Gå til innhold

100% stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så heldig som har fått meg jobb, en 100% stilling. Men jeg innser mine begrensninger, kan jeg spørre om å gå ned i stilling? Er det frekt? Må man søke permisjon? 

Anonymkode: 62d3e...43b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har søkt en 100% stilling og fått den kan du ikke starte arbeidsforholdet med å si du bare ønsker å jobbe 80%. Hadde de visst det er det ikke sikkert du hadde fått jobben...

De ansatte noen i 100% fordi de trenger en person på full tid.

Anonymkode: c42d9...9d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Om du har søkt en 100% stilling og fått den kan du ikke starte arbeidsforholdet med å si du bare ønsker å jobbe 80%. Hadde de visst det er det ikke sikkert du hadde fått jobben...

De ansatte noen i 100% fordi de trenger en person på full tid.

Jeg fikk ikke den jobben jeg søkte på, de har ansatt en annen i den jobben. Jeg har blitt ansatt i tillegg til den jobben jeg søkte på. De har altså ansatt 2 i stedet for 1. Jeg skulle kanskje skrevet dette i hi (?)

Skrevet

Du kan søke om f.eks. 20% permisjon i et år. Hvis arbeidsgiver innvilger det kan du jobbe 80% i avtalt periode før du går opp til 100% igjen. 

Anonymkode: 154ff...b45

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du kan søke om f.eks. 20% permisjon i et år. Hvis arbeidsgiver innvilger det kan du jobbe 80% i avtalt periode før du går opp til 100% igjen. 

Det er altså lov? Flott

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er altså lov? Flott

Selvfølgelig lov å søke, men hvis du ikke har veldig små barn (er det opp til to eller tre år gamle?) så er det opp til arbeidsgiver om du får lov eller ikke. 

Når man har ganske små barn har man krav på ulønnet permisjon hvis man ønsker det, i hvert fall når man er ansatt i kommunen. 

Skrevet

Selvfølgelig lov å søke, men hvis du ikke har veldig små barn (er det opp til to eller tre år gamle?) så er det opp til arbeidsgiver om du får lov eller ikke. 

Når man har ganske små barn har man krav på ulønnet permisjon hvis man ønsker det, i hvert fall når man er ansatt i kommunen. 

Jeg har 4 barn alene. 1år. 2 år. 4 år. 7 år. 

Skrevet

Du har krav på redusert stilling grunnet barna, OM det ikke er til stor ulempe for bedriften 

Anonymkode: 2e35f...4f9

Skrevet

Oh, dette vil få deg stemplet som feilansettelse brennkvikt!

Anonymkode: e6243...157

Skrevet

Virkelig? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Veit ikkje korleis det er i det private, men i kommunen har ein iallfall rett på ulønna permisjon så lenge barna er under ti år. 

Anonymkode: 8db37...d49

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nesj, ein skikkeleg arbeidsgjevar veit at småbarnsforeldre har rett på permisjon og gjer ikkje noko stort ut av det!! Vil dessuten tru det er ein fordel for arbeidsplassen t hi har ei arbeidsmengd ho meistrar framfor å bli utbrent/sjukmeldt. 

Skrevet

Virkelig? 

Hekt klart.

Om du har takket ja til en 100% stilling og starter med å søke permisjon gir du jo ikke noe særlig godt inntrykk. 

Hvorfor I alle dager takket du ja til stillingen når du vet du ikke makter det.

Du sier du ble tilbudt en annen stilling enn den du søkte på, hvor stor var stillingsprosenten du søkte da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hekt klart.

Om du har takket ja til en 100% stilling og starter med å søke permisjon gir du jo ikke noe særlig godt inntrykk. 

Hvorfor I alle dager takket du ja til stillingen når du vet du ikke makter det.

Du sier du ble tilbudt en annen stilling enn den du søkte på, hvor stor var stillingsprosenten du søkte da?

Jeg hadde jo selvsagt et håp om at det skulle gå bra. Jeg var overlykkelig over å få en jobb der. Men lite visste jeg om at jeg i tillegg til 100% jobb må sitte i kø i 2,5 timer hver dag. Det visste jeg ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Nesj, ein skikkeleg arbeidsgjevar veit at småbarnsforeldre har rett på permisjon og gjer ikkje noko stort ut av det!! Vil dessuten tru det er ein fordel for arbeidsplassen t hi har ei arbeidsmengd ho meistrar framfor å bli utbrent/sjukmeldt. 

Det tror jeg også egentlig 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg hadde jo selvsagt et håp om at det skulle gå bra. Jeg var overlykkelig over å få en jobb der. Men lite visste jeg om at jeg i tillegg til 100% jobb må sitte i kø i 2,5 timer hver dag. Det visste jeg ikke. 

Det er jo noe man alltid må ta med i vurderingen når man søker/ takker ja til en jobb. 

Anonymkode: 01f7b...baa

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jo, når de ansetter en ny person i en 100% stilling så har det en betydning altså 

Noe helt annet når en ansatt får barn og søker om nedsatt arbeidstid en periode etter permisjonen, det er sånt man regner med som arbeidsgiver 

Men når man ansetter en ny person i 100% stilling regner man ikke med at den personen starter med å søke permisjon. Det er ikke positivt.

Skrevet

Etter prøvetiden kan du søke deg ned i stilling, de fleste steder kommunalt/statlig har du krav på redusert stilling når du har små barn (mener det er så lenge barna er under 12 år). 

Anonymkode: 948a9...b22

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dette er tull. Jeg jobbet innen HR før, og det er ingenting unormalt i at småbarnsforeldre ber om redusert arbeidstid. Har du barn under 10 år, eller er aleneforelder, så har du faktisk krav på å få innvilget redusert arbeidstid dersom dette ikke er til vesentlig ulempe for bedriften. 

Vær ærlig med lederen din og si det som det er. I en ryddig bedrift vil de be deg sende en søknad om redusert arbeidstid, og du vil få det innvilget. 

Anonymkode: 079da...30a

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Dette er tull. Jeg jobbet innen HR før, og det er ingenting unormalt i at småbarnsforeldre ber om redusert arbeidstid. Har du barn under 10 år, eller er aleneforelder, så har du faktisk krav på å få innvilget redusert arbeidstid dersom dette ikke er til vesentlig ulempe for bedriften. 

Vær ærlig med lederen din og si det som det er. I en ryddig bedrift vil de be deg sende en søknad om redusert arbeidstid, og du vil få det innvilget. 

Anonymkode: 079da...30a

Det er ikke rart å be om redusert arbeidstid i jobben du har når du blir gravid, men å søke en 100% stilling og så be om permisjon umidelbart blir ikkesett positivt på.

Anonymkode: 1cdf5...47a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...