Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #26 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (59 minutter siden): Jeg har stemt hvert eneste år siden jeg var 18. Men jeg kjenner veldig på at politikerforakten blir større og større for hvert år. Rot med reiseregninger, støtte til egne organisasjoner, fullpensjon, etterlønn, fordeler til familiemedlemmer, lovnader som ikke blir holdt… og nå; skandalen med gratis boliger. Jeg blir helt oppgitt over hvordan politikere greier å vedta, tuske og lure til seg goder til seg selv, men «vanlige folk» stadig blir mistenkeliggjort, fratatt goder, får økte avgifter osv. Jeg har til og med forsøkt å involvere meg i et politisk part. Selv her var det intriger, personlig kamp om plass og makt og personlig vinning som sto fremst. Anonymkode: 87c0a...d31 Selv om det til tider kan være grunn til å gremmes over politikerne i Norge, har vi et demokrati det er verdt å ta vare på. Det står veldig mye bedre til her enn i mange andre land -man skal ikke lenger enn litt sørover til Sentral-Europa - med fullskala korrupsjon og nepotisme, domstoler som ikke er uavhengige og valg som bare er frie på papiret. Senere års utvikling i land fra USA til Tyrkia, Polen og Ungarn har også vist oss hvor raskt et relativt velfungerende demokratisk system kan forvitre. Å stemme på et parti du er enig i hovedsynspunktene til, er også å stemme for å opprettholde det demokratiske systemet. Anonymkode: 382ad...f46
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #27 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er skremmende at demokratiet og det fakta at vi lever på den grønne gren i et fritt og godt land ikke har større verdi for folk! Det aller minste man burde gjøre for å sette pris på dette, er å stemme på valgdagen. Mye heller en blank stemme, enn ingen stemme! Stemmer du ikke, så har du heller ingen klagerett, og Frank Aarebrot sa det så godt: Å være sofavelger er en halv stemme til den politikken du liker minst. Anonymkode: 28a7d...f4b Jeg klager aldri. Har det fint og har alltid hatt det fint, samme hvem som styrer landet. Anonymkode: ef70b...dbc
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #28 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg gremmes... Anonymkode: 634bd...412 Skjønner det, men er det ikke da bedre at vi lar være? Skulle jeg stemt pga press fra andre måtte jeg tatt en stemmeseddel, krysset av for en tilfeldig person og levert seddelen. Fordi jeg ikke har peiling og jeg har ikke helse til å sette meg inn i dette. Tenk på hvor mange som har stemmerett. Jeg vil anta at en viss andel av disse stemmer uten mål og mening. Anonymkode: ef70b...dbc
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #29 Skrevet 10. september 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden): Da tenker jeg også at du skal holde godt kjeft hvis/når de innfører noe som du ikke liker. Hva enn det blir så skal du ta i mot og holde kjeft. Du av alle måtte jo komme på banen. Jeg klager ikke, har jeg sagt det? Anonymkode: ef70b...dbc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. september 2021 #30 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Du av alle måtte jo komme på banen. Jeg klager ikke, har jeg sagt det? Anonymkode: ef70b...dbc Det må da være noen saker du ønsker forandret eller saker du ikke vil at skal endres?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #31 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skjønner det, men er det ikke da bedre at vi lar være? Skulle jeg stemt pga press fra andre måtte jeg tatt en stemmeseddel, krysset av for en tilfeldig person og levert seddelen. Fordi jeg ikke har peiling og jeg har ikke helse til å sette meg inn i dette. Tenk på hvor mange som har stemmerett. Jeg vil anta at en viss andel av disse stemmer uten mål og mening. Anonymkode: ef70b...dbc Du kan stemme blankt. En blank stemme viser partiene at så og så mange ikke er enige i noe av det de fronter. Men vær så snill og bruk stemmeretten Anonymkode: 35855...b56
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #32 Skrevet 10. september 2021 Alle som ikke er i koma, eller som lever en fullstendig bortskjemt og beskyttet tilværelse og er ute av stand til å se at ikke alle andre har det rosenrødt, har politiske meninger. Vi har alle en mening om enten hva som er en god skole, hvordan helsevesenet bør styres, finansiering av infrastruktur, miljøvern, forsvar, innvandring, fødetilbud, velferdsgoder eller andre ting vi bryr oss om. Anonymkode: 29deb...7d6
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #33 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): En blank stemme er også å bruke stemmeretten sin. Anonymkode: f348b...d28 Nope. Det er bare trassighet. Anonymkode: a7a71...b3a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #34 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du kan stemme blankt. En blank stemme viser partiene at så og så mange ikke er enige i noe av det de fronter. Men vær så snill og bruk stemmeretten Anonymkode: 35855...b56 Det viser ingen noe som helst. Blanke stemmer blir aldri telt, de blir kastet under opptelling. Anonymkode: a7a71...b3a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #35 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Alle som ikke er i koma, eller som lever en fullstendig bortskjemt og beskyttet tilværelse og er ute av stand til å se at ikke alle andre har det rosenrødt, har politiske meninger. Vi har alle en mening om enten hva som er en god skole, hvordan helsevesenet bør styres, finansiering av infrastruktur, miljøvern, forsvar, innvandring, fødetilbud, velferdsgoder eller andre ting vi bryr oss om. Anonymkode: 29deb...7d6 Nettopp. Du må ikke være enig i absolutt alt et parti står for. Velg det partiet som du tenker er mest enig i. Anonymkode: a7a71...b3a
