Gå til innhold

Hvordan avvise på en ok måte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i jobbsammenheng møtt et menneske. Tror vi snakket sammen ti minutter på en hel dag. Mange ulike mennesker der.  Opplevede hen litt intens på den korte tiden. Bare vanlig høflighetsfraser i samtalen. Vedkommende har i ettertid søkt meg opp på sosiale medier og sender meldinger. Vil være venn på sos.medier, jeg var så flott osv osv. Har forsøkt å svare kort (kan møte vedkommende i jobbsammenheng andre ganger). "Ja alltid hyggelig med nye bekjentskap". Nå vil hen at vi skal finne på noe sammen. Ber meg ut. Jeg opplever vedkommende veldig intens og insisterende og tror hen vil reagere negativt på en avvisning. Vil likevel ikke møte hen forsi jeg ikke klarer å si nei liksom 🙈 Hater å avvise folk. Men hva kan man egentlig si? Hjelp....

Anonymkode: 9b96a...f17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei takk pleier å fungere. 

Anonymkode: c76e5...9c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei takk pleier å fungere. 

Anonymkode: c76e5...9c2

Så enkelt altså? Fått flere lengre meldinger og synes egentlig det er ganske ubehagelig.

Skrevet

Hadde vært enklere å svare om du hadde skrevet litt mer forståelig, f.eks. om du tror dette er en person som kun ønsker et godt kollegialt forhold, et kjæresteforhold, eller et vennskap med deg.

Avhengig av hva, så vil jo ditt svar også kunne bli litt forskjellig.

Men det er mye enklere for den andre også om du tør være ganske tydelig, og det kan du være på en høflig og respektfull måte.

Anonymkode: 8aa95...210

Skrevet

Hen?

Er det en mann som vil være kjæreste, en kvinne som vil være venninne, eller hvordan tolker du meldingene?

Jeg ville nok svart litt etter hva denne personen legger opp til, men jeg ville uansett svart at nei dessverre har du ikke kapasitet til å finne på noe.

Er det en mann som prøver seg kan du legge til at du har mann, samboer, kjæreste eller bare en date som du ønsker å bruke det du har av kapasitet på akkurat nå.

Er det ei som vil bli venninne skylder du på at jobb og familie krever såpass mye av deg for tiden at du ikke har kapasitet til å utvide horisonten på privaten akkurat nå, men at det var hyggelig å møte henne på jobb.

Anonymkode: 7c3d3...4ff

Skrevet

Beklager utydelighet. Bare redd noe kan gjenkjennes. 

Det er en mann. Jeg er en dame. Han ønsker veldig tydelig et forhold, date /treff osv. Sender flere meldinger på rad selv om vi kun har utvekslet noen høflighetsfraser på et jobbarrangement. Jeg opplever vedkommende som påtrengende og intens og ønsker egentlig ingen kontakt. Han har en lederstilling i et firma vi jobber mye med så jeg må regne med å treffe vedkommende igjen. Når han er så "på" , er jeg redd han vil takle avvisning dårlig. Han leser jo ikke andre så godt og jeg FATTER ikke hvorfor han tenker det ok å lete meg opp på nett og sende flere lengre meldinger. Har latt være å åpne noen, men da sender han bare flere. Ikke helt på nett altså. Jeg ønsker å avvise, har null interesse for kontakt, men redd det blir ubehagelige reaksjoner, særlig mtp. at jeg må regne med å møte han igjen i ulike fora jobbmessig. Ønsker ikke å være utydelig, men synes det er vanskelig å være veldig tydelig uten å være kjip. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Beklager utydelighet. Bare redd noe kan gjenkjennes. 

