Gå til innhold

Nå synes jeg covid overgår sunn fornuft.

Anbefalte innlegg

Jeg støtter fullt ut alt av restriksjoner, vi er vaksinert, vi tester og tar ansvar. Men, nå begynner jeg oppriktig å lure på om det går helt av skaftet.

Datteren min på 3 år har hatt feber i 4 1/2 dag, og hoster. Jeg har tatt hjemmetester på henne (covid), dette teller ikke, fair enough. 

Jeg ringte fastlege for å forhøre meg, vil sjekke med en crp så lenge hun blir dårligere. Hun fikk ikke tilsyn av lege før negativ koronatest forelå. Så da er det ca to dager til før hun kan bli sjekket av lege! MEN det var ikke sikkert hun ble sjekket av lege da heller, for det var opp til hver enkelt lege om de ville ta i mot pasienter selv med negative tester.

Jeg bare: Men, skal et barn på 3 år, med da evt feber i ei uke som blir dårligere for hver dag, ikke få legehjelp? -Ja, det var opp til hver lege.

Det kan vel ikke stemme? Så lammende kan vel ikke helsevesenet være?

Anonymkode: e4a42...9b6

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg støtter fullt ut alt av restriksjoner, vi er vaksinert, vi tester og tar ansvar. Men, nå begynner jeg oppriktig å lure på om det går helt av skaftet.

Datteren min på 3 år har hatt feber i 4 1/2 dag, og hoster. Jeg har tatt hjemmetester på henne (covid), dette teller ikke, fair enough. 

Jeg ringte fastlege for å forhøre meg, vil sjekke med en crp så lenge hun blir dårligere. Hun fikk ikke tilsyn av lege før negativ koronatest forelå. Så da er det ca to dager til før hun kan bli sjekket av lege! MEN det var ikke sikkert hun ble sjekket av lege da heller, for det var opp til hver enkelt lege om de ville ta i mot pasienter selv med negative tester.

Jeg bare: Men, skal et barn på 3 år, med da evt feber i ei uke som blir dårligere for hver dag, ikke få legehjelp? -Ja, det var opp til hver lege.

Det kan vel ikke stemme? Så lammende kan vel ikke helsevesenet være?

Dessverre så stemmer dette. Og ja, det er hysteri og går ut over helsa til barn. Er det slik at man ikke lenger får hjelp med lungebetennelse eller andre sykdommer hvis man har luftveissymptomer? 

Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Dessverre så stemmer dette. Og ja, det er hysteri og går ut over helsa til barn. Er det slik at man ikke lenger får hjelp med lungebetennelse eller andre sykdommer hvis man har luftveissymptomer? 

Jeg er sjokkert!!! På ekte. Helsepersonell er jo vaksinert vil jeg anta, i tillegg kan de beskytte seg… Hva er det vi driver med?

Sånn er det ikke her. Her har de en egen luftveisklinikk hvor de tar inn pasienter som din datter. Hvis det derimot er mer kronisk, som hoste i flere uker hos eldre barn, da blir de ikke undersøkt...

Anonymkode: 6ac15...83a

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er sjokkert!!! På ekte. Helsepersonell er jo vaksinert vil jeg anta, i tillegg kan de beskytte seg… Hva er det vi driver med?

Etter 1,5 år med skremselspropaganda, skriking og hyling om farlig, død og fordervelse i alle media hele tiden handler folk i panikk. De kjefter på hverandre for å stå 90 cm unna i stedet for 1 meter, vil henge ut offentlig foreldre som ikke ønsker å teste eller vaksinere barna sine, sjefer mener at de må få tilgang til private helseopplysninger til sine ansatte, folk som kutter kontakt med egne foreldre og søsken fordi de er uenige i vaksinespørsmålet og så videre. Panikk og hysteri, som dessverre vil gå ut over folk som fortsatt blir syke med annet enn korona, selv om det er 2021. Statistikken viser blant annet at flere unngikk å oppsøke lege ved mistanke om kreft i frykt for å bli smittet eller belaste helsevesenet unødig. Galskap.

