Gå til innhold

De som aldri blir helt voksne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en gutt i nabolaget som kan betegnes som lett tilbakestående (jeg vet at det ikke er den korrekte betegnelsen, men det står helt stille hos meg her). 

Han har gått tilrettelagt opplæring og har nå jobb i en vernet bedrift. Han er en blid og høflig gutt som man fort merker at det er litt ekstra med. På en eller annen måte har han klart å få sertifikat og har en ganske kul bil. 

Så er saken den at kompisene stadig vokser fra han, noe som nå gjør at han henger med 8-10 åringene i ballbingen og området rundt. Det er helt greit, og fint at han har sosial kontakt. Det som ikke er så fint er at han stadig inviterer med seg barna på biltur. Jeg tror ikke at det er noe vondt i han, men han er tross alt en voksen mann på 24 år og jeg er på ingen måte komfortabel med at min niåring skal råne rundt med han! Jeg har lagt ned forbud, men barn er barn og jeg stoler ikke 100 % på at han alltid motstår fristelsen, selv om jeg ikke har oppdaget at han lyver om det. 

Foreldrene er uforstående til at andre foreldre reagerer, så der nytter det ikke å si noe. Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? La gutta være sammen pg håpe på det beste (som sikkert kommer til å skje, han er som sagt snill, men svært naiv og kanskje lett å trigge til å tøffe seg). 

Anonymkode: 84257...938

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er du redd for at skal skje?

Anonymkode: c5340...69b

Skrevet

Jeg hadde ikke latt 9åringen min ha en venn på 24 på den måten. Om han henger litt på lekeplassen og spiller fotball med ungene i nabolaget er én ting, men bilturer og sånt hadde jeg sagt absolutt nei til.

Skrevet

Det hadde vært helt uaktuelt. Selv fotballen hadde jeg vært skeptisk til. Bilturer og annet samvær hadde vært helt utelukket.

Anonymkode: 17071...716

Skrevet

Takk for svar. Nå har vi nettopp hatt en diskusjon på at sønnen min har fått telefonnummeret hans og ville ringe for å avtale å møtes, fordi han er vennen hans. 

Jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal takle dette. Å nekte min sønn å dra til bingen blir feil og jeg kan jo ikke nekte han andre å være der heller  

Vi har jo snakket om hvor viktig det er å inkludere alle og ikke la det at vi er forskjellige betegne hvem man er, så jeg føler at jeg møter meg selv i døren her. Men denne mannen er faktisk voksen. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Takk for svar. Nå har vi nettopp hatt en diskusjon på at sønnen min har fått telefonnummeret hans og ville ringe for å avtale å møtes, fordi han er vennen hans. 

Jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal takle dette. Å nekte min sønn å dra til bingen blir feil og jeg kan jo ikke nekte han andre å være der heller  

Vi har jo snakket om hvor viktig det er å inkludere alle og ikke la det at vi er forskjellige betegne hvem man er, så jeg føler at jeg møter meg selv i døren her. Men denne mannen er faktisk voksen. 

hi

Er det bare de to eller er det mange barn og denne ene voksne mannen?

Skrevet
amandine skrev (43 minutter siden):

Er det bare de to eller er det mange barn og denne ene voksne mannen?

Det har aldri bare vært de to, tror jeg,  det er feltets samlingsplass så det er som regel både foreldre med småbarn og litt eldre barn i gjenger.

Mitt barn har nettopp begynt å være der og jeg syns det var så kjekt at han fant på noe utenfor hagen vår, men dette stresser meg. 

Jeg kjenner gutten/mannen fra min egen jobb og vurderer å ta en prat med han om han faktisk ikke kan være venner med barn som er 14-16 år yngre. Men han er nok på deres nivå rent mentalt, så det er sikkert vanskelig for han å skjønne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det har aldri bare vært de to, tror jeg,  det er feltets samlingsplass så det er som regel både foreldre med småbarn og litt eldre barn i gjenger.

Mitt barn har nettopp begynt å være der og jeg syns det var så kjekt at han fant på noe utenfor hagen vår, men dette stresser meg. 

Jeg kjenner gutten/mannen fra min egen jobb og vurderer å ta en prat med han om han faktisk ikke kan være venner med barn som er 14-16 år yngre. Men han er nok på deres nivå rent mentalt, så det er sikkert vanskelig for han å skjønne. 

Vet ikke helt hva du mener med å kjenne fra jobb, men om det er opplysninger du har fra jobb som gjør at du vil snakke med ham må du tenke deg godt om ift taushetsplikt, kanskje?

Skrevet

Mitt barn hadde ALDRI fått sitte på i den bilen, så jeg forstår at du er frustrert over dette. Jeg hadde tatt en ordentlig prat med min sønn, eventuelt også med hans foreldre, dersom vedkommende enda bor hos de.