Det er en mann. Jeg er en dame. Han ønsker veldig tydelig et forhold, date /treff osv. Sender flere meldinger på rad selv om vi kun har utvekslet noen høflighetsfraser på et jobbarrangement. Jeg opplever vedkommende som påtrengende og intens og ønsker egentlig ingen kontakt. Han har en lederstilling i et firma vi jobber mye med så jeg må regne med å treffe vedkommende igjen. Når han er så "på" , er jeg redd han vil takle avvisning dårlig. Han leser jo ikke andre så godt og jeg FATTER ikke hvorfor han tenker det ok å lete meg opp på nett og sende flere lengre meldinger. Har latt være å åpne noen, men da sender han bare flere. Ikke helt på nett altså. Jeg ønsker å avvise, har null interesse for kontakt, men redd det blir ubehagelige reaksjoner, særlig mtp. at jeg må regne med å møte han igjen i ulike fora jobbmessig. Ønsker ikke å være utydelig, men synes det er vanskelig å være veldig tydelig uten å være kjip. 

Jeg antar at du er singel, for hvis ikke ville det jo vært enkelt å si at du er i et forhold og ikke interessert i noe med ham.

Jeg ville holdt en helt profesjonell tone, sagt til ham at du ønsker at dere skal holde en profesjonell tone og kun ha et profesjonelt forhold til hverandre, ikke ha kontakt privat, og så ønske ham lykke til videre og håper han finner ei som har samme ønsker som ham. Eller noe i den duren...

Min erfaring er at hvis man ikke er tydelig nok, da fortsetter slike.

Og fortsetter denne mannen likevel å kontakte deg, da ville jeg vurdert å snakket med sjefen din om dette, for ellers kan det bli problemer for deg, om han ikke takler å bli avvist. Jeg ville vurdert å uansett snakke med sjefen. Var borti en lignende sak, da informerte jeg sjefen om hvordan denne personen holdt på, og fikk da sjefens støtte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg antar at du er singel, for hvis ikke ville det jo vært enkelt å si at du er i et forhold og ikke interessert i noe med ham.

Jeg ville holdt en helt profesjonell tone, sagt til ham at du ønsker at dere skal holde en profesjonell tone og kun ha et profesjonelt forhold til hverandre, ikke ha kontakt privat, og så ønske ham lykke til videre og håper han finner ei som har samme ønsker som ham. Eller noe i den duren...

Og fortsetter denne mannen likevel å kontakte deg, da ville jeg vurdert å snakket med sjefen din om dette, for ellers kan det bli problemer for deg, om han ikke takler å bli avvist. Jeg ville vurdert å uansett snakke med sjefen. Var borti en lignende sak, da informerte jeg sjefen om hvordan denne personen holdt på, og fikk da sjefens støtte.

Tusen takk for svar. Ja jeg er singel. Mange gode råd. Jeg skal forsøke å formulere noe meget tydelig og samtidig snakke med sjefen min, så hun vet hva som foregår. Håper at jeg aldri treffer vedkommende igjen, men det er sikkert litt mye å håpe på 😛 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for svar. Ja jeg er singel. Mange gode råd. Jeg skal forsøke å formulere noe meget tydelig og samtidig snakke med sjefen min, så hun vet hva som foregår. Håper at jeg aldri treffer vedkommende igjen, men det er sikkert litt mye å håpe på 😛 

Tenker det da kan være lurt å snakke med sjefen din. Pass på at du holder deg helt saklig når du snakker med henne. Jeg kom på at jeg har opplevd lignende to ganger, i to helt ulike jobber, med flere års mellomrom. Jeg snakket med sjefen første gang også, og var sjefen tydelig på at de skulle passe på at jeg aldri havnet i en situasjon alene med kollegaen (som jobbet for en helt annen avdeling av firmaet et annet sted, men som innimellom hadde noen dager hos oss). Den lovnaden holdt sjefen. Så viste det seg at mannen hadde gjort en del ulovligheter i jobbsituasjonen, så han ble en del måneder senere sparket på dagen. Var ikke bare mot kvinner han ikke respekterte grenser...

