVs satsingsprosjekter på ungdom, så han følges opp også som student, og har AAP som del av ytelsene. 

Anonymkode: 286b2...eb4

Skrevet

Vi har snakket om forventninger og konsekvenser lenge. Hun var i utgangspunktet innstilt på å gå på skolen hver dag dette året. Så ble hun atter en gang satt i karantene, da raknet alt. Hun har ikke vært med på hverken klassebildet, som jeg vet er en stor sosial ting for avgangselevene. Hun var heller ikke med på russedressprøving, som hun tidligere har sett frem til.

Hun har nok dessverre lidd veldig under nedstengningen av samfunnet. Da var hun på utredning hos bupa. Siden skolen var stengt, ble aldri bupa med på møter med skolen. Når skolen åpnet igjen, var bupa ferdig.

Hun vet også at å gå rundt å ikke gjøre noe, ikke er et alternativ. Nå klamrer vi foreldre oss til et halmstrå her, og det er at helsesykepleier skal se henne og veilede henne. Så vet jeg at hun ville åpne seg og fortelle etterhvert, også til oss foreldre.

Takk til dere som forteller om deres vei til et godt liv, uten å følge den store strømmen. 

Skrevet

Hvordan planlegger hun å forsørge seg? Det er ikke gitt å få jobb som 18-åring. Det innbyr på ingen måte til tillit hos arbeidsgivere at hun dropper ut av vgs, så hun bør som et minimum fullføre skoleåret. 
Er hun reelt syk bør hun heller få en sykmelding og følges opp av helsevesenet. Å bytte linje kan også være aktuelt, men om hun nekter fordi det ikke tiltaler henne så er det det jo ikke lett. Jeg lurer likevel på hvilken jobb hun tenker å få om ingen yrkesrelatert utdanning frister?  

Som voksen har dere lite å stille opp med, men dere bør ihvertfall stille krav. Hun bør ikke få bo gratis hjemme og drive dank, hun må enten få behandling eller jobb og forsørge seg. 

Håper det ordner seg for henne på ett eller annet vis, hun er ikke alene i verden om å slite, hverken under utdanning eller generelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...