Vi hadde en guttegjeng som gikk på videregående når vi gikk på barneskolen som orka å sparke fotball med oss barna i nabolaget så lenge vi orket, og det synes vi var KJEMPE STAS, men vi ble aldri invitert inn i noe bil. Det er kanskje den mest vesentlige forskjellen. Jeg tenker at FOTBALL? Ok. Dersom det er mange barn, for da vet man at ingenting skjer med de, siden han kan ikke "ta" fire barn hvis du skjønner, de er for mange. Biltur hadde for meg vært helt uaktuelt. 

Hva får han ut av å ta med seg andres unger (uten å ha et barn i den gjengen selv) på biltur???

Anonymkode: 1921c...799

Skrevet
amandine skrev (7 minutter siden):

Vet ikke helt hva du mener med å kjenne fra jobb, men om det er opplysninger du har fra jobb som gjør at du vil snakke med ham må du tenke deg godt om ift taushetsplikt, kanskje?

Jeg mente bare at jeg kjenner han og snakker med han når vi møtes, så det hadde ikke vært unaturlig å ta dette opp med han. 
hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mitt barn hadde ALDRI fått sitte på i den bilen, så jeg forstår at du er frustrert over dette. Jeg hadde tatt en ordentlig prat med min sønn, eventuelt også med hans foreldre, dersom vedkommende enda bor hos de.

Vi hadde en guttegjeng som gikk på videregående når vi gikk på barneskolen som orka å sparke fotball med oss barna i nabolaget så lenge vi orket, og det synes vi var KJEMPE STAS, men vi ble aldri invitert inn i noe bil. Det er kanskje den mest vesentlige forskjellen. Jeg tenker at FOTBALL? Ok. Dersom det er mange barn, for da vet man at ingenting skjer med de, siden han kan ikke "ta" fire barn hvis du skjønner, de er for mange. Biltur hadde for meg vært helt uaktuelt. 

Hva får han ut av å ta med seg andres unger (uten å ha et barn i den gjengen selv) på biltur???

Anonymkode: 1921c...799

Han ‘får ut av det’ at han har venner. Som sagt er han nok mentalt på deres alder og han er nok ensom iom at han faller utenfor med jevnaldrende. Det er ingenting vondt i han, men han må skjønne at han ikke kan være kompis med en niåring. 

Nå har jeg en rasende gutt her fordi jeg slettet og blokkerte nummeret hans. Jeg vil ikke at de skal kunne ha kontakt utenom fotballbanen. 

hi

Skrevet

Om han er mentalt som en 9-10 åringen, hvordan er han da i trafikken? Man må være ganske moden for å ta riktige avgjørelser i trafikken, spesielt om noe uforutsett skulle skje. 

Anonymkode: be445...616

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Om han er mentalt som en 9-10 åringen, hvordan er han da i trafikken? Man må være ganske moden for å ta riktige avgjørelser i trafikken, spesielt om noe uforutsett skulle skje. 

Anonymkode: be445...616

Du kan så si! Jeg vet at det var mange som var overrasket da han klarte både teori (muntlig) og oppkjøring. Han kjører veldig forsiktig, men jeg er bekymret for hvordan han reagerer på de uforutsette situasjonene som dukker opp. Men det er andre sitt ansvar, jeg har ansvar for å holde mitt barn unna. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Autist? 

Anonymkode: 287d2...dd6

Nei. 

Skrevet

Om han er mentalt på stadiet til en 10-åring kan du ikke si til han at han ikke kan være venn med en 10-åring.

Men du kan si til han at han ikke kan ta 10-åringen med i bilen. Det bør han forstå. Du må bare si at det er ikke vanlig at 10-åringer har venner som kjører bil, så det blir rart for både 10-åringen selv og dere foreldre. Han kan ikke ta med så unge barn i bilen sin, han må vente til de også blir gamle nok til å kjøre bil.

Du kan si til han at din sønn gjerne får spille fotball med han på løkka osv, men han får ikke lov å være med i bilen, for det er han for ung til.

Selv om han er lettere psykisk utviklingshemmet så er han oppegående nok til å ha fått lappen, og da må han forstå såpass at det ikke er greit for dere at sønnen deres blir med i bilen.

Du kan bare si rett ut at deres sønn er ikke 18 år enda, og da er det ikke greit at han "henger i bil" med så mye eldre venner, det får han ikke lov til. Regner med at han fint kan akseptere det altså.

Anonymkode: a97a6...5c8

Skrevet

Når jeg leste overskriften, tenkte jeg du skulle skrive om 90 % av brukerne på dib...

Anonymkode: 676b3...40e

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

hi

Da skal du si akkurat det. At han er voksen og de er barn, og selv om det er OK å spille litt ball i ballbingen,  både unge og eldre liker jo fotball; så er det sånn at voksne har voksenvenner og barn har venner som er barn. Der er mye man kan gjøre sammen, men ikke alt.