Sånn er det ikke her. Her har de en egen luftveisklinikk hvor de tar inn pasienter som din datter. Hvis det derimot er mer kronisk, som hoste i flere uker hos eldre barn, da blir de ikke undersøkt...

Anonymkode: 6ac15...83a

Så da kan de bare gå rundt med stillegående lungebetennelse uten at noen bryr seg. "Verdens beste helsevesen" FTW.

Annonse

Ja, vi har vært i en skikkelig knipe pga dette. Ungen har hatt trøbbel med astma og hostet. Hun har ikke fått lov til å komme inn pga smittefare. Har ikke fått testet henne fordi hun blir fullstendig krakilsk og testerne har ikke fått det til. Så hun gikk i flere måneder med ubehandlet astma frem til vi klarte å få time privat. Nå sliter vi med å få kontroll på det fordi det gikk så lang tid. 

Anonymkode: 79ca0...044

Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Etter 1,5 år med skremselspropaganda, skriking og hyling om farlig, død og fordervelse i alle media hele tiden handler folk i panikk. De kjefter på hverandre for å stå 90 cm unna i stedet for 1 meter, vil henge ut offentlig foreldre som ikke ønsker å teste eller vaksinere barna sine, sjefer mener at de må få tilgang til private helseopplysninger til sine ansatte, folk som kutter kontakt med egne foreldre og søsken fordi de er uenige i vaksinespørsmålet og så videre. Panikk og hysteri, som dessverre vil gå ut over folk som fortsatt blir syke med annet enn korona, selv om det er 2021. Statistikken viser blant annet at flere unngikk å oppsøke lege ved mistanke om kreft i frykt for å bli smittet eller belaste helsevesenet unødig. Galskap.

Det er bare trist. 
Når helsepersonell er vaksinert kan de vel ikke nekte å ta i mot pasienter som kommer med negativ koronatest? 
Nå skal jeg kjøre opp på apoteket å kjøpe utstyr for å sjekke om ho er rød i halsen, ørene osv. 

Har mest lyst til å ringe avisa og gå ut med det her, hva i huleste er det vi driver med her?

Barnetfår helsehjelp om det trenger det, men ikke på legekontoret. Enten blir drt gjort digitalt eller på et sted som er gjort klar til pasienter med luftveisinfeksjoner.

Anonymkode: 4e5a6...8ce

Digital undersøkelse av fysiske plager. Jeg ler meg i hjel. Hvordan kan man måle CRP og lungekapasitet digitalt?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Barnetfår helsehjelp om det trenger det, men ikke på legekontoret. Enten blir drt gjort digitalt eller på et sted som er gjort klar til pasienter med luftveisinfeksjoner.

Men da må de jo si det  da og henvise videre!

Anonymkode: 0050f...534

Fikk tilbud om digital legetime, men hva godt gjør det spurte jeg, man får jo ikke målt crp over nett. Helt fånyttes med legetime over tlf.

Ja, jeg får ringe legevakt etter koronatesten foreligger. Hun måtte teste seg forrige uke også, pga symptomer og barnehagen krevde det. Får helt vondt av hva vi må utsette disse små for.. 

Annonse

Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Digital undersøkelse av fysiske plager. Jeg ler meg i hjel. Hvordan kan man måle CRP og lungekapasitet digitalt?

I mange tilfeller er en digital undersøkelse helt greit. Det er ikke så ofte det er nødvendig hveren å måle lungekapaditet eller ta crp, men hvis legen mener pasienten trenger det blir jo det gjort. Da blir det bare avtalt hvor og hvordan det sal gjøres. De vil bare ikke ha potensielt smittefarlige pasienter inn på legekontoret.

Det dere sier her stemmer selvsagt ikke! Hvorfor dikter dere opp falske scenarioer? 

Og noen går på hver eneste gang 😂🙈

Anonymkode: 16876...e8c

Stemmer ikke? Dessverre, dette stemmer. Like sant som det er sagt. 

Det dere sier her stemmer selvsagt ikke! Hvorfor dikter dere opp falske scenarioer? 

