Gå til innhold

Velge mellom SV og MDG

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strever litt med å bestemme meg for om jeg skal stemme på SV eller MDG. Noen innspill fra folk som har nærmere kjennskap til disse partienes politikk? Jeg synes ofte det er vanskelig å se av brosjyrer mv. hva partiene egentlig mener i konkrete saker. Noen stikkord om hva som er viktig for meg:

- Jeg ønsker regjeringsskifte og en rødgrønn regjering, fortrinnsvis en der Senterpartiet ikke får mye innflytelse.

- Jeg er opptatt av omfordeling og progressiv beskatning. Jeg ønsker at alle barn skal få så like muligheter som mulig, uavhengig av foreldrenes inntekt. 

- Jeg mener at det offentlige bør sørge for at det bygges svømmebasseng over hele landet, sånn at alle barn kan lære å svømme. Inngang til kommersielle badeland for en familie koster fort 600 kroner. Det er det ikke alle som har råd til. Man trenger ikke alskens sklier og bølgebasseng for å lære å svømme, men det trengs tilgang til bassenger. Skolens svømmeundervisning bør oppgraderes, sånn at barn fra ressurssvake hjem med foreldre som ikke selv kan svømme, lærer det på skolen. Vi kan ikke ha drukningsulykker hvert år som rammer barn/ungdommer fra ressurssvake hjem som vil være med på leken når det er varmt om sommeren.

- Jeg er mot overdrevent uttak av profitt fra velferden. 

- Jeg er opptatt av at vi skal ha et ordentlig arbeidsliv og bekjempe sosial dumping.

- Jeg ønsker å beholde EØS-avtalen, med et visst forbehold om at den skaper noen utfordringer for arbeidslivet. Brexit virker ikke som noe godt alternativ.

- Jeg er for selvbestemt abort og kvinners rett til å velge. Grensen for selvbestemt abort kunne i teorien vært utvidet med noen uker, til f.eks. 16 eller 18 uker, men i den situasjonen vi har i Norge synes jeg det er en taktisk bommert å åpne dette spørsmålet for debatt. Det har vært nær tverrpolitisk enighet om loven om selvbestemt abort til uke 12, som har vært uforandret siden 1978. De aller fleste kvinner som har ønsket senabort har fått dette innvilget av nemnd. Jeg er redd for at det kan føre til backlash fra kristenhøyre dersom vi utvider grensen for selvbestemt abort, og særlig hvis vi utvider den fram til fosteret er levedyktig, slik SV går inn for.

- Jeg er ikke tilhenger av en "samtykkelov" når det gjelder voldtekt. Jeg mener det går på rettssikkerheten løs.

- Jeg er for å verne Lofoten, Vesterålen og Senja. 

-  Jeg ønsker å sikre biologisk mangfold og allmennhetens tilgang til friområder og sjøen. Jeg er mot utbygging i strandsonen. 

- Jeg er for å stanse leting etter nye olje- og gassforekomster, men skeptisk til at MDG har stilt det som vilkår for å støtte en rødgrønn regjering.

- Jeg er for å skape god byrom å leve og bevege seg i, og for tiltak som motiverer til mindre bruk av bil.

- Jeg er for tiltak som gjør det dyrt å forurense (f.eks økte flyavgifter), men mindre opptatt av å mase på folk om å treffe "moralske" valg hva gjelder flyreiser, kjøttforbruk etc. Dette bør løses politisk, ved bruk av målrettede avgifter.

Noen med velbegrunnede råd om hva jeg bør stemme?

Anonymkode: 7abca...ad3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vipper mellom de samme partiene, men har landet på sv på grunn av den helhetlige politikken. For meg er skolepolitikk viktig, og der synes jeg sv har gode tanker. Begge partiene vil vel stanse leting etter nye oljefelt, og frede nordområdene. 

Anonymkode: 3fc78...81c

Skrevet

Jeg tenker at valget er enkelt her. Arbeiderpartiet blir det det styrende partiet uansett ved rødgrønt og da er det liten vits i å stemme på de som skal sitte på gangen. SV er med rundt bordet, MDG har AP allerede utelukket som samarbeidspartner. 

Anonymkode: 2822a...878

Skrevet

Jeg tenker at du bør la være å stemme.

Anonymkode: cae49...a7d

Skrevet

Jeg har samme tanker som deg, og har stemt rødt for å få de over sperregrensa. Da kan de få såpass mange mandater at venstresiden blir styrket. 😃

Anonymkode: 6453e...708

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har samme tanker som deg, og har stemt rødt for å få de over sperregrensa. Da kan de få såpass mange mandater at venstresiden blir styrket. 😃

Anonymkode: 6453e...708

Samme skal jeg gjøre.

Anonymkode: eaaeb...761

Skrevet

«Taktisk» stemming (på f eks Rødt) er sjansespill.

Mht din usikkerhet, HI, så låter du som om du ligger nærmest SV. Det er der du vil finne fordelingspolitikken. 
Og Naturvernforbundet har også rangert SV over MDG! Selv om MDG presenterer seg som «ettsaksparti» på miljø! 

Anonymkode: 6a3c4...694

Skrevet

Pest eller kolera. Jeg synes du skal stemme AP. 

Anonymkode: f6145...e94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...