Den andre sjefen gjorde også klart at hvis vedkommende, som nektet å ta nei for et nei da jeg avviste tilnærminger og forespørsler om date/forhold (jeg hadde avvist veldig tydelig fra første stund), kom med nye tilnærmelser, så skulle sjefen ta kontakt med vedkommende. Det ble heldigvis ikke nødvendig, da jeg siste gangen vedkommende kontaktet meg, da i en privat situasjon, så ble jeg rasende og skjelte ham ut, og det ble visst såpass pinlig at han aldri nærmet seg meg igjen. Fortalte sjefen om det, og han støttet meg fullt ut i måten jeg hadde reagert på.

Mange år mellom disse episodene, så ikke noe jeg bruker å oppleve ;) Om noe så har det lært meg å bli veldig tydelig med det samme om jeg vet med meg selv at det er en person jeg ikke ønsker å ha et privat forhold til. Jo mer usikker man er på seg selv mtp. det å sette slike grenser, jo mer optimistiske blir gjerne slike menn, og jo lenger de får holde på, jo sterkere risikerer man at deres "hekt" blir, noe som igjen kan gjøre det vanskeligere å bli kvitt dem.

Så ta dette som en fin læring i å følge magefølelsen din, slik at du, hvis du opplever lignende en annen gang, sier tydelig fra med det samme, slik at det ikke er noen tvil. Er litt balansegang for å gjøre det tydelig nok og samtidig på en ok måte, men det finner du ut av. Så ta dette som en nyttig læring for fremtiden ;) Og snakk med sjefen din, siden det her dreier seg om en leder i et firma dere samarbeider med. Da er du ryddig, og du kan gi uttrykk for at du ikke ønsker at dette skal bli et problem for din arbeidsgiver, men at du også må forvente at mannen respekterer et nei for et nei.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette!

Og vær gjerne overdrevent kjølig, ikke gi ham lillefingeren. Det låter som en fyr med begrensede sjelsevner mht hva som er greit. 

Anonymkode: 5fc04...544

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ønsker ikke å være utydelig, men synes det er vanskelig å være veldig tydelig uten å være kjip. 

Noen ganger er det nødvendig å være kjip. Enkelte kan bli farlige hvis de tror de har sjans og deretter får en kald skulder. Da er det viktig at de får vite med en gang at de ikke har sjans. Fyren låter jo som en stalker.

Skrevet

Det er nesten lettere å avvise menn enn damer. 

Skriv at du synes han virker som en fin fyr, men at du ikke synes kjemien er der. Skriv at du er sikker på at han finner noen andre snart

Også må du ignorere han. Action speak louder than words! 

Anonymkode: 76c27...df7

Skrevet

Her høres det ut som det er behov for å være høflig, men tydelig. Ikke lag rom for tolkninger/usikkerhet, det blir det bare problemer av.

Anonymkode: acf40...d03

Skrevet

Kan du ikke si at du dater en og ikke kan treffe han da? Ellers ville jeg sagt at du aldri treffer forretningsforbindelser privat. Mange bedrifter har en slik policy. 

Anonymkode: 9ceb9...095

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke si at du dater en og ikke kan treffe han da? Ellers ville jeg sagt at du aldri treffer forretningsforbindelser privat. Mange bedrifter har en slik policy. 

Det er dessverre ofte ikke nok å si at man dater en annen, med slike menn. Dating anser de som useriøst, de regner med at de fleste dater ikke blir noe mer seriøst, så da fortsetter de gjerne bare for å holde seg i nærheten til den dagen de er overbevist om at du (snart) blir ledig igjen. Og egoet deres er så stort at de er sikre på å lykkes den dagen du blir ledig igjen.

Kun date (med en annen) gir dessverre slike menn stort håp. Og er de ille så kan de begynne å undersøke hvem du dater, følge med når du ikke lenger dater osv.