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #36 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Hva hjelper det med valgomat hvis hun ikke kunne gå ut å stemme? Anonymkode: 90991...7e0 Siterte feil bruker som du vil se hvis du leser alle svarene. Anonymkode: 634bd...412
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #37 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Gi deg da, tror din oppførsel hjelper noe som helst. Anonymkode: 90991...7e0 Hun har jo helt rett. Du har absolutt ingenting du skulle ha sagt hvis du ikke stemmer. Anonymkode: 634bd...412
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #38 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hun har jo helt rett. Du har absolutt ingenting du skulle ha sagt hvis du ikke stemmer. Anonymkode: 634bd...412 Nå var det ikke akkurat det komentaren min gikk på, mer måten å snakke til folk på. Anonymkode: 90991...7e0
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #39 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Selv om det til tider kan være grunn til å gremmes over politikerne i Norge, har vi et demokrati det er verdt å ta vare på. Det står veldig mye bedre til her enn i mange andre land -man skal ikke lenger enn litt sørover til Sentral-Europa - med fullskala korrupsjon og nepotisme, domstoler som ikke er uavhengige og valg som bare er frie på papiret. Senere års utvikling i land fra USA til Tyrkia, Polen og Ungarn har også vist oss hvor raskt et relativt velfungerende demokratisk system kan forvitre. Å stemme på et parti du er enig i hovedsynspunktene til, er også å stemme for å opprettholde det demokratiske systemet. Anonymkode: 382ad...f46 Absolutt! Og derfor stemmer jeg selvsagt fortsatt. Men jeg gremmes over våre politikere. Og jeg skjønner faktisk hvorfor folk blir hjemmesittere. Anonymkode: 87c0a...d31
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #40 Skrevet 10. september 2021 Bare 8 - åtte - prosent av verdens befolkning lever i dag i fullverdie demokratier. Og tallene er synkende. Dere som ikke stemmer, har dere tenkt over hvordan kvinner i en del andre land har det? Tenkt på det på en slik måte at dere har forsøkt å se for dere deres eget liv om dere levde under samme type styrer? Om du var kvinne i Afghanistan i dag og gikk på universitetet ville du trolig nå ikke tørre å gå der lenger etter at Taliban tok over landet. Ferdig med utdannelsen din, sier du? Flott da, men hvis du ikke hadde hatt en mann som ga skriftlig tillatelse til at du skulle få lov til å jobbe, da hadde du ikke fått lov å jobbe. Og selv om du fikk tillatelse av mannen din, så ville type jobb være veldig begrenset, for ikke alle jobber ville vært tilgjengelige for deg. Akutt alvorlig syk og bare mannlige leger tilgjengelige? Too bad for you... Eller har du en ung datter som har fått tidlig mens? Så flott, da - for da kan hun jo gis som barnebrud til en talibansk soldat og starte å produsere nye barn for regimet. Er det for langt unna og du ikke tror det kan skje her? Har du ikke fulgt med hva som skjer i Polen, USA, Ungarn og Frankrike? Enorme endringer kan skje skremmende raskt, på få år, om ikke befolkningen er våken og tar vare på demokratiet og demokratiske prosesser! Ikke noen hensikt å stemme blankt? Jo, det er det. For ved å stemme blankt viser du at du støtter demokratiet, selv om du ikke vet hvilket partid du vil gi din støtte til. Det sender også signaler til politikerne at skal de få flere stemmer blant de som ønsker å støtte demokratiet, da må de gjøre en langt bedre jobb med å få frem sine budskap. I dag drukner de store og viktige linjene ofte i populistiske kampsaker som har svært lite verdi for samfunnet. Og det i seg selv er også en fare for demokratiet. Politikerne trenger å bli minnet på dette også. Blanke stemmer viser at man bryr seg, at man ønsker å stemme, men at politikerne må gjøre en bedre jobb slik at det blir lettere å se helheten i den politikken de ønsker å føre. Så for dere som har tenkt å ikke stemme i år - velg å gjøre en endring, gi politikerne et signal om at du faktisk bryr deg og setter pris på demokratiet, men at politikerne ikke har gjort en god nok jobb til at du vet hva du skal stemme. Da er din stemme faktisk en viktig stemme, selv om den ikke får følger for valgresultatet i år. Denne linken sier også noe om at de som blir mest berørte av politikken i sin hverdag, det er oftere de som lar være å stemme. Da er det jo trist at disse velger å ikke bruke stemmen sin. https://www.nrk.no/norge/snoen_-bedre-a-stemme-blant-enn-a-sitte-i-sofaen-1.13674856 Anonymkode: 0be6a...50d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #41 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det viser ingen noe som helst. Blanke stemmer blir aldri telt, de blir kastet under opptelling. Anonymkode: a7a71...b3a Å jasså? Blir ikke blanke stemmer telt? Vet du det, eller tror du det? Anonymkode: 28a7d...f4b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #42 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Å jasså? Blir ikke blanke stemmer telt? Vet du det, eller tror du det? Anonymkode: 28a7d...f4b Alle som har litt livserfaring vet det. Er allmennkunnskap... Anonymkode: 634bd...412