Og noen går på hver eneste gang 😂🙈

Anonymkode: 16876...e8c

Hvorfor tror du at det er falskt? Det har vært snakket om det flere ganger, tilfellene har vært omtalt i avisene osv. 

I mange tilfeller er en digital undersøkelse helt greit. Det er ikke så ofte det er nødvendig hveren å måle lungekapaditet eller ta crp, men hvis legen mener pasienten trenger det blir jo det gjort. Da blir det bare avtalt hvor og hvordan det sal gjøres. De vil bare ikke ha potensielt smittefarlige pasienter inn på legekontoret.

Når barnet har gått med feber i over en uke, er det en infeksjon i kroppen. Man må lytte på barnet og ta CRP for å utelukke lungebetennelse. Hvordan lytter man på lungene og tar blodprøve digitalt?

Er sånn dessverre. Og ikke greit.  Min datter hadde kraftig halsbetennelse.  Kom ikke inn til legen før negativ test. Måtte vente to dager før vi fikk testet henne siden der ikke var ledig time før. Og så to dager før svaret kom. Ringte da legekontoret , og fikk likevel ikke komme inn. Legen ringte tilbake på slutten av dagen og da fikk hun penicillin på resept. Tok igjen mange dager før pencilinen virket, siden hun da hadde blitt så dårlig.  Ble heldigvis frisk, men det tok tid. 

Anonymkode: 1c529...e15

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men da må de jo si det  da og henvise videre!

Anonymkode: 0050f...534

Vi ble ikke fortalt hva vi skulle gjøre, eller hvor vi skulle ringe. Nå er vi oppe og nikker sånn høvelig, så jeg lar selvsagt ikke ungen min bli alvorlig syk! Jeg hadde brutt meg inn på sykehus om så nødvendig, men jeg er sjokkert over langt dette har gått. Hva gjør de som ikke er helsepersonell selv? Hva gjør de som tar dette for «god fisk»? Og HVA skjer med samfunnet hvor over 60% er vaksiner?

Det stemmer i noen tilfeller dessverre. Kjenner til ett tilfelle med betennelse i galleblæren. Hun bli liggende i 3 uker, ingen ville ta henne inn av fastlege, legevakt pga feber og korona... Til slutt ringte en venn ambulanse etter å ha reist på besøk, da var galleblæren sprukket (hva nå det betyr). Det var på hengende håret at hun overlevde. 

Anonymkode: 6f2d6...a30

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Fikk tilbud om digital legetime, men hva godt gjør det spurte jeg, man får jo ikke målt crp over nett. Helt fånyttes med legetime over tlf.

Ja, jeg får ringe legevakt etter koronatesten foreligger. Hun måtte teste seg forrige uke også, pga symptomer og barnehagen krevde det. Får helt vondt av hva vi må utsette disse små for.. 

Du har fått tilbud om legetime og takket nei, da er du ikke særlig bekymret for barnet. Legen ville jo selvfølgelig gjort undersøkelser om det var nødvendig.

Milfy Way skrev (15 minutter siden):

Når barnet har gått med feber i over en uke, er det en infeksjon i kroppen. Man må lytte på barnet og ta CRP for å utelukke lungebetennelse. Hvordan lytter man på lungene og tar blodprøve digitalt?

En lege kan ofte avgjøre mye på en digital undersøkelse, og henviser jo videre hvis det er nødvendig. Det kan godt hende det hadde vært nyttig i dette tilfellet, men det hadde legen vist etter konsultasjonen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det er jo andre mennesker enn helsepersonell på et fastlegekontor og. Jeg synes du burde tatt den digitale timen og fått snakket ordentlig med legen og sett hva legen sa.

Anonymkode: e5dd3...e15

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men det er jo andre mennesker enn helsepersonell på et fastlegekontor og. Jeg synes du burde tatt den digitale timen og fått snakket ordentlig med legen og sett hva legen sa.

Anonymkode: e5dd3...e15

Hvorfor skal hun bruke masse tid på tull? På hvilken måte kan en lege via telefon finne ut om barnet er sykt og trenger behandling? Og hvilken behandling barnet trenger?

• Opprett ny...