Gå til innhold

Til dere som ikke gidder å stemme, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å la være å stemme svekker demokratiet. Hvis færre stemmer, nærmer vi oss land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Å stemme blankt er en stille protest, da har du vist at du bryr deg om demokratiet,  men at du ikke støtter noen av de som stiller til valg.

Alle bør stemme,  blankt eller på et parti.

Anonymkode: d80ea...f5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 11.9.2021 den 7.57):

Å la være å stemme svekker demokratiet. Hvis færre stemmer, nærmer vi oss land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Å stemme blankt er en stille protest, da har du vist at du bryr deg om demokratiet,  men at du ikke støtter noen av de som stiller til valg.

Alle bør stemme,  blankt eller på et parti.

Anonymkode: d80ea...f5a

Blanke stemmer er også sabotasje. 

Anonymkode: 522b0...0a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Blanke stemmer er også sabotasje. 

Anonymkode: 522b0...0a1

Dette viser at du faktisk ikke skjønner hva du snakker om. Du Jar fått forklart hensikten med blanke stemmer. At du ikke evner å ta det til deg er jo dumt. 

Anonymkode: 44c98...c17

Skrevet

Vi har det for godt her i landet, og partiene er for like. Hvermannsen i gata merker ikke stor forskjell på hvem som er i regjering og hvem som er i opposisjon, så de gidder ikke.

Nabogutten er 18 år og stemte i går, kunne stolt fortelle at han stemte Frp. Hvorfor det spurte sønnen min som et 17 og ikke kunne stemme, og svaret var at de hadde sagt på skoledebatten at de ville fjerne fartsperren på mopeder så de gikk i 60 km/t. Disse guttene går da i 2. og 3.klasse på vgs.

Neste år skal sønnen min stemme, og jeg håper han tenker litt lenger enn nabogutten, ellers er det kanskje like greit at de ikke stemmer...

Anonymkode: 3edac...093

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.9.2021 den 8.56):

Er ikke mindre voksen enn deg selv om vi har forskjellige interesser. Noen brenner for politikk, noen skal re supermamma som stiller opp på alle dugnader, baker, kjører fotballaget hit og dit. Vel, noen har mer enn nok med å ta en dag av gangen. 

Leser heller en god bok enn å lese ETT avsnitt i avisa om politikk. 

Anonymkode: ef70b...dbc

Driter du i om du får gratis helsehjelp, at vi har likestilling, at vi er et demokrati? Du trenger ikke kunne en dritt om politikk, men dersom du setter pris på minst EN av de tingene drar du ræva di ned og leverer en blank stemme. 

Anonymkode: b1b04...6b1

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi har det for godt her i landet, og partiene er for like. Hvermannsen i gata merker ikke stor forskjell på hvem som er i regjering og hvem som er i opposisjon, så de gidder ikke.

Nabogutten er 18 år og stemte i går, kunne stolt fortelle at han stemte Frp. Hvorfor det spurte sønnen min som et 17 og ikke kunne stemme, og svaret var at de hadde sagt på skoledebatten at de ville fjerne fartsperren på mopeder så de gikk i 60 km/t. Disse guttene går da i 2. og 3.klasse på vgs.

Neste år skal sønnen min stemme, og jeg håper han tenker litt lenger enn nabogutten, ellers er det kanskje like greit at de ikke stemmer...

Vel, demokratiet har bestemt at attenåringer får stemme, og det finnes jaggu nok godt voksne folk som også stemmer diverse partier av enda verre grunner enn akkurat det der. 

Anonymkode: b1b04...6b1

Skrevet

Eg stemmer ikkje fordi det kreve fysisk oppmøte. Ikkje fordi eg har problem med å møte opp, men i en hektisk kvardag med hus, barn, kjæledyr, 100% jobb, så gidde ikkje eg bruke fritida mi på å kjøre 40 minutt for å stemme. Hadde det vore på Internett, so hadde eg med glede stemt, for eg følge med på politikk og veit godt kva parti eg held med.

