Anonym bruker Skrevet 8. september 2021 #1 Skrevet 8. september 2021 For deg som kjenner igjen dette på noen måte. Hvordan opplever du dette i det daglige? Og kan man ha det, uten å ha vondt i kjeve ved gaping, gjesping osv.? Kjenner at jeg strammer kjeven ubevisst, og prøver å slippe opp når jeg kommer på det😊 Anonymkode: 9b3b7...3f6
Anonym bruker Skrevet 8. september 2021 #2 Skrevet 8. september 2021 Jeg var utstatt for en ulykke som også påvirket kjeveleddet i lang tid etterpå, og som så ga meg problemer i flere år etterpå. Det som hjalp meg var vel en kombinasjon av flere ting. Kiropraktor, for det første, som fikk normalisert leddbevegelsen igjen. Nå trenger jeg justering av kjeveledd kun med noen års mellomrom. Etter dette var det stressmestring, bli bevisst egne spenningsmønster, lære meg avspenning osv. Gikk en periode til psykomotorisk fysioterapeut. Kjeve var ikke et fokus den gangen, men indirekte har jeg hatt god nytte av det jeg lærte der, også på kjevespenninger. Kjeve/nakke henger tett sammen, så spenninger et sted gir ofte spenning i det andre området, derfor viktig å være oppmerksom på kroppsholdning, sittestillinger osv. også, for å redusere belastning på nakke. Jeg hadde i perioder i mange år mye klikking i kjeven, skjevhet i kjeven når jeg gapte, smerter ved tygging og gaping/gjesping. Men kombinasjonen riktig behandling og egen bevissthet om holdning og stressmestring har gjort at jeg i dag er lite plaget og sjelden tenker på kjeven lenger. Har fremdeles en leddbevegelse som ikke er helt riktig, men det er ikke lenger plagsomt - og når det en sjelden gang blir det får jeg en justering hos kiropraktor, så blir det som regel helt fint, bare jeg også passer på kroppsholdning, trening, spenning og avspenning og stressmestring. Anonymkode: e3369...30a
Anonym bruker Skrevet 9. september 2021 #3 Skrevet 9. september 2021 Takk for langt svar. Så bra at du opplever bedring etter flere år med plager!😊 Jeg prøver også å ha fokus på sittestilling, holdning, høye vs lave skuldre, pust osv... Kjenner det er lurt å fortsette med akkurat det. Hi Anonymkode: 9b3b7...3f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå