Gå til innhold

Når vil egentlig lærere at en kontakter dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fersk skolemamma her, og jeg lurer på når og hvordan man egentlig kontakter lærer. De er opptatte med undervisning stort sett hele dagen, også syns jeg det er ubehagelig å kontakte dem på ettermiddagen for noe som egentlig ikke er "akutt". Så da blir dilemmaet mitt at jeg ikke får snakket med lærer i det hele tatt. 

Så jeg lurer på, når ønsker kontaktlærerer å bli kontaktet? Og hvordan - melding, ringe, mail? 

Anonymkode: 72b89...d54

Fortsetter under...

Skrevet

Fravær, medisinske tilstander, mobbing, lærevansker.

Ikke for «hvordan gikk det på skolen i dag» eller «ser det ut som at poden har det bra/mistrives»

Anonymkode: f5a65...2c0

Skrevet

Hvis du har telefonnummer, send en melding og spør om vedkommende kan ringe ved ledig anledning. Hvis ikke, send meldingen via visma direkte til kontaktlærer. 

Anonymkode: 026b4...c8c

Skrevet

Aldri send sms. Bruk appen som er laget til å formidle meldinger mellom skole og hjem, så kan lærer ringe når det passer. 

Anonymkode: 03edb...eb4

Skrevet

Bruk Visma, eller hvilken app det er dere bruker på deres skole, til kommunikasjon. 

enkle beskjeder som du tenker læreren har behov for kan du gi skriftlig. Ellers spør du om læreren kan ringe deg når det passer. 

Anonymkode: 9fb24...b37

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Fravær, medisinske tilstander, mobbing, lærevansker.

Ikke for «hvordan gikk det på skolen i dag» eller «ser det ut som at poden har det bra/mistrives»

Selvfølgelig tar man kontakt hvis man mistenker eller vet at barnet mistrives på skolen. Da kan man finne tiltak.

Annonse

Skrevet
TinaK 1990 skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig tar man kontakt hvis man mistenker eller vet at barnet mistrives på skolen. Da kan man finne tiltak.

Det var ikke det jeg skrev heller. Men hvis man bare lurer fordi barnet ikke forteller noe hjemme

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Aldri send sms. Bruk appen som er laget til å formidle meldinger mellom skole og hjem, så kan lærer ringe når det passer. 

Aldri faktisk. Det avhenger litt av lærer også, her er det lærer som har gitt nummer og bruker den til å kommunisere. Men enig at om ikke det er beskjed fra lærer om å bruke det, så tar man kontakt via visma. 

Anonymkode: 026b4...c8c

Skrevet

Her er det normalt å sende mld via appen vi bruker til kommunikasjon. Så avtaler vi et tidspunkt der hvor vi kan ringes evt hvis det er nødvendig. 

Anonymkode: a7c2b...9f2

Skrevet

Sender mail, så kan de lese og svare akkurat når de vil. Ringe eller sende sms dropper man med mindre det er kritisk.

Anonymkode: 5c4e0...00d

Skrevet

Vi har fått tlfnr til kontaktlærer med oppfordring om å kun kontakte innenfor arbeidstid. Så om jeg f.eks har glemt å sende med lapp om at sønnen skal gå hjem rett etter skolen (ikke på Sfo), sender jeg en sms til lærer. Utover det bruker jeg mail eller Vigilo. 

Jeg stod i en 9a sak hele forrige skoleår. Da var det hyppigere bruk av sms og ring. Jeg har også sendt mail til rektor på kveldstid, med ting hun må vite før neste skoledag begynner. 

Har jeg absolutt måttet snakke med lærer etter arbeidstid, har jeg sendt en sms og spurt om hun kan ringe meg ved en ledig anledning. 

Anonymkode: 181af...b39

Skrevet

Vi har fått svaret på dette på første foreldremøte hver gang barna har byttet lærer. Hvis dere ikke har hatt foreldremøte og du ikke kan vente med å ta kontakt, ville jeg sendt melding i app, hvis dere har det, evt sendt mail. 

Anonymkode: a0ca9...03c

Skrevet

Vi har aldro fått privatnummeret eller privarmailen til lærerene. De må kontaktes enten via kontordama på telefon i skoletiden45 min telefontod i uka. Alternativt kan vi sende mail vi skolens system, men der må det ikke stå noe "sensesivt" som navn på lærer eller elever, problemer eller liknende. Det er ganske håpløst.