Anonymkode: 58bd4...a2f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Eg stemmer ikkje fordi det kreve fysisk oppmøte. Ikkje fordi eg har problem med å møte opp, men i en hektisk kvardag med hus, barn, kjæledyr, 100% jobb, så gidde ikkje eg bruke fritida mi på å kjøre 40 minutt for å stemme. Hadde det vore på Internett, so hadde eg med glede stemt, for eg følge med på politikk og veit godt kva parti eg held med.

Det  er verdens dårligste unnskyldning. Du har kunne forhåndstemme i 1 måned, men du gidder ikke å bruke fritiden din faktisk....

Anonymkode: 90991...7e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Det  er verdens dårligste unnskyldning. Du har kunne forhåndstemme i 1 måned, men du gidder ikke å bruke fritiden din faktisk....

Anonymkode: 90991...7e0

Dette!

I år forhåndstemte jeg mens jeg ventet på toget, enkelt og greit. 

Skrevet

Kjenner en som ikke gidder å stemme fordi 1- han følger ikke med på politikk,  2- han ville stemt etter hvem av partilederens han synes er morsomst i stedet for politikken, og 3- han mener at hans stemme ikke vil gjøre en forskjell uansett så lenge det alltid ender opp med koalisjonsregjeringer. 

Jeg prøver å overtale han til å stemme blankt, for dersom mange nok av sofavelgere gjør det, så våkner politikere opp til at så mange som 500 000 nordmenn mener politikken ikke er klar nok.

Anonymkode: b0b99...087

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.9.2021 den 1.08):

En blank stemme er også å bruke stemmeretten sin. 

Anonymkode: f348b...d28

Da kan du like godt bli hjemme. Eneste grunn for å stemme blangt er at ingen kan vite at du ikke har stemt på noe parti.

Anonymkode: 7609f...482

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan forhåndsstemme i to mnd før valget. Vil det si at du ikke i en eneste anledning har vært i nærheten av et stemmelokale siden juni? 

En patetisk unnskyldning, altså. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan forhåndsstemme i to mnd før valget. Vil det si at du ikke i en eneste anledning har vært i nærheten av et stemmelokale siden juni? 

En patetisk unnskyldning, altså. 

Korrekt! Har vært på jobb, nærbutikken og heime.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dårlig unnskyldning. Man har kunnet forhåndsstemme i 1 mnd! Jeg forhåndsstemte på IKEA av alle steder i år. Latskap kalles det, ikke at du ikke har tid

Anonymkode: 3274f...7be

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, han skal ikke stemme til neste år, for da er det ikke valg

Anonymkode: df1f7...7ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Korrekt! Har vært på jobb, nærbutikken og heime.

På to mnd hadde du ikke fått til, med en minimal innsats, å forhåndsstemme?

Da tenker jeg at det nok er like greit, for så ressurssvakt som det er så er et politisk ståsted neppe særlig gjennomtenkt. 

I andre land står de i kø i timer og dager for privilegiet det er å få stemme ved frie valg. Og her gidder ikke folk fordi de må ut av huset. Ærlig talt! 

Skrevet

Jeg har alltid stemt, men jeg har null tro på at min stemme utgjør noen som helst forskjell.

Det er frustrerende å være enig med partier som har lav oppslutning, og se at de store partiene enten ikke bryr seg om noe (AP og Høyre) , eller har skadelige meninger (FrP).

Folk er dumme, og klarer ikke sette seg inn i partiprogram, men leser overskrifter eller hva folk de kjenner legger ut på Facebook. Så konkluderer de med at Rødt er kommunistjævler og MDG hater bilister.

Jeg mener altså at Rødt og MDG er de eneste partiene som er verdt å stemme på. SV kanskje litt også. Men Rødt og MDG har veldig gode partiprogrammer og vil ta tak i de tingene det er viktig å ta tak i.

Men jeg har innsett at folk er mer opptatt av billig bensin og mindre skatt. Så jeg har ingen som helst forhåpninger.