Når det er sagt så syns jeg mannen din kunne dra dit av og til og spille litt fotball han også. Og ta en litt raus rolle der. Når klokka er begynt å nærme seg kveldsmat kan han si til 8-9-åringene at det er på tide de drar hjem. 

Anonymkode: 5dfb2...00f

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hva er du redd for at skal skje?

Anonymkode: c5340...69b

Nei, si det du🙄

Anonymkode: 4b6f4...d04

Skrevet

Jeg ville fulgt nøye med, og ikke latt min sønn være alene med ham. På den ene siden kan dette fungere fint, det trenger ikke bli noe problem. På den annen side: Etter å bare ha jobbet et par år i rettssystemet kjenner jeg allerede til flere tilfeller der unge gutter/menn med nedsatt evnenivå har begått overgrep mot barn i familie/slekt/omgangskrets. Slike saker er dypt tragiske for alle parter, og kunne i mange tilfeller ha vært unngått om omgivelsene hadde fulgt bedre med. Det utgjør en klar risiko å la et menneske med kjønnsdrift som en voksen, men uten forståelse/impulskontroll være alene med barn. 

Anonymkode: d839c...206

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville fulgt nøye med, og ikke latt min sønn være alene med ham. På den ene siden kan dette fungere fint, det trenger ikke bli noe problem. På den annen side: Etter å bare ha jobbet et par år i rettssystemet kjenner jeg allerede til flere tilfeller der unge gutter/menn med nedsatt evnenivå har begått overgrep mot barn i familie/slekt/omgangskrets. Slike saker er dypt tragiske for alle parter, og kunne i mange tilfeller ha vært unngått om omgivelsene hadde fulgt bedre med. Det utgjør en klar risiko å la et menneske med kjønnsdrift som en voksen, men uten forståelse/impulskontroll være alene med barn. 

Anonymkode: d839c...206

Dette.

Ingen grunn til å mistenkeliggjøre noen som ikke har gjort noe galt, men all mulig grunn til å være våken forelder.

Anonymkode: 07793...4e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Da skal du si akkurat det. At han er voksen og de er barn, og selv om det er OK å spille litt ball i ballbingen,  både unge og eldre liker jo fotball; så er det sånn at voksne har voksenvenner og barn har venner som er barn. Der er mye man kan gjøre sammen, men ikke alt.

Når det er sagt så syns jeg mannen din kunne dra dit av og til og spille litt fotball han også. Og ta en litt raus rolle der. Når klokka er begynt å nærme seg kveldsmat kan han si til 8-9-åringene at det er på tide de drar hjem. 

Så det syns du😂morsomt at du bare antar at vi ikke følger opp barna. Men de må også få være alene sammen med vennene sine uten å ha mamma (damer kan også spille fotball, vet du) eller pappa med over alt. 

Skrevet

Kombinasjonen lavt evnenivå og voksen kropp med seksuelle behov er en alvorlig, og helt reell, risikofaktor for overgrep. Det sitter ganske mange i norske fengsler som passer den profilen. Jeg jobber med den gruppen.

Men det er selvsagt ikke dermed sagt at hi sin nabo på noe tidspunkt vil begå overgrep. Flertallet av dem med lavt evnenivå gjør jo ikke det. 
Det er likevel veldig fornuftig av HI å begrense kontakten mellom sønnen og den aktuelle mannen til «offentlige arenaer», som fotballbanen, og si nei til bilkjøring, telefonkontakt og annen sosialisering. 
Til barnet holder det å forklare at voksne er venner med voksne, og barn er venner med barn. 

Nå høres det ikke ut som mannens foreldre er så mottakelige, men jeg tror jeg ville gjort et forsøk på å involvere dem i dette, og be dem veilede egen sønn på hvor grensene går. 
Det finnes sosiale arenaer, som fritidsklubber mm, som mannen kan delta på sammen med likesinnede. Og sannsynligvis har han kollegaer i den vernede bedriften som han kan bli kjent med og være sammen med på fritiden. Det kan godt tenkes at han trenger hjelp til å etablere et nettverk som er bra for ham. 

Så kan han selvsagt spille fotball i nabolaget innimellom, men det kan ikke føles bra for mannen at «vennene hans» stadig vokser fra ham, og han må oppsøke barn som stadig er yngre enn ham selv. 

Anonymkode: 95a31...ee0

Skrevet

Så det syns du😂morsomt at du bare antar at vi ikke følger opp barna. Men de må også få være alene sammen med vennene sine uten å ha mamma (damer kan også spille fotball, vet du) eller pappa med over alt. 

Enda morsommere at du tar et forslag om å leke litt som en antydning at dere «ikke følger opp». For det var jo ikke det jeg skrev. 

Men tyv tror hver mann stjeler…

Skrevet

Dette skrev du. Hva misforsto jeg?

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Enda morsommere at du tar et forslag om å leke litt som en antydning at dere «ikke følger opp». For det var jo ikke det jeg skrev. 

Men tyv tror hver mann stjeler…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...