Gå til innhold

1 klasse - når faller det på plass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skolestart har gått over all forventning, men jeg merker at klassen er fortsatt ikke en veldig sammensveiset gjeng. Det er ganske tilfeldig hvem som leker med hvem. Merker også at hun fortsatt ikke er hundre prosent komfortabel på lærerne, og hun føler seg nok ganske fersk i gamet - naturligvis. Hun har jo bare vært der noen uker. 

Men når senker roen seg litt og de finner plassen sin i klassen og på skolen? Noen med erfaring? 

Anonymkode: 8c5ff...8dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare en som har begynt foreløpig. Begynte i fjor. Pga covid og kohort så landet klassen fort og jeg føler de ble veldig fort en fin gjeng. Max heldig med lærer og assistent så hun fant sin plass i løpet av en uke. Noe bra med covid. Klassen fikk mulighet å bli kjent og trygg i ro og fred. 😊

Anonymkode: 35f66...672

Skrevet

I 3.  Da opphører barnehagegjengene og barna finner ut hvem de faktisk trives sammen med. 

Anonymkode: 9e977...350

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I 3.  Da opphører barnehagegjengene og barna finner ut hvem de faktisk trives sammen med. 

Anonymkode: 9e977...350

Oi! Håper det skjer tidligere her. Det er kun to i klassen som er venner fra før. De andre, inkludert min egen, har egentlig ingen særlig nær relasjon til noen. Håper de finner hverandre snart. 

Skrevet

Som lærer gjennom mange år syns jeg å se trenden med at det meste er løst til høstferien ☺️

Skrevet
Optatium skrev (19 minutter siden):

Som lærer gjennom mange år syns jeg å se trenden med at det meste er løst til høstferien ☺️

Så godt å høre. Håper det blir sånn ☺️

Skrevet

3. klasse her. Har vært to knalltøffe år for sønnen, men endelig ser det ut til å ha løsnet. 

Anonymkode: ea81b...a11

Skrevet

Det er veldig individuelt, fra klasse/ gruppe til gruppe og elev til elev. Skolestart er en stor overgang for små 5- og 6-åringer, nye relasjoner, regler, læring etc. 

Jeg er bhglærer og jobber nå i bla i 1. klasse og tenker daglig på hvor mye nytt de skal lære seg, både sosialt og faglig. Lærerne er i skvis fordi de ser hvor viktig lek og det sosiale er samtidig som krav til læring fra dag 1. 

For mange er mye gjort i løpet av høsten, det har det gjort for mine barn. 

Anonymkode: 359e6...f5e

Skrevet

Det at det er er litt tilfeldig hvem som leker med hvem, er jo kjempebra! Det kan jo bety at det blir en klasse hvor i alle fall de fleste kan leke med hverandre og ingen trenger å få panikk når "bestevennen" ikke er tilstede.

Ellers så er jeg helt enig i det at det gjerne begynner å "sette seg" sånn rundt høstferien. Det er mye nytt for ungene, og både barn og voksne skal bli kjent med hverandre. 

Anonymkode: 498fe...d2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...