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Hvorfor må vi damer alltid ta den "det er ikke deg, men meg" greia. Han er en patetisk og innpåsliten mann, hvorfor skulle hi skåne hans følelser? 

Det siste er lite lurt. Han vil fort tenke at hun faktisk er interessert, og at han kan overbevise henne om å droppe den policyen

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må vi damer alltid ta den "det er ikke deg, men meg" greia. Han er en patetisk og innpåsliten mann, hvorfor skulle hi skåne hans følelser? 

Det siste er lite lurt. Han vil fort tenke at hun faktisk er interessert, og at han kan overbevise henne om å droppe den policyen

Hi’s problem er at det er en forretningsforbindelse. Derfor trenger hun en skånsom måte. 
Hun ber om tips til skånsomme måter. Jeg ville vare sagt, sorry, du og jeg kunne aldri fungert.

Hvis hi ikke vil gjøre det brutalt er det slike ting som er alternativet da. 

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Hi’s problem er at det er en forretningsforbindelse. Derfor trenger hun en skånsom måte. 
Hun ber om tips til skånsomme måter. Jeg ville vare sagt, sorry, du og jeg kunne aldri fungert.

Hvis hi ikke vil gjøre det brutalt er det slike ting som er alternativet da. 

Joda, jeg skjønner hva du mener. 

Jeg er bare generelt litt frustrert over måten kvinner hele tiden skåner menn for vanskelige følelser.

"Du er verdens største idiot av en mann, men vi kan ikke bli et par pga jobben, pga min andre date, pga min livssituasjon eller pga universet! Men det har ingenting med din trakasserende og forferdelige oppførsel å gjøre, altså!" 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er bare generelt litt frustrert over måten kvinner hele tiden skåner menn for vanskelige følelser.

"Du er verdens største idiot av en mann, men vi kan ikke bli et par pga jobben, pga min andre date, pga min livssituasjon eller pga universet! Men det har ingenting med din trakasserende og forferdelige oppførsel å gjøre, altså!" 

😂😂😂

Brutal avvisning funker best. Men om hi ikke vil så blir det slikt. 

Skrevet

Her ville jeg glatt diktet opp en kjæreste.

Fortell at du ikke vil treffes fordi du har kjæreste (om han vet du er singel har du akkurat blitt sammen med ham).

Anonymkode: f63cf...d9b

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Her høres det ut som det er behov for å være høflig, men tydelig. Ikke lag rom for tolkninger/usikkerhet, det blir det bare problemer av.

Anonymkode: acf40...d03

Hadde tenkt å si det samme. Når du har en uggen følelse allerede nå, er det veldig viktig at du er TYDELIG på at du ikke er interessert. Han har ikke noe med hvorfor det, og du har ikke ansvar for hans følelser. Dersom han blir ubehagelig når du avviser ham, må du være tydelig tilbake på at du ikke kommer til å finne deg i det og at du kommer til å vise meldingene til deres felles leder. For eksempel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dette. Dikt opp en date/kjæreste/Crush. Eller skyld på skille mellom jobb og privatliv. Eller begge deler. 

Anonymkode: 00cd2...4ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Elsker denne! 

Skrevet

Oppdatering : snakket med sjefen og viste henne meldingene. Hun ba meg la være og svare i det hele tatt. At dette var veldig upassende og at jeg ikke var forpliktet til å gi noe svar eller følge opp meldingene på noen måte. Så det gjorde jeg og stille ble det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Oppdatering : snakket med sjefen og viste henne meldingene. Hun ba meg la være og svare i det hele tatt. At dette var veldig upassende og at jeg ikke var forpliktet til å gi noe svar eller følge opp meldingene på noen måte. Så det gjorde jeg og stille ble det. 

Så bra!

Ikke bli overrasket om han vil prøve seg igjen, eller det motsatte, bli ubehagelig neste gang dere møtes. I så fall varsler du bare sjefen din igjen, hun høres fornuftig ut :)

Håper han har tatt til fornuft nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...