Anonymkode: 34c0c...739

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her er sms kommunikasjonsformen. Du bare konkluderer at alle skoler i Norge fungerer likt?

Anonymkode: a1336...7b7

Skrevet

Jeg ville hatt denne prioriteringen:

1. App hvis dere har. Hos oss er det Visma.

2. E-post hvis læreren har jobb-epost.

3. Sms. 

Hvis du har behov for å snakke med læreren så skriver du det i henvendelsen, at du gjerne vil ha en telefonsamtale med henne (ham), og eventuelt et hint om hva det gjelder, og så ber du henne (ham) ringe deg.

Skrevet

Mine elever er så store at jeg sjeldent har kontakt med foresatte, men jeg setter pris på at de tar kontakt hvis det er noe med fysisk eller psykisk helse jeg burde vite om, eller akutte og alvorlige situasjoner osv. F.eks. ble jeg oppringt av en mor en kveld som informerte om at datterens venninne nettopp hadde dødd i en ulykke, det er noe jeg var glad for å bli informert om slik at jeg kunne møte eleven på rett måte.

I barneskolen er terskelen lavere. Jeg sender naturligvis mail hvis barna er syke ol., men også hvis det er noe ekstra. Det ene barnet mitt er det litt ekstra med, så der har jeg enda lavere terskel for kontakt, etter lærerens ønske. Altså kontaktlæreren har bedt meg gi beskjed i gitte tilfeller osv. 

Anonymkode: 0d543...e64

Skrevet

Vi melder med lærere i Visma ved sykdom eller nødvendig informasjon. Da kan de svare når det passer dem. Vi har tre barn, som til sammen har gått på skole i snart 20 år😅

De ringer oss eller vi ringer dem hvis det er noe alvorlig. Eksempel på alvorlig hendelse: forrige uke ble mitt barn utsatt for vold av eldre elev i skolegård, da ringte skolen og informerte og beklaget at de voksne ikke var tett nok på situasjonen. Lærer ringte meg i 17-tiden. Andre lærere ringer på kvelden, tipper de venter til egne barn er lagt. Men telefonkontakt med lærere er forbeholdt helt spesielle hendelser.

Ingen ringer læreren bare for å høre hvordan det går på skolen, fordi barnet ikke forteller så mye hjemme🤣🙈 Det tar man på utviklingssamtalen. 

Anonymkode: f6492...a47

Skrevet

Sender alltid mail med mindre det haster veldig. Fravær sender sms om,det har læreren sagt er helt greit

Anonymkode: 414db...2a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her har læreren sagt at det går helt fint å melde ifra om fravær på sms så da bruker vi det. Kjapt og enkelt.

Anonymkode: 414db...2a5

Skrevet

Jeg pleier å sende mail så læreren kan lese når det passer. Men han har ringt meg nesten med en gang hver gang, både midt i skoledagen, på ettermiddagen og sent på kvelden. Det har ikke vært ting som har vært nødvendig å snakke om på telefon, men jeg tror han foretrekker det, og liker å få ting unna med en gang. 😛

Anonymkode: 8fce4...ff6

Skrevet

Mellom 14.30 og 16.00. Da har de kontortid, men ingen elever.

Anonymkode: 629b0...b3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det var ikke det jeg skrev heller. Men hvis man bare lurer fordi barnet ikke forteller noe hjemme

Det er også ok!!! Jeg er lærer og slike mail er virkelig ok. Hvorfor skulle der ikke vært det? Foreldre som bryr seg er aldri feil.

Anonymkode: aede7...990

Skrevet

Hi her. Takk for svar, alle sammen. Skjønner nå at vi er en av veldig få skoler som ikke har noen app for kommunikasjon med skole. Jeg sender en mail og spør om de kan ringe når der har mulighet 🙂

Anonymkode: 72b89...d54

Skrevet

Har lærere jobbtelefon? 

Anonymkode: 24220...9bb

Skrevet

Jeg er lærer, og på vår skole har vi ikke jobbtelefon. Jeg har ikke gitt privatnummeret mitt ut de senere år, likevel greier foreldre å finne privatnumrene våre og ringer kveld og helg. Utrolig slitsomt, og egentlig det jeg liker minst ved å være kontaktlærer. 

Anonymkode: c5881...bce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...