Likevel har jeg pleid å stemme rødt og stemte MDG i år. Håpet mitt er som en liten dråpe blekk i havet. Men jeg tenker at om MDG kommer over sperregrensen så vil de kunne få påvirke klimapolitikken mer.

Er litt David mot Goliat.

Æsj, føler meg skikkelig deprimert i kveld. Følger ikke med på valgsending og gleder meg ikke til resultatet. 

Så jeg kunne godt la være å stemme. Fordi min stemme gjør ingen verdens forskjell. Folket vil ha billig bensin og sydenturer og kunne pusse opp hytta si. Så får vi ødelegge verden med det samme, woopsi deisi

Anonymkode: df1f7...7ca

Skrevet

I år har jeg vurdert å ikke stemme. Jeg er så lei valgflesk og løgner. Hvor mye penger brukes på denne perioden. Alt er spill for galleriet og kan sammenlignes med en skolegård der man ønsker å være kulest og rakker ned på alle. 
Jeg har stemt, men det var med vemmelse, pest eller kolera liksom. Vil uansett ha forandring av trynet i media så jeg stemte taktisk. Bryr meg egentlig ikke. 

Anonymkode: c1456...8c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Milde ...

Snakk om å være patetisk! 

Anonymkode: 28a7d...f4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2021-9-10 den 1.46):

Du har misforstått. Man stemmer jo ikke blankt fordi man ikke gidder å ta et valg, men fordi man ikke føler at man kan stille seg bak noen av partiene.

Ved å la være å stemme har man heller ikke uttalelsesrett.

Anonymkode: f348b...d28

Det er ikke sånn det fungerer. Man kan fortsatt ha meninger om styresettet og politikken, selv om man for eksempel ikke har stemmerett eller ikke føler at man kan stille seg bak en bestemt parti. 

Anonymkode: 4458e...5fe

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2021-9-10 den 8.52):

Ja, akkurat!!!! Så la oss som ikke stemmer være i fred. Naboen min stemte, men da jeg spurte hvordan hun visste hvem hun ville stemme på (hun har heller ikke interesse for politikk), så svarte hun: pensjonistpartiet, de fortjener litt poeng. Atte, hæ? 

Og datteren til ei på jobben stemte ut fra hvem som er kjekkest. 

Ikke alle BØR stemme. 

Anonymkode: ef70b...dbc

Jeg har stemt etter å ha satt meg inn i politikken, men kjenner to stykker som har stemt Rødt fordi Moxnes er hot... Da forstår man ikke hvorfor de stemmer i det hele tatt. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 2021-9-10 den 11.38):

Stemmer man ikke så har man ikke rett til å klage heller. 

Gjelder dette også dem som ikke har stemmerett?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (På 2021-9-10 den 11.10):

Da tenker jeg også at du skal holde godt kjeft hvis/når de innfører noe som du ikke liker. Hva enn det blir så skal du ta i mot og holde kjeft. 

Og jeg tenker at folk generelt ikke skal bestemme hvem som skal holde kjeft om hva, styre og sjefe over andre ukjente mennesker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 10.9.2021 den 11.03):

Jeg har stemt hvert eneste år siden jeg var 18. Men jeg kjenner veldig på at politikerforakten blir større og større for hvert år. 

Rot med reiseregninger, støtte til egne organisasjoner, fullpensjon, etterlønn, fordeler til familiemedlemmer,  lovnader som ikke blir holdt… og nå; skandalen med gratis boliger. Jeg blir helt oppgitt over hvordan politikere greier å vedta,  tuske og lure til seg goder til seg selv, men «vanlige folk» stadig blir mistenkeliggjort, fratatt goder, får økte avgifter osv. 

Jeg har til og med forsøkt å involvere meg i et politisk part. Selv her var det intriger, personlig kamp om plass og makt og personlig vinning som sto fremst. 

Anonymkode: 87c0a...d31

Da burde du stemme Rødt. De er de eneste som forsøker å gjøre noe med politikergodene...

Anonymkode: cb50c...1fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...