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #43 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Alle som har litt livserfaring vet det. Er allmennkunnskap... Anonymkode: 634bd...412 Nå er det slik at jeg har vært med og telt stemmer avgitt ved valg i flere omganger. Der telles blanke stemmer, og de regnes selvfølgelig inn i oversikten. Hvis blanke stemmer kastes, vil jo ikke antall avgitte stemmer, iflg. manntallsregistreringen være overens med antall stemmesedler, og det går ikke. Partilinja, inklusive blanke stemmesedler, med antall stemmer og prosentandel, blir selvfølgelig registrert. Anonymkode: 28a7d...f4b
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #44 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Alle som har litt livserfaring vet det. Er allmennkunnskap... Anonymkode: 634bd...412 Noe har tydelig gått feil i din læring. Anonymkode: 90991...7e0
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #45 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Du har misforstått. Man stemmer jo ikke blankt fordi man ikke gidder å ta et valg, men fordi man ikke føler at man kan stille seg bak noen av partiene. Ved å la være å stemme har man heller ikke uttalelsesrett. Anonymkode: f348b...d28 Ved å stemme blankt brukte man uttalelsesretten til …ingen ting. Anonymkode: 522b0...0a1
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #46 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det viser ingen noe som helst. Blanke stemmer blir aldri telt, de blir kastet under opptelling. Anonymkode: a7a71...b3a De blir telt opp, jo. Men i det andre poenget har du rett: de viser ingen noe som helst. De viser i beste fall at noen ubesluttsomme møteplagere ser det som viktig å få en tom lapp telt opp av et tellekorps. Anonymkode: 522b0...0a1
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #47 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det sender også signaler til politikerne at skal de få flere stemmer blant de som ønsker å støtte demokratiet, da må de gjøre en langt bedre jobb med å få frem sine budskap. Det er INGEN TING politikerne jobber hardere med enn med å få fram sitt budskap, altså. To år før neste stortingsvalg er alle partier i gang med forberedelsene. Anonymkode: 522b0...0a1
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #48 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er INGEN TING politikerne jobber hardere med enn med å få fram sitt budskap, altså. To år før neste stortingsvalg er alle partier i gang med forberedelsene. Anonymkode: 522b0...0a1 Og likevel er mange av dem altfor dårlige i det, og/eller velger å gå inn i meningsløse diskusjoner rundt populistiske saker som i prinsipp har null viktighet for landet. Det er også veldig, veldig merkelig at en av de politikerne som både har utdannelse og arbeidserfaring som skulle tilsi at hun burde vært ekstremt tydelig, Listhaug, det er samme som stadig hevder at hun hele tiden blir misforstått, som nekter å uttale seg om ubehagelige saker, som stadig kaster frem helt uviktige saker, som vrir og vender på fakta. Og når hun blir tatt på feil, da kommer korset hennes frem og så er bare alle ute etter å taaaa henne og det var jo ikke det hun egentlig mente og hun blir alltid misforstått... Selv om politikere jobber for å få frem budskapene sine, så velger de ofte måter å snakke på og debattmåter som gjør at det ikke blir saklig, at det ikke blir sammenheng og også linket på en troverdig måte til helheten. Mye er luftprat, dvs. svulstige formuleringer som høres fine ut, men som har vist seg å være verdiløse når de ev. får makt. Se bare på Erna og cos lovnader fra valget i 2013 om at bare de ble valgt skulle de styrke Norges beredskap sååå mye... Anonymkode: 0be6a...50d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2021 #49 Skrevet 10. september 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er også veldig, veldig merkelig at en av de politikerne som både har utdannelse og arbeidserfaring som skulle tilsi at hun burde vært ekstremt tydelig, Listhaug, det er samme som stadig hevder at hun hele tiden blir misforstått, som nekter å uttale seg om ubehagelige saker, som stadig kaster frem helt uviktige saker, som vrir og vender på fakta. Og når hun blir tatt på feil, da kommer korset hennes frem og så er bare alle ute etter å taaaa henne og det var jo ikke det hun egentlig mente og hun blir alltid misforstått... Enig, men det er fordi hun bare er et dårlig menneske. Hun tjener på å spille misforstått. Anonymkode: 522b0...0a1
Anonym bruker Skrevet 11. september 2021 #50 Skrevet 11. september 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det viser ingen noe som helst. Blanke stemmer blir aldri telt, de blir kastet under opptelling. Anonymkode: a7a71...b3a Det er litt dumt å være så skråsikker når man tar feil. Anonymkode: 44c